Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe "ligfiets" gekocht
#1
Gisteren "new bike day" Smile Ik wilde al langer eens een handbike proberen. Uit nieuwsgierigheid en ook om mijn armspieren te trainen op een leuke manier. Toen ik deze fiets voor een leuke prijs tegenkwam, kon ik hem niet laten staan!

[Afbeelding: wp-1588447775639836522068941143082-e1588450090407.jpg]

Gister eerste rondje gedaan, nog geen 10 km en ik was stuk! Met 13,8 km/u gemiddeld mijn traagste ritje ooit... Dus als workout fiets zeker geslaagd!

[Afbeelding: wp-1588447772135275615148521479911.jpg]

Ik weet dat niet iedereen een handbike als ligfiets ziet hier maar ik post dit lekker toch  Big Grin

[Afbeelding: wp-15884477770076172309997326777004.jpg]

Iets meer info op mijn blog
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Leuk, maar enorm zwaar, lijkt me.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Gefeliciteerd.
Als een roei(lig)fiets onder de ligfietsen valt, dan geldt dat zeker voor handbike. De gereden snelheid van 13,8 km/h gemiddeld, voor een eerste rit, is een prestatie. We zijn allemaal geen Jetze Plat. Die haalt uit zijn armen meer vermogen dan menig sportfietser.

Voor het snelle handbiken: https://www.youtube.com/watch?v=DWKPqdyBNxQ
Voor het uurrecord van 44.749 meter: https://www.youtube.com/watch?v=OLvSnpPbveA

En ja, je krijgt daar een gespierde torso van. Smile

Succes, Erik.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Op FaceBook had ik onderstaande reactie gestuurd. 
Ik heb er nog een paar aanvullingen bij geschreven.
De vraag van Erik was of er meer mensen voor de lol op een Handbike rijden.


Eerst vanwege een blessure, daarna voor de lol.
Eerst een Quicky, daarna een AP Speedbike en toen een Schmicking Kneesit.

De Quicky vanwege een schouderblessure. Na de blessure toch weer verkocht, stond te veel stil.

De AP en de Kneesit vanwege de achillespeesruptuur.

De AP vond ik te traag. Dus verkocht. 
16km ww-verkeer deed ik 1 uur en 5 minuten over. AV: bijna 15km/u

De Kneesit was bloedsnel. Gemiddelde van 25km/u was haalbaar en zelfs een kruissnelheid van 30km/u lukte soms. 
16km ww-verkeer deed ik soms in 40, meestal 45minuten. AV: tussen de 21 en 24km/u. 20minuten sneller dan met de AP.

Nadat de achillespees weer was hersteld, reed ik er voor de lol nog steeds best veel op.
Toen kreeg ik een blessure aan de knie en deed het ongelooflijk veel pijn om meer dan 5km te rijden.
Helaas dus toch maar verkocht.

Je moet wel blijven handbiken om een getraind bovenlichaam te houden.
Het is inderdaad dodelijk vermoeiend. Rijd maar eens een viaduct op of, voor wie het kent, in Deventer de spoorbrug op aan de kant van de Worp.

NB: Ik was natuurlijk qua bovenlichaambespiering al iets meer gewend door het roeifietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Leuk idee Erik en heel dapper dat je het doet. Stuur je nu met je benen? Het lijkt me ook wel lastig aan te leren om nu met de grote teen de fietsbel te bedienen... Wink
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Oh ja, hier nog vergeten te vermelden.

Dit is echt wel een hele leuke Handbike. Niet snel, maar wel een heel goed trainingsapparaat.

De Varna staat goed bekend en voor dat geld had ik 'm ook gekocht.


Nou zeg ik wel 'niet snel', maar één van de LOL-leden reed (ook na een achillespeesruptuur) met zo'n Varna echt ongelooflijke snelheden. 
Hij heeft trouwens ook iets andere bovenarmen dan ik. Zeg maar, vergelijkbaar met mijn bovenbenen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Dank voor de positieve reacties Smile. Heb nu al zin in mijn volgende rondje... Maar dan wel eerst de derailleur afstellen, het grootste tandwiel op de cassette kreeg ik niet geschakeld en zoals Wim al aangeeft, is iedere helling een uitdaging...

Na mijn eerste ritje vind ik het grootste nadeel dat de rem en de shifter niet op het stuur zitten. Met name de shifter is vervelend want die gebruik je best veel. Voordeel is dan wel weer dat je niet zit aan te kijken tegen ronddraaiende kabels. Zal ook wel kwestie van wennen zijn, zoals zoveel in het leven Wink

En een fietsbel zit er nog niet op dus dat trainen van mijn grote teen moet nog even wachten Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Mooie ranke fiets Erik. Je eerste rit en dan al zo’n afstand, dat zal zeker zwaar zijn.

In jou, tot nu toe “korte” ligfiets verleden heb je met veel verschillende ligfietsen veel ervaring opgedaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Tijdens een korte vakantie op Terschelling zagen onze dochters meerdere keren hun voormalige LO docent (en chef de mission Paralympics) Thea Limbach een handbiker begeleiden.

Dat ging echt rap, duin op duin af; fraaie interval training. Mevr. Limbach moest flink doortrappen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hij weegt 16 kg hetgeen toch nog best veel is. Ook al is het lichter dan mijn trike en mijn Shockproof.

Ik denk dat het stoeltje best zwaar is en het voorwiel is zeker zwaar. Het is een Moca cassette naaf met Moca mechanische schijfrem. Daar kan ik echt niets van terugvinden online...

De komende tijd wil ik ditzelfde rondje een aantal keer rijden om te zien of ik verandering zie als ik er wat meer aan gewend raak. Moet alleen zien dat ik ook voldoende gewoon blijf fietsen Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Net even je "mijn fietsen" linkje geklikt; leuke collectie! Ook de vintage zitfietsen vind ik leuk. Paddy Wagon heb ik ook nog gehad.
Antwoord }
Bedankt door: ErikvanD
#12
(03-May-2020, 03:59 PM)ErikvanD schreef: De komende tijd wil ik ditzelfde rondje een aantal keer rijden om te zien of ik verandering zie als ik er wat meer aan gewend raak. Moet alleen zien dat ik ook voldoende gewoon blijf fietsen Wink

Dat was ook een beetje mijn probleem. Je moet voldoende vaak ermee fietsen om conditie op te bouwen en vast te houden.
Als het vanwege een blessure moet, dan lukt dat prima. Daarna volhouden viel niet mee.

Ik heb ook nog de Roeifiets en dan heb je dus 3 verschillende soorten condities (fietsen-roeien-handbiken) die je op peil moet zien te houden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mijn tweede rondje vanavond ging al wat vlotter, hetzelfde rondje, andere kant op. Nu 16 gemiddeld Smile
Helaas ontdekte ik wel dat één van de banden een zijkant beschadiging heeft.. sowieso zijn ze waarschijnlijk minimaal 15 jaar oud.. IRC Roadlite 451. Voor de rondjes in de buurt kunnen ze voorlopig nog wel, als ik ooit zo'n goede conditie krijg dat ik langere ritten aandurf, dan vervang ik ze wel denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Nieuwe bandjes en een nieuwe garderobe als je aan de bovenzijde een stuk breder gaat worden.... ?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Strada - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dat is echt een bijzondere fiets, Erik. Gefeliciteerd. Prima aanvulling op je collectie. Waarom zou je alleen mogen/kunnen handbiken met medische noodzaak? Ik denk wel dat veel passanten wel veronderstellen dat die er is als je voorbij rijdt.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(04-May-2020, 07:39 AM)Roepers schreef: Ik denk wel dat veel passanten wel veronderstellen dat die er is als je voorbij rijdt.

Groet,
Marco

Dat klopt. Ik kreeg ook echt van iedereen voorrang, zelfs als ik het dus niet had. Soms was dat echt levensgevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers.

Aan de meewarige blikken ben ik nooit echt gewend geraakt. Zo gaan 'wij' dus blijkbaar om met onze gehandicapte medemens.

En nooit, echt nooit een opmerking over het feit dat mijn fiets zo laag was. Gemiddelde zithoogte was zo'n 15cm.

-
-
(03-May-2020, 07:24 PM)ErikvanD schreef: Mijn tweede rondje vanavond ging al wat vlotter, hetzelfde rondje, andere kant op. Nu 16 gemiddeld Smile

Rustig opbouwen Erik. Anders creëer je juist een blessure  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik durf het bijna niet te schrijven omdat ik Erik niet persoonlijk ken, maar het lijkt op het tegenovergestelde van de midlife crisis Wink

Vaak hoor je dat mannen van een zekere leeftijd een motorfiets kopen en naar de sportschool gaan.
Erik daarentegen heeft minstens één motorfiets de deur uit gedaan, (lig)fietsen gekocht en nu een handbike (ipv de sportschool).

Het enthousiasme wat er vanaf straalt is heel leuk om te lezen, Erik. (net als je blog)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Midlife crisi klinkt zo negatief, maar het - kan - inderdaad een vorm van midlife crisis zijn. In positieve zin. Door het ouder worden, meer bewust zijn waar je mee bezig bent. Voor jezelf en je omgeving. Dat kan een motorfiets in negatieve zin tot buiten fietsen in positieve zin zijn.

Waar ik zelf ook ervaring mee heb, mede door de ingrijpende plotselinge dood van mijn oudere broer. Of dat nou midlife crisis genoemd wordt of iets anders, het is blijmakend positief. Ik ben nota bene al eens verdacht vanwege mijn velomobiel. Voelt goed (Coolblue tm)  Big Grin

Of simpelweg een leuke, gezonde hobby. #zoudenmeermoetendoen

A midlife crisis is a transition of identity and self-confidence that can occur in middle-aged individuals, typically 45 to 55 years old.[1][2][3] The phenomenon is described as a psychological crisis brought about by events that highlight a person's growing age, inevitable mortality, and possibly lack of accomplishments in life. This may produce feelings of intense depression, remorse, and high levels of anxiety, or the desire to achieve youthfulness or make drastic changes to their current lifestyle or feel the wish to change past decisions and events.
Antwoord }
Bedankt door: PietV*
#19
Waarom is een motorfiets negatief en buiten fietsen positief?
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(04-May-2020, 02:29 PM)Jurrien schreef: Waarom is een motorfiets negatief en buiten fietsen positief?

Dat heeft met "leefstijl" te maken. Het gemak van de welvaart zorgt voor welvaartsziekten. De mens, met een gezonde leefstijl, is "gemaakt" om in redelijke gezondheid 90 tot 100 jaar oud te worden. Zonder thuiszorg. Ik heb op mijn 60 ste de motorfiets verkocht en steeds actiever gaan bewegen. Ik trap zonder spierpijn 150 tot 200 km weg. Ik kom nu fitter van de fiets, dan vroeger, 12 jaar terug, van de motor. Ik neem dagelijks een volledig koude douche en hou van winterzwemmen in het buitenwater. Elektrische ondersteuning ben ik nog niet aan toe gekomen.

Bovendien is de buitenlucht 50x schoner dan binnenshuis en de fietspaden veel schoner dan de rijbaan. Corona is een milde griep. Ben blijven fietsen met Corona. Had 's avonds pas dat ik griep had. Nauwelijks koorts, alleen stijve gewrichten en nek- en schouderspieren. Drie dagen rustig aan en een lange koude douche beurt na afloop.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Wederom stoor ik me aan de stelligheid waarmee je je geclaimde feiten hier neerschrijft, Piet.

"Bovendien is de buitenlucht 50x schoner dan binnenshuis"... Jeetje, dan moet het binnen wel heel giftig zijn. Waar haal je dit vandaan?

"Corona is een milde griep".. Jaja. De medische zorg is momenteel compleet overspannen, het hele land is in rep en roer, de rouwadvertentiepagina's staan bomvol. De wetenschap is er nog niet over uit maar waarschijnlijk is het een stuk besmettelijker en dodelijker dan de normale griep. Maar jij weet het beter?
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Tja, die "Corona is een milde griep" daar heb ik ook wel last van. 
Dit is ook niet de eerste keer dat ik dat hier tegenkom.

Zeg dit maar niet tegen een verpleegkundige die op de IC werkt.

En dat koude douchen en winterzwemmen heb ik nu ook al erg vaak gelezen. 
Soms in combinatie met onderwerpen dat ik mij serieus verwonder over het waarom van het vermelden.

Ik weet dat iedereen stokpaardjes heeft en daar heb ik begrip voor.
Ik ook en daar probeer ik dan ook op te letten en rekening mee te houden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(04-May-2020, 04:16 PM)Jurrien schreef: Wederom stoor ik me aan de stelligheid waarmee je je geclaimde feiten hier neerschrijft, Piet.

"Bovendien is de buitenlucht 50x schoner dan binnenshuis"... Jeetje, dan moet het binnen wel heel giftig zijn. Waar haal je dit vandaan?

Je hebt gelijk. Had moeten zijn binnenshuis tot 50X vuiler dan de buitenlucht. Het gaat hier over fijnstof, vocht, CO2 en schimmels. Roken, bakken, braden, frituren en branden van kaarsen i.c.m. matig tot slecht ventileren zorgen voor dit probleem. Bronnen zijn o.a. TNO en Longfonds.

(04-May-2020, 04:16 PM)Jurrien schreef: "Corona is een milde griep".. Jaja. De medische zorg is momenteel compleet overspannen, het hele land is in rep en roer, de rouwadvertentiepagina's staan bomvol. De wetenschap is er nog niet over uit maar waarschijnlijk is het een stuk besmettelijker en dodelijker dan de normale griep. Maar jij weet het beter?

Compleet overspannen is het nieuws. In Zweden doet men nog niet zo krampachtig. Maar daar ontkomen ze ook niet aan het Corona virus. 
Naar voorzichtige berekeningen zal circa 40% van onze Nederlandse bevolking weinig merken van het Corona virus. Mensen met een onderliggende ziekten en/of een verzwakt immuunsysteem kunnen van het milde Corona virus dodelijke complicaties krijgen. Fatale longontsteking en/of vormen longembolie en trombose.
Ik heb het niet gehad over de besmettelijkheid. Corona is erg besmettelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=wzI_SKNF6YI

Kort college waarom het immuunsysteem belangrijk is. 90% van de Nederlanders komt niet aan de ADH vezels in zijn voeding. De keerzijde van de welvaart.  https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels

De Nederlandse maatregelen zijn genomen om de verspreiding beheersbaar te houden. Corona is niet meer weg te denken in de wereld en zal regelmatig de kop opsteken.

(04-May-2020, 05:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Tja, die "Corona is een milde griep" daar heb ik ook wel last van. 
Dit is ook niet de eerste keer dat ik dat hier tegenkom.

Zeg dit maar niet tegen een verpleegkundige die op de IC werkt.

Afgelopen vrijdag raakte ik in gesprek met een IC verpleegkundige van het Erasmus MC in Rotterdam. Ze heeft wekenlang in warme beschermende kleding gewerkt. Ze beaamde mijn stelling. Slechts een  klein deel van de besmette patiënten komt in een ziekenhuis. Meestal patiënten met andere ziekten of zeer zwakke gezondheid. Bij heftige complicaties is IC zorg niet voldoende om te overleven.

(04-May-2020, 05:58 PM)Wim -de roetsende schreef: En dat koude douchen en winterzwemmen heb ik nu ook al erg vaak gelezen. 
Soms in combinatie met onderwerpen dat ik mij serieus verwonder over het waarom van het vermelden.

Omdat bewezen is dat koud wassen, baden, douchen en zwemmen je immuunsysteem versterkt. Dat is onderdeel van een gezonde leefwijze. Doe er je voordeel mee. Velen leven in een zeer smalle comfortzone en hebben daarom weinig weerstand. Denk maar aan de Kneippkuur. Zo'n 170 jaar oud.
https://www.youtube.com/watch?v=4Ck5Rn4l03s

De conclusie aan het einde van het betoog is niet verrassend.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(04-May-2020, 02:29 PM)Jurrien schreef: Waarom is een ..

Stuk tekst verwijderd.

Het lijkt me duidelijk waarom fietsen in vergelijking positiever is voor zowel jezelf als ook je omgeving.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Dat is subjectief, ik ervaar een motorfiets als uitermate positief.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik snap het helemaal. Voor het milieu misschien wat minder goed maar als uitlaatklep is motorrijden fantastisch!! Zo'n 15 jaar met veel enthousiasme gedaan, op motoren en klassieke scooters van 1912 tot jaren 90, op circuit en op de weg! Totdat mijn motorpassie letterlijk van de één op de andere dag over was. Snap nog steeds niet hoe dat kan...

Ik vind fietsen daar trouwens erg veel op lijken, je bent ook lekker buiten en veel meer één met je omgeving.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wie oh wie?
Ik zit momenteel o...emgaron — 12:25 AM
Wie oh wie?
Ik weet wel wat voor...elnuar — 02:28 PM
Wie oh wie?
In een team ben ik b...Hoekie — 01:05 PM
Wie oh wie?
Ook van mij sterkte ...BerendJ — 11:15 AM
Wie oh wie?
Ik zit momenteel op ...Frank — 09:50 AM
Wie oh wie?
Inderdaad, Frank, ha...Roepers — 09:40 AM
Wie oh wie?
Inderdaad sterkte Fr...Fietsbennie — 09:33 AM
Wie oh wie?
Helemaal eens Wim! A...ErikvanD — 09:10 AM
Wie oh wie?
Allereerst wil ik Fr...Wim -de roetsende — 08:47 AM
Wie oh wie?
Dat is minder fijn n...ErikvanD — 07:43 AM
Gebruikersnaam veranderen
Gebruikersnaam zou...kuŝbiciklo — 04:51 AM
Wie oh wie?
Beste forum gebruike...Frank — 02:17 AM
Gebruikersnaam veranderen
Gebruikersnaam zou n...Frank — 02:10 AM
Druk, druk en nog eens druk.
En? Gebruik je de da...Hoekie — 11:43 PM
Snelheid in de quest.
Ik mag op mijn fiets...Joop99 — 11:12 PM
routeplanner app
De laatste dagen van...Roepers — 10:05 PM
Nazca stopt met de Gaucho (en nagenoeg ...
Wil je echt opvallen...Wim -de roetsende — 09:46 PM