28-Dec-2020, 11:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Dec-2020, 11:42 PM door PietV*.)
(28-Dec-2020, 08:47 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik geef alleen aan dat zowel de mannen bij InterCityBike en bij Velomobiel.nl de wielspoormeter gebruiken.
De wielspoormeter of stelbok is een prima meetmiddel, als je geen fijnafstemming van de sporing kunt verkrijgen. Eén volle draai aan een spoorstang-kogel is circa 4 mm verschil tussen de vóór- en achterzijde van de velgrand.
Maar het uitgangspunt is en blijft belast dynamisch neutraal, ook wel 0 mm toe- of uitspoor, ook wel parallelsporing.
Voor jouw DF is parallelsporing de norm en tot maximaal 2 mm uitspoor veel te vaag. Uitgaande van de tolerantie van 2 mm uitspoor betekent dat, dat een tolerantie van 2mm toespoor waarschijnlijk ook is toegelaten.
Advies: Koop een gedeelde spoorstang met linkse en rechts draad en stel jouw DF statisch en belast af op 1 mm toespoor. Doe rolproeven en je DF rijdt nog vlotter. Of ga naar Peter de Rond.
Heb je waarschijnlijk ook minder last van zijwind.