Topics: 17
Bedankt: 1
8 x bedankt in 8 berichten
Wegens een breuk van het frame van mijn huidige Optima Orca, ben ik op zoek naar een redelijk ongebruikt frame van een Orca. Bij voorkeur van een orca-frame dat vóór 2007 geproduceerd is (in verband met dezelfde maat van het frame van mijn Orca van 2003). Ik begreep dat nieuwere modellen van de Orca de vehoudingen van het frame wat anders zijn.
Bestaan deze frames nog?
Ondertussen heb ik een gloednieuwe Nazca Gaucho aangeschaft voor de lange toertochten. Maar wil graag mijn Orca nog wel kunnen gebruiken als reservefiets, voor kortere toertochten of fietsen wanneer slecht weer dreigt en ik liever nog even zuinig blijf op mijn mooie Gaucho.
Dank voor de link. Kende ik nog niet. Maar ben toch wel iets langer dan de maximumlengte die voor dit frame wordt gegeven door de verkoper.
Heb ook al contact gehad met Optima. Kwam inderdaad niet zoveel uit, anders dan dat ik ook een Lynx frame kon gebruiken mits het drie aanhechtingspunten voor de achterveer had (ik kon dan de hoogste gebruiken).
Voorlopig geen haast met het zoeken. Ben erg tevreden met de Gaucho in z'n eerste bijna duizend kilometer.
Inmiddels heb ik een frame van een Orca kunnen opduiken. Deze net opgehaald. Dus ik ben weer een stap verder. Het frame is wel aardig versleten; een nieuwe poedercoating zal niet misstaan. Maar eerst nog even kijken of het frame makkelijk te verwisselen is met de huidige.
Daarna overwegen of de kosten van het verwisselen niet te hoog worden, en ik zou het frame graag ook wat extra versteviging bij de aanhechting van het achterframe willen laten aanbrengen (dat zal lassen worden) en dan het geheel weer poedercoaten. Als ik dit onder de 200 euro zou kunnen houden, ben ik denk ik wel tevreden. Of dat haalbaar is...
Topics: 0
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Poedercoaten is niet zo heel gek duur. Voor 75-100 euro incl. het stralen van de fiets zit ie weer helemaal strak in de lak.
Topics: 3
Bedankt: 4
23 x bedankt in 22 berichten
Van alle ligfietsen met aluminium frames staat de Orca bekend om zijn framebreuk. Een constructiefout of onvoldoende nabehandeling in de productielijn. Ik stap nooit op een Orca. Het risico is mij te groot.
Ik wil de aanhechting bij het achtervork ook laten verstevigen, daar is het voornaamste risico op een breuk. De breuk daar ken ik al van een eerdere breuk in 2014. Twee extra aluminium platen op dit deel laten lassen is vast niet zo veel extra als het frame toch moet worden gestraald en gepoedercoat / poedergecoat.
Zal de fiets ook niet meer gaan gebruiken voor lange tochten. Maar meer voor af en toe eens. Voor de lange tochten heb ik mijn nieuwe Gaucho al (met stalen frame...).