Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Levensduur ketting
#27
Dat van die teflon had ik ook gelezen maar ik kon er niet zo snel aankomen. Eerst maar eens zo zien.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Teflon is niet mijn keuze. Van teflonsprays op mijn ketting was ik snel genezen. Het leek mij met zand vermengd uitstekende metselspecie. Bovendien is de hele PFAS-problematiek gerelateerd aan de productie van Teflon. Ik heb nog wel regenkleding van Gore-Tex en dat is ook op Teflonbasis. Ik ben op zoek naar gelijkwaardige ademende regenkleding zonder teflon.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Nog even een update hierover. De laatste tijd een paar keer in de regen gefietst en helaas ontstaan er wel bruine roestplekken op de ketting. Alleen bij de plekjes die niet geraakt worden, dus wat betreft functionaliteit maakt het niet uit. Maar het ziet er niet zo mooi uit.
Ik onderhoud hem overigens wel goed. Vaak poetsen en opnieuw waxen.
Toch verlang ik ook niet terug naar de kliederboel die olie/vet-achtige smeersels maken. Ik kijk nog maar even hoe het de winter doorkomt met m'n gewaxte ketting.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
In de winter krijg ik altijd roestverschijnselen op de ketting. De wegen blijven nat en vaak ligt er pekel. Ik probeer nu de ketting minimaal te oliën en wat roest gewoon te accepteren. Door de kettingbuizen verspreid de olie zich ook over de hele ketting. Dus een paar plekjes olie als ik het echt nodig vind, volstaat op het moment.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Ik heb gisteren een fietsketting in de frituurpan gemikt, na m eerder schoongemaakt te hebben met benzine.  Bij gebrek aan kettingolie en fietsenwinkels die niets mogen verkopen.

Deze ketting heeft helaas ook wat roest, dus zal m wel een binnenkort wel een keer gaan vervangen.

Normaal gesproken vervang ik de ketting nauwelijks en waarschijnlijk veels te laat. Vind het wel allemaal best eigenlijk, zolang het nog allemaal soepeltjes loopt. 

Mn ketting ruikt nu dus naar oude, ietwat muffe zonnebloemolie.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
In de frituurpan...?
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(26-Dec-2020, 05:29 PM)Roepers schreef: In de winter krijg ik altijd roestverschijnselen op de ketting. De wegen blijven nat en vaak ligt er pekel. Ik probeer nu de ketting minimaal te oliën en wat roest gewoon te accepteren. Door de kettingbuizen verspreid de olie zich ook over de hele ketting. Dus een paar plekjes olie als ik het echt nodig vind, volstaat op het moment.

Groet,

Marco
Ok. Voor nu accepteren dus.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Na de winter  wordt de ketting  van de Demon vervangen. Die heeft er dan ongeveer 10.000 km opzitten en de ketting is dan ook meer dan versleten. OP de Record gaat hij een paar jaar mee en die ketting is altijd wat problematischer. Omdat ik de Record als regenfiets gebruik heeft de ketting om meer te lijden. Ik denk nu dat ik er te veel kettingolie op gedaan heb. Dat wil ik dus nu gaan minimaliseren.  Maar het principe blijft bij mij dat kettingen pas na de winter vervangen worden. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Ik rij ook al jaren met Squirt, maar ga nu toch op aanraden van Hans van Elan ligfietsen over op Rohloff kettingolie. Het probleem dat ik ondervindt speelt namelijk vooral in de winter. De wax blijft dan niet meer goed zitten, en daarnaast wordt het bij <5 graden Celsius allemaal steeds stroever. De winterversie van Squirt houdt het amper 75 km uit. Prima voor woon-werkverkeer, maar ik ben nu aan het trainen voor de Winterfiets Elfstedentocht en dan is 75 km echt ontoereikend. Daarnaast kun je met Squirt eigenlijk niet meer smeren als het (bijna) vriest, omdat het water dan bevriest of niet meer verdampt (Squirt is een suspensie van wax in water).

Ik heb een ultrasoonreiniger in bestelling omdat ik geen zin heb om zelf moeite te doen voor het reinigen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#36
Ik fiets door weer en wind en bij fietsen met een open ketting aandrijving (derailleur) heb ik nog nooit een ketting gehad die langer dan 4000km meeging. In een gesloten omgeving zoals een kettingkast of velomobiel kan een ketting rustig letterlijk 10 keer zo lang mee. (in mijn oude mango velomobiel ruim 40k gedaan met 1 ketting) en die van de e-stadsfiets van mijn vrouw in een gesloten kettingkast ligt er ook al 15k op intussen..

Vooral de regen en modder helpen je ketting heel snel om zeep, mijn winterfiets is dan ook een ebike bukfiets met een riem, af en toe even afspoelen en klaar. Open kettingen zijn gewoon ondingen maar op een ligfiets ontkom je er niet aan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#37
Daarom rijd ik ook graag met mijn Roeifiets --> geen ketting. Handbike en CruzBike --> korte ketting.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , LigfietsWilsum


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM