24-Oct-2021, 01:24 PM
(24-Oct-2021, 12:46 PM)PietV* schreef: Het virtueel draaipunt is geen vast punt in de stuurgeometrie. Elke wiel heeft een vast draaipunt boven tegen de zelfdragende carrosserie en aan de onderzijde een ongelijkzijdige 4 hoek als wieldraagarm met 4 bewegende draaipunten. Gebruikelijk is een driehoek. Van die vierhoek zijn er twee bevestigd aan de carrosserie en twee kogelgewrichten nabij het wiel. Die twee kogelgewrichten veranderen van plaats bij het insturen. Dit alles om het sturen mogelijk te maken in een smalle wielkast, voor zoveel mogelijk beenruimte.
In het verlengde van de wieldraagarmen, vanaf de carrosserie over de twee kogelgewrichten, ligt het in het snijpunt van die twee wieldraagarmen het virtueel draaipunt, dat in combinatie met de lijn door het verticale midden van het wiel, de schuurstraal bepaald.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Dank. Ik begrijp nu hoe ik de schuurstraal kan bepalen. Ik was even in verwarring gebracht door figuur 1 bij het artikel in Ligfiets&; het blijkt geen bovenaanzicht, maar een ondersteboven vooraanzicht.
Ik ben met het oog op de juiste sporing wel heel benieuwd of de schuurstraal positief of negatief is. Wordt vervolgd.