Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorrang schenken: beter een goede buur.....
#1
Thumbs Up 
Op mijn dagelijkse rit naar mijn werk in Eindhoven moet ik "recht door" over een rotonde waar drukke provinciale wegen elkaar kruisen.

Het fietspad ligt overal vrij van de auto's dus moet ik bij extreme drukte (dus altijd m.u.v. schoolvakanties) voor elk van de vier rijstroken halt houden om voorrang te verlenen.

Gelukkig zijn er ook automobilisten die fietsers de ruimte geven zodat de fietsers niet hoeven te remmen. thumb

Van de automobilisten die voorrang schenken is het overgrote deel bestuurder van een auto met een Belgisch kenteken, terwijl zij duidelijk in de minderheid zijn ten opzichte van de Nederlandse auto's.

Zuiderburen bedankt! applause
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mijn ervaring is nog steeds dat automobilisten vriendelijker zijn voor een ligfiets dan voor een rechtop fiets. Gisteren nog een, die bij een kruising een stukje achteruit reed zodat ik de bocht makkelijker kon maken.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik werd onlangs ook blij verrast toen ik met mijn dochter een stukje aan het fietsen was. Onderweg kwam er een vrachtwagen achter ons rijden die er langs wilde en daarom claxonneerde. En dat deed ie met een uitermate beschaafde "scooter claxon!" Dus niet met zo'n "ik schrik me helemaal de blubbers luchthoorn". Echt helemaal top
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik was verrast door het woord “schenken” in de titel. Voorrang verlenen, – geven, – gunnen, en – verschaffen lagen meer voor de hand. Het verlenen van voorrang is normaal en algemeen bekend. Het recht op voorrang is niet in onze wet geregeld.

Beter een goed buur…. is ook discutabel, omdat buurtbewoners de meest slordige rijders zijn en bij diverse controles ook nog eens de snelle rijders zijn in hun eigen wijk. Gewoontedieren.

Over het voorbeeld rotonde. Bij het verlaten van een rotonde is er sprake van afslaand verkeer naar rechts en zal de bestuurders van (motor)voertuigen die de rotonde verlaten de doorgang voor de overige verkeer op de rotonde vrij moeten houden. Tenzij de voorrang door borden is geregeld.

Formeel is er sprake van voorrang op kruispunten. Bestuurders verlenen voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurder. Artikel 15 RVV 1990. Voetgangers zijn hierbij uitgezonderd.

Verder speelt voor vele bestuurders en eigenaren van motorvoertuigen de vrees voor civiele aansprakelijkheid, bij schade of letsel aan andere weggebruikers, niet zijnde bestuurders van motorvoertuigen. Bijvoorbeeld fietsers en voetgangers.
De omgekeerde bewijslast. Bestuurders van motorvoertuigen zijn dan verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is. Artikel 185 WVW 1994.

Ik kom als autobestuurder fietsers tegen, die om die reden de doorgang opeisen, in de wetenschap dat de automobilist voor de schade en/of letsel zal opdraaien.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik ben echt nog nooit een fietser tegengekomen die vrijwillig letsel of schade door een voertuig van sowieso meer dan 1000kg riskeert, om daarna de schade te kunnen declareren.

Als een fietser voorrang 'opeist', dan is daar vast een andere reden voor.

Bij sommige voorrangssituaties waar ik stelselmatig genegeerd word door automobilisten, heb ik ook de neiging om iets nadrukkelijker aanwezig te zijn.
Zodat er iets vaker en sneller voorrang aan mij verleend wordt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Wim,

Zoals het stelt, dat menige fietsers stelselmatig de neiging hebben iets nadrukkelijk aanwezig te zijn. Ik rij ruim 54 jaar motorvoertuigen, van motorfiets tot combinaties van vrachtauto en autobus met aanhangwagen en heb door de nadrukkelijke aanwezigheid van fietsers regelmatig geen voorrang gekregen. Aangezien ik geen voorrangsrecht heb en altijd rekening moet houden met de medeweggebruiker, zeker de zwakkere in het verkeer, rest mij niets anders dan tijdig te stoppen.
Of het onachtzaamheid is of bewust geen kennisgeving is van voorrangsverlening laat ik in het midden. Ik heb er vrede mee. Een aanrijding met een fietser hoop ik nooit mee te maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
In Delfzijl en Appingedam worden fietsers buiten de voorrang op alle rotondes gehouden. Op de rotonde bij de Solwerderweg in Appingedam wordt mij echter bijna altijd voorrang geschonken. Er zijn weinig auto's met Belgische kentekens hier. Gisteren kreeg ik hier in het dorp ook weer voorrang terwijl ik al in de ankers was gegaan om voorrang te geven. Het betreft de kruising van een weg uit een woonwijk op een doorgaande weg. Soms komen er dan ook veel auto's uit de tegenovergestelde richting waardoor de bestuurder uit de woonwijk ook weer aan hen voorrang moet verlenen waardoor een fietser gebruik kan maken van de gelegenheid. Dergelijke situaties doen zich eigenlijk geregeld voor.  Een probleem is de brug bij Tjamsweer over het Damsterdiep en de kruising met Dijkhuizen en de Stadsweg. Komend vanuit Appingedam heeft het verkeer vanaf de brug voorrang, maar ik kan dat verkeer pas waarnemen wanneer ik mij recht tegenover de weg bevindt en dan heb ik de voorrang al genomen.  Over het fietspad dat daar eindigt is, verschil ik met bepaalde automobilisten van mening: het is nergens als zodanig aangegeven. Tegenwoordig is er bij de brug bij Tjamsweer een korte fietsstrook die het pad opleidt. Dat betekent dat het kennelijk een verplicht fietspad is. Omdat bebording ontbreekt is de status van het pad na de volgende kruising onduidelijk. Het pad is buiten de voorrang gehouden die weg wel heeft. Automobilisten mensen dat het een fietspad in beide richtingen is, maar het bord verplicht fietspad aan het begin/einde aan de andere kant ontbreekt. Mijn conclusie: ik mag daar niet eens fietsen.  Op de kepe beschouwd is een het een vaag fiets/voetpad.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(08-Nov-2019, 09:50 AM)Roepers schreef: ...Gisteren kreeg ik hier in het dorp ook weer voorrang terwijl ik al in de ankers was gegaan om voorrang te geven...

En dan even een hand of een duim omhoog en we doen een boel goed. 

Had vanmorgen een ander probleem: een auto/middelgrote bus met alleen een rechter koplamp op een smalle onverlichte weg. Ik dacht dus dat het een brommer was die keurig rechts hield. Ging net goed...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(08-Nov-2019, 11:27 AM)GertBr schreef: Had vanmorgen een ander probleem: een auto/middelgrote bus met alleen een rechter koplamp op een smalle onverlichte weg. Ik dacht dus dat het een brommer was die keurig rechts hield. Ging net goed...

Ja, die zijn echt heel eng  Undecided  Angry
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Als er geen borden of haaientanden zijn te vinden gaat rechts toch voor Marco? Ik kan me een reclame voor de geest halen daar Vader Abraham in de ankers moest voor een paar fietsende smurfen van rechts. En hij maar zingen:,, waar komen jullie toch vandaan?" Van rechts natuurlijk!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(07-Nov-2019, 11:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben echt nog nooit een fietser tegengekomen die vrijwillig letsel of schade door een voertuig van sowieso meer dan 1000kg riskeert, om daarna de schade te kunnen declareren.

Als een fietser voorrang 'opeist', dan is daar vast een andere reden voor.

Ik kom zeer regelmatig fietsers tegen die echt niet wijs zijn. Proberen mijn 16 meter auto van de weg af te duwen of komen lekker rechts voorbij fietsen tijdens de spits. Ik houd rechts meestal de deur dicht, maar had er pasgeleden een die steppend tussen de stoep en mijn wielen door aan het vringen was omdat het te smal was om nog te kunnen trappen. Als ik niet 8 ogen heb.....echt niet wijs. Als ik achteruit moet manouvreren wil je niet weten wat voor risicos sommige fietsers nemen. Als ik al denk tussen de hekken te zitten piept er toch regelmatig een fietser tussen. 16 meter terug zie ik niet veel in een spiegel, maar er is blind vertrouwen dat het nog wel past, dat ik het wel zie.

Het gaat niet om de schade te claimen, maar veel fietsers hebben geen idee van de risicos die ze nemen. Als je er soms een kunt aanspreken ( de meeste fietsen onwetend verder) staan ze je glazig aan te kijken, hebben totaal nix in de gaten...

En vanuit een zijstraat zijn er maar weinig die even kijken voor ze de weg op kijken of ze wel de andere weg op kunnen. Ze kijken de kant op waarnaar ze afdraaien en de andere kant bestaat niet.

Dagelijks feest in de steden/dorpen.....
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(08-Nov-2019, 09:51 PM)Fietsbennie schreef: Als er geen borden of haaientanden zijn te vinden gaat rechts toch voor Marco? Ik kan me een reclame voor de geest halen daar Vader Abraham in de ankers moest voor een paar fietsende smurfen van rechts. En hij maar zingen:,, waar komen jullie toch vandaan?" Van rechts natuurlijk!

Maar soms krijg je voorrang cadeau. Soms heb je geen voorrang maar kan de ander geen voorrang nemen omdat die voorrang moet geven aan een andere weggebruikers. Bovendien ben ik, toen ik weer eens aan een knipbeurt toe was, vergeleken met Carcamel. Ik was zeer gevleid, want Carcamel heeft natuurlijk groot gelijk. Wat zijn die ellendige smurfen vervelend!
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Oftewel: Gemotoriseerd verkeer is levensgevaarlijk in de bebouwde kom. Het risico dat dit geeft is de verantwoordelijkheid van de ander.

Niels, de ander, van der Wal




[/quote]

Ik kom zeer regelmatig fietsers tegen die echt niet wijs zijn. Proberen mijn 16 meter auto van de weg af te duwen of komen lekker rechts voorbij fietsen tijdens de spits. Ik houd rechts meestal de deur dicht, maar had er pasgeleden een die steppend tussen de stoep en mijn wielen door aan het vringen was omdat het te smal was om nog te kunnen trappen. Als ik niet 8 ogen heb.....echt niet wijs. Als ik achteruit moet manouvreren wil je niet weten wat voor risicos sommige fietsers nemen. Als ik al denk tussen de hekken te zitten piept er toch regelmatig een fietser tussen. 16 meter terug zie ik niet veel in een spiegel, maar er is blind vertrouwen dat het nog wel past, dat ik het wel zie.

Het gaat niet om de schade te claimen, maar veel fietsers hebben geen idee van de risicos die ze nemen. Als je er soms een kunt aanspreken ( de meeste fietsen onwetend verder) staan ze je glazig aan te kijken, hebben totaal nix in de gaten...

En vanuit een zijstraat zijn er maar weinig die even kijken voor ze de weg op kijken of ze wel de andere weg op kunnen. Ze kijken de kant op waarnaar ze afdraaien en de andere kant bestaat niet.

Dagelijks feest in de steden/dorpen.....
[/quote]
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Het risico dat dit geeft is de verantwoordelijkheid van alle partijen. Het moet een samenspel zijn waarbij begrip is voor elkaar, waarbij iedereen begrijpt waar de risicos zitten. 

Veiligheid creëer je alleen samen met gedeelde verantwoordelijkheid.

En ja, gemotoriseerd verkeer is levensgevaarlijk, overal. Toch zitten we eraan vast.

(08-Nov-2019, 10:46 PM)Niels van der Wal schreef: Oftewel: Gemotoriseerd verkeer is levensgevaarlijk in de bebouwde kom. Het risico dat dit geeft is de verantwoordelijkheid van de ander.

Niels, de ander, van der Wal

Ik kom zeer regelmatig fietsers tegen die echt niet wijs zijn. Proberen mijn 16 meter auto van de weg af te duwen of komen lekker rechts voorbij fietsen tijdens de spits. Ik houd rechts meestal de deur dicht, maar had er pasgeleden een die steppend tussen de stoep en mijn wielen door aan het vringen was omdat het te smal was om nog te kunnen trappen. Als ik niet 8 ogen heb.....echt niet wijs. Als ik achteruit moet manouvreren wil je niet weten wat voor risicos sommige fietsers nemen. Als ik al denk tussen de hekken te zitten piept er toch regelmatig een fietser tussen. 16 meter terug zie ik niet veel in een spiegel, maar er is blind vertrouwen dat het nog wel past, dat ik het wel zie.

Het gaat niet om de schade te claimen, maar veel fietsers hebben geen idee van de risicos die ze nemen. Als je er soms een kunt aanspreken ( de meeste fietsen onwetend verder) staan ze je glazig aan te kijken, hebben totaal nix in de gaten...

En vanuit een zijstraat zijn er maar weinig die even kijken voor ze de weg op kijken of ze wel de andere weg op kunnen. Ze kijken de kant op waarnaar ze afdraaien en de andere kant bestaat niet.

Dagelijks feest in de steden/dorpen.....
[/quote]
[/quote]
Antwoord }
Bedankt door:
#15
En het draadje begon zo positief.

Overigens zijn we ook van elkaars genade afhankelijk. Hoe vaak ik geen "oeps" moment heb. Dat ik voorrang had moeten verlenen en het dus niet deed, maar ook vice versa. In dat laatste geval is het verstandig om dan aan die eerste gevallen te denken.

Marco -niemand is volmaakt- Roepers
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#16
Als je een 'oeps' momentje op de fiets hebt en een auto geen voorrang verleent, dan rijd je jezelf misschien het ziekenhuis in. Als je een 'oeps' momentje in de auto hebt en je verleent een fietser geen voorrang, dan rijd je de fietser misschien het ziekenhuis in. Het helpt de fietser enorm als je denkt dat je zelf in het ziekenhuis had kunnen liggen.
Te vaak ben ik geconfronteerd met 'oeps' momentjes van automobilisten, maar ook te vaak met momentjes dat automobilisten je niet zien en je moet remmen voor je leven. Ik prefereer die momentjes niet te hebben.

Laten we het gezellig maken en de auto weren uit de bebouwde kom.

Niels, +, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik ben nu wel benieuwd hoe je dat voor je ziet niels.?
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Er staat een schutting pal op de weg. Een auto die van de brug afkomt bemerk ik eigenlijk te laat. Vind het een rotpunt
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(09-Nov-2019, 11:29 PM)amararock schreef: Ik ben nu wel benieuwd hoe je dat voor je ziet niels.?

Vooral auto's die er niets te zoeken hebben zouden we moeten weren, want dat scheelt vaak al enorm.

#sluipverkeer #gratisparkeerders
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM