Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Broek voor kou
#1
Hallo,

Ik rijd woonwerkverkoop op mijn m5 m-racer. Vanochtend zag ik een temperatuur van -3 graden op mijn fietscomputer staan en het was toch wel een beetje koud aan de benen.
Ik rijd met een hardloopbroek/legging van de Decathlon.

Heeft iemand een tip wat je goed op een ligfiets kunt dragen bij zulke lage temperaturen?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik draag dan een Craft schaatsbroek met bretels. Prima voor koud weer! https://www.bakkerracingproducts.nl/craf...-zeem.html
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#3
Het “laagjes-model” is uiterst effectief. Draag meerdere dunnen lagen over elkaar. Dat werkt beter dan 1 dik kledingstuk.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Draag desnoods een regenbroek; dit isoleert iets maar houdt vooral luchtstroming tegen wat de oorzaak is van afkoeling.
De pijpen kan je in je sokken stoppen.

Wat uitstekend helpt tegen afkoeling is een muts. Je hersenen moeten op temperatuur gehouden worden, hiervoor gaat er veel warmte naar je hooft. Je hooft zit vol in de wind, dus verlies je hier veel warmte. Zeker als je koude voeten krijgt is een muts een aanrader, al voelt de plek niet logisch.

Niels, pfffffffffffft, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Bedankt voor de antwoorden!

(31-Oct-2019, 10:43 PM)ErikvanD schreef: Ik draag dan een Craft schaatsbroek met bretels. Prima voor koud weer! https://www.bakkerracingproducts.nl/craf...-zeem.html
Kijk aan. Ik heb wel goede ervaringen met Craft. Tot welke temperatuur draag je deze?

(31-Oct-2019, 11:15 PM)GertBr schreef: Het “laagjes-model” is uiterst effectief. Draag meerdere dunnen lagen over elkaar. Dat werkt beter dan 1 dik kledingstuk.
Ja, ik heb al goed onderzoek gedaan en kwam dit als voornaamste tip tegen. Echter, het effect van 2 Decathlon-broeken over elkaar viel mij tegen. Het hielp naar mijn idee niets in temperatuur. Daarom ben ik toch op zoek naar goedeproductervaringen.

(01-Nov-2019, 10:04 AM)Niels van der Wal schreef: Draag desnoods een regenbroek; dit isoleert iets maar houdt vooral luchtstroming tegen wat de oorzaak is van afkoeling.
De pijpen kan je in je sokken stoppen.

Wat uitstekend helpt tegen afkoeling is een muts. Je hersenen moeten op temperatuur gehouden worden, hiervoor gaat er veel warmte naar je hooft. Je hooft zit vol in de wind, dus verlies je hier veel warmte. Zeker als je koude voeten krijgt is een muts een aanrader, al voelt de plek niet logisch.

Niels, pfffffffffffft, van der Wal
Hmm, die regenbroek is wel de moeite om eens te proberen. Ik heb hem namelijk toch al bij me. Ik ben benieuwd hoe dat ervaart.

Je andere tip kom ik veelvuldig tegen op fietersfora. "koude handen? Houdt je romp warm". Ok, jij benoemt dan het hoofd, maar het idee is hetzelfde.
Toch denk ik dat dit voor ieder mens anders is. Ik heb zelf heel snel last van koude handen. Die kunnen totaal verkleumd zijn terwijl ik toch een zweetrug heb op de ligfiets. Ik vraag me daarom dan af of het wel helpt om de romp nog warmer te proberen te houden. Inhakend op jouw tip; ik draag een muts en heb geen koud hoofd dus ik denk niet dat het veel gaat helpen om dat nog warmer te krijgen. Ik geloof dus toch meer om koude benen lokaal aan te pakken met een warmere broek.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Belangrijk blijft je kerntemperatuur. Romp, hals en hoofd. Een onbeschermd hoofd verliest circa 10 % van je totale warmteverlies bij een onbeschermd lijf. Een fietshelm geeft nog meer afkoeling door de speciaal gevormde luchtsleuven. Een helmmuts is erg praktisch.
Ik draag Crivit lange winter hardloopbroeken van de Lidl. Goedkoop en goed. Dus beste koop.

https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Heren-ha...p100247141#

Bij extreme kou draag ik daar een lange thermo-onderbroek onder.

Piet de winterzwemmer.

Zwemwater is nu circa 9 graden C.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(01-Nov-2019, 02:27 PM)PietV* schreef: Belangrijk blijft je kerntemperatuur. Romp, hals en hoofd. Een onbeschermd hoofd verliest circa 10 % van je totale warmteverlies bij een onbeschermd lijf. Een fietshelm geeft nog meer afkoeling door de speciaal gevormde luchtsleuven. Een helmmuts is erg praktisch.
Ik draag Crivit lange winter hardloopbroeken van de Lidl. Goedkoop en goed. Dus beste koop.

https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Heren-ha...p100247141#

Bij extreme kou draag ik daar een lange thermo-onderbroek onder.
Kijk aan, goede tip. Tot welke minimale temperatuur gebruik je deze?
En welke minimale temperatuur van deze broek + thermo-onderbroek?
Welk merk thermo-onderbroek?
Zo veel vragen!


Waarom stel ik zo veel vragen? Ik zit met het volgende.
Op webshops heb je een enorme keus aan producten maar geen uitleg over welke je wanneer nodig hebt.
Als ik naar een (buiten)sportwinkel toe ga heb je maar te hopen iemand te treffen met verstand van zaken en mij is vaak genoeg een duur product verkocht wat achteraf tegen bleek te vallen.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#8
Thermo ondergoed is meestal niet bedacht op fietsen. Goed passen dus.
Ik heb het voordeel(?) dat ik het niet snel koud heb (Ik loop hartje winter nog met alleen een spijkerbroek, t-shirt en een jas.), maar warme voeten en lijf zijn belangrijk. Goede sokken & schoenen dragen (niet te krap).

Een legging of maiilot onder een lange broek (laagjes inderdaad) helpen tegen koude benen. Een skibroek is ook warmer dan normale kleding (en met een beetje mazzel is het een 'tuinbroek' model; hou je je romp ook warmer :-))
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Wat uitstekend helpt tegen afkoeling is een muts. Je hersenen moeten op temperatuur gehouden worden, hiervoor gaat er veel warmte naar je hooft. Je hooft zit vol in de wind, dus verlies je hier veel warmte. Zeker als je koude voeten krijgt is een muts een aanrader, al voelt de plek niet logisch.

-  /  -


Je andere tip kom ik veelvuldig tegen op fietersfora. "koude handen? Houdt je romp warm". Ok, jij benoemt dan het hoofd, maar het idee is hetzelfde.




Het idee is ook anders. Een krant op je borst heeft meer de functie van isoleren; een muts heeft net iets meer de functie van warmteverlies beperken. (Al beperken ze beide de windstroom; gebruik dus een winddichte muts).
Je lichaam is maar in staat om een beperkte hoeveelheid warmte te genereren. Prioriteit 1 van het lichaam is het hoofd op temperatuur houden. Als je hier het warmteverlies dus beperkt, dan is er meer warmte over voor  andere lichaamsdelen.

Het laagst op de prioriteitenlijst van het lichaam staat het warmhouder van de uitstekende delen, (vingers en tenen). Waarschijnlijk is er bij koude vingers teveel warmteverlies van je armen. Winddichte handschoenen beperkt het warmteverlies van je vingers en mouwstukken isoleert de aanvoerroute. (Een regenjas trouwens ook, maar dan krijg je zweet op je rug en bij mij zit een regenjas onaangenaam op een ligfiets).

Of natuurlijk een velomobiel aantrekken :-)

Niels, 11 rijdende wielen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Toen ik nog geen thermobroek had, reed ik nog wel eens met een pyamabroek onder een trainingsbroek. Inderdaad met laagjes. Niet ergens tijdens een tocht te lang binnen blijven, omdat je nadien te snel afkoelt. Het is maar hoe je ermee omgaat. Koude vingers is pianospelen, koude benen, goede cadans? Ik sta te trappelen om weer eens op pad te gaan, maar omstandigheden houden me nog tegen.
Ik heb vorig jaar nog een barre tocht gedaan naar Telgte dld.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(01-Nov-2019, 02:26 PM)Jurrien schreef: Bedankt voor de antwoorden!

(31-Oct-2019, 10:43 PM)ErikvanD schreef: Ik draag dan een Craft schaatsbroek met bretels. Prima voor koud weer! https://www.bakkerracingproducts.nl/craf...-zeem.html
Kijk aan. Ik heb wel goede ervaringen met Craft. Tot welke temperatuur draag je deze?

Tot dusver vanaf een graad of 10 en alles daaronder. Tegenwoordig ben ik echter een "velomobiel-watje" en rij ik nagenoeg altijd in korte broek...
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(01-Nov-2019, 02:36 PM)Jurrien schreef:
(01-Nov-2019, 02:27 PM)PietV* schreef: Belangrijk blijft je kerntemperatuur. Romp, hals en hoofd. Een onbeschermd hoofd verliest circa 10 % van je totale warmteverlies bij een onbeschermd lijf. Een fietshelm geeft nog meer afkoeling door de speciaal gevormde luchtsleuven. Een helmmuts is erg praktisch.
Ik draag Crivit lange winter hardloopbroeken van de Lidl. Goedkoop en goed. Dus beste koop.

https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Heren-ha...p100247141#

Bij extreme kou draag ik daar een lange thermo-onderbroek onder.

Kijk aan, goede tip. Tot welke minimale temperatuur gebruik je deze?
En welke minimale temperatuur van deze broek + thermo-onderbroek?
Welk merk thermo-onderbroek?
Zo veel vragen!

Dat hangt mede van de gevoelstemperatuur af. Het is een groot verschil bij windstil weer, zon en min 5 of vochtig weer, windkracht 4 en plus 2 graden. Wind met een hoge relatieve luchtvochtigheid beperken de isolatiewaarde van je thermokleding. Laagjes kleding met droge lucht er tussen doet wonderen. Bij regen en wind is membraan kleding aan te raden i.c.m. overschoenen.

Ik ken geen temperatuur waarbij ik niet kan fietsen. Thermo onderkleding wordt nauwsluitend op het lijf gedragen en valt vaak krap uit. Op de fiets past één maat groter dan normaal vaak beter. Of een VM gaan rijden. Smile

https://www.lidl-shop.nl/search?text=CRI...=not_found
https://www.decathlon.nl/browse/c0-boeti..._/N-gycnue
https://www.decathlon.nl/p/fietsoverscho...68&c=ZWART
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Op de Roeifiets draag ik deze als het koud is:
Een Ultima U-Line 2 windprotection bibtight zonder zeem.
Dit is een winddichte winterbroek met bretels.

Daaronder een lange thermo (onder)broek als het echt kouder dan -5 graden is of voelt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Natuurlijk een lange dikke fietsbroek MET zeem.

Belangrijk voor de edele delen Big Grin Big Grin Big Grin
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik fiets zelden in een fietsbroek met zeem op een gewone fiets en nooit met een zeem op of in een ligfiets. Totaal Overbodig voor een gezonde vent. Wink
IJszwemmen, hartje winter in de vroege morgen, doe ik naakt. Ook geen badmuts en kopje onder. Nooit last van de kou gehad. Voor het vijfde jaar op rij, vanaf mijn 67 ste.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM