Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toekomstige trike rijder
#1
Ik ben Leo uit Leiden, werkzaam als allround monteur bij een bedrijf dat aandrijvingen voor middelgrote schepen bouwt. Ik werk daar nu anderhalf jaar, en dat is ook de reden dat ik op dit forum ben beland. Hiervoor werkte ik in Scheveningen en probeerde daar zoveel mogelijk op de fiets naar toe te gaan, 21 km enkele reis. Dat beviel me prima, goed voor de conditie maar ik kreeg door artrose in mijn nek problemen met het omhoog kijken wat weer veroorzaakt werd door de voorovergebogen zitpositie op de sportfiets. Op en neer fietsen op een toerfiets beviel niet. Een paar jaar geleden heb ik een Batavus ligfiets gekocht maar daar kan ik niet mee overweg, ik heb ondanks best veel oefening niet het gevoel gekregen het fietsen ermee echt te beheersen, ik voel me er gewoon niet veilig op. Nu werk ik in Rotterdam (vlakbij vliegveld Zestienhoven) en begin het fietsen toch wel te missen. Dit is een afstand van ongeveer 30 km en dat vind ik op een gewone fiets net te ver. Vandaar dat ik toch weer zit te denken aan een ligfiets maar dan een trike. Ik loop wel met de gedachte om er één zelf te bouwen, vooral omdat zelf bouwen van eigenlijk alles als een rode draad door mijn leven loopt. Dat is begonnen met het bouwen van mijn eerste crossmotor en daarna ben ik in de motorrace wereld beland waar ik zo'n 40 jaar met zijspannen heb geraced. Ik heb daar een aantal frames voor gebouwd en mede daardoor veel ervaring opgedaan met o.a. frame geometrie. Ik ben in het gelukkige bezit van een goed ingerichte werkplaats met een draaibank, freesbank, TIG, MIG, en autogeen lasapparatuur. Het enige probleem is dat mijn nieuwe baan nogal intensief is. Ik heb me al een beetje ingelezen hier op het forum en vooral het topic van ErikvanD over het bouwen van zijn trike heb ik uitgespeld, heel interessant! Wanneer ik daadwerkelijk ga starten is nog niet helemaal bekend, het is de bedoeling dat ik de vorderingen hier op het forum bij ga houden. Ik heb dat ook gedaan met de bouw van een zijspanracer op een ander forum wat ook heel stimulerend heeft gewerkt. Ik hoop dat de mensen me hier op weg kunnen helpen met vooral leveranciers en andere handige adressen. Tips en raadgevingen worden ook dankbaar aanvaard!

Tot later.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hallo Leo,

Hartelijk welkom op het forum. Spannend om een eigen trike te bouwen. Je hebt goed gereedschap en dat is het halve werk. Met mensen als Erik kun je vast wel van gedachte wisselen. We zien je bijdragen met belangstelling tegemoet.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom op het forum Leo. Je hebt hier allerlei mensen uit allerlei streken die je met alle klussen kunnen helpen of denken. Vorig jaar Rotterdam eens bedwongen van de 's Gravenweg tot Rhoon. . Ik kan wel wat plakken of vervangen, maar echt technisch ben ik niet. Veel succes met bouwen en knutselen, en nog meer met fietsen straks. Gr uit Twente.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom Leo! Ik ga je topic met veel plezier volgen. Uiteraard heb je al gezien dat ik mijn trike frame niet zelf heb gemaakt. Ik vertrouw mijn laskunsten daar niet voldoende voor. Wel heb ik jaren aan o.a. veteraanmotoren gesleuteld en daarvoor heel wat uurtjes achter de draaibank gestaan etc. Smile

Had je de site van atomiczombie al gezien? Daar kun je een hoop bouwtekeningen vinden voor het zelf bouwen van fietsen. O.a. ook een racing trike die je best veel tegenkomt op internet. 

Succes!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Kijk! Dit is waar ik op hoopte. Voor mij is deze wereld nog erg nieuw en dit soort tips zijn goud waard. Alleen al het bekijken van de trike op Atomiczombie gaf me al weer nieuwe ideeën vooral omtrent de voorwielophanging en ook de zitting. Vragen blijven er nog genoeg, zoals hoe kom ik aan voorwielen? Erik, Ik zag in jouw topic dat je naven hebt besteld bij KMX maar ik kan daarover op hun site niets vinden.
Even een zijsprongetje, erg leuk om op één van de foto's een Stornello te zien. Dat doet mijn Guzzi liefhebbershart goed!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mijn trikeframe en onderdelen komen van https://shop.kmxkarts.de/. Je zou hen eens kunnen mailen of ze ook naven hebben (staan er momenteel niet los op). Let wel dat de lagermaat van de naven nogal exotisch is en lastig te vinden. Je kunt ook gewoon voor Sturmey Archer trommelremnaven gaan. Die zijn beter verkrijgbaar en rem ook prima.

De Stornello heb ik lang gebruikt als woon-werk motor. Heb hem onlangs verkocht omdat ik al jaren geen motor meer rij. Als het nu lekker motorweer is, is het immers ook goed fietsweer!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(19-Mar-2020, 07:34 PM)Leotje60 schreef: Vragen blijven er nog genoeg, zoals hoe kom ik aan voorwielen?

Op de Laidback Bike report van Gary Solomon is een speciale aflevering geweest over wielen:


Het ging daar over Velocity een bedrijf in Grand Rapids. Vanaf 24:27.
Ook wordt the Wheeldepartment genoemd.

Het zijn wel Amerikaanse bedrijven, maar misschien kennen sommigen hier ook dergelijke bedrijven aan deze zijde van de Atlantische Oceaan.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dank beiden voor de genomen moeite. Ik ben op de site van KMX wiellagers tegengekomen in inchmaten, die zijn inderdaad hier wat lastiig te krijgen maar in Engeland is dat niet zo'n groot probleem en ik heb goede contacten daar. (Mijn vriendin woont er Big Grin ) Maar ik zou metrisch wel prefereren.
Ik ben na wat zoeken op Sturmey Archer (dank Erik) op de site van Vlechtservice terecht gekomen. Ik denk dat ze me daar wel verder kunnen helpen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Prima bedrijf Vlechtservice. Hebben al heel wat wielen voor me gebouwd. Als ik zelf geen tijd heb laat ik het daar doen, zoals de wielen van mijn trike, en als ik wel zelf mijn wielen wil bouwen, dan koop ik daar mijn velgen en spaken.

Die lagers zijn op zich redelijk eenvoudig te vinden maar van een goede kwaliteit zoals SKF nogal prijzig helaas... Sturmey Archer gebruikt gewoon metrische lagers Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hallo Leo,

De woonwerk afstand die je beschrijft (30 km) is misschien minder ideaal voor een trike. Een gewone open ligfiets is al een stuk sneller dan een trike. En wil je toch graag op 3 wielen en snel zijn (lees in kortere tijd naar je werk fietsen) is een stroomlijn of ondersteuning noodzakelijk denk ik. Met een stroomlijn noem je dan een velomobiel. Deze zijn er ook in zelfbouw varianten trouwens, reken er wel op dat als je de fiets zelf wil uitvinden je er dan wel jaren mee bezig bent. Er zijn overigens ook bouwpakketten van gemaakt van de alleweder bijvoorbeeld alleen weet ik niet of je die nog ergens zo kunt kopen. Je kunt ook aan velomobiel.nl tips vragen hierover. Ze zijn zeker bereid om bijvoorbeeld mallen uit te lenen mocht je een eigenbouw Strada of Quest willen maken volgens mij. Maar er zijn hier wel meer mensen die daar misschien nog iets over weten.

Heel veel plezier met knutselen in ieder geval!

Groeten,

Roef
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Dank voor je reactie Roef. Ik schreef al in mijn openingspost dat ik redelijk lang bezig geweest ben me het fietsen met een open ligfiets eigen te maken maar uiteindelijk heb ik het maar opgegeven. Degene waar ik de fiets van gekocht heb heeft me laten zien dat het probleem echt bij mij ligt, hij kan het wel Blush . Daarom wil ik het met een trike proberen. Als dat bevalt sluit ik zeker niet uit dat er iets met een stroomlijn komt maar dat is me nu nog een brug te ver. Eerst leren lopen voor je over rennen kan gaan denken, hoewel die vergelijking in het geval van fietsen misschien een beetje mank gaat Tongue 
Voor wat betreft het zelf bouwen, dat is een uitdaging en ook een stuk hobby.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik denk dat 30 km woon-werk best haalbaar is met een trike. Je bent wellicht iets langzamer dan met een open ligger maar als je de tijd hebt is dat geen probleem. Gewoon proberen zou ik zeggen!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM