Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlijnen van de wielen, tadpole trike (video)
#1
Video 



Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Voor velomobielen kun je een handige wielspoormeter aanschaffen. Kost €30,-

http://www.velomobiel.nl/accessoires/


Let op: Voor de Strada/Mango heb je aan andere nodig, dan voor de Quest/QuestXS.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/





Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik vind die video geen goed voorbeeld van het meten van de sporing voor een trike. Met de meetstok ging nog wel, maar met de rolmaat van spaak naar de centrale framebuis leek nergens op.
Een trike kun je het beste belast meten. Met de rijder erop. Daarmee voorkom je dat de speling in draaipunten en lagers belast wordt opgeheven.Het betrof hier een ongeveerde vooras, maar belast kan het zo maar 1 of 2 mm verschillen en rijdend met de druk op de spoorstangkogels kan daar 1 mm bij komen.

Bij een geveerde vooras moet je tevens rekening houden met de lengte en de hoek van de wieldraagarmen t.o.v., de spoorstangen. Dan kan bij een onbelaste meting het verschil met rijder oplopen tot 10 mm bij 20 inch velgen. Zoals bij mijn Alleweder A2. Bovendien geldt voor de Alleweder dat de wieldraagarm ook instelbaar is m.b.t. het camber of wielvlucht. Ook dat moet gecontroleerd worden. Vooraf aan de wielspoormeting.


Wil je het helemaal perfect doen dan zul je rekening moeten houden of die trike of velomobiel een positieve- of negatieve schuurstraal heeft. Bij een positieve schuurstraal worden de voortgedreven wielen naar buiten gedreven en mag een zeer licht toespoor. Bij een negatieven schuurstraal is het andersom.

http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboe...straal.htm

Het beste kun je belast meten, met de eerder door Wim aanbevolen wielspoormeter.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb een 2e hands tadpole trike gekocht, en hij deint tijdens het trappen. Bij uitrollen is ie stabiel. Moet ik nu wel of niet aan de uitlijning gaan werken?
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(01-Jul-2017, 09:01 AM)Hans58 schreef: Ik heb een 2e hands tadpole trike gekocht, en hij deint tijdens het trappen. Bij uitrollen is ie stabiel.
Ik ken de trike niet, maar deinen is een gevolg van ongedempte vering. Actie/reactie. Is de trikes op alle wielen afgeveerd of alleen het achterwiel?
(01-Jul-2017, 09:01 AM)Hans58 schreef: Moet ik nu wel of niet aan de uitlijning gaan werken?
Dit hangt sterk af of de voorwielen afgeveerd zijn en of spoorbreedteverandering plaats vindt bij het in- en uitveren. Eenmalig controleren is prima. Om vast te stellen of de sporing juist is.

Piet
Antwoord }
Bedankt door: Hans58
#6
(01-Jul-2017, 06:38 PM)PietV* schreef:
(01-Jul-2017, 09:01 AM)Hans58 schreef: Ik heb een 2e hands tadpole trike gekocht, en hij deint tijdens het trappen. Bij uitrollen is ie stabiel.
Ik ken de trike niet, maar deinen is een gevolg van ongedempte vering. Actie/reactie. Is de trikes op alle wielen afgeveerd of alleen het achterwiel?
(01-Jul-2017, 09:01 AM)Hans58 schreef: Moet ik nu wel of niet aan de uitlijning gaan werken?
Dit hangt sterk af of de voorwielen afgeveerd zijn en of spoorbreedteverandering plaats vindt bij het in- en uitveren. Eenmalig controleren is prima. Om vast te stellen of de sporing juist is.

Piet

Hoi Piet, bedankt voor je antwoord. De trike is alleen achter geveerd, en de vering is behoorlijk stug. Ik bedenk nu dat ik het wellicht verkeerd omschrijf: tijdens rijden deint de fiets heen en weer in de richting van de voet die kracht zet. Bij uitrollen rijdt hij keurig rechtdoor.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Hoi Hans,

Deinen bij voertuigen is meestal verticaal. Komt uit de ongedempte vering i.c.m. de banden. Wat jij waarschijnlijk bedoeld is wiegelen, waarbij de neuspijp vooral zijdelings wordt bewogen.
Dat kan komen door speling op het scharnierpunt van de achterbrug en draaipunten van de fusees, overmatige lagerspeling van de wielen, een onjuiste sporing of overmatige speling op de draaipunten van de spoorstang, een te lage bandendruk of een combinatie deze factoren.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(02-Jul-2017, 07:17 AM)PietV* schreef: Hoi Hans,

Deinen bij voertuigen is meestal verticaal. Komt uit de ongedempte vering i.c.m. de banden. Wat jij waarschijnlijk bedoeld is wiegelen, waarbij de neuspijp vooral zijdelings wordt bewogen.
Dat kan komen door speling op het scharnierpunt van de achterbrug en draaipunten van de fusees, overmatige lagerspeling van de wielen, een onjuiste sporing of overmatige speling op de draaipunten van de spoorstang, een te lage bandendruk of een combinatie deze factoren.

Pffff.... ik ga vooralsnog voor speling spoorstang/sporing. Vering achter is spartaans, bandjes keihard, etc. Helaas, trikes zijn 'nieuw' voor mij. Als ik in de buurt ben van een specialist (Maia, LTE) laat ik er wel naar kijken. In elk geval bedankt voor het antwoord.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik heb tijdens m'n eerste ritten op de trike ook het gevoel gehad dat de trike aan het deinen / wiegelen / dansen / etc... was.
Bleek dat ik wat scheef op het zitje zat omdat er verschil zit in kracht en lenigheid / souplesse tussen m'n linker en rechter been. Ben er op gaan letten dat ik goed zit tijdens het rijden en de hele combinatie trike / rijder gaat nu stabieler en vlotter.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(07-Jul-2017, 07:39 AM)Frank schreef: Ik heb tijdens m'n eerste ritten op de trike ook het gevoel gehad dat de trike aan het deinen / wiegelen / dansen / etc... was.
Bleek dat ik wat scheef op het zitje zat omdat er verschil zit in kracht en lenigheid / souplesse tussen m'n linker en rechter been. Ben er op gaan letten dat ik goed zit tijdens het rijden en de hele combinatie trike / rijder gaat nu stabieler en vlotter.

Ook al zoiets. M'n rechterbeen is iets langer dan mijn linker. Ik sta nogal scheef. Met voorspelbare gevolgen. Heb wel het idee dat het wiegelen minder wordt (of ik wen eraan).
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik zelf merk dat m'n linkerbeen sterker is dan m'n rechterbeen. Resulteert ook in enigzins "nerveus" gedrag tijdens het trappen. Maar ook dat went.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Vandaag de wielen van mijn trike bij de buren (in de laswerkplaats, op de tafel van mijn zoon waar hij, samen met de buurman, naast het ouderwerdse smid-werk voor boeren, alles in metaal maakt wat jij wil) uitgelijnd. Hij rijdt nu “met zonder handen” prachtig rechtuit!

[Afbeelding: 57549681-0352-4954-9-F68-7001-FBD34-D59.jpg]


[Afbeelding: C451-CEA4-FFE4-4907-8-F60-AD4-BD5-AB151-F.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(05-Jan-2019, 09:01 PM)GertBr schreef: Vandaag de wielen van mijn trike bij de buren (in de laswerkplaats, op de tafel van mijn zoon waar hij, samen met de buurman, naast het ouderwetse smid-werk voor boeren, alles in metaal maakt wat jij wil) uitgelijnd. Hij rijdt nu “met zonder handen” prachtig rechtuit!

Handig zulke buren! Ik heb in het verleden ook wel in het metaal gewerkt. Bak je zelf ook onderdelen in elkaar?
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik heb bij de opbouw van mijn trike eenzelfde soort afstelmogelijkheid gemaakt van een grote plaat MDF. Daarmee kan ik ook de uitlijning perfect afstellen en heb ik mijn trike helemaal mee uitgemeten (met behulp van o.a. een laser waterpas en en paar hele grote winkelhaken). En ook met van die klemmen voor mijn velgen. Ik heb de plaat nog steeds en check de uitlijning er af en toe mee.

En van die buren zijn idd exceptioneel handig!
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Tongue 
@Fietsbennie: “...Bak je zelf ook onderdelen in elkaar...”. Ik mag er nog alleen maar zagen en gaatjes boren  Smile Voor meer moet ik wachten tot ik met pensioen ben. Als schoolmeester bezit ik gelukkig ook wel enige handigheid. Mijn zoon heeft ook een onderwijsopleiding maar vindt het mooier om met zijn handen te werken. Ik bewaar wel foto’s en tekeningen van vooral Pinterest van eigenbouw projecten.

@ErikvanD: “...een zelfde soort afstelmogelijkheid van een grote plaats MDF...”. Ik heb het bouwen van jouw trike gevolgd (met alle perikelen rond het frame) en ken de foto’s.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 5 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 2 leden | 3 Gasten
AvatarAvatar

Nieuwe berichten
Even voorstellen
Dag Bart, Hier ...Bart Verbeek — 03:23 PM
Even voorstellen
Heb je er ook al m...ErikvanD — 08:09 AM
Even voorstellen
Heb je er ook al mee...Lopopodium — 11:45 PM
Even voorstellen
Ha, leuk, een nieuwe...ErikvanD — 11:12 PM
Nieuwe kliko!
Erik, Volgens...TvWijk — 09:54 PM
YouTubekanaal BicycleDutch
Dat is een goed idee...Lopopodium — 02:15 PM
Nieuwe kliko!
De sporing is ...PietV* — 10:59 AM
Even voorstellen
Ik heb sinds oktober...Atrike — 10:26 AM
YouTubekanaal BicycleDutch
Waar is precies die...Roepers — 09:21 AM
26" Quest TE KOOP.
Quest verkocht; mag ...Victorrinia — 09:05 AM
Even voorstellen
Hartelijk welkom, Ba...Roepers — 08:57 AM
Even voorstellen
Dag Bart, Hier op...GertBr — 12:00 AM
YouTubekanaal BicycleDutch
Die in Rijswijk vind...Lopopodium — 11:20 PM
Even voorstellen
Ik ben van plan om e...Bart Verbeek — 11:06 PM
YouTubekanaal BicycleDutch
Waar is precies die ...Fietsbennie — 10:34 PM
YouTubekanaal BicycleDutch
Aaah! Bijna! Ik hoop...Roepers — 05:33 PM
YouTubekanaal BicycleDutch
Dat had ik kunnen zi...Lopopodium — 03:10 PM