Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-racer
#1
Hallo,

Ik vind het wel leuk om wat te vertellen over mijn m5 m-racer.
Een aantal jaren geleden had een bekende van mij een Challenge Hurricane. Ik had nog nooit interesse in ligfietsen gehad, maar ik heb daar een rondje op gefietst en vond dat wel leuk. Ik heb een tijdje gezocht op internet en heb uiteindelijk een Raptobike Lowracer via marktplaats gekocht. Erg leuk, een jaartje op gefietst, maar ik kon maar niet wennen aan de brede kettingrol waar m'n rechterknie langsop moet bewegen. De snelheidssensatie zo dicht bij de grond is wel heel leuk. Toen we eens een weekendje gingen kamperen in Zeeland hebben we dat gecombineerd met een bezoek aan m5. Ik heb een proefrit op een m-racer gemaakt en op aandringen van Bram toch ook een rondje gereden op de carbon high racer. Voor mij voelden de fietsen stabieler aan dan m'n Raptobike en dat ze veel nauwer zijn bij de knieën was precies wat ik zocht. Daarna heb ik de m-racer besteld. Ik vind staal een leuker materiaal en ik vind de m-racer ook een stuk mooier dan de carbon high racer.

Ik rijd er vooral woon-werk mee en probeer een beetje m'n conditie op peil houden. Daarom heb ik gekozen voor een naafdynamo met lamp voor en achter die ik altijd aan heb staan, ook overdag in de zomer. Ik hoop dat het net iets meer opvalt. Verder voor schijfremmen gekozen omdat ik het een goed principe vind dat je een schijf verslijt en niet je velg. En ik vind schijfremmen gewoon vet. Wielmaten wilde ik hetzelfde houden en dat is 26 inch geworden: zo kan de reserveband op beide wielen.

Ik vind het een heerlijke fiets. Het heeft de fietshobby helemaal wakker gemaakt bij mij.

[Afbeelding: a8GDeGI.jpg]
(Raptobike niet meer in bezit)


[Afbeelding: v7bIWWB.jpg]

[Afbeelding: sojF1Ws.jpg]

Een van de dingen die me minder bevielen was de houden van je handen op het stuur. Op de Raptobike had ik v-stuur wat van je afgekeerd zit, dit houdt veel natuurlijker vast dan zo'n stuur wat naar je toe gebogen zit, zoals de m5 heeft.

[Afbeelding: 5ax7LZ4.png]
(stuur Raptobike)

In eerste instantie heb ik een raptobikestuur gekocht maar die diameters pastten net niet op elkaar.
Toen heb ik maar het originele stuur naar voren gedraaid. Het had wel wat consequenties: alle kabels waren te kort en de kabels komen ook helemaal verkeerd uit op het stuur. Dat heb ik opgelost met wat kabels van https://www.cable-shop.nl/. Ook wat metalen bochtjes gekocht zodat de kabels mooier weglopen.

[Afbeelding: azEQIwy.jpg]

[Afbeelding: OsGFqlO.jpg]

[Afbeelding: YJI2Qts.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dit is echt zo'n ongelooflijk mooie fiets.

Ik heb de ShockProof 559 gehad, maar deze M-Racer is echt wel een slag apart. Prachtig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Mooi verhaal! Ik heb, ook naar aanleiding van de ervaring op mijn Rapto Midracer, het stuur van mijn Shockproof in een min of meer vergelijkbare positie gedraaid. Rijdt prima!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dan heb je nog de tandwielen! Dit zat me vanaf begin af aan ook niet helemaal lekker.
De fiets heeft voor 50 en 34 tands tandbladen en achter een 12-25 cassette. Ik merkte ten eerst dat het eigenlijk niet handig is om op het kleine voorblad te fietsen omdat de ketting dan veel vaker tegen het voorwiel schuurt. Dus die houd ik puur voor hele steile hellingen. Ik heb op dit moment geen enkele helling in mijn fietsgebied die ik niet op het grote blad op kan.
Verder heb ik ook wat geoefend met hogere cadans fietsen. Ik begon rond de 80 en met behulp van een cadansmeter heb ik dat nu naar 105-110 weten te krijgen en dat fietst een heel stuk beter.
Echter, ik merkte dat ik van de 12-25 cassette eigenlijk alleen maar op de 18-25 kransjes zat. Dat stoorde wel, want als je negen versnellingen hebt en je gebruikt er maar vijf is dat gewoon zonde. Ik kwam er achter dat er een merk is, Miche, die met losse kransjes werkt. Ideaal, want zo kun je elke gewenste combinatie maken.
Zo heb ik in eerste instantie met 18 - 26 gereden, allemaal stapjes van 1 tand. Ik merkte toch wel dat ik op sommige lange afdalingen een zwaardere versnelling miste om mee te kunnen trappen. Daarom een sluitkrans 14 gekocht en die gemonteerd ten koste van de 25. Nu was m'n cassette: 26 24 23 22 21 20 19 18 14. Klinkt misschien raar, die stap van 18 naar 14, maar zo heb je altijd een zwaar verzet om lange afdalingen mee te trappen. Hier heb ik heel lang mee gefietst en dat beviel goed.
M'n conditie verbetert gestaag en ik merkte steeds vaker dat ik zwaarder dan 18 wilde trappen. Nog eens nagedacht en die 14 toch maar weer laten varen. Het is gewoon zonde om één van de negen versnellingen op te offeren voor een situatie die in Nederland zo uitzonderlijk is. Dus, deze weer voor een 17 ingewisseld. En de 26 laten varen, want die gebruik ik steeds minder. Dus nu werd het: 25 24 23 22 21 20 19 18 17.
Nu ik weer wat verder ben in conditie en m'n gemiddelde snelheid steeds wat hoger wordt merk ik dat ik weer soms voorbij de 17 wil schakelen. Daarom is sluitkransje 16 besteld en die gaat ten koste van de 24.
Erg leuk om mee te experimenteren. Het doet ook mentaal zelfs wel wat als je gewoon versnellingen één t/m negen gebruikt en niet alleen maar in de lichtste vijf ligt te fietsen.


[Afbeelding: dMD4oag.jpg]


Bedankt voor de complimenteuze berichten tot zo ver trouwens
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik experimenteer daar ook wel mee. Dan wel niet met Miche kransjes maar met kransjes van diverse cassettes die ik los heb gehaald. Voor mijn MTB weg-wielset heb ik zo een close ratio 8 speed cassette gemaakt die je niet (meer) standaard kunt kopen. Werkt prima! Miche is wel de enige waar je redelijk eenvoudig aan grotere sluit kransjes kunt komen, ze verkopen veel junioren verzetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooie foto's Jurrien, vooral die foto met heide en zon achter die boom. En die kabels ook mooi opgelost zo. Is die foto ook in de Maasduinen gemaakt? En zo'n bovenstuur, hangen je armen dan niet teveel?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Echt een hele mooie fiets en mooi hoe je dat met de kabels opgelost hebt.

De juiste versnellingen hebben is inderdaad ideaal. En fietst zoveel lekkerder.
Dat is serieus de moeite waarde voor een ieder om te bekijken.

Ik heb pas nog naar Miche gekeken, maar ik kan het uiteindelijk met een standaard set oplossen.
Ben zo blij dat ik over een maandje weer een 80T/14T/20" heb (het grootste tandwiel vervalt daardoor. Of ik het grootste tandwiel van de cassette kon missen, heb ik ervaren, door simpelweg de derailleur tijdelijk aan te passen zodat een tandwiel er naast het grootste tandwiel werd)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(24-May-2020, 01:57 PM)Fietsbennie schreef: Mooie foto's Jurrien, vooral die foto met heide en zon achter die boom. En die kabels ook mooi opgelost zo. Is die foto ook in de Maasduinen gemaakt? En zo'n bovenstuur, hangen je armen dan niet teveel?
Klopt, dat is een stuk hei op de Maashorst. Dit was 's ochtends tijdens woonwerkverkeer, heel mooi. Ik heb dezelfde dag de foto nog een keer gemaakt op de terugrit:

[Afbeelding: sojF1Ws.jpg]

[Afbeelding: 0WnnPHu.jpg]

Wat ik het fijnste bovenstuur vind ben ik nog niet over uit. De Raptobike had een klapstuur en de m5 een vast stuur. Het vaste stuur voelt veel zekerder. Je bent meer in controle over de fiets.
Het klapstuur echter had ik heel plat afgesteld en hield ik heel laag vast, vlak boven m'n buik. En dat lag heel ontspannen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dag Jurrien,

De Medium-racer ken ik nogal goed en ik ben het eens met je commentaar op het M5 stuur.
Ik heb een op maat gemaakte ossekopstuur op gezet, waardoor m'n polsen in een natuurlijke ontspannen houding blijven. Rijdt heerlijk!
Voor mijn DF heb ik een vergelijkbaar stuur laten maken, wat ook hierin zeer prettig fietst.

Ik mis de terrasjes met dit weer, maar gelukkig heb je nu overal koffie to go en er zijn parkjes in de stad.

Niels, fiets to go, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(24-May-2020, 04:18 PM)Hoekie schreef: Ben zo blij dat ik over een maandje weer een 80T/14T/20" heb
Wat bedoel je hier precies mee? 80 tanden voor, 14 achter bij een 20" wiel?

(24-May-2020, 05:41 PM)Niels van der Wal schreef: Dag Jurrien,

De Medium-racer ken ik nogal goed en ik ben het eens met je commentaar op het M5 stuur.
Ik heb een op maat gemaakte ossekopstuur op gezet, waardoor m'n polsen in een natuurlijke ontspannen houding blijven. Rijdt heerlijk!
Voor mijn DF heb ik een vergelijkbaar stuur laten maken, wat ook hierin zeer prettig fietst.

Ik mis de terrasjes met dit weer, maar gelukkig heb je nu overal koffie to go en er zijn parkjes in de stad.

Niels, fiets to go, van der Wal
Hey, interessant! Bedoel je met zo'n ossenkopstuur wat ze in het Engels ook wel met 'gunner style' stuur bedoelen? Heb je misschien een foto?
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(24-May-2020, 07:59 PM)Jurrien schreef:
(24-May-2020, 04:18 PM)Hoekie schreef: Ben zo blij dat ik over een maandje weer een 80T/14T/20" heb
Wat bedoel je hier precies mee? 80 tanden voor, 14 achter bij een 20" wiel?

Dat bij het gebruik van een 80T voorblad en 20" achterwiel (de meeste hebben een 26 of 28" achterwiel), ik een 14T in de cassette mis. Met die nummers kan iedereen zelf aanvoelen/uitrekenen bij welke snelheid dat is.

Aanvullend: het wordt dan een cassette van 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32 ipv mijn huidige 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36.
Een Miche met 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-34 was een 2de optie. Maar dan werd de levertijd voor mij te lang en 32T blijkt groot genoeg te zijn voor waar ik rij.
Ik had me initieel te veel gefocused op kleinste en grootste blad, maar vergat het tussenbereik.
Zie ook: https://ligfietsers.nl/showthread.php?tid=735 Feitelijk heb ik het advies van mijn forumgenoten overgenomen. Er zitten hier heel wat slimme gasten Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Hey, interessant! Bedoel je met zo'n ossenkopstuur wat ze in het Engels ook wel met 'gunner style' stuur bedoelen? Heb je misschien een foto?

[/quote]


[Afbeelding: 2018-08-13-16-19-07.jpg]

Belangrijk is dat de omhoogstaande stukken wijd, maar iets naar binnen staan.
Wijd, zodat je er tussendoor kan kijken;
Naar binnen staand is (voor mij) de meest ergonomische houding.
(Het knopje links onder aan het stuur heeft geen functie; dit is een overblijfsel van een afgebroken spiegel. Ik gebruik ook nu liever een polsspiegel)

En dit stuur is dus hand made; dus niet verkrijgbaar.

Niels, kaaskop, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ziet er goed uit. Ik heb er over nagedacht om ook zo'n stuur te maken maar ik ben wel gesteld op mijn SRAM-derailleur en dan wordt het een probleem om een juiste shifter te vinden (ivm het 1:1 systeem van SRAM).
Rijd jij ook gewoon in het verkeer met dat stuur?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Jurrien,

Een pracht van een M5, M-racer. Een topfiets. Deze fiets heeft lange tijd als nummer 1 op mijn verlanglijst gestaan. Nu ik de Nazca Fuego rij is die lijst naar de achtergrond verhuisd.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(25-May-2020, 09:33 AM)Jurrien schreef: Ziet er goed uit. Ik heb er over nagedacht om ook zo'n stuur te maken maar ik ben wel gesteld op mijn SRAM-derailleur en dan wordt het een probleem om een juiste shifter te vinden (ivm het 1:1 systeem van SRAM).
Rijd jij ook gewoon in het verkeer met dat stuur?

Met een ligfiets fiets ik niet graag door een stad; je valt te makkelijk uit het zicht van automobilisten door geparkeerde auto's. Dit stuur is wel beter dan het klassieke m5 stuurtje, omdat je makkelijk met een hand kan sturen en makkelijk zijwaartse kracht (dus sneller) kan geven.

Op de DF heb ik dopshifts gezet. Werkt prima. Waarom kan een shifter bij jou niet als je zelf gaat bouwen? Het 1:1 systeem zegt me hiervoor niets.

Niels, geshift, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Wat is een dopshift?
SRAM werkt met het 1:1 systeem, dat wil zeggen: 1 mm aan de kabel trekken is 1 mm beweging van de derailleur.
Bij bijna alle andere merken is die verhouding 1:2. Zodoende heb ik minder keuze in shifters met mijn SRAM derailleur. En ik vind hem juist zo fijn schakelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(25-May-2020, 01:49 PM)Jurrien schreef: Wat is een dopshift?

Een dopshift is een draaischakelaar aan het stuur.
Het maakt het stuurgedeelte wat je vasthoud dikker en het is gemaakt van materiaal om vast te houden en grip te hebben. Het vraagt minder aandacht voor het schakelen wat een pookje wel doet. In een velomobiel zeer prettig; op de m5-medium met ossenkopstuur denk ik minder, omdat de dikte in je gezichtsveld zit. Geen idee of er bij dopshifst verschillende afstandschakelaars bestaan.

Niels, ingeschakeld, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik heb zelf helemaal geen problemen met het fietsen door de stad. En ik fiets door zo'n beetje de helft van de grote steden in Nederland. Sommige steden zijn juist prima om doorheen te fietsen, zoals Rotterdam, met mooie brede doorgaande fietsbanen.

Ook kleine centrumpjes vind ik wel leuk fietsen, mits er geen auto voor mijn neus blijft hangen en de straat niet bekleed is met die afschuwelijke kinkerkopjes.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM