Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliedempers voor de quest.
#1
Iemand deze al gezien?: 
https://www.youtube.com/watch?v=Q3D1Ni2VTOU

Opmerkelijk. Op de velomobiel website kom ik hem nog niet tegen.

De dempers zijn van het merk Vapsint:
[Afbeelding: qQqu2jg.png]
[Afbeelding: JqQByAf.png]
De naam "Hydraulic Spring" neem ik maar even voor lief, de veer gaat er toch gewoon op:
[Afbeelding: DBmEjZO.png]

Robert
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Op 26 januari jl. postte Theo van Andel in de MeWe app onder velomobiel.nl de mededeling dat ze in de testfase zaten van de oliedempers en dat we op de hoogte gehouden zouden worden van de resultaten en het moment van op de markt brengen. Ik vermoed dat Saukki testexemplaren heeft gekregen en gevraagd is zijn YouTube kanaal te gebruiken om deze dempers te testen en te promoten....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
pietandringa (Quest) en ik (QuattroVelo) rijden er mee rond. Feitelijk nog in pre test.
En zo zijn er meer die in de, zo ver ik weet final, test meedoen. Om zoveel mogelijk kilometers onder de dempers te krijgen.

Standaard levert velomobiel.nl op nieuwe velomobielen de wrijvingsdemper (behalve van achteren in de QuattroVelo natuurlijk. Daar zitten al een paar jaar oliedempers)

Als de testen goed gaan, en dan gaat het met name ook om de betrouwbaarheid, pas dan gaat velomobiel.nl ze verkopen.
Voor de Quest, QuattroVelo en Strada.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dank GertBr, ik heb hem even opgezocht en erbij gepost.

Laten we hopen dat ze snel uitkomen, want ik denk dat we er allemaal bij gebaat zijn. Ik weet dat ik iig achter een grote verbetering heb van mijn olie gedempte luchtveer.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
De achter demper van Peter de Rond was destijds bij mijn Strada een hele vooruitgang. De Risse demper vond ik weer niks. Veel te harde demping. Wellicht mede omdat ik relatief licht ben.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet zo 'weg' ben van luchtveren, ze maken alles juist weer ingewikkelder (onderhoud, om de 60 dagen op druk brengen). Het nadeel van stalen veren is dan weer dat ze wat zwaarder zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Trouwens, voor wie nu al met de nieuwe oliedempers wil rijden, bel Velomobiel.nl. Grote kans dat ze je al nieuwe oliedempers verkopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(02-Jul-2020, 11:06 AM)Hoekie schreef: Trouwens, voor wie nu al met de nieuwe oliedempers wil rijden, bel Velomobiel.nl. Grote kans dat ze je al nieuwe oliedempers verkopen.

Dan kun je aan mensen vertellen dat je op olie rijdt (en dus niet elektrisch).

Niels, ongezouten grap, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dat grapje doet mij denken aan een kop uit de Duckstadkrant: Auto rijdt op lucht. De reporter toog naar het afgelegen dorp en ontdekte dat het toch wat anders lag. De auto reed op luchtbanden. De uitvinder was buitengewoon teleurgesteld toen de verslaggever hem op de hoogte bracht dat Dunlop hem een kleine honderd jaar voor was geweest.

Marco -luchtfietser- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(02-Jul-2020, 12:50 AM)Hoekie schreef: De achter demper van Peter de Rond was destijds bij mijn Strada een hele vooruitgang. De Risse demper vond ik weer niks. Veel te harde demping. Wellicht mede omdat ik relatief licht ben.

Ik ben ook licht (onder de 60 kg) en de achterdemper van velomobiel word ik mee gelanceerd elke drempel. De Risse demper voorkomt dit juist. Dus ik rij daar heel fijn mee. Vorig jaar met de Quest XS een dag met de standaard demper gereden. Ik was meteen weer genezen. Mijn reserve demper gelijk erin gezet. En nu heb ik dus 3 risse dempers. een in de Strada, een in de Quest XS en 1 reserve. Als er een vervangen moet stuur ik de andere gelijk op naar Wim. In mijn geval zo'n 1x per jaar/1,5 jaar. Ik rij zo'n 15.000 km per jaar gemiddeld. Soms 20.000 soms 10.000. Dus ik vind onderhoud wel meevallen. Overigens pomp ik hem ook niet zo hard op hoor. Bij mij staat ie standaard op 3,75-4,25 bar. Ik ken mensen die er wel 15 bar in stoppen, dat lijkt me dan wel heel erg hard. 

Uiteraard wel geinteresseerd in een onderhoudsvrijedemper met dezelfde voordelen als de risse. Ben erg benieuwd.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(02-Jul-2020, 01:11 PM)Roef Veerman schreef: Ik ben ook licht (onder de 60 kg) en de achterdemper van velomobiel word ik mee gelanceerd elke drempel. De Risse demper voorkomt dit juist. Dus ik rij daar heel fijn mee. 

Heb je ook met de demper van Peter de Rond gereden?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ben ook erg tevreden over mijn Risse in de Mango. In combi met de elastomeren voor is de fiets lekker sportief geveerd. Precies hoe ik het lekker vind rijden Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(02-Jul-2020, 11:57 AM)Niels van der Wal schreef:
(02-Jul-2020, 11:06 AM)Hoekie schreef: Trouwens, voor wie nu al met de nieuwe oliedempers wil rijden, bel Velomobiel.nl. Grote kans dat ze je al nieuwe oliedempers verkopen.

Dan kun je aan mensen vertellen dat je op olie rijdt (en dus niet elektrisch).

Niels, ongezouten grap, van der Wal

Dat kon ik al. Ik had al oliedempers van achteren in QV22 Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Theo vertelde mij enkele weken geleden dat er ca. 10 mensen de nieuwe dempers uitproberen. Een van de voordelen van de dempers is dat je met hoge snelheid over (kort) gras een bocht kan afsnijden zonder dat de fiets wegdribbelt. Dit schijnt vooral een specialiteit van Theo te zijn om (scherpe) bochten met 40+ te nemen  Big Grin .
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(02-Jul-2020, 12:50 AM)Hoekie schreef: De achter demper van Peter de Rond was destijds bij mijn Strada een hele vooruitgang. De Risse demper vond ik weer niks. Veel te harde demping. Wellicht mede omdat ik relatief licht ben.

Over de Risse demper zijn meer mensen ontevreden. Dat ding lekt en er zijn zelfs een paar vm's flink beschadigd, omdat de druk redelijk plotseling was verdwenen. 

Fijn dat velomobiel.nl wel hun producten goed en nauwkeurig testen. Kan Risse nog iets van leren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Citaat:Over de Risse demper zijn meer mensen ontevreden. Dat ding lekt en er zijn zelfs een paar vm's flink beschadigd, omdat de druk redelijk plotseling was verdwenen. 
Oh? Kan je meer vertellen, Wim?
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(07-Jul-2020, 09:31 AM)campr23 schreef: Oh? Kan je meer vertellen, Wim?

Ik heb in het verleden een paar flinke aanvaringen gehad met mijn naamgenoot van velomobielonderdelen.nl omdat ik kritiek uitte over de producten die hij verkoopt/verkocht.
Ik ga er dus nu niet al te inhoudelijk op in. Online is wel het e.e.a. te vinden.

Dit is wel een duidelijk voorbeeld.
http://eduardbotter.blogspot.com/2012/06...drama.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik rijd met een Risse Astro 5 demper, tot nu toe naar volle tevredenheid. Wims bericht dateert van 8 jaar terug. Ik ga er van uit dat er in de tussentijd gesleuteld is aan de kwaliteit als dat nodig was.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(07-Jul-2020, 09:25 PM)GertBr schreef: Ik rijd met een Risse Astro 5 demper, tot nu toe naar volle tevredenheid. Wims bericht dateert van 8 jaar terug. Ik ga er van uit dat er in de tussentijd gesleuteld is aan de kwaliteit als dat nodig was.

Dat zou inderdaad heel goed mogelijk zijn.

Ik merk dat ik nog steeds geen positief gevoel heb bij de naam Risse.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik moet ook eerlijk zeggen dat je naamgenoot niet echt openstond voor kritiek op het idee van luchtvering, tot het punt dat het bijna leek of hij mijn mailtjes moedwillig leek te mis-lezen of mis-begrijpen. Nu snap ik een beetje vanuit welke achtergrond dit was.

Ik moet eerlijk zeggen dat de demping van de Risse luchtveer een stuk beter is dan die van velomobiel (ik heb hem uiteindelijk toch gekocht), maar ik me ook niet lekker voel bij het gebruik van een luchtveer. Een stalen veer lijkt me veel beter. Dus ik ga vandaag nog even contact opnemen met velomobiel voor de dempers en ga daar mee rijden.

Robert - Liever Risse-loos - Campbell
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Na een paar dagen in gebruik zijn bij mij de nieuwe oliedempers weer verwijderd en de originele wrijvingsdempers weer geplaatst. Niet door het weggedrag, in tegendeel, maar door het geluid op bepaalde wegdekken. Tot aan een bonkend geluid aan toe.
NB Alleen van voren want van achteren heeft een QuattroVelo standaard al oliedempers.

Langere versie: Als ik het zo hoor van Velomobiel.nl en anderen, dan lijk ik een uitzondering t.a.v. geluid te zijn. Velomobiel.nl heeft echter voor nu geen passend antwoord voor me, behalve terug gaan naar de wrijvingsdempers. Wellicht komt het door de smalle Conti's die ik van voren heb zitten. Ik weet het ook niet en wil eerst weer de stilte van de wrijvingsdempers. NB Als ik de winterkap via een van de klittenbanden met de hand aangetrokken vast hou, dan is QV209, ook op klinkers, zonder te trappen, helemaal stil. Niks gerammel of gebonk, alleen rolgeluid van de banden. Plus dat het weggedrag van een QuattroVelo standaard natuurlijk al erg goed is.

Als de oliedempers een verbetering gehad hebben op het gebied van geluid, dan ga ik ze een tweede kans geven.
Want weggedrag is weer een stap beter dan met de originele wrijvingsdempers. Korte oneffenheden worden nog beter gefilterd en bochtgedrag op snelheid wordt ongekend. Als op rails met serieuze G-krachten (voor een velomobiel dan) Ze konden daarnaast wel eens voor minder slijtage op de voorbanden zorgen door minder glijden over de voorwielen.

Voor wie een tussenoplossing zoekt voor het achterwiel van een Quest/Strada, dan is de demper van Peter de Rond zeer aanbevelenswaardig. Gelijk comfort aan die van Velomobiel.nl, maar nu wel met veilig weggedrag.
Wellicht niet zo goed als een oliedemper, maar ik heb daarmee nooit een onveilig gevoel gehad. Ook niet bij jump sessions  Big Grin  
http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Antwoord }
Bedankt door:
#22
In de XS had ik ook een door Peter de Rond gemodificeerde achterdemper. Beviel goed.

In de DF heb ik gewoon de originele demper en ik heb eigenlijk nooit problemen.
Geen dribbelende achterkant of iets dergelijks.

Nou ben ik ook geen oliedemper gewend. Misschien zou ik dan wel anders piepen of 'bonken'  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM