Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ook aan de ligfiets
#1
Vorig jaar toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een ligfiets gekocht.

Eerst even personalia: Berend Lindeman, 68 jaar en woonachtig in het mooie Clinge, dus Zeeuws Vlaanderen.
Wordt misschien niet altijd als Nederland gezien maar hoort er wel bij hoor.

Heb met name naar een ligfiets gekeken omdat ik wat aan mijn conditie wilde doen. Over de voordelen van een ligfiets hoef ik hier geen uitleg te geven, denk dat we die allemaal wel zien.
Omdat ik wel "makkelijk" wil fietsen heb ik gekozen voor een trike, het is een G-Force XT geworden, niet teveel toeters en bellen maar lekker rustig trappen en van de omgeving genieten is mijn motto. Mogelijk komt er nog en tweewieler ligfiets bij maar de trike zal de boventoon voeren.

Nog even overwogen om een trike met trapondersteuning te kopen, of de G-Force om te bouwen maar heb daar toch van afgezien, zou mijn idee van work-out teniet doen. (ondanks de positieve reactie die ik kreeg van Frank Rolleyes ) 

Zal later wel een paar foto plaatsen.

Berend
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Berend en heel veel plezier met je trike! En die foto's zijn altijd welkom Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Wat voor tweewieler komt er bij? Heb je iets op het oog?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom op dit forum.

Ik wens je veel lees-, maar vooral ook veel schrijfplezier.

Een Trike is zeer geschikt om iets aan je conditie te doen. 
Iets minder efficiënt dan een tweewieler. Is dus een erg goede keus.

Als het zonder trapondersteuning nog wil, dan inderdaad niet doen.
Gewoon een mooie lichtlopende fiets kopen, dat heeft bijna hetzelfde effect.

Hoe bevalt de G-Force XT?
Waar gekocht?
Hoeveel km al gefietst?
Pluspunten en/of minpunten van deze Trike?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(18-Apr-2020, 11:29 AM)Lopopodium schreef: Wat voor tweewieler komt er bij? Heb je iets op het oog?

Nog niet helemaal (of helemaal niet) bekend, moet nog wat proefritjes maken. Voor mij is van belang dat ik niet te hoog zit.
Maar als dat ervan komt post ik wel wat foto.


(18-Apr-2020, 12:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum.

Ik wens je veel lees-, maar vooral ook veel schrijfplezier.

Een Trike is zeer geschikt om iets aan je conditie te doen. 
Iets minder efficiënt dan een tweewieler. Is dus een erg goede keus.

Als het zonder trapondersteuning nog wil, dan inderdaad niet doen.
Gewoon een mooie lichtlopende fiets kopen, dat heeft bijna hetzelfde effect.

Hoe bevalt de G-Force XT?
Waar gekocht?
Hoeveel km al gefietst?
Pluspunten en/of minpunten van deze Trike?

Bedankt Wim, zal proberen een bijdrage te leveren 

De G-Force bevalt goed, maak nog geen lange ritten maar de 20 km zit er al regelmatig in.
Heb hem particulier gekocht, de vorige eigenaar had hem aangeschaft om een grote "in memorial" rit te maken voor een overleden familielid. Toen hij voldoende getraind had en de rit volbracht had bood hij hem te koop aan.

Ik volg nog niet al mijn ritten met een Mio (zit er nu wel op) maar denk dat ik al een kleine 600 a 700 km achter de kiezen heb.

Pluspunten (voor mij).... ik zit behoorlijk laag, een hele relaxte zit, de trike weegt iets meer dan 20 kg (volgens mij niet zwaar, ikzelf breng 115 kg toe aan het totaal gewicht :-)) versnellingen gaan soepel, frame is behoorlijk sterk, weinig flex.
Maar vooral de stabiliteit met 2 wielen voor is heel goed.
Het enige minpunt tot nu toe is dat ik met mijn handen aan het stuur de schouders iets naar achteren heb, krijg soms wat kramp in de schouders. Maar ik zal de hoek van de stuurhandels nog wat aanpassen.
 
Zal straks eens zien hoe een foto toe te voegen,

(18-Apr-2020, 02:19 PM)BerendJ schreef:
(18-Apr-2020, 11:29 AM)Lopopodium schreef: Wat voor tweewieler komt er bij? Heb je iets op het oog?

Nog niet helemaal (of helemaal niet) bekend, moet nog wat proefritjes maken. Voor mij is van belang dat ik niet te hoog zit.
Maar als dat ervan komt post ik wel wat foto.


(18-Apr-2020, 12:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum.

Ik wens je veel lees-, maar vooral ook veel schrijfplezier.

Een Trike is zeer geschikt om iets aan je conditie te doen. 
Iets minder efficiënt dan een tweewieler. Is dus een erg goede keus.

Als het zonder trapondersteuning nog wil, dan inderdaad niet doen.
Gewoon een mooie lichtlopende fiets kopen, dat heeft bijna hetzelfde effect.

Hoe bevalt de G-Force XT?
Waar gekocht?
Hoeveel km al gefietst?
Pluspunten en/of minpunten van deze Trike?

Bedankt Wim, zal proberen een bijdrage te leveren 

De G-Force bevalt goed, maak nog geen lange ritten maar de 20 km zit er al regelmatig in.
Heb hem particulier gekocht, de vorige eigenaar had hem aangeschaft om een grote "in memorial" rit te maken voor een overleden familielid. Toen hij voldoende getraind had en de rit volbracht had bood hij hem te koop aan.

Ik volg nog niet al mijn ritten met een Mio (zit er nu wel op) maar denk dat ik al een kleine 600 a 700 km achter de kiezen heb.

Pluspunten (voor mij).... ik zit behoorlijk laag, een hele relaxte zit, de trike weegt iets meer dan 20 kg (volgens mij niet zwaar, ikzelf breng 115 kg toe aan het totaal gewicht :-)) versnellingen gaan soepel, frame is behoorlijk sterk, weinig flex.
Maar vooral de stabiliteit met 2 wielen voor is heel goed.
Het enige minpunt tot nu toe is dat ik met mijn handen aan het stuur de schouders iets naar achteren heb, krijg soms wat kramp in de schouders. Maar ik zal de hoek van de stuurhandels nog wat aanpassen.
 
Zal straks eens zien hoe een foto toe te voegen, 
[Afbeelding: IMG_0964.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Is nogal een rommeltje geworden met de quotes, weinig ervaring met reacties op een forum. Denk dat het beste is om de quotes niet mee te nemen.

(18-Apr-2020, 02:19 PM)BerendJ schreef:
(18-Apr-2020, 11:29 AM)Lopopodium schreef: Wat voor tweewieler komt er bij? Heb je iets op het oog?

Nog niet helemaal (of helemaal niet) bekend, moet nog wat proefritjes maken. Voor mij is van belang dat ik niet te hoog zit.
Maar als dat ervan komt post ik wel wat foto.


(18-Apr-2020, 12:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum.

Ik wens je veel lees-, maar vooral ook veel schrijfplezier.

Een Trike is zeer geschikt om iets aan je conditie te doen. 
Iets minder efficiënt dan een tweewieler. Is dus een erg goede keus.

Als het zonder trapondersteuning nog wil, dan inderdaad niet doen.
Gewoon een mooie lichtlopende fiets kopen, dat heeft bijna hetzelfde effect.

Hoe bevalt de G-Force XT?
Waar gekocht?
Hoeveel km al gefietst?
Pluspunten en/of minpunten van deze Trike?

Bedankt Wim, zal proberen een bijdrage te leveren 

De G-Force bevalt goed, maak nog geen lange ritten maar de 20 km zit er al regelmatig in.
Heb hem particulier gekocht, de vorige eigenaar had hem aangeschaft om een grote "in memorial" rit te maken voor een overleden familielid. Toen hij voldoende getraind had en de rit volbracht had bood hij hem te koop aan.

Ik volg nog niet al mijn ritten met een Mio (zit er nu wel op) maar denk dat ik al een kleine 600 a 700 km achter de kiezen heb.

Pluspunten (voor mij).... ik zit behoorlijk laag, een hele relaxte zit, de trike weegt iets meer dan 20 kg (volgens mij niet zwaar, ikzelf breng 115 kg toe aan het totaal gewicht :-)) versnellingen gaan soepel, frame is behoorlijk sterk, weinig flex.
Maar vooral de stabiliteit met 2 wielen voor is heel goed.
Het enige minpunt tot nu toe is dat ik met mijn handen aan het stuur de schouders iets naar achteren heb, krijg soms wat kramp in de schouders. Maar ik zal de hoek van de stuurhandels nog wat aanpassen.
 
Zal straks eens zien hoe een foto toe te voegen, 
[Afbeelding: IMG_0964.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik haal uit de Quote altijd weg wat niet relevant is voor mijn reactie.

Dan is het misschien geen echte quote meer, maar wel werkbaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Heel net fietsje! Mooie kleur ook. Lijkt veel op mijn KMX, ook geen vering en directe besturing. Kende het merk eigenlijk niet echt.

In het begin zul je een beetje moeten spelen met de positie van je stoel en/of stuur om je draai te vinden. Maar dat komt zeker goed!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dag Berend, ook namens mij welkom op het forum!

Als ik de foto van je fiets bekijk, zie ik dat je geen “klik-pedalen” hebt. Er is eerder op dit forum al een item geweest met als conclusie dat je op een Trike niet bang hoeft te zijn dat je je voeten niet snel genoeg uit de bevestiging krijgt en zou gaan vallen, maar dat je wel zult merken dat het vast zitten van je voeten je veel onnodige kracht gaat schelen, die je weer kunt inzetten voor je snelheid. Vraag maar aan Bart uit Lelystad.

Advies: wissel je “stoute schoenen” in voor een paar MTB schoenen met SPD plaatjes (kun je ook redelijk goed gewoon op lopen) en een set SPD pedalen. Die heb je ook met aan de ene kant het klik-systeem en aan de andere kant de zijde waar je met gewone schoenen ook grip op hebt.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: BerendJ
#10
Hallo Gert, klopt geen klik-pedalen. 
Heb inderdaad de discussies gelezen en die bij een paar fietsenzaken naar gekeken. 
Denk wel dat dit meer relaxed fiets maar ..... ik heb een hele brede voorvoet en de modellen die ik gepast heb knelde te veel op de voorvoet, zelfs de mountainbike schoenen. 
Volgens de winkelier zou ik minimaal een breedte maat J moeten hebben, mogelijk zelfs K.
Begrijp wel dat er schoenen zijn met extra breedte maar op dit moment nog niets gevonden.
Was trouwens te verwachten want daar loop ik ook bij standard schoenen tegenaan, om van laarzen niet te spreken daar kom ik helemaal niet in.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Hallo Berend, ook een welkom van mij uit Twente. Leuk om deze leeftijd nog te beginnen met fietsen. Zeeuws Vlaanderen is mooi. Ik ben ooit eens van camping in Cadzand op en neer naar Zeebrugge gefietst langs de kust. Mio is wel goed maar na een paar jaar is de batterij zo vlug leeg, ben benieuwd of die te vervangen zijn. Ik ben maar weer naar papier gegaan dat gaat nooit leeg. Sinds de klikpedalen kan ik het ook langer volhouden zonder te stoppen. Veel veilige km toegewenst, maar dat gaat vast lukken met eerste hulp binnen handbereik!

Mooie fiets trouwens. Heb je trouwens voor geen lamp of hoef je niet in het donker?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: BerendJ
#12
Stel de vraag eens in de online-chat mogelijkheid op “Futurumshop.nl”....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: BerendJ
#13
Hallo Bennie, bedankt voor de reactie, in de jaren hiervoor teveel tijd aan het werk besteed, geen tijd genomen om van andere zaken te genieten.
Nu meer tijd dus fietsen, vissen, 3D printen en radiografische modelbouw opgepakt  Smile

Trouwens, er zit wel een koplamp op, is een hele kleine oplaadbare, zit op de schuine stang op de foto net voor het rechter pedaal.
En daarnaast fiets ik voorlopig eigenlijk alleen met licht, zal mogelijk straks in de winter anders worden. Heb nog de zomer om aan de zichtbaarheid te werken.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik heb ook erg brede voeten en heb een giga-zoektocht naar goede schoenen achter de rug.

Heeft ook behoorlijk wat geld gekost.

Qua gewone schoenen draag ik KEEN.

Fietsschoenen: 
Lake MX241 Endurance Wide. Ik heb eerst andere Lake schoenen gehad, maar deze passen veel beter.

Aangezien ik dus erg brede voeten heb, zoek ik eigenlijk altijd schoenen die breed genoeg zijn. Vaak zijn ze dan iets te groot, maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Volgens Rik, de eigenaar en shoefitter van de Bikestore in Zutphen, is dit een verkeerde redenatie en moet je altijd schoenen zoeken die qua lengtemaat goed zijn, daarna ga je pas kijken naar de juiste breedte. "En als de schoen dan niet goed past en niet breed genoeg is?", vroeg ik toen. Zijn antwoord: "Dan heb je de verkeerde schoenen."

Zo kwamen hij en ik terecht bij de Lake MX241 Endurance Wide. Een in de breedte perfect passende schoen. Maar ja, we gingen eerst naar de lengte kijken. Oeps, meer dan een centimeter verschil.
Links: 27,1 cm lang en 11,3 cm breed
Rechts: 26,0 cm lang en 11,3 cm breed

Conclusie van Rik: Dan bestellen we links een maat 44 en rechts een maat 43. Dit kost je €50,- extra.
Normaal gesproken moet je dan gewoon 2 paar schoenen bestellen. Niet bij deze zaak. Chapeau!!!
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: BerendJ
#15
Hallo Berend,

Hartelijk welkom op het forum. Mooi dat je wilt gaan ligfietsen. Voor mij is onderuit zitten en relaxen en daarbij ook nog genieten van de omgeving en onderwijl ook wat aan je conditie doen het belangrijkste aspect. Ik heb niet zoveel adviezen, alleen dat ik mezelf tegenwoordig dwing veel te drinken tijdens fietsen omdat ik daarmee al eens op de koffie ben gekomen. euh, ik bedoel, was ik maar op de koffie gekomen.

Groet,

Marco -koffieleut- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(18-Apr-2020, 10:45 PM)Wim -de roetsende schreef:  Vaak zijn ze dan iets te groot, maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Volgens Rik, de eigenaar en shoefitter van de Bikestore in Zutphen, is dit een verkeerde redenatie en moet je altijd schoenen zoeken die qua lengtemaat goed zijn, daarna ga je pas kijken naar de juiste breedte. "En als de schoen dan niet goed past en niet breed genoeg is?", vroeg ik toen. Zijn antwoord: "Dan heb je de verkeerde schoenen."

Ik heb niet zozeer een brede voet, maar een hele hoge wreef. Ik koop mijn schoenen daarom altijd een maatje of 2, 3 te groot. Dus 48 of 49 in plaats van 46. Dan heb ik wel een paar centimeter over, vooraan. Maar dat gaat prima. Ofschoon ik meestal wel weinig keus heb.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(19-Apr-2020, 08:10 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb niet zozeer een brede voet, maar een hele hoge wreef. Ik koop mijn schoenen daarom altijd een maatje of 2, 3 te groot. Dus 48 of 49 in plaats van 46. Dan heb ik wel een paar centimeter over, vooraan. Maar dat gaat prima. Ofschoon ik meestal wel weinig keus heb.

Mensen met een hoge wreef hebben ook vaak bredere voorvoeten. Zeker als je iets ouder bent. Ik heb namelijk ook een hoge wreef en dus brede voorvoeten.
Voeten veranderen namelijk gedurende je leven en de meeste mensen hebben op latere leeftijd schoenen van 1 maat groter nodig.

Te grote schoenen zorgt volgens de shoefitter voor wrijving in de schoenen. Je voeten gaan een heel klein beetje heen en weer in de schoenen tijdens het fietsen. Daardoor worden je voorvoeten warm en soms zelfs echt heet. Dit zijn de zogenaamde brandende voeten. Meestal komt dit doordat er te grote schoenen  zijn gekocht. Veel fietsers kopen (te) smalle schoenen en dat compenseren ze door grotere schoenen te kopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Welkom, je woont vlakbij maar ben je nog nooit tegen gekomen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM