Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#28
Leuk topic dit!

Toen ik ben gaan kijken naar een ligger was de hoofdreden ook zadelpijn. Na 5 dure zadels geprobeerd te hebben, inclusief een lederen Brooks, was ik het beu. Had ik eindelijk een hobby gevonden die ik leuk vond EN die goed was voor mijn conditie en gezondheid, had ik steeds na 10 km zo'n zadelpijn dat ik het liefst wilde afstappen...

Vandaar op zoek naar een ligger. Bij twee zaken geweest (LTE in Breda en M5 in Middelburg) en bij beide kreeg ik hetzelfde verhaal te horen: de ligfiets markt voor tweewielers ligt helemaal op zijn gat door de opkomst van de e-bike (en nu ook de speed pedelec). LTE springt daar handig op in door meer trikes en speciale ligfietsen te bouwen, en M5 maakt tegenwoordig ook bukfietsen met kleine wielen.

Mensen zijn zo behoudend, kijk naar kleuren bijvoorbeeld. Ik hou van sprekende kleuren. Ik heb een oranje motor en heb gele, oranje en rode auto's gehad. Toen ik een sportieve e-bike zocht in een leuke kleur bleek dat erg lastig... Men wil blijkbaar niet alleen een e-bike i.p.v. een ligfiets maar dan ook nog het liefst een grijze of zwarte... Alsof ie moet passen bij de leasebak van de zaak... Ligfietsen zijn er wel in allerlei leuke kleuren, alsof ze willen zeggen: "iedereen kijkt toch al naar je, dan kun je eindelijk zonder schroom ook kiezen voor een sprekende kleur!"

Overigens hou ik wel van niche dingen, schrijf dit bericht vanuit onze klapcaravan... Een concept dat ook nooit breed is aangeslagen maar dat toch de nodige voordelen heeft.

Met mijn zadelpijn gaat het intussen beter trouwens. In de tijd dat ik mijn ligfiets aan het klaarmaken was ben ik alleen gaan fietsen in fietsbroek en dat helpt enorm. Ook al vind ik het nog steeds belachelijk dat ik voor een woon werk afstandje me steeds moet omkleden, het werkt i.i.g. en ik heb er weer lol in.

En dan de helm... Ik heb na lang twijfelen (en zoeken, heb een erg groot hoofd...) ook een helm gekocht voor op de gewone fiets. Pas daarna las ik dat deze helemaal niets doet boven de 20km per uur.. en ook op de ligfiets is het nu sowieso niet bewezen.. Als ik op de gewone fiets rij zet ik hem desondanks vaak gewoon op maar op de ligger (nog) niet terwijl ik daar een stuk sneller op rij...Dragen jullie een helm op de ligger?

Die theologie is trouwens prachtig!

De reacties die ik onderweg krijg beginnen vrijwel altijd met "rijdt dat nou lekker?" en dan vaak ook over mijn ontbrekende hoofdsteun. En van (alleen rijdende) wielrenners vaak opmerkingen over de snelheid (terwijl ik als beginner echt niet zo hard ga).

Op mijn werk blijkt trouwens nog een ligger te zijn tussen dik 2000 collega's Smile
Antwoord }
Bedankt door: Roepers


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door ErikvanD - 26-May-2017, 08:29 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het wordt wel tijd...Bob Hagendijk — 12:42 PM
Quest xs nr 13
Het was een mooi aan...ZoefZoef — 11:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je ze...Boyd Maduro — 11:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Fiets heeft de klap...datakneder — 10:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen Boyd! Zie de a...365cycle — 09:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen. Zeker bij gev...Hoekie — 08:52 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar to...Atrike — 08:44 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je zelf...Wim -de roetsende — 06:21 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaa...Veloquest — 12:39 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaag ...Boyd Maduro — 10:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fiets schakelt ...Martin van Mourik — 09:50 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om even voor...GertBr — 09:50 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar toe ...Jeroen S — 08:13 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop h...Veloquest — 08:03 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Te koop optima dingo...metro2005 — 07:15 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop heb...Josligfiets — 06:59 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst ...Atrike — 01:53 PM