Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische ondersteuning op velomobiel
#1
Zijn hier velomobielbezitters die gebruik maken van elektrische ondersteuning?
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Of heb je nog ambitie zoiets aan te schaffen Bart?
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(02-Feb-2020, 09:37 PM)Fietsbennie schreef: Of heb je nog ambitie zoiets aan te schaffen Bart?

Ik verken de mogelijkheden. Ik zou lid willen worden van nog een club in Almere. Maar het kost me 1 uur en 3 kwartier om daar te komen. Dat vind ik een beetje teveel. Vooral terug, omdat de avonden meestal pas om 24:00 of later zijn afgelopen. Ik zou de trike kunnen versnellen (ik rijd nu circa 18 km per uur) of naar andere opties kunnen kijken. Dat laatste doe ik nu dus.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#4
In de "recumbent trikes group" op Facebook waar ik ook lid van ben is nagenoeg iedere trike voorzien van ondersteuning. En daar wordt ook veel over geschreven in die groep.
Voor wat betreft de velomobiel ken ik alleen Gert van Reilink (Antwerpse Liggers) die zijn Mango heeft voorzien van ondersteuning. Hij is daar erg tevreden over.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoekie van dit forum heeft ervaring met ondersteuning. Had dat eerst ook in zijn Strada zitten. Als hij niet reageert zou je hem misschien een pbtje kunnen sturen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik heb inderdaad ervaring met E-Assist in een velomobiel, maar de vraag is me niet duidelijk. Veel te open. Vandaar dat ik niet reageerde.
Het is best een uitgebreid onderwerp. Met name waar en hoe je het wil gaan gebruiken. Of het tijdelijk is of voor altijd enz enz

Het beste is je eerst in te lezen en te kijken op het internet wat er allemaal over te vinden is.
Op het Duitse velomobil forum bijvoorbeeld. https://www.velomobilforum.de
Het is handig wanneer je Duits kan lezen of je laat dat door Google of Bing vertalen.
Of hier bijvoorbeeld van een NLer https://velotejo.blogspot.com/2018/11/de...orden.html Inclusief grappige stukjes van zijn ervaringen onderweg.
Of op het US forum http://www.bentrideronline.com/messagebo...y.php?f=15
Op beide fora ben ik regelmatig te vinden.

Voor specifieke vragen kan je me altijd een pb'tje sturen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(03-Feb-2020, 09:01 AM)ErikvanD schreef: In de "recumbent trikes group" op Facebook waar ik ook lid van ben is nagenoeg iedere trike voorzien van ondersteuning. En daar wordt ook veel over geschreven in die groep.

Dank voor de tip. Inmiddels ben ik daar ook lid.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Specifiek voor velomobielen is er ook een facebook, maar die is niet erg actief. Zie https://www.facebook.com/groups/139159743563776/
Ah ja, op youtube. Veloads met review van de velomobiel van Andrew Allen (QV met E-Assist) https://www.youtube.com/watch?v=uOg02tv2pKY
en zie ook het kanaal van Marnix (DF met E-Assist) https://www.youtube.com/channel/UCxuNaws...A/featured.
En zo schiet me er nog een te binnen. Van Adri met zijn e-Bob https://a3manh.blogspot.com/2019/10/e-bob.html
Weer even genoeg te lezen en te kijken Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Zolang mijn gedachten nog wat ordeloos door mijn schedel dwarrelen, zijn mijn vragen ook wat vaag. Mijn excuus daarvoor. Ik zal trachten iets meer van de achtergrond te schetsen. Een tijdje terug was ik aanwezig als toeschouwer bij de race LEL. Men bood mij toen aan ook deel te nemen, waarbij ik gebruik mocht maken van mijn elektrische ondersteuning. Maar zelfs daarmee zou ik waarschijnlijk laatste geworden zijn.

Dat deed mij realiseren dat een ondersteuning tot 25 km per waarschijnlijk van weinig nut is voor een velomobiel. Maar er bestaan ook psychedelics, die ondersteunen tot 40 km per uur. Ik vroeg mij af of die motoren ook gebruikt (kunnen) worden in velomobielen en of dat dan bevalt.

Verder heb ik mijn gedachten nog niet bepaald over de velomobiel zelf. Eén van de leukste dingen van een open trike vind ik het feit dat je bent blootgesteld aan de elementen. De wind in je gezicht en de zon op je kruin, of wat daar nog van over is. Daar staat tegenover dat een nadeel van een open trike is dat je bent blootgesteld aan de elementen. Aan de ene kant vind ik een velomobiel nogal een lawaaierige overkill voor een regenpak, maar aan de andere kant is het aan en uittrekken van regenpakken ook niet bepaald mijn hobby.

Het zijn dus een beetje twee vragen in één. Waarschijnlijk komen er ook nog wel meer vragen achter weg als ik er dieper induik.

@Hoekie, bedankt voor het leesvoer! Ik ga het bekijken.
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Je hoeft je er in elk geval niet voor te schamen want iedereen, lees de kuddedieren onder de mens, rijdt elektrisch aangedreven. Sinds dit jaar is het financieel Aantrekkelijk  om er een te leasen.
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Aanvullend (je hoofd zal wel al vol lopen met informatie) 
Een velomobiel zonder E-Assist is al een groot verschil vergeleken met een open fiets. Met name bij sterkere wind. Belangrijk voor als je gepland ergens moet zijn.
Ik zou zeggen, ga eens proefrijden. Bij velomobiel.nl kan je al snel bij een doorgaande weg komen. Rij die in beide richtingen. Met windkracht 4 merk je al groot verschil.  Een pre is dat wel dat je route wel redelijk geschikt moet zijn voor een velomobiel. Maar dat zijn >15km routes al snel. 

Aanvullend over E-Assist: Wat E-Assist ingewikkeld maakt, is dat het voor velen lastig om te begrijpen/uit te leggen is hoe je E-Assist persoonlijk kan gebruiken.
Voor de meeste is het namelijk 'je hebt E-Assist en trapt dus nauwelijks/niet' of 'je hebt geen E-Assist en trapt dus zelf'. Dat is veel te kort door de bocht.
Je kan nota bene gewoon alles zelf trappen en de E-Assist uitzetten. Of afwisselend alles zelf trappen en een deel op stand 1.  Met een velomobiel, zeker vergeleken met de bukfiets modellen, krijgt E-Assist een andere dimensie. Het resultaat uit 25 km/u 'power' kan je per direct vervangen door >50 km/u ebike. Maar die bestaat niet. Dat is heel lastig bij mensen aan het verstand te brengen. En dat is inclusief medeliggers. Dat hoeft ook niet, maar maakt discussies lastig/vermoeiend. Dat aspect is eigenlijk het grootste nadeel van met E-Assist ingebouwd rijden. En de NL/EU wetgeving/de praktijken op het fietspad natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(03-Feb-2020, 11:56 PM)Fietsbennie schreef: Je hoeft je er in elk geval niet voor te schamen want iedereen, lees de kuddedieren onder de mens, rijdt elektrisch aangedreven.

Wat hebben jullie toch tegen kuddedieren? Big Grin Big Grin 

[Afbeelding: hqdefault.jpg]
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(03-Feb-2020, 11:56 PM)Fietsbennie schreef: Sinds dit jaar is het financieel Aantrekkelijk  om er een te leasen.

Kijk je naar de kleine letters/uitsluitingen/voorwaarden, dan is het helaas niet zo aantrekkelijk.
Eerder alleen voor degene die het als financiering willen gebruiken omdat ze het geld niet hebben.
Net als nu gebeurd met de lease auto.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De wind en de fiets
Van die Amerikaanse ...PietV* — 03:08 PM
Regenpakzooi
Ik kan zo'n hardshel...Hoekie — 02:33 PM
Regenpakzooi
Daarom heb ik bij re...Fietsbennie — 12:15 PM
Regenpakzooi
Mijn verhaal sluit a...GertBr — 11:36 AM
Regenpakzooi
Vaak stap ik bij reg...Niels van der Wal — 09:37 AM
Regenpakzooi
Ik stap gewoon in mi...Wim -de roetsende — 11:34 PM
Regenpakzooi
Vandaag 24 minuten b...Bart Verbeek — 09:18 PM
De wind en de fiets
Ik wou dat die Ameri...Bart Verbeek — 08:17 PM
Kopje 'Welkom'
Dank voor het werk, ...Roepers — 11:59 PM
Kopje 'Welkom'
Ik zie nu ook de k...Wim -de roetsende — 10:41 PM
Kopje 'Welkom'
Ik zie nu ook de kno...Fietsbennie — 09:03 PM
Kopje 'Welkom'
Het nieuwe kopje '...Frank — 05:22 PM
Kopje 'Welkom'
Je kunt niet (meer...Frank — 05:21 PM
ruilen/kopen stoeltje Challenge
Goedemiddag, Bezi...Piet K — 04:59 PM
Kopje 'Welkom'
Je kunt niet (meer) ...Fietsbennie — 04:00 PM
Kopje 'Welkom'
Het viel me net ook ...ErikvanD — 01:33 PM
Kopje 'Welkom'
Het nieuwe kopje 'We...Wim -de roetsende — 12:13 PM