Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#29
(26-May-2017, 12:20 AM)Lopopodium schreef: Geen idee. Maar het zal wel vreemder zijn dan de reden waarom Nuon en Essent en Eneco en dergelijke hun eigen klanten minder verbruik van gas, water en elektriciteit aanpraten.

Uit onderzoek in verschillende landen (o.a. Australië en Denemarken dacht ik) blijkt het fietsgebruik enorm af te nemen na het verplicht stellen van een fietshelm. Het autogebruik neemt uiteraard toe en wie zou daar nou garen bij spinnen? Juist, bedrijven als SHELL.

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/ver...etshelmen/

(26-May-2017, 07:56 AM)PietV* schreef: De nieuwe generatie heeft weinig interesse voor de ligfiets. Ouwe "Lullen" imago of "Geitenwollen sokken" fiets. In de polder rijden 13 jarige op een E bike naar school. De jeugd is de toekomt en de ligfiets is uit.
Gelukkig blijven de betere ligfietsen over. Al zijn de voordelen van een comfort ligfiets nauwelijks groter dan die van een racefiets. Wil je toch liever op een racefiets gezien worden. Wordt je voor vol aangezien.
Piet.

Mijn Roeifiets wordt juist totaal anders bekeken. Jongeren en ouderen vinden het een heel technisch en vernuftig apparaat en kijken er altijd vol verbazing naar. Er worden ook veel vragen gesteld over de werking en over het rijden op zo'n ding. 

Racefietsers steken vaak hun duim op, vooral als ik op de Posbank rijd. Aanhaken vinden ze ook prima, ik vraag wel altijd of het mag. Op die manier heb ik al veel leuke en fijne gesprekken gevoerd met die 'bukfietsers'. Ze zijn ook altijd erg complimenteus over de Roeifiets. Uiteraard zeg ik dan ook altijd iets aardigs over hun fiets, want de meeste racefietsen zijn echt plaatjes om te zien.

(26-May-2017, 08:29 AM)ErikvanD schreef: Toen ik ben gaan kijken naar een ligger was de hoofdreden ook zadelpijn. Na 5 dure zadels geprobeerd te hebben, inclusief een lederen Brooks, was ik het beu.  

Overigens hou ik wel van niche dingen, schrijf dit bericht vanuit onze klapcaravan... Een concept dat ook nooit breed is aangeslagen maar dat toch de nodige voordelen heeft.

En dan de helm... Ik heb na lang twijfelen (en zoeken, heb een erg groot hoofd...) ook een helm gekocht voor op de gewone fiets. Pas daarna las ik dat deze helemaal niets doet boven de 20km per uur.. en ook op de ligfiets is het nu sowieso niet bewezen.. 

Zadelpijn was ook mijn reden om te gaan beginnen met ligfietsen. Ik vond vooral de 'slaapzak' niet zo prettig  Undecided 

Als je van 'een niche ding' houdt, dan zou ik toch nog een keer een Roeifiets uitproberen als ik jou was.
Ligfietsen zie je al niet veel, maar een Roeifiets is helemaal uniek. De meeste mensen die ik tegenkom hebben nog nooit zo'n fiets gezien. Ze denken ook allemaal dat ik 'm zelf gemaakt heb. Ik ben één keer een man tegengekomen die zei: "Wat leuk een Thys-fiets." Hij was geen lig-/roeifietser, maar hij had ooit Derk Thijs in een tv-programma gezien. Dat is echt al heel lang geleden. TROS 1995: https://youtu.be/0WEvLm4Fa2o

Ach ja, en dan die helm Big Grin  Ik heb er 2, maar ik draag er nooit 1. Vind ik echt een persoonlijke keuze. Er zijn erg veel argumenten om er geen te dragen, maar soms is er 1 argument voor iemand doorslaggevend om toch zo'n ding op te zetten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Wim -de roetsende - 26-May-2017, 11:20 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend do...Hardloper — 10:18 PM