Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cruzbike komt naar Nederland
#1
Maia gaat deze bijzondere voorwielaangedreven tweewielers aanbieden.

Lees het artikel op ligfiets.net:  https://www.ligfiets.net/news/6101/maia-nieuws.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Ja, ik las het. Erg interessant. Ik vind het mooie fietsjes en heb ze al een jaar of twee 'op het oog'.

Denk wel dat het stuur gefixeerd is, het geen klapstuur zal zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(26-Jul-2020, 11:00 AM)Lopopodium schreef: Ja, ik las het. Erg interessant. Ik vind het mooie fietsjes en heb ze al een jaar of twee 'op het oog'.

Denk wel dat het stuur gefixeerd is, het geen klapstuur zal zijn?

Stuur staat wat verder van de bestuurder af en is inderdaad geen klapstuur.

Ik kon er ooit één tweedehands kopen en heb er toen op proefgereden.
Het was de goedkoopste uitvoering en de prijs lag vrij hoog.
Ook vond ik de stuurreactie op de trapbeweging best groot.
Ik heb gelezen dat dit nu wel minder is.
Ik heb de fiets toen trouwens niet gekocht. 

Ik vind die Racer S40 wel interessant. De V20 is echt iets te extreem.
Deze fietsen zijn echt uniek qua concept.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Het is een fiets die je deels met de benen moeten sturen. Dat vraagt een aangepaste fijne motoriek. Een klein beetje vergelijkbaar met het knikframe van een Flevobike.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(26-Jul-2020, 12:58 PM)PietV* schreef: Het is een fiets die je deels met de benen moeten sturen. Dat vraagt een aangepaste fijne motoriek. Een klein beetje vergelijkbaar met het knikframe van een Flevobike.

Klopt. Je kunt er zonder handen mee rijden, na flink wat oefening.

Hier een filmpje met een misschien iets te uitgebreide uitleg, maar wel duidelijk.

https://youtu.be/G8Of-QS_w7M
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooi, interessante techniek, ik ga hem proberen ?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ben wel benieuwd of er ook gewoon een naafversnelling op kan. En zo ja, moet dat automatisch op het voorwiel, of kan het achterwiel ook?
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(26-Jul-2020, 07:25 PM)Lopopodium schreef: Ben wel benieuwd of er ook gewoon een naafversnelling op kan. En zo ja, moet dat automatisch op het voorwiel, of kan het achterwiel ook?

Aangezien je voorwielaandrijving hebt, heeft een versnellingsnaaf in het achterwiel bijzonder weinig nut Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Erg romantisch, het promoten van de tweewielige ligfiets. Ik ben benieuwd of dat commercieel haalbaar is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(26-Jul-2020, 09:10 PM)Frutsel schreef:
(26-Jul-2020, 07:25 PM)Lopopodium schreef: Ben wel benieuwd of er ook gewoon een naafversnelling op kan. En zo ja, moet dat automatisch op het voorwiel, of kan het achterwiel ook?

Aangezien je voorwielaandrijving hebt, heeft een versnellingsnaaf in het achterwiel bijzonder weinig nut Big Grin

Oja...

Die S40 is wel mooi. Maar ook aan de prijs. Compleet gebouwd 4150 USD. Als bouwpakket is het 2400 USD. Dat zal wel 2400 euro worden, en dan moet het nog in elkaar. Dat wordt prijzig, als je het niet zelf kan / wil. Misschien iets te duur speelgoed voor een tweede fietsje...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik zou in het achterwiel ook liever een naaf-dynamo hebben Wink Dat heeft misschien wel iets nut Tongue

En ik ben ook wel benieuwd hoe dat fietst, heb nu een flevobike-model met knik kantel stuur en daarmee kan ik fietsen, maar nog genoeg uitdaging. Dus misschien zo'n cruzbike iets makkelijker, maar wil het wel eens ervaren Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ben ik de enige die ze echt ontzettend lelijk vindt?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(27-Jul-2020, 05:29 PM)Jurrien schreef: Ben ik de enige die ze echt ontzettend lelijk vindt?

Vind ik ook.

Alleen de V20/Vendetta is mooi genoeg om hier in de schuur te mogen staan.

Nou heb ik al 4 hele mooie fietsen. Eentje die iets lelijker is kan er dus wel bij ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(27-Jul-2020, 05:29 PM)Jurrien schreef: Ben ik de enige die ze echt ontzettend lelijk vindt?

Ik zou ze "bijzonder" willen noemen Big Grin



Nee, je hebt gelijk, ze zijn lelijk... Neemt niet weg dat ik er wel eens 1 wil proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Die V40 & S40 vind ik er juist goed uitzien, maar comfortabel rijden staat bij mij op 1, en voorwiel aandrijving vind ik altijd al interessant.
Ik zie dat de ligschaal niet te verstellen/kantelen is, dat zou ik toch wel fijn vinden
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik vind het ook erg ooglijke fietsen.

Ik zie dat er (bij de S40 dan) geen demper is op het achterwiel. Dat vind ik toch wel een noodzakelijkheid, denk ik. Ik ben altijd blij met mijn veer op mijn Gaucho als ik over een drempel heen ga. Alleen de Q45 lijkt een demper te hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(28-Jul-2020, 09:06 AM)gideon schreef: Ik zie dat de ligschaal niet te verstellen/kantelen is, dat zou ik toch wel fijn vinden

Dat is inderdaad een minpuntje.

Aan de andere kant ben ik dus kampioen in het aanschaffen van fietsen waarbij de stoel niet of nauwelijks te verzetten is.

Roeifiets: niet
Aero: niet
Taifun: 2 standen; dus nauwelijks
DF: nadat een positie is gekozen, is die niet zomaar weer te wijzigen; dus nauwelijks

Als een stoel goed staat, dan staat die natuurlijk ook gewoon goed.

Op mijn eerste ligfiets, de Baron, zette ik de stoel steeds platter. Bij al mijn fietsen daarna zette ik de stoel onmiddellijk in de laagste stand. Ik weet dus sowieso door ervaring dat ik graag in een behoorlijk liggende houding fiets.

De Aero is wel extreem met 20 graden, maar dat voelt niet zo als je erop fietst. Komt ook omdat de stoel aan de bovenkant iets meer buiging heeft, zodat je met je schouders en je hoofd weer iets minder plat ligt. Kijk maar eens naar foto's van de Aero, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
De stoel van de DF vind ik eigenlijk iets te rechtop, maar die kan niet nog platter. Daarom wil ik ooit een Milan, want daarin lig je toch echt meer. Nadeel: achterom kijken lukt bijna niet meer.
Op de Roeifiets wisselt de lighouding constant  Cool maar in rust is die wel lekker liggend.
De Taifun staat nu iets rechterop, want anders kijk ik constant door mijn leesgedeelte  Big Grin  En de wereld is soms al vaag genoeg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
ik heb geen mening, over smaak valt gewoon niet te twisten natuurlijk. Ik let meer op prijs en kwaliteit. Ik denk dat hand voet coördinatie wel wennen is met dit ding...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ligschaal kantelen bij de Vendetta
http://rickyoungblood.com/cruzbike-vendetta-seat-build/
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Het prijskaartje voor een nieuwe staat me tegen, maar ik zou de bovenste 2 modellen graag eens testen.
De kunst om zonder te handen en te sturen met de voeten lijkt me al leuk. En ja, ook ik vind ze ook mooi. Die in de link hierboven heel erg mooi.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik vind ze wel mooi. Zo'n lange ketting naar het achterwiel is gevoelsmatig altijd een beetje absurd. Net zoals achterwielaandrijving dat is. Het is zoals Fietsbennie zegt. Over smaak valt niet te twisten. Over wansmaak echter wel.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik rijd op de Cruzbike S40 sinds 2021. Het is een geweldige fiets. Je moet even wennen aan de zwenkende neuspijp maar als het eenmaal in je systeem zit rijdt het snel en comfortabel. Je armen doen actief mee tijdens het fietsen. Een totale workout dus. Mede doordat je armen meedoen rijd het zo snel. Van al mijn ligfietsen gaat deze met afstand het snelste een berg op. Ik merk wat dat betreft geen verschil met m'n racefiets.
Er wordt wel een vergelijking gemaakt met een Flevobike racer. Ik rijd zowel op een Flevobike bike als op een Flevobike racer, maar die rijden totaal anders dan de Cruzbike. Niet met elkaar te vergelijken. De leercurve van de flevobike's waren voor mij wel wat hoger dan van de Cruzbike. Het heeft wel een aantal maanden geduurd voordat ik ermee kon lezen en schrijven. Het leren rijden op een Cruzbike heeft me een weekje gekost.
Deze fiets verkoop ik nooit meer
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#23
(06-Feb-2023, 10:56 AM)renehin schreef: Ik rijd op de Cruzbike S40 sinds 2021. Het is een geweldige fiets. Je moet even wennen aan de zwenkende neuspijp maar als het eenmaal in je systeem zit rijdt het snel en comfortabel. Je armen doen actief mee tijdens het fietsen. Een totale workout dus. Mede doordat je armen meedoen rijd het zo snel. Van al mijn ligfietsen gaat deze met afstand het snelste een berg op. Ik merk wat dat betreft geen verschil met m'n racefiets.
Er wordt wel een vergelijking gemaakt met een Flevobike racer. Ik rijd zowel op een Flevobike bike als op een Flevobike racer, maar die rijden totaal anders dan de Cruzbike. Niet met elkaar te vergelijken. De leercurve van de flevobike's waren voor mij wel wat hoger dan van de Cruzbike. Het heeft wel een aantal maanden geduurd voordat ik ermee kon lezen en schrijven. Het leren rijden op een Cruzbike heeft me een weekje gekost.
Deze fiets verkoop ik nooit meer
Dank voor het delen van je ervaringen! Je verkoopt 'm juist prima, klinkt heel aantrekkelijk Big Grin 
Heb je je review al op ligfiets.net gezet?
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#24
Renehin, welkom op dit forum.

Veel lees- en schrijfplezier gewenst.


Ik heb sinds kort een CruzBike T50. De eenvoudigste/goedkoopste.

Ik vind het een erg leuke manier van fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM