Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontwerpen van een velomobiel
#36
(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Daniel Fenn heeft ooit een filmpje gemaakt, met een opstelling die laat zien welk traject een wiel volgt bij de opstelling zoals in de DF. Die van de Quest, of de Hilgo ofzo verschilt daar niet heel erg veel van. Duidelijk te zien is dat het midden van de as geen boogvormig traject om kogelkopje c volgt. 
https://www.youtube.com/watch?v=tL_quw9N...Q&index=18

Dat is een logisch gevolg van de ongelijkzijdige vierhoek. Ook de wieluitslag verschilt. Dat krijg je als één van de ongelijkzijdige zijde korter of langer maakt. Ook logisch voor het Ackermann-principe. Wat wel vast staat is dat de kogel C in de "schets" het draaipunt is. Een virtueel draaipunt buiten de ongelijkzijdige vierhoek bestaat niet.

(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Als je met je eigen velomobiel helemaal bij nul begint, dan kun je van alles en nog wat wijzigen. Aan een kant en klare velomobiel kun je een stuk minder wijzigen.
Dat is logisch. Alleen als wijzigingen een verbetering oplevert is het zinvol. Bij aankoop van een bestaande veerpoot betwijfel ik het nut.

(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Als je de bovenste bevestiging van de veerpoten 2 cm verder uit elkaar zet, terwijl je de dwarsstangen op dezelfde lengte laat, verander je de hoek van de veerpoot, ten opzichte van de weg. De spoorbreedte zal dan minder worden. Als je de dwarsstangen 2 cm langer maakt verander je ook de positie van draaipunt c, het kogelkopje wat aan die stang zit. Daarmee ook hoek van de lijn die vanaf de bodem door dat draaipunt naar het bovenste bevestigingspunt van de veerpoot loopt. De hoek tussen veerpoot en as kun je inderdaad niet veranderen. Als je zelf je veerpoot bouwt, dan kun je die hoek wel kiezen.
Klopt. Je verandert daarmee de wielvlucht of camber. Welk nut heeft het om de hoek tussen as en veerpoot te veranderen? KPI veranderen en de binnenruimte van je VM verkleinen of de breedte te vergroten. Schuurstraal veranderen van meer naar minder positief?

 
(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Zou je bij een bestaande velomobiel gaan schuiven met bevestigingspunt C, dan staan je voorwielen ineens een stuk buiten de body, bij open wielkasten, of ze lopen eerder aan, bij gesloten wielkasten. Maar als er nog geen body is, kun je alle kanten op.
Maakt de body 1,5 breder en je hebt voldoende ruimte.

(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het erg veel verschil maakt als je de hoek van de stuurstang AB ten opzichte van CD iets veranderd. Ook Milan rijder Marc heeft deze ervaring opgedaan, zie post nr 6 in deze draad. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-65.55325/
Hij kiest voor het rechtuit rijden en vindt het Ackermann-pricipe minder belangrijk. Ik heb de verhouding tussen beide draagarm stangen AB en CD ook veranderd. Meer Camber en meer Caster. Veel verschil maakt het niet. Wat stabieler rechtuit en wat zwaarder sturen. 

(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Het doet met name veel in het gedrag van de fiets bij eenzijdig remmen.

Ik weet ook uit ervaring wat éénzijdig remmen doet. Ik vind het een slecht en gevaarlijk systeem om wielen op één as onafhankelijk te remmen.

(17-Oct-2020, 09:44 PM)Jeroen S schreef: Belangrijk is om te weten wat voor type velomobiel je ongeveer wilt maken, dan kun je je ook laten inspireren door de gegevens van die fiets. Spoorbreedte, type veerpoot, hoe ver de bovenste bevestigingspunten uit elkaar zitten, positie van voorste en middelste stuurstangen.
Dat zul je nauwelijks kunnen afwijken van bestaande besturingen van langdurig beproefde merken en modellen velomobielen. Dat geldt ook voor de wieldraagarmen.

Het advies blijft: Leg je oor te luisteren bij vakbekwame VM bouwers.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 17-Sep-2020, 02:51 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door ErikvanD - 17-Sep-2020, 03:09 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 17-Sep-2020, 05:46 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Coen__ - 17-Sep-2020, 05:57 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Frutsel - 17-Sep-2020, 06:52 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Coen__ - 17-Sep-2020, 07:21 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 19-Sep-2020, 06:33 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door 365cycle - 21-Sep-2020, 11:46 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door GertBr - 17-Sep-2020, 06:22 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door voodoo - 17-Sep-2020, 06:38 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 17-Sep-2020, 07:53 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door 365cycle - 17-Sep-2020, 09:13 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door kuŝbiciklo - 18-Sep-2020, 12:43 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 19-Sep-2020, 10:22 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Coen__ - 20-Sep-2020, 12:22 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 23-Sep-2020, 09:45 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 23-Sep-2020, 10:12 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 26-Sep-2020, 09:18 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 30-Sep-2020, 09:14 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 30-Sep-2020, 09:24 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 02-Oct-2020, 09:01 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 02-Oct-2020, 11:29 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 03-Oct-2020, 11:57 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 03-Oct-2020, 09:45 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 05-Oct-2020, 11:44 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 15-Oct-2020, 02:03 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 15-Oct-2020, 03:19 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 15-Oct-2020, 03:24 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 15-Oct-2020, 04:04 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 16-Oct-2020, 08:46 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door hobby harry - 20-Oct-2020, 08:21 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 17-Oct-2020, 09:44 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 18-Oct-2020, 09:58 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 18-Oct-2020, 03:08 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 19-Oct-2020, 09:17 AM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 20-Oct-2020, 03:48 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 21-Oct-2020, 07:28 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 12:33 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 22-Oct-2020, 04:26 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 05:40 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door voodoo - 22-Oct-2020, 06:08 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 23-Oct-2020, 01:28 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 23-Oct-2020, 02:11 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door kuŝbiciklo - 23-Oct-2020, 03:03 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Jeroen S - 24-Oct-2020, 04:29 PM
RE: ontwerpen van een velomobiel - door Roepers - 25-Oct-2021, 11:57 AM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 23-Oct-2021, 02:32 PM
RE: Fietsen met harde wind - door Wim -de roetsende - 23-Oct-2021, 10:38 PM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 24-Oct-2021, 10:24 AM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 24-Oct-2021, 11:54 AM
RE: Fietsen met harde wind - door Wim -de roetsende - 24-Oct-2021, 12:29 PM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 24-Oct-2021, 12:46 PM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 24-Oct-2021, 01:24 PM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 24-Oct-2021, 06:42 PM
RE: Fietsen met harde wind - door PietV* - 25-Oct-2021, 10:43 AM
RE: Fietsen met harde wind - door mvdriel - 16-Nov-2021, 12:30 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM