Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandendikte?
#1
Ik overweeg om bij mijn Hurricane misschien dunnere bandjes te kopen, niet zozeer vanwege de rolweerstand, de gewone standaardbandjes die er nu opzitten mogen tot 6.5 bar, en dat is een druk waarbij de rolweerstand miniem is, ook weet ik dat hele dikke semislicks onder een mountainbike ook heel erg licht rollen.
Neen, maar voor het comfort, dikke banden onder hoge druk veren veel minder dan dunnere bandjes, aangezien ik geen vering aan de voorkant heb lijkt het me een goed idee om althans aan de voorkant iets dunners te monteren, heeft er iemand ervaringen met dunnere bandjes op een twintig inch wiel, of riskeer je daarmee lekrijden of het beschadigen van de velg, op een zitfiets kun je heel makkelijk even de druk van je wielen van voren naar achteren verplaatsen, op een ligfiets knal je vol in iedere oneffenheid als scheefliggende stoeptegels gaten in asfalt e.d.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Met welke banden rijd je op dit moment? "breed" en "smal" kan nogal betrekkelijk zijn. Wink

Toen mijn Lynx nog met een klein voorwiel rondreed had ik er een 35-406 Schwalbe Kojak vouwband op - nooit het gevoel gehad dat dat op mijn dagelijkse wegen problemen gaf. Veering was oké (maar ik was later toch blij met een 559er voorwiel te riijden).
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra
 
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Op m'n trike zaten standaard big apples van 50-406, ik heb ze vervangen door marathon plus van 47-406.
Niet veel verschil in breedte, maar voor m'n gevoel rolt de trike beter. En ik weet uit ervaring dat de marathon plus beter bestand is tegen lekrijden dan b.v. de big apples.

Mijn trike is ook ongeveerd en ik wil nogal eens een stukje slechte weg of onverhard mee pakken tijdens m'n ritjes. Tot zover geen problemen met deze (iets) dunnere banden. Het schokken en schudden neem ik op de koop toe. Als het te erg wordt til ik even m'n lijf uit het zitje.

Maar inderdaad zoals Emgaron zegt, breed of smal is open voor interpretatie.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(14-Apr-2017, 01:25 PM)Escafon schreef: Ik overweeg om bij mijn Hurricane misschien dunnere bandjes te kopen, niet zozeer vanwege de rolweerstand, de gewone standaardbandjes die er nu opzitten mogen tot 6.5 bar, en dat is een druk waarbij de rolweerstand miniem is, ook weet ik dat hele dikke semislicks onder een mountainbike ook heel erg licht rollen.
Neen, maar voor het comfort, dikke banden onder hoge druk veren veel minder dan dunnere bandjes, aangezien ik geen vering aan de voorkant heb lijkt het me een goed idee om althans aan de voorkant iets dunners te monteren, heeft er iemand ervaringen met dunnere bandjes op een twintig inch wiel, of riskeer je daarmee lekrijden of het beschadigen van de velg, op een zitfiets kun je heel makkelijk even de druk van je wielen van voren naar achteren verplaatsen, op een ligfiets knal je vol in iedere oneffenheid als scheefliggende stoeptegels gaten in asfalt e.d.

Dunne bandjes monteren voor het comfort......? Dat heb ik echt nog nooit eerder gehoord.
Ik denk dat je met dunne bandjes smalle banden bedoelt, maar smalle banden zijn eigenlijk ook altijd banden die harder worden opgepompt. In ieder geval boven de 7Bar.
Brede banden worden vaak maar opgepompt tot 4 of 5 Bar of zelfs nog minder.

Brede banden zijn dus per definitie comfortabeler.

Dat je met jouw fiets vol in iedere oneffenheid knalt, komt vooral door die 406 (20") banden. Daar heb je met 559 (26") wielen veel minder last van. Die rollen makkelijker over en door oneffenheden en zijn daardoor ook weer veel comfortabeler.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb nu marathon plus op mijn twintiginsjwieltjes, 20x1.35, is ongeveer wat de dikte voor een ouderwetse fiets is maar ik overweeg om het experiment aan te gaan met iets veel smallers, meer in de richting van racefietsbanden, maar daarvan weer de iets dikkere, wat ik uit ervaring bmet racefietsbanden weet is dat de rolweerstand ook voor een groot deel bepaald wordt vdoor de soepelheid van de zijkanten. Verder is het hebben van meerdere stjes banden voor een fiets best normaal, ik bedoel dat ik dan bijvoorbeeld lekkere dunne bandjes voor tochten door de polder monteer, maar voor dagelijks gebruik wat dikkere, toen ik in frankrijk woonde had ik een mountainbike waar spatborden kinderzitje en de hele reutemeteut opzat, als ik ging mountainbiken haalde ik de hele reutemeteut er gewoon even af, en monteerde ik echte terreinbanden, ik vond het fijner en de moeite waard om banden te verwisselen dan om compromisbanden te hebben die alles met een zesje doen. 23 millimeterbanden lijken me misschien wel goed voor de hurricane, overdag dan, en buiten amsterdam. Heeft er iemand ervaring met het rijden op een ligfiets met dunne bandjes?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik zou er juist van die ongelooflijk lichtlopende dikke sloffen onder gooien.

Zeer comfortabel en snel.

Ik bedoel dan dus de F-lites. 50-406 als het tussen je voor- en achtervork past, zou ik die kiezen.

Op het blog van Wim Schermer kun je erg veel informatie vinden over bandentesten. Zeer zinvol om te lezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik sluit me aan bij Wim. Ik heb zelf op de oude stalen Hurri schwalbe crazy bob (met aanpassing van de voorvork). Dit rijdt een stuk comfortabeler.  Niet zozeer sneller.  Hoewel je zeer snelle dikkere banden hebt.  

Ook kun je de hoek van de achtervering aanpassen. Hoe schuiner hoe meer vering.

Succes ermee. Smile

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(14-Apr-2017, 05:28 PM)Wim -de roetsende schreef: Dunne bandjes monteren voor het comfort......? Dat heb ik echt nog nooit eerder gehoord.[...]
Brede banden zijn dus per definitie comfortabeler.

Dan moet je voor de gein eens de verschillende bandendisscussies op het Duitse forum opzoeken. De meningen hierover zijn zeer verdeelt en er zijn inderdaad mensen die eerder naar de wat smaller banden voor comfort kijken en daar hele verhalen bij hebben.

Ook de bandentests van Wim zijn daar niet onomstreden. Daniel Fenn heeft net pas weer een reeks 406mm banden getest (maar dan op een andere manier) en komt deels op andere resultaten.

(14-Apr-2017, 05:29 PM)Escafon schreef: Ik heb nu marathon plus op mijn twintiginsjwieltjes, 20x1.35, is ongeveer wat de dikte voor een ouderwetse fiets is maar ik overweeg om het experiment aan te gaan met iets veel smallers, meer in de richting van racefietsbanden
Als je nu Marathon Plus rijd kun je bijna alleen maar beter worden - die dingen zijn als met aangetrokken remmen rijden... Wat op mijn VM een hele goede prestatie levert is de Schwalbe Shredda in 40-406, maar daar is Schwalbe helaas mee gestopt. De snelle jongens kiezen voor de meer extremere banden zoals Schwalbe One of Pro One (een van de twee wordt "tubeless" gereden, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee). De Schalbe Duranos 28-406 blijken nog oké te zijn - als ik het goed begrijp een tikkie beter dan de Kojaks (maar niet zelf geprobeerd).

Dit zo maar als "food for thought". Smile
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra
 
Antwoord }
Bedankt door:
#9
De voorband van mijn Roeifiets is een 28-451 Durano.

Deze band bevalt mij erg goed.

Ik heb deze band ook onder mijn XS gehad, toen vond ik ze echt waardeloos. Veel lekke banden.

Onder een Velomobiel heb je dus echt andere banden nodig dan onder een tweewieler.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik heb Schwalbe Marathon Plus op mijn ligfietsen omdat ik een hekel heb aan lekrijden en dus voldoen ze mij goed. Bovendien is hun levensduur ook formidabel. De rest kan mij niet zoveel schelen. Kan dat je wel schelen en vind je lek rijden niet zo heel vervelend, dan moet je een andere band nemen en is er heel veel te winnen. Volgens mij niet alleen op het gebied van snelheid maar ook wegligging.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Smalle. banden veren meer dan dikke, ook al is de druk bij
Smalle banden hoger dan bij brede banden, daarom ook zijn smalle banden vaak comfortabeler dan brede en trilt een mountainbike zonder vering met slicks die opgepomt zijn om licht te rolle ook veel harder in de polsen dan een racefiets met smalle bandjes. Verendheid kun je definieren door de kracht die nodg is om iets een millimeter in te drukken, dit heeft niks te maken met druk, dat is kracht gedeeld door oppervlakte. HOe minder kracht er nodig is om iets een millimeter in te drukken, des te verender het is. De druk in een band is min of meer constant, de lucht verspreidt zich over de hele band, echter als je een brede band een millimeter indrukt neemt de oppervlakte en daarmee de kracht veel harder toe dan bij een smaller bandje.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Bredere banden geven meer comfort en rollen lichter. Bij gelijk merk en type. Hetzelfde geldt voor wielen (banden) met een grotere diameter. Al zijn er grenzen aan breedte en diameter. Omstandigheden als wielerpiste en glad asfalt buiten beschouwing gelaten. Niet voor niets wisselen profs van fiets als ze de keienstroken van Parijs - Roubaix naderen. 28 mm banden en niet eens op volle druk.
Dat is te meer de reden om weinig waarde te hechten aan bandentesten op een stalen rol. Prima vergelijking voor de wielerpiste en glad asfalt, maar niet voor tegelpaden en klinkerwegen. Ik hecht meer waarde aan de bandentesten van Wim Schermer.
Voor elk type weg is een optimale druk voor de rolweerstand. Stuiteren of lift is energie verlies. Een band moet de oneffenheden opvangen en de fiets moet horizontaal doorrollen. Dat gaat het beste met banden met een soepel karkas en rubbersamenstelling.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik wilde alleen zeggen dat die hoge druk niet (altijd) nodig is om licht te rijden. Op hobbelige weg wordt het zelfs zwaarder (je moet de hele fiets optillen ipv dat de band de hobbel absorbeert). Ik weet dat ik een ketter ben in deze edoch... Op de Gaucho rijd ik op 4,5 bar. Op de velomobiel is de situatie anders om een voor mij onbekende reden. Daar rijd ik op 5 - 5,5 bar.ben ik nog aan het testen. Je banddruk heeft sterke samenhang met de belading. Ik ben best zwaar, als je een normaal gewicht heb, zou de druk lager kunnen.

De test om een karretje met een zak zand een hellinkje laten afrijden is niet representatief.

*duikt onder de tafel*
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(19-Apr-2017, 09:24 AM)BeruRoniki schreef: Ik wilde alleen zeggen dat die hoge druk niet (altijd) nodig is om licht te rijden. Op hobbelige weg wordt het zelfs zwaarder (je moet de hele fiets optillen ipv dat de band de hobbel absorbeert). Ik weet dat ik een ketter ben in deze edoch... Op de Gaucho rijd ik op 4,5 bar. Op de velomobiel is de situatie anders om een voor mij onbekende reden. Daar rijd ik op 5 - 5,5 bar.ben ik nog aan het testen. Je banddruk heeft sterke samenhang met de belading. Ik ben best zwaar, als je een normaal gewicht heb, zou de druk lager kunnen.

De test om een karretje met een zak zand een hellinkje laten afrijden is niet representatief.

*duikt onder de tafel*


Ik ben het met je eens Beru. Bij de velomobiel heb ik de druk op 5bar. Bij de Gaucho, zie foto's in andere draadje, rij ik op ongeveer 3 bar. Met vakantietassen een half barretje méér. 

Groeten, Edwin.

*duikt onder de andere tafel*
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik zou bij elkaar gaan zitten, veel gezelliger.

Oké, het hangt wel enigszins af van het formaat van de tafel ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#16
(19-Apr-2017, 06:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou bij elkaar gaan zitten, veel gezelliger.

Oké, het hangt wel enigszins af van het formaat van de tafel ;-)

(19-Apr-2017, 06:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou bij elkaar gaan zitten, veel gezelliger.

Oké, het hangt wel enigszins af van het formaat van de tafel ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(19-Apr-2017, 06:26 PM)Escafon schreef:
(19-Apr-2017, 06:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou bij elkaar gaan zitten, veel gezelliger.

Oké, het hangt wel enigszins af van het formaat van de tafel ;-)

(19-Apr-2017, 06:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou bij elkaar gaan zitten, veel gezelliger.

Oké, het hangt wel enigszins af van het formaat van de tafel ;-)

Whoops, zo zijn er al 2 tafels nodig!  Tongue

Sorry voor de off-topic reactie...  Blush

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Nu tig alternatief zijn, even weer on topic, ik weet dat zowel snelheid als comfort van meer afhankelijk zijn dan breedte en profiel, heb echter de indruk dat die marathon plus wat stug zijn en wat zwaar rijden. kan dit kloppen? een lekkere band heeft ook wat soepelere zijkanten. Wat zou een wat meer slick achitg alternatief zijn met vooral dunnere wangetjes? Wat ik van reesfietsbanden en (semi) slicks op de mountainbike weet is dat de zijkanten dun en soepel zijn, dit is misschien iets kwetsbaarder, maar rolt lichter én is comfortabeler ook nog nooit in mijn leven lekgereden door iets aan de zijkant van de band.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
De marathon plus banden zijn inderdaad wat tragere en zwaardere banden.
Heeft fanatieke voorstanders en fanatieke tegenstanders. Ligt er maar net aan hoe je het liefst rijdt.
Voor mij is snelheid geen echte prio, niet lekrijden wel. Vandaar dat ik voor de Marathon plus banden heb gekozen (al sinds ettelijke jaren)

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#20
(19-Apr-2017, 06:48 PM)Frank schreef: De marathon plus banden zijn inderdaad wat tragere en zwaardere banden.
Heeft fanatieke voorstanders en fanatieke tegenstanders. Ligt er maar net aan hoe je het liefst rijdt.
Voor mij is snelheid geen echte prio, niet lekrijden wel. Vandaar dat ik voor de Marathon plus banden heb gekozen (al sinds ettelijke jaren)

Volgens mij is, tenzij je op bandjes van minder dan euro per stuk gaat rondrijden lekrijden meer iets van de vorige eeuw, ook op mijn reesfiets rij ik eigenlijk nooit lek, en dat zijn 23mandjes met een stevig loopvlak en letterlijk transparante wangetjes, wat ik wel altijd doe als ik ver van huis ga is een pompje, een setje bandenlichters en een binnenbandje meenemen (plakken doe ik niet) dus voor mij zijn de rijeigenschappen vele malen belangrijker dan de kans op lekrijden (uitgaande van qualiteitsbanden) wellicht ga ik de bandjes dus, terwijl ze nog gewoon goed zijn toch maar vervangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik vind de Marathon Plus gewoon overdreven (en ze zijn nog zwaar ook). Zelfs met de gewone Marathon (vandaag de dag heten ze "Greenguard") hebben bij ons in het hele gezin misschien 1-2 lekkages per jaar (en er komen letterlijk duizende fietskilometer bij elkaar per jaar). Ik zelf ben jaren woon-werk op Duranos en Kojaks gereden zonder noemenswaardige problemen, dus voor mij zou het de moeite niet waard zijn.

(19-Apr-2017, 06:40 PM)Escafon schreef: een lekkere band heeft ook wat soepelere zijkanten. Wat zou een wat meer slick achitg alternatief zijn met vooral dunnere wangetjes?
De vouwversie van de Schwalbe Kojak valt hieronder, maar gek genoeg loopt hij niet zo licht als ik vroeger dacht. Ook de Duranos zijn van dit type. De vouwversie van de Schwalbe Shredda ook, maar die worden niet meer gemaakt. Best jammer, want ze lopen goed en hebben geweldige grip. De Marathon Greenguards blijken trouwens best een bruikbaar compromis te zijn als lekbestendigheid toch belangrijker is - zelfs Daniel Fenn (bedenker van de DF) zei dat op het Duitse forum, en hij staat niet bekend om zijn tolerantie voor onnodig langzame dingen... Big Grin
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra
 
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik heb tienduizenden kilometers zonder lekke band gereden op de Marathon plus. Heerlijk zorgeloos fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Marathon GreenGuards zijn inderdaad een zeer acceptabel alternatief.
Duidelijk sneller dan de Plusjes en toch zeer lekbestendig. Enig nadeel: onder een XS is de 40mm variant net aan de brede kant. De Plusjes zijn ook te koop in de 35mm variant. Ik heb ze allebei onder mijn XS gehad (de GG nog steeds).

Voor een 26" wiel zou ik voor de Almotion gaan. Deze band is veel comfortabeler, snel en ook goed lekbestendig. Onder mijn XS heb ik de Marathon Racer 47-559. De VOUWBAND, maar die is nergens meer te koop. Ik heb er nog twee liggen :-)
Onder mijn 209 ligt ook een Racer, de 40-559.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#24
De gewone Marathon-band was 10 jaar geleden niet lekbestendig. Nadat ik ben overgestapt op Marathon Plus was het gewoon afgelopen met lekke banden. Bovendien zijn de banden heel sltijtvast. Ze gaan 3 keer zo lang mee als de gewone Marathon-band en dat maakt ze voor een veelfietser goedkoop. Ik heb daarom nooit het idee gehad dat ik zou willen overstappen.

Grootste reden van panne onderweg is sindsdien de ketting geworden. Het ijzer blijkt minder slijtvast dan rubber, dat ook nog in direct contact staat met de weg en alles wat zich daarop bevindt.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Maar hoe kan het dat ik op een racefiets ook gewoon 10K kilometers niet lek rijdt, ik b dat bedoel dat is heel veel druk en toch dunner, je zou kunnen zeggen dat je met iedere moderne band niet meer lekrijdt door stukjes glas e.d. maar alleen door iets als een rechtopstaande tapijtnagel, op mijn eerste fietsvacantie heb ik lekgereden op zeer lekbestendige banden, toch na 800 meter uit de trein meteen lek, inderdaad een tapijtnagel. Ik ga denk ik voor gewone lekbestendigheid maar veel souplesse en l age rolweerstand. Die ene keer dat je lekrijdt even een bandje verwisselen in 10 minuten heb je er dan allang uit doordat je minder tijd heb gedaan over die 5000 kilometers. (misschien is een reesfietsband eerder lek als je door iets scherps rijdt, maar is de kans dat je door iets scherps rijdt wel weer kleiner.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#26
Even bandje verwisselen is het bij mij dus niet. Dat betekent plakken en dat is niet mijn hobby. Kortom, zoals je het brengt is voor mij no way. Ik ben bevrijd van bandje plakken en daar ben ik de Marathon Plus-banden intens dankbaar voor. Dat ontbrak tot dan toe en nu is ligfietsen nog volmaakter.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Even an absolute beginner has to start ...
Leuk en spannend. ...Wim -de roetsende — 11:35 PM
Even an absolute beginner has to start ...
Ik snap dat je de ko...GertBr — 11:34 PM
Even an absolute beginner has to start ...
Schoenen met SPD pla...TvWijk — 09:40 PM
Railligfietsen
Nu ook op industries...Roepers — 09:29 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...GertBr — 07:57 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Dat is idd wel veel ...ErikvanD — 10:35 PM
Piepen en kraken
De schokdemper is vo...ErikvanD — 10:34 PM
Piepen en kraken
Het draaipunt van de...Lopopodium — 10:21 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Huidige model is erg...Wim -de roetsende — 10:03 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Ik bedoel het huidig...ErikvanD — 09:46 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Bedoel je een modern...Wim -de roetsende — 09:06 PM
Kennen jullie deze al? MeWe ligfiets gr...
Ik ben al lid :-)Wim -de roetsende — 09:02 PM
Piepen en kraken
Kan het het draaipun...ErikvanD — 08:14 PM
Piepen en kraken
Het piept en kraakt ...Lopopodium — 07:51 PM
Mooi Twente
En als iemand beho...Fietsbennie — 06:30 PM
en weer een nieuwe . . .
Ik had ook te maken ...Lopopodium — 05:35 PM
en weer een nieuwe . . .
Heb absoluut geen ...Ad Arts — 04:34 PM