Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor
#6
Hoi Bram,

Aan jouw idee zitten vele haken en ogen. Je heb te maken met de status van het te bouwen voertuig. Als je een Spartamet ombouw tot wat voor voertuig ook, voor de Nederlandse wetgeving blijft het een tweewielige bromfiets, zijnde een snorfiets, omdat voor dat voertuig een snorfietskenteken is afgegeven.

Voor die Spartamet is een typegoedkeuring aangegeven en in het frame is een typegoedkeuringsnummer ingeslagen. Grote verandering aan de diverse onderdelen en maten aan die Spartamet is verboden voor het rijden op de voor het openbaar verkeer opgestelde wegen.

Het ontgrenzen of opvoeren van een Spartamet-motor is erg simpel en doeltreffend. De motor is toerenbegrensd op de CDI ontsteking en in het luchtfilterhuis. Bij circa 27 km/h laat de CDI de helft van de vonken weg en gaat de motor 100% 4-takten. De helft van de brandstof koekt onverbrand aan in de uitlaatdemper. Binnen korte tijd gaat het verbruik omhoog ten koste van de snelheid. Ontgrensd draait de 2-takt als een zonnetje en gaat het verbruik van circa 1 : 35 bij 27 km/h naar circa 1 : 95 bij 35 km/h. Veel zuiniger zal die 2 takt motor niet worden. De Spartamet is geen zeer efficiënte brandstofmotor. Veel harder dan 35 km/h zal de Spartamet niet draaien. Bovendien heeft een 2 takt een smalle powerband. Buiten die powerband is een 2 takt niet efficiënt.

Formeel is die Spartamet een 45 km/h bromfiets geworden en zal die opnieuw een individueel typegoedkeuring moeten ondergaan. De vraag is of het rijwielgedeelte en de remmen voldoende zijn. Laat je de Spartamet rijden als snorfiets, dan zal die snorfiets bij meting op een rollenbank niet de netto constructiesnelheid van 25 + 5 km/h = 30 km/h overschrijden.

Ik ken de Griekse wetgeving niet, maar de Regeling voertuigen is een EG reglement en ook van toepassing in Griekenland.
In een trike bouwen is wat gemakkelijker. Dan gebruik je alleen het achterwiel met motor en maak er een gehandicaptenvoeruig van. Mag je ook op of in rijden. Geen kenteken meer, alleen verzekeren.

[i]Gehandicaptenvoertuig: [/i]voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt, en niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of landbouw- of bosbouwtrekker;

Met een Flevobike of -racer kan het aangedreven of duwend achterwiel verandering in het stuurkarakter opleveren. In een Flevoracer minder dan in de Flevobike. In een Flevobike zal de achtervork aangepast moeten worden, zonder verandering van de hoek in de knikbesturing.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor - door PietV* - 18-Nov-2019, 12:50 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Gisteren op de Spezi...Hoekie — 10:35 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken wil...ZoefZoef — 08:51 PM
Spezi 2024
Eerste dag a...Hardloper — 08:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...Hardloper — 08:27 PM