Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dualdrive [split] Medeliggers onderweg
#27
IK rij op mijn dagelijkse fiets ook met een Rohloff Speedhub 14. Erg comfortabel. Heb liever wat meer gewicht in het achterwiel, dan helemaal vóór op de ligfiets bij de trapas. Ik vermoed dat een brede Schlumpf Mountain drive meer gewicht in de schaal legt dan een SRAM Dualdrive. Bovendien ben erg gehecht aan een smalle Q-factor. Ben ook geen voorstander van Pinion P1.18 of P1.12. Zeker niet op een ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Ik sjouw altijd drie liter water mee bij elke toertocht om het mom van "liever teveel dan te weinig", en ik heb altijd een halve kilo aan sleutels, een tang, kettingpons, plaksetje en reservebinnenbanden bij me. Dan ga ik me niet druk maken om een paar gram meer aan fietsonderdelen. Ik fiets tenslotte niet in de bergen, hooguit Berg en Dal en de Veluwe.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Is drie liter niet wat veel? Ik heb een liter per geplande 100 km mee, bijvullen kun je overal wel...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#30
Het gebeurt regelmatig dat ik aardig in de buurt kom van drie liter drinken als het boven de twintig graden is. Maar ik ben dan ook het type dat bij de twee of hooguit drie stops ineens een flinke hoeveelheid water drink om het dan weer twee uur uit te houden dan tijdens het fietsen af en toe een sip.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(04-Oct-2020, 11:52 PM)365cycle schreef:
(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef: Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive.
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling.
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat.
Dat 11-50 tegenwoordig mogelijk is is een uitkomst, maar daar los je die noodstopsituatie niet mee op.
Een naaf geeft idd wel extra weerstand als hij ingeschakeld is, maar in 1:1 is het heel beperkt. In de QV voel ik het verschil met een gewone crank in ieder geval niet (al zou het dan ook wel serieus fors zijn). 
Op m'n gewone ligfiets heb ik de DualDrive en daar vind ik het toch wel fijn (toegegeven, ook omdat ik vaak met m'n zoontje naast me fiets, en dan ben ik 'm best vaak met m'n rechterhand aan het bijsturen (of duwen als hij aan het treuzelen is). Met de linkerhand dan nog 0,75-1-1,33 (toch? of 1,25?) kunnen schakelen is prettig. In andere situaties zet ik die 1,33 overigens alleen maar in wanneer het ongebruikelijk hard gaat - pas vanaf zo'n 40-41 km/h wordt het toerental me te hoog, en als ik dat op de Challenge langdurig aan het vasthouden ben heb ik ook al een stevige wind mee. Dan is die extra weerstand niet zo erg :-)

Als je die 12 speed gebruikt met een bar end shifter of thumbie gebruikt kan je eigenlijk heel snel door je casette gaan. 
Al rijd ik net zoals de meeste wel defensief en minder vaart bij kruisingen. 
Ik heb ooit eens kapotte lagerschalen gehad in zo een naaf en sindsdien ben ik van heel dat idee afgestapt. Ook een band wisselen onderweg maakt het veel makkelijker aangezien ik nooit banden plak en gewoon een nieuwe erop leg.
Ik fiets altijd alleen en lange afstanden en op tijden dat er niks open is, dan wil je gewoon iets wat je altijd zelf onderweg kan maken. 

Maar idd als je in jouw geval nog met iemand naast je fietst is dat een ander verhaal dan heb je jouw handen al vol eraan.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM