Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
info / ervaringen gevraagd
#1
Beste leden,

Ik heb al enkele keren op het punt gestaan om een 2 wielige ligfiets te kopen, echter zijn er iedere keer vragen die me een beetje tegenhouden om tot aanschaf over te gaan, wellicht dat jullie ervaringen mij een beetje kunnen helpen.

De vragen die altijd bij mij naar boven komen: 

* samen met je partner een ronde fietsen, zij op de stadsfiets en ik op de ligfiets, werkt / gaat dat een beetje in verband met snelheid en plaats?
* hoe vervoer je een ligfiets, past deze op een fietsendrager achter op de trekhaak?
* ben zelf rond de 1,75m, is dan iedere ligfiets af te stellen op mijn lengte?
* ik zie op MP ligfietsen voorbij komen voor prijzen tot € 400,00, is dit een goede optie om eens mee te beginnen of os dit gedoemd te mislukken?


Ik hoop dat jullie enkele vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes Stefan.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(14-May-2020, 05:46 AM)flappy schreef: Beste leden,

Ik heb al enkele keren op het punt gestaan om een 2 wielige ligfiets te kopen, echter zijn er iedere keer vragen die me een beetje tegenhouden om tot aanschaf over te gaan, wellicht dat jullie ervaringen mij een beetje kunnen helpen.

De vragen die altijd bij mij naar boven komen: 

* samen met je partner een ronde fietsen, zij op de stadsfiets en ik op de ligfiets, werkt / gaat dat een beetje in verband met snelheid en plaats?
* hoe vervoer je een ligfiets, past deze op een fietsendrager achter op de trekhaak?
* ben zelf rond de 1,75m, is dan iedere ligfiets af te stellen op mijn lengte?
* ik zie op MP ligfietsen voorbij komen voor prijzen tot € 400,00, is dit een goede optie om eens mee te beginnen of os dit gedoemd te mislukken?


Ik hoop dat jullie enkele vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes Stefan.

Beste Stefan,



1. Samen met je partner fietsen is een prima idee. Bedenk wel dat de  meeste ligfietsers vlot rond de 25 km. per uur gemiddeld rijden.


2. Er zijn speciale fietsdragers voor ligfietsen, maar er is weinig aanbod.


    Als je een gewone fietsdrager gebruikt zal een ligfiets aan beide kanten iets uitsteken.


    Ik steek mijn ligfiets gewoon in de auto met de voorkant boven de passagiersstoel. Met wat passen meten is dat altijd gelukt.


3. Iedereen past op een ligfiets, al moet de voorbuis dan wel in- of uitgeschoven kunnen worden.


    Verder krijg je dan misschien ook te maken met het inkorten-c.q. verlengen van de ketting.


4. € 400,00 is  een gemiddelde prijs. Ver daaronder zijn meestal opknappers en wat gedateerde modellen.


    Tussen de € 500,00 en € 1200,00 zijn de fietsen meestal technisch goed onderhouden met moderne schakel- en remtechniek.




Tip : kijk regelmatig op https://www.ligfietsnet.nl en Marktplaats.


        Op dit moment staan er een paar leuke modellen op Ligfietsnet.



Bij een aantal bedrijven kun je een ligfiets uit proberen. Kijk hier op https://maialigfiets.nl/



Veel succes met verder zoeken.
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#3
* samen met je partner een ronde fietsen, zij op de stadsfiets en ik op de ligfiets, werkt / gaat dat een beetje in verband met snelheid en plaats?

Er vanuitgaande dat je partner gemiddeld iets van 17/18 km/u rijdt dan kan dat best. Je kunt op een ligfiets misschien wel wat sneller rijden, dat hoeft natuurlijk niet. En die 25 gemiddeld haal ik persoonlijk ook niet altijd op de ligger. Ik vind wel dat het verschil in hoogte tussen een ligfiets een gewone fiets met elkaar praten niet altijd even makkelijker maakt (afhankelijk van de soort ligfiets uiteraard).  

* hoe vervoer je een ligfiets, past deze op een fietsendrager achter op de trekhaak?

Mijn ligfietsen heb ik allemaal op een gewone fietsendrager vervoerd. Meestal op het dak van de auto maar ook regelmatig achterop. Net hoe het uitkomt. Ze zijn soms idd iets langer maar dat leidt niet snel tot problemen. Een hele lage en lange lowracer daargelaten wellicht. 

* ben zelf rond de 1,75m, is dan iedere ligfiets af te stellen op mijn lengte?

Absoluut

* ik zie op MP ligfietsen voorbij komen voor prijzen tot € 400,00, is dit een goede optie om eens mee te beginnen of os dit gedoemd te mislukken?

Voor dat geld staan er regelmatig prima fietsen te koop met soms buitenkansjes. Zie het topic onlangs over de Fuego die Piet V heeft gekocht.

Ik zou zeggen probeer het gewoon. Als je een courante fiets koopt, een Nasca of een Hurricane o.i.d. raak je hem ook wel weer kwijt voor hetzelfde geld. Of misschien leg je er iets op toe maar dan ben je wel een ervaring rijker!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Om je 4 vragen te beantwoorden.
* Samen met je partner gaat altijd, snelheid kun je zelf regelen. Je partner zal wat steviger moeten trappen als jij rustige aan tegenwind fietst. Sociaal gezien is een lage of half-lage ligfiets een mindere keus vanwege het hoogteverschil van de hoofden.
* met een personenauto mag je maximaal 20 cm aan beide zijden uitsteken. Maar 2 recent gekochte ligfietsen, de M5 Blue Glide is met de pedalen verticaal 197 cm. lang en de Nazca Fuego 207 cm. Mijn auto moet dus minimaal 167 breed zijn om die ligfietsen legaal te vervoeren.
* veel ligfietsen zijn geschikt voor een lichaamslengte van 175 cm. Tenzij je extreem korte benen hebt. Enkele semi-lage ligfietsen hebben een lange wielbasis, waarbij je deels tussen de wielen ligt. Die fietsen zijn beter geschikt vanaf 180 cm lichaamslengte. Proefrijden is aanbevolen.
* de vraag naar 2 wielige liggers is lauw. Als je zelf veel kunt doen aan onderhoud is elke stalen ligger vaak een goede koop. Mits het frame en de wielen recht zijn. Ik zit met 72 jaar vaak achter de geraniums en kan alle fietsen onderhouden. De M5 aangeschaft voor 50 euro. De Fuego voor 190 euro. Reken gemiddeld 150 euro per fiets aan materiaal en die fietsen rijden bijna als nieuw.

Als je gaat proefrijden, fietst een wat hogere ligger gemakkelijker dan een lage. Je evenwichtsgevoel moet wennen aan het liggen. Zeker bij een lage of gestrekte zithoek. Ook de correctietijd op een hogere ligfiets is langer dan op een lagere. De Blue Glide reed ik zo op weg. Met de Fuego moet ik meer oefenen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik ben het grotendeels eens met wat hierboven gezegd is, daarom alleen een aanvulling:

- Gezellig samen fietsen met een rechtopfietsers vind ik zelf niet te doen vanaf de ligfiets. Een babbeltje houden is toch anders. Ik pak daarvoor toch gewoon de normale fiets.
- Ik zou ook een goedkopere fiets van marktplaats halen om het ligfietsen te proberen en te ontdekken wat je er leuk aan vind en wat je zoekt in een volgende fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(14-May-2020, 08:30 AM)Jurrien schreef: - Gezellig samen fietsen met een rechtopfietsers vind ik zelf niet te doen vanaf de ligfiets. 

Mijn vrouw en ik fietsen ook samen, maar niet als ik met de ligfiets ga. Dat heeft alleen maar te maken met het hoogteverschil. Vindt ze niks.... Dus samen op de bukfiets en alleen op of in de ligger. 
Mijn inmiddels verkochte Nazca Pioneer kocht ik voor 400 Euro. Was een topfiets. Zie nu al even een prachtige RVS fiets op MP. Staat er al even op. Met bieden wellicht voor rond de 400 Euro te krijgen...

Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ja de RVS fiets is erg netjes gemaakt. Het laswerk en de afwerking zien er erg goed uit. Het is dat ik al 10 fietsen heb... Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Hallo Stefan,
hartelijk welkom op het forum.
Mijn ervaring is dat samen fietsen waarbij ik op de ligfiets rijd en de ander op een rechtopfiets, prima gaat. Maar mijn ligfiets is hoger dan veel andere ligfietsen. Ik heb afgelopen zomer nog onderstaande foto gemaakt.

[Afbeelding: 20191202090427-b847332b-me.jpg]
Fietsen naar de Hoornderslag

Zoals je ziet valt het hoogte verschil wel mee. Bovendien is het geen probleem op een ligfiets heel langzaam te fietsen. Ik heb wel eens geprobeerd om de snelheidsmeter op nul te krijgen zonder mijn voeten aan de grond te moeten doen. Dat is gelukt. Maar in stabiliteit is er ook wel verschil tussen ligfietsen. Zo gaat hier de discussie over met losse handen fietsen. Daar komt echt een verschil tussen ligfietsen aan het licht. Op de oudste van ligfietsen, de Sinner Record 20/26 heb ik dat wel eens een tiental meters volgehouden. Het is wel niet de snelste ligfiets maar hij is opmerkelijk stabiel. Mogelijk helpt een langere wielbasis.

Als ik samen met iemand rijdt die op een rechtopfiets rijdt, terwijl ik lig en we hebben tegenwind, dan moet de ander zich enorm inspannen terwijl ik dat helemaal niet hoef te doen.

De prijzen voor tweedehands ligfietsen zijn naar mijn idee nogal grillig. De een wil graag de beste prijs voor zijn fiets, terwijl de ander graag ziet dat zijn fiets goed terecht komt.

Groet,

Marco -geen handelaar- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt met de fiets en hoe handig je bent; vertel, vertel!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Nou, ga ik mijn verhaal ook nog doen... Wink 

(14-May-2020, 05:46 AM)flappy schreef: * samen met je partner een ronde fietsen, zij op de stadsfiets en ik op de ligfiets, werkt / gaat dat een beetje in verband met snelheid en plaats?
Mijn vrouw en ik hebben meerdere tochten samen gereden - zij vindt ligfietsen niks, dus op haar up, ik op een Optima Lynx (voor 406mm wiel, achter 559mm) of op een Optima Orca, Optima Condor of Rainbow Lyra (allemaal voor en achter 559mm wiel). Sterker nog, wij zijn zelfs als gezin op pad geweest, twee liggers (vader en zoon) en twee ups (moeder en dochter - hoezo cliché?). Werkte voor ons prima. Wel vind ik de hogere liggers wat fijner daarvoor omdat het hoogteverschil kleiner is.

(14-May-2020, 05:46 AM)flappy schreef: * hoe vervoer je een ligfiets, past deze op een fietsendrager achter op de trekhaak?
De Lynx heb ik weleens op een drager op het dak gehad, maar de Condor en Lyra gewoon achterop een Thule drager. Belangrijk is wel dat je geen drager hebt waar je de fiets met de trappers vast zet - dat werkt uiteraard niet. Qua lengte kan het net - mijn fietsen bleven net onder de breedte van de auto.

(14-May-2020, 05:46 AM)flappy schreef: * ben zelf rond de 1,75m, is dan iedere ligfiets af te stellen op mijn lengte?
Ik ben zelf met 1,95m een stukje langer, maar onze zoon heeft al liggers sinds hij +/-1,45m was - het is vooral een kwestie van de juiste ligger vinden. Sommige liggers met twee grote wielen (559mm) kunnen denk ik wat krap worden - ik vond de Condor b.v. zelf al extreem. Wat de lengte van de neusbuis aangaat is korter makkelijker dan langer - soms is de buis afgezaagd en kan hij niet meer langer (maar dus wel nog korter). Ik zou zeggen: vooral proefrijden en kijken wat past.

(14-May-2020, 05:46 AM)flappy schreef: * ik zie op MP ligfietsen voorbij komen voor prijzen tot € 400,00, is dit een goede optie om eens mee te beginnen of os dit gedoemd te mislukken?
Dit hangt er vooral van af hoe handig jij met fietsen bent. Ik doe veel zelf en heb tot nu toe nog nooit meer dan €350,- voor een ligger betaald, allemaal van Marktplaats of ligfiets.net. Met een beetje mazzel kun je zelfs onder de €400,,- bruikbare en rijklare liggers vinden. Als je zelf tenminste een beetje handig bent zijn er zeker opties.

En ten slotte: gewoon proberen! Zeker de tweedehandjes houden hun waarde nog verbazingwekkend goed - je kunt het dus gewoon proberen zonder je een buil te vallen (financiel dan... Big Grin )
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Mijn vrouw rijdt op een Scorpion FS26, die zit lager dan ik op mijn M5 Smile
Maar als je geen lowracer hebt, valt het hoogteverschil met een gewone fiets wel mee (vind ik)

Het grootste probleem is dat het de ligfietser niet opvalt als er tegenwind is, en de gewone fietser achterblijft...

Qua vervoer past mijn M5 in mijn auto (stationwagon), de Scorpion ook overigens, want die is vouwbaar, alleen niet allebei tegelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik vind persoonlijk dat van die tegenwind wel een beetje een "verkooppraatje". Uiteraard heb je er wat minder last van maar op de ligger moet ik net zo hard "tegen de wind in boksen". Alleen in de velomobiel merk ik heel duidelijk verschil. Nu ben ik ook wel iemand die ook veel op gewone fietsen fietst, ook met flinke wind en ik ben dus wel wat gewend. Misschien ervaar ik daarom het verschil als niet zo groot.

Maar desondanks, gewoon doen! Ligfietsen is gewoon leuk!
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Nu heb ik het met tegenwind niet over iemand die gebogen over zijn stuur op een racefiets rijdt, maar iemand op een gewone stadsfiets zeg maar.
Ja, je merkt nog steeds wel dat je tegenwind hebt op een ligfiets, maar het vetraagt je minder
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Een gewone stadsfiets... Daar heb ik al sinds mijn tienerjaren niet meer op gereden...  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(15-May-2020, 12:13 PM)ErikvanD schreef: Ik vind persoonlijk dat van die tegenwind wel een beetje een "verkooppraatje". Uiteraard heb je er wat minder last van maar op de ligger moet ik net zo hard "tegen de wind in boksen". Alleen in de velomobiel merk ik heel duidelijk verschil.

Het is geen "verkooppraatje" maar de verschillen tussen de diverse soorten ligfietsen is groot. Voor veel tour modellen ligfiets zal het verschil niet groot zijn met een sportieve stadsfiets.
Maar ga je naar de ligfietsen met een zithoogte tot 50 cm en een zithoek van 30 graden of kleiner, waarbij het hoogteverschil tussen zit en trapas tussen 15 en 25 cm is, dan worden de verschillen aanmerkelijk groter. Zeker tegenwind. Als je dan ook nog laag tussen de wielen ligt en een tail bag in de stroomlijn nog groter.
Ik merk dat al bij de Fuego large. Zithoogte 35 cm, trapashoogte + 16 cm en een zithoek van 25 graden tussen de wielen. Wielbasis 127 cm.
Voor de snellere rijder is de luchtweerstand de grootste energie slurper.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
De zithoogte van mijn ligfietsen is 40 cm (Shockproof) en 24 cm (trike) met de trapas een stuk daarboven. Persoonlijk ben ik gemiddeld nog steeds sneller op mijn gewone fietsen dan op die liggers! Gemeten over alle kilometers die ik ooit geregistreerd heb. Met een gewone fiets bedoel ik overigens geen stadsfiets maar mijn diverse sportieve vintage fietsen.

Dus ik persoonlijk merk het echt alleen in de Mango. Maar ook daarvan is mijn langdurig gemiddelde lager dan dat van bijvoorbeeld mijn oude Union racefiets uit 1980.

Maar nogmaals, dit is mijn eigen ervaring over de afgelopen ruim 25.000 km, objectief gezien heb je zeker gelijk.

Maar dit gaat veel te ver voor de topicstarter! Als ik hem zou ik OF eens deelnemen aan een ligfietstestdag zoals bijvoorbeeld Maia in Dordrecht die regelmatig organiseert, OF gewoon een niet te dure ligfiets scoren op MP en die een tijdje proberen! Dat is immers de enige manier om te zien of het echt iets voor je is! En ook om te zien of het samen fietsen wel of niet werkt. SUCCES!
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Mijn Sinners en ook mijn Bowi zijn/was tourligfietsen. Maar bij forse tegenwind zijn ze echt veel sneller dan elke stadfiets. Ook de M5 Blue Glide is een tourligfiets en mijn vrouw is nooit een snelle fietser geweest, integendeel. Maar ik herinner me nog dat wij op Walcheren rondfietsten en tegenwind hadden. Ze begon ook sneller te fietsen dan tourfietsers. Het is echt heel opmerkelijk welk aerodynamisch voordeel een ligfiets geeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Dan doe ik toch iets verkeerd op de liggers of ik stoemp gewoon harder op mijn gewone fietsen  Huh Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#19
super bedankt voor al jullie ervaringen en meningen.

Het samen fietsen is dus nog wel een dingetje, daar zijn de meningen over verdeeld. Aangezien dat dat voor mij een van de belangrijkste of misschien wel HET belangrijkste vereiste is heb ik besloten om toch maar eerst eens een ligfiets te huren voor een (halve) dag en dan gewoon eens te proberen samen met de vrouw.
Wellicht krijg ik dan ook een beetje een idee wat me wel en wat me niet bevalt aan een ligfiets, dat zal misschien de eventuele zoektocht daarna ook kunnen vergemakkelijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Waar woon je? Een van mijn ligfietsen mag je best lenen, als je ongeveer mijn lengte bent en in de buurt van Den Haag woont.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Den Haag is voor mij 180km rijden dus dat is niet echt in de buurt :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Hahaha, nee, dat wordt niks.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik kan mijn (trap)energie net zo gemakkelijk verticaal of horizontaal leveren op de pedalen. Liggend netto wat beter. Je spaart liggend energie, omdat je een deel van je spieren minder gebruikt. Liggend rij ik altijd sneller, dan half liggend of rechtop.
Ik fiets bijna altijd met een vrij lage hartslag en rustige ademhaling. Langdurig een hartslag van circa 100 slagen/minuut en ademhaling tussen 5 a 6 teugen/minuut. Hoe rustiger je ademt, hoe stabieler je CO2 niveau in je bloedvaten, hoe wijder je bloedvaten en hoe beter de O2 afgifte in je spieren. Het z.g. Bohr effect.
 
https://www.youtube.com/watch?v=b9McSQ7JK6A

Fietsen is voor mij een vorm van meditatie. In de Flevopolder komt een ligger goed van pas. Mijn voordeel tegen wind is altijd groter, dan mijn verlies voor de wind uit en ik ben liggend sneller dan op een elektrisch ondersteunde fiets.

Nog wat meetgegevens: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Waar...esultaten/
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(15-May-2020, 10:40 PM)flappy schreef: Wellicht krijg ik dan ook een beetje een idee wat me wel en wat me niet bevalt aan een ligfiets, dat zal misschien de eventuele zoektocht daarna ook kunnen vergemakkelijken.

Uitproberen is inderdaad het slimste.

Toen ik begon met ligfietsen wilde ik een iets hogere ligfiets met vering en een onderstuur.
Mijn eerste ligfiets was uiteindelijk de Baron. Een lage racer zonder vering en met een bovenstuur.

Door te testen en veel fietsen uit te proberen ontdekte ik welke fiets ik het fijnste vond.

Nog steeds ben ik geen fan van vering en ik heb ontdekt dat één fiets nooit de lading dekt van wat ik van een fiets verwacht. Vandaar het rijtje fietsen achter mijn naam.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(15-May-2020, 08:55 PM)ErikvanD schreef: Dus ik persoonlijk merk het echt alleen in de Mango.

Het lijkt me eerder dat door je variatie van lig en gewone fietsen, dus naar beneden en meer naar voren, je spieren half om half ontwikkelen.
Als je alleen ligfiets fiets dan 'weten de spieren waar ze aan toe zijn'. Het is niet voor niets dat na een overstap op een ligfiets er een aantal weken/maanden voorbij gaan voordat je zogenaamde ligfietsbenen hebt. Aan de andere kant gebruik je beide afwisselend en zou het niet uit moeten maken.
Vergelijk ik mijn tijd met de M5 City Racer en snelle bukfietsen die ik gehad heb, dan is mijn verbazing groot over wat je zegt. Misschien is het wel adrenaline dat je snel op een bukfiets moet en relaxer op een ligfiets bent. Anders zou ik het niet kunnen verklaren. Ik vind ze nu simpelweg niet 'lekker' meer fietsen.

Leuke discussie voor wie nog meer een combi van lig en 'sportief' bukfiets fietst!
Hier na vele jaren nog enkel een bukfiets (stadsfiets) die staat te verstoffen. En een velomobiel die amper een dag rust krijgt.

Mij komt dan het verhaal naar voren van dat meisje dat fietsen op een bukfiets überhaupt niet leuk vind en vond. En met het huren van een ligfiets ontdekte hoe leuk fietsen kan zijn. Ze heeft vervolgens mijn M5 gekocht. Haar vriend had net een hele nieuwe ligfiets gekocht.

Als antwoord op je vraag Flappy zou ik zeggen: ga proefrijden. Of nog beter, huur er een voor een (halve) dag. Ik dacht me te herinneren dat zij een halve dag proefgereden hebben bij https://maialigfiets.nl/ of bij http://www.deliggendehollander.nl/ En dat voor samen fietsen het beste is dat je beide dezelfde hoogte fiets hebt, maar dat hoogte verschil ook geen probleem moet zijn. Ligt er eigenlijk puur aan hoevaak je samen wil gaan fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(16-May-2020, 05:59 PM)Hoekie schreef: Het lijkt me eerder dat door je variatie van lig en gewone fietsen, dus naar beneden en meer naar voren, je spieren half om half ontwikkelen.
Als je alleen ligfiets fiets dan 'weten de spieren waar ze aan toe zijn'. Het is niet voor niets dat na een overstap op een ligfiets er een aantal weken/maanden voorbij gaan voordat je zogenaamde ligfietsbenen hebt. Aan de andere kant gebruik je beide afwisselend en zou het niet uit moeten maken.
Vergelijk ik mijn tijd met de M5 City Racer en snelle bukfietsen die ik gehad heb, dan is mijn verbazing groot over wat je zegt. Misschien is het wel adrenaline dat je snel op een bukfiets moet en relaxer op een ligfiets bent. Anders zou ik het niet kunnen verklaren. Ik vind ze nu simpelweg niet 'lekker' meer fietsen.

Leuke discussie voor wie nog meer een combi van lig en 'sportief' bukfiets fietst!

Het blijft me verbazen dat nog steeds wordt geschreven over zg. "ligfietsbenen". Die bestaan namelijk niet. De enige spieren die zich gemakkelijk aanpassen op alle soorten fietsen zijn de bilspieren. Dat heeft te maken met de zithoek. Van stadsfiets naar racefiets is een net zo'n groot verschil, als van een lage of vlakke race ligfiets, naar een rustiger tour ligfiets. Fietsen is niets meer of minder dan een beenstrekkingen vanuit de heupen.
Het echte grote verschil bij het ligfietsen zit in de delen van je lijf. Ontspannen je bovenlijf laten rusten als "energiefabriek" en je onderlijf spaarzaam de "trapenergie" laten leveren. Dat levert M5 op: Meer Meters Met Minder Moeite. Tot wel 30% meer kilometers dan op een gewone fiets. Hierbij dus geen primaire snelheidswinst, maar winst in reisafstand. 

https://www.fietsersafstappen.nl/2013/10...igfietsen/
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM