Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven
#40
Juridisch is dit bijna zo; ongemotoriseerd (dus 'langzaam' verkeer) wordt juridisch gezien als de zwakke verkeersdeelnemer. Gemotoriseerd verkeer is hierom per definitie verantwoordelijk voor de schade aan ongemotoriseerd verkeer, ook als het verkeerskundig de schuld van de zwakke verkeersdeelnemer is.[/quote]

Gewoon zeggen dat je stil stond met je auto. Scheelt de verzekering een hoop €€€ en het is vaak verdomd lastig aan te tonen. Daarom heb ik dashcams.


Hierom heb ik standaard een schadeformulier in de velo liggen. Volgens mij is dit ondervangen als de automobilist tekent voor de beschrijving van de oorzaak. Wil hij dit niet; of heeft hij een andere versie, dan is het nodig om 112 te bellen en de politie de situatie te laten optekenen. Maak dan altijd wel gelijk een filmpje van de situatie met je mobiel. En stap naar een advocaat voor de afhandeling (advocaatkosten zijn voor de verzekering van de automobilist.)






En zo gedragen veel automobilisten zich dus ook. Ik ben weleens afgesneden, naar mijn vermoeden omdat de automobilist in kwestie me probeerde te wijzen op het feit dat ik op de weg fietste, en niet op het fietspad. Hij claxonneerde en flitste met z'n lichten, ging naast me rijden en begon te gebaren. Ik had er geen zin in en deed dus alsof ik hem niet zag. Toen ging hij schuin voor me rijden en kwam plotseling naar rechts. Als ik niet uit alle macht geremd had, was ik met Quest en al gesandwicht tussen een stoeprand en een auto, en dat @ 50 km/h.

Een vergelijkbare ervaring had ik recent hier op de dijk met een motorrijder. Ik reed op de weg en niet op de fietsstrook. (De witte strepen -plakplaatjes- maken irritant herrie als je er met een velomobiel constant overheen rijdt). Op een verre lege weg haalde een motorrijder me in. Er was ruimte genoeg hiervoor; ik reed op de linker weghelft. Hij remde en wees dwingend naar rechts. Toen ik dit niet deed verminderde hij zijn snelheid en wees nogmaals dwingend naar recht. Omdat ik mijn plek op de weg behield kwam hij schuin rechts voor me rijden en sneed me de linker (!) berm in. In het gras kon ik doorrijden en weer op de weg riep ik tegen hem dat ik reed waar ik mocht rijden en stuurde weer die kant op. Kennelijk had hij geen zin in een confrontatie met een velomobiel en reed door.

Onze fietsprofessor bevestigde mijn tweet; dat de motorrijders het recht op de weg opeisen.

Niels, fietsen is soms niet leuk, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - door Niels van der Wal - 05-Nov-2020, 07:10 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM