Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tool uitlijnen zichtbare voorwielen
#1
Ik zoek een tool om de voorwielen van mijn Mango uit te lijnen. Velomobiel.nl had ze niet meer. 

Uiteraard kan ik er een van hout maken, maar ik heb liever staal
Ik kan  ook iets in elkaar flansen, maar is er een ontwerp voor zelfbouw te vinden? 

Alternatief is dat iemand er nog een komplete heeft liggen ((-:
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Je zou eens kunnen navragen bij
ligfietsshop Tempelman: http://www.ligfietsshop.nl/
of
Hafa ligfietsen: https://www.hafa-ligfietsen.nl

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
(17-Apr-2017, 02:26 PM)BeruRoniki schreef: Ik zoek een tool om de voorwielen van mijn Mango uit te lijnen. Velomobiel.nl had ze niet meer. 

Uiteraard kan ik er een van hout maken, maar ik heb liever staal
Ik kan  ook iets in elkaar flansen, maar is er een ontwerp voor zelfbouw te vinden? 

Alternatief is dat iemand er nog een komplete heeft liggen ((-:


Zou Ymte niet van die dingen hebben? Nou is de spoorbreedte van de DF wel veel smaller dan de Mango.

Gaat velomobiel.nl ze niet meer maken dan?

Of bij Sinner?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Gerrit heeft ze niet zo ver ik weet. Velomobiel.nl gaat ze waarschijnlijk wel weer maken, zou ik wel op kunnen wachten. Sinner is ook een eventuele oplossing, had ik niet aan gedacht. Df is inderdaad smaller. Ik moet twee kogelgewrichtjes vervangen, heb dus een beetje haast.

Als ik iemand weet die ze kan lassen, maak ik een universeel ontwerp. Hoogte en breedte vrij instelbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Kijk dan wel even goed naar het ontwerp van velomobiel.nl.

Ik zag bij iemand een keer een zelf gemaakt exemplaar, maar die was veel minder handig.

Er moet in ieder geval aan allebei de kanten een pin/bout zitten, zodat je na het instellen van de breedte het uitlijnding tussen de spaken kunt steken om daarna de andere kant van de velgen te meten.

Bij het zelfgemaakte exemplaar moest diegene onthouden hoeveel slagen hij had gegeven aan de bout, omdat hij om het uitlijnding te verplaatsen de bout weer terug moest draaien. Dat werkt dus niet.

Ik hoop dat je deze uitleg/toelichting begrijpt?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ja, dat kan ik wel begrijpen. Niet een heel goed ontwerp dus. Ik denk wel dat ik aan geschikte ijzeren buizen kan komen. Ik had de verticale stukken verplaatsbaar willen maken, maar ik bout het wel elkaar. Toch vrees ik dat ik toch wel zal moeten lassen. Ik heb geen lasapparaat. Toch maar hout?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik weet niet waar jij woont, maar als het ergens in de regio Rotterdam/Delft is zou je de mijne (is een eenvoudig exemplaar - heeft iemand ooit zelf gemaakt, denk ik. Ik heb hem toen met de FAW gekregen) kunnen lenen. Hij werkt ook bij een Mango (al bij de mijne geprobeerd).

Alternatief kun je het afstellen ook helemaal zonder dat ding doen - in het Duitse Velomobilforum blijken de meesten bij een andere manier te zweren: ergens een stukje rustige weg met helling zoeken, startpunt markeren en laten rollen. Eindpunt markeren. Uitlijning bijstellen, weer laten rollen. Zolang herhalen tot dat je de maximale uitrolweg bereikt hebt - dan is de uitlijning helemaal goed. Ik heb daar bij mij in de omgeving helaas geen geschikt stuk weg voor, anders zou ik dat een keer willen proberen...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(18-Apr-2017, 06:15 AM)BeruRoniki schreef: Ja, dat kan ik wel begrijpen. Niet een heel goed ontwerp dus. Ik denk wel  dat ik aan geschikte ijzeren buizen kan komen. Ik had de verticale stukken verplaatsbaar willen maken, maar ik bout het wel elkaar. Toch vrees ik dat ik toch wel zal moeten lassen. Ik heb geen lasapparaat. Toch maar hout?

Hout is natuurlijk prima, mits je een stevige constructie maakt. 

Het gaat tenslotte om millimeters ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
(18-Apr-2017, 11:21 PM)emgaron schreef: Ik weet niet waar jij woont, maar als het ergens in de regio Rotterdam/Delft is zou je de mijne (is een eenvoudig exemplaar - heeft iemand ooit zelf gemaakt, denk ik. Ik heb hem toen met de FAW gekregen) kunnen lenen. Hij werkt ook bij een Mango (al bij de mijne geprobeerd).

Alternatief kun je het afstellen ook helemaal zonder dat ding doen - in het Duitse Velomobilforum blijken de meesten bij een andere manier te zweren: ergens een stukje rustige weg met helling zoeken, startpunt markeren en laten rollen. Eindpunt markeren. Uitlijning bijstellen, weer laten rollen. Zolang herhalen tot dat je de maximale uitrolweg bereikt hebt - dan is de uitlijning helemaal goed. Ik heb daar bij mij in de omgeving helaas geen geschikt stuk weg voor, anders zou ik dat een keer willen proberen...


Ik vind het lastig om Duits te lezen, maar die methode is interessant. Ik denk dat we hier wel zo'n weggetje hebben. Alleen die vlak bij mijn huis kan ik hem twee kilometer verderop ophalen en me waarschijnlijk verantwoorden voor een kettingbotsing... Weg moet wel ongelooflijk vlak zijn. Ik woon in Soest overigens. Ik kan natuurlijk wel een keer langskomen. Ik heb een auto, maar uiteraard neem ik de fiets.

(19-Apr-2017, 06:42 AM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Apr-2017, 06:15 AM)BeruRoniki schreef: Ja, dat kan ik wel begrijpen. Niet een heel goed ontwerp dus. Ik denk wel  dat ik aan geschikte ijzeren buizen kan komen. Ik had de verticale stukken verplaatsbaar willen maken, maar ik bout het wel elkaar. Toch vrees ik dat ik toch wel zal moeten lassen. Ik heb geen lasapparaat. Toch maar hout?

Hout is natuurlijk prima, mits je een stevige constructie maakt. 

Het gaat tenslotte om millimeters ;-)
Psies en die millimeters is precies waar ik me zorgen over maak.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
ik gebruik aluminium buizen van ongeveer 1 m die precies op de assen passen, en een lang recht voorwerp onder de VM waarop ik deze buizen dus de wielen uitlijn. Simpel, doeltreffend, en makkelijk op te bergen ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Bij een trike kun je gewoon een langsmeting doen. Bij een velomobiel ben je afhankelijk van de bodemvrijheid.

Je koopt 2 stuks vierkanten buizen van aluminium. Lengte b.v. 3 m. Klem die buizen zo hoog mogelijk tegen de buitenzijden van de velgen. Laat desnoods wat lucht uit de banden. Pas op voor vervorming door de lijmtangen. Leg de buizen waterpas en meet de afstand tussen de buizen aan de voor- en achterzijde. Als beide maten gelijk zijn is de sporing parallel. Lukt het niet met de afstelling om de sporing parallel te krijgen, streef dan naar een licht toespoor.

Meet de sporing belast onder normaal gebruik. Noodzakelijk bij geveerde trikes  en velomobielen.

Voorbeeld bladzijde 7: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/q...eiding.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Bij velomobiel.nl is een Wielspoormeter te koop. Kost €35,-

http://www.velomobiel.nl/accessoires/

Hoofdstuk 8.3 staat beschreven hoe te handelen.
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/G...ng2013.pdf


De sporing belast meten hoeft bij moderne (geveerde) Velomobielen niet meer.
Dit was vroeger wel essentieel bij de Alleweder.

Geveerde Trikes heb ik geen verstand van. Edwin???
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(26-Nov-2017, 01:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij velomobiel.nl is een Wielspoormeter te koop. Kost €35,-

http://www.velomobiel.nl/accessoires/

Hoofdstuk 8.3 staat beschreven hoe te handelen.
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/G...ng2013.pdf

Ik ben regelmatig bij Velomobiel geweest, maar de aangeboden wielspoormeter, a 30 euro, was steeds niet voorradig. Ik ken die meting, maar de langsmeting is nog nauwkeuriger. Met 2 aluminium profielen hoef je niet te zagen, lassen en schroeven.

(26-Nov-2017, 01:15 PM)Wim -de roetsende schreef: De sporing belast meten hoeft bij moderne (geveerde) Velomobielen niet meer.
Dit was vroeger wel essentieel bij de Alleweder.

Geveerde Trikes heb ik geen verstand van. Edwin???

Dat zou kunnen, maar dan moeten de wieldraagarmen en de gedeelde spoorstangen parallel lopen en van gelijke lengte zijn. Ook moeten ook de veerwegen van alle wielen onder belasting dezelfde veerweg hebben. Is dat niet het geval, dan wordt de onbelaste sporing beïnvloed door belading. De langshellingshoek of caster van de bestuurde wielen verandert dan. Het is maar hoe nauwkeurig je de sporing wilt hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik geloof gewoon de mannen van velomobiel.nl.

Die hebben er toch net iets meer verstand van dan jij en ik.

Zij hebben tenslotte deze velomobielen bedacht en uitgedacht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Wim,

Jammer dat je zo reageert en zo over mij oordeelt. Ik dacht een bijdrage of oplossing aan te dragen voor het controleren van de sporing voor forumleden, die een oplossing zochten, omdat de wielspoormeter niet voorradig is.

De meting die ik aan gaf, wordt eveneens beaamd door Velomobiel. http://www.velomobiel.nl/handleidingen/G...ng2013.pdf

Na 108 berichten vind ik genoeg. Jij trekt mijn kennis en ervaringen in twijfel. Ik wens je veel wijsheid.

Met groet, Piet
Antwoord }
Bedankt door:
#16
En ik ben het dan ook al een aantal keren met je eens geweest.

Ik twijfel vooral aan je ervaring op het gebied van de Thys Rowingbike.

Er is geen enkele reden voor mij om aan je kennis op andere gebieden te twijfelen.

Ik ben het gewoon niet altijd met je eens. Dat vind ik geen probleem, we zijn volwassen mensen en we kunnen het met elkaar eens zijn dat we het oneens zijn.

Ik refereerde niet aan de manier van meten, maar aan het wel/niet onbelast of belast moeten meten.

Bij de Alleweder wordt aanbevolen om belast te meten.

De mannen van velomobiel.nl hebben mij overtuigd van het feit dat dit bij de moderne velomobielen niet meer nodig is. Hun uitleg is voor mij te technisch, maar ik ga ervan uit dat hun verhaal klopt.

Piet, ik hoop toch echt dat bovenstaande uitleg jou kan overhalen om ook aan bericht 109 te gaan beginnen.

Een forum is alleen maar leuk als mensen op elkaar reageren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(27-Nov-2017, 07:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik refereerde niet aan de manier van meten, maar aan het wel/niet onbelast of belast moeten meten.

Bij de Alleweder wordt aanbevolen om belast te meten.

De mannen van velomobiel.nl hebben mij overtuigd van het feit dat dit bij de moderne velomobielen niet meer nodig is. Hun uitleg is voor mij te technisch, maar ik ga ervan uit dat hun verhaal klopt.

Ik kreeg bij Velomobiel het advies om zo mogelijk altijd belast te meten. Dus met rijder en bagage. Ook de Questrijder Wim Schermer meet zo. Het liefst met een laser meting.
Omdat de spoed van M6 metrisch 1 mm is en je de kogelkop volledig met draaien, kan bij twijfel voor de afstelling, belast meten van belang zijn voor de keus 1 spoed minder of meer.

http://wimschermer.blogspot.nl/2011/05/l...oring.html
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(03-Dec-2017, 03:12 PM)PietV* schreef: Ik kreeg bij Velomobiel het advies om zo mogelijk altijd belast te meten. Dus met rijder en bagage. Ook de Questrijder Wim Schermer meet zo. Het liefst met een laser meting.
Omdat de spoed van M6 metrisch 1 mm is en je de kogelkop volledig met draaien, kan bij twijfel voor de afstelling, belast meten van belang zijn voor de keus 1 spoed minder of meer.
http://wimschermer.blogspot.nl/2011/05/l...oring.html

Dat advies begrijp ik, want volgens mij heb jij een Alleweder Smile 

Wim Schermer schrijft heel veel veel. Hij heeft ook heel vaak gelijk, maar in deze vertrouw ik op het verhaal van de mannen van velomobiel.nl. Bij InterCityBike wordt trouwens de sporing ook onbelast uitgevoerd.

Als de fabrikanten/bouwers/ontwerpers vinden dat het zo kan, dan ga ik daar in mee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Dat belast meten gold voor alle velomobielen. Omdat je belast rijdt en de voorwielophanging zich zet naar de totale belasting. Dus niet alleen voor de Alleweder.

Velomobiel houdt een tolerantie aan van 3 mm op de sporing. Toe- of uitspoor. Dat is erg royaal. Kan niet anders, omdat 1 winding van de spoorstang, al 1 mm verschil maakt op de spoorstang-armen van 100 mm, met gevolg circa 2 mm uitslag geeft op de sporing van 406 ETRTO velgen. Het gevolg is een meetbaar verschil van 4 mm tussen voor- en achterzijde op de velg.
Je kunt dit verschil compenseren door een correctie op de wieldraagarmen. Bijvoorbeeld een kwart slag op beide armen compenseert 0,625 mm t.o.v. de 1 mm op de spoorstang.

Je kunt het velomobiel nog nauwkeuriger belast meter afstellen met een spoorstang met linkse en rechtse draad. Dan hoef je niet te stoeien met correcties op wieldraagarmen.

http://pdrond.blogspot.nl/2013/08/sporin...obiel.html

Aangezien de voorwielen "getrokken" wielen zijn, kun je beter een afstellen op een gering toespoor, dan uitspoor. Hoe nauwkeuriger, hoe beter. In stuurgedrag, bandenslijtage en minder trapenergie verlies.

Nogmaals. Ik hou van nauwkeurigheid en meet de sporing met twee profielen of reien op de velgen. Kun je gemakkelijk zien wat het verschil in sporing is, onbelast en belast. Wat een ander doet, haal ik m'n schouders voor op. Al gaat ie er op zijn buik in liggen. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Toch een reactie op een oud draadje, omdat het relevant is. 

Of past dit beter in het draadje "Snelheid in de Quest"? 
Zo ja, dan graag verplaatsen.

Ik verplaats 'm toch zelf wel. 

Dan laat ik de tekst hierboven staan, want dan kan iemand die het zoekt het toch vinden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM