22-Jul-2021, 04:37 PM
In grote lijnen zijn de verschillen bekend. Ook de verschillen in velomobielen met open en gesloten wielkasten. Het gaat op de (lucht)weerstandscoëfficiënt of aerodynamica. De Cw -waarde. Frontaal oppervlak x stroomlijn. Luchtweerstand is de grootste energie slurper.
https://fietssite.jouwweb.nl/11
Maar niet elke type velomobiel is even groot. Een lang persoon van 65 kg heeft een andere model of grootte nodig dan een kort persoon van 65 kg. De lange smalle is wel in het voordeel in een maat velomobiel.
Maar alle merken en typen velomobielen zijn zeer nauwkeurig te testen in een windtunnel. Inclusief spiegels en racekappen. Of zonder racekap met een dummy erin. Bij diverse windsnelheden en gelijkblijvende luchtvochtigheid en -temperatuur. Tot 2 cijfers achter de komma. Dan komen ook de verschillen naar voren tussen b.v. een model XXS en een XXL.
De verschillen in massa of gewicht maakt in de vlakke delen van Nederland weinig verschil in snelheid. Alleen in acceleratie. Soepele brede banden en goede vering met veerdemping maken wel het verschil.
Ik rij liever in een technisch goed afgewerkte en comfortabele velomobiel dan in een alleen op snelheid gericht.
https://fietssite.jouwweb.nl/11
Maar niet elke type velomobiel is even groot. Een lang persoon van 65 kg heeft een andere model of grootte nodig dan een kort persoon van 65 kg. De lange smalle is wel in het voordeel in een maat velomobiel.
Maar alle merken en typen velomobielen zijn zeer nauwkeurig te testen in een windtunnel. Inclusief spiegels en racekappen. Of zonder racekap met een dummy erin. Bij diverse windsnelheden en gelijkblijvende luchtvochtigheid en -temperatuur. Tot 2 cijfers achter de komma. Dan komen ook de verschillen naar voren tussen b.v. een model XXS en een XXL.
De verschillen in massa of gewicht maakt in de vlakke delen van Nederland weinig verschil in snelheid. Alleen in acceleratie. Soepele brede banden en goede vering met veerdemping maken wel het verschil.
Ik rij liever in een technisch goed afgewerkte en comfortabele velomobiel dan in een alleen op snelheid gericht.