Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trapbuis zit vast
#1
Hallo,

Onlangs ben ik eigenaar geworden van een 2de hands M5 28/26.
De vorige eigenaar was nogal lang dus de trappers staan erg ver van de zitting af. Ik probeer de trapbuis (weet niet of dit de juiste benaming is) verder naar binnen te schuiven maar krijg hier geen beweging in.

Ik heb de fiets tegen een muur op z'n achterwiel gezet, kruipolie rondom de opening van de buitenste buis gesmeerd en dit een nachtje laten staan. De volgende dag geprobeerd er beweging in te krijgen met wat tikken van een rubberen hamer maar het zit muurvast.

Heeft iemand tips hoe ik dit het best kan aanpakken? Of zie ik misschien iets over t hoofd?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Laat ik eerst de meest voordehandliggende vraag stellen (in de categorie "zit de stekker er wel in?"). Er zit waarschijnlijk een schroef voor een inbussleutel op de buis ergens aan de voorzijde. Zo ja, heb je die al losgedraaid?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(18-Mar-2020, 10:56 AM)Lopopodium schreef: Laat ik eerst de meest voordehandliggende vraag stellen (in de categorie "zit de stekker er wel in?"). Er zit waarschijnlijk een schroef voor een inbussleutel op de buis ergens aan de voorzijde. Zo ja, heb je die al losgedraaid?

Beste Lopopodium,

Beide bouten zijn er volledig uitgedraaid  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom op het forum in in de wondere wereld van het ligfietsen!

Kruipolie/WD40 lijkt me ook de beste optie. En anders warm stoken maar dat is niet zo best voor je lak. Ze kunnen gemeen vastzitten. Zeker bij een stalen frame zoals het jouwe waar roest ook een rol kan spelen...

Ik wens je veel succes (en geduld...)!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(18-Mar-2020, 12:13 PM)ErikvanD schreef: Welkom op het forum in in de wondere wereld van het ligfietsen!

Kruipolie/WD40 lijkt me ook de beste optie. En anders warm stoken maar dat is niet zo best voor je lak. Ze kunnen gemeen vastzitten. Zeker bij een stalen frame zoals het jouwe waar roest ook een rol kan spelen...

Ik wens je veel succes (en geduld...)!

Beste Erik,

Bedankt, ik heb niks liggen om de buis mee te verwarmen maar ik ga proberen of ik met wat ijs de binnenste buis wat kan laten krimpen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
De haarfohn van de buurvrouw helpt ook....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Heeft u al geprobeerd de buis een paar tikjes te geven zodat deze rond zijn as *draait*? Gewoon in de lengte stoten gaf bij mij ook problemen. Hij schuift een stuk beter met draaiende bewegingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(18-Mar-2020, 03:32 PM)biciklo schreef: Heeft u al geprobeerd de buis een paar tikjes te geven zodat deze rond zijn as *draait*? Gewoon in de lengte stoten gaf bij mij ook problemen. Hij schuift een stuk beter met draaiende bewegingen.

Beste biciklo,

Ik heb het zojuist geprobeerd maar ook dit gaf geen succes.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Misschien je pedalen demonteren om zo met een lange buis oid, die je over je je trapperstang schuift, je vergroot je hefboom zo. Natuurlijk niet te extreem kracht zetten en met korte tikjes werken in beide richtingen. Nog eens inspuiten en herhalen. Bvb met een stofzuigerslang als je niet direkt iets voor handen hebt. Succes
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Zowel het frame als de voorbuis is staal. Als jarenlang gereden is zonder spatscherm in de pekel dan is roest het probleem.
Je kunt de bouten in het klemmend deel van het frame aan de andere zijde indraaien en een plaatje er tussen stoppen om het klemmende deel wat wijder te zetten.
Een paardenmiddel is om frame, met daarin de vastgeroeste voorbuis in beweging te krijgen door onderlinge wrijving tussen beide buizen. Frame op stevig hout leggen en aan de bovenzijden ook. Met een zware bankhamer rondom de wat verende CrMO stalen buizen "kneden", waardoor het tussen liggende roest los komt.
Roest "losbranden" met een lasbrander is zonde van het frame.
Als laatste redmiddel is de voorbuis eruit slopen. Heb een pijpentang met een arm van een ruime meter en komt ie dan nog niet los, de voorbuis doorzagen, inzagen en met een reciprozaag de klemming opheffen.
Komt de voorbuis netjes los, vergeet niet om de beide delen in de keramiek- of montagepasta te zetten.

Succes.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Misschien eens advies aan Bram van M5 vragen? Die maakt al zo lang fietsen van staal dat hij ongetwijfeld ervaring hiermee heeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Overigens heeft mijn Nazca Fiero een soort kunststof manchet rond de voorbuis. Ik neem aan dat dit wordt gedaan om dit soort problemen te voorkomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Bij verschillende metalen, zoals aluminium en staal, kan bij vocht galvanische corrosie optreden.

Galvanische corrosie wel plaats als er contact is met een edeler metaal, zoals koper of koolstofstaal. Na magnesium en zink is aluminium normaal gesproken het minst edele metaal in relatie tot andere metalen.

Een aluminium voorbuis die in een CrMo stalen frame zit "vastgeroest" krijg je er bijna nooit uit. Ook niet met verhitten. Aluminium zet bij verhitting meer uit dan staal. Een kunststof manchet, bij een Nazca circa 13 cm lang, scheidt de beide soorten metaal. Montagepasta blijft belangrijk. Ook bij aluminium en RVS.

Als laatste redmiddel kun je bij een stalen m5 frame ook gebruik maken van inductie heating.
https://www.youtube.com/watch?v=YJElT9xK3bk
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM