Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#81
(15-Jun-2017, 06:58 AM)Wim -de roetsende schreef: Quote van Piet:
"Al moeten we wel van die rare uitspraken af. Dat je ligfietsen moet “leren”. Dat je ligfiets-spieren moet “kweken”, omdat je andere spieren gebruikt. Ja, het vraagt gewenning m.b.t. het evenwichtsorgaan. Het zit gewoon tussen de oren.
Dan heb ik het niet over roeifietsen of knikframe-ligfietsen. Dat moet je leren."
Piet.


Piet, ik heb toch echt wel moeten leren fietsen op een ligfiets.
Dat heet gewenning. Dat is voor iedereen verschillend. Vooral die liggend houding geeft een ander gevoel via het evenwichtsorgaan. Gewoon gaan liggen en niet meer aan dat gevoel denken.

(15-Jun-2017, 06:58 AM)Wim -de roetsende schreef: Ook qua spieren vind ik dat je die toch echt moet 'kweken'. Je houding is nou eenmaal anders dan op een bukfiets. Zelfs toen ik van de ligfiets op de roeifiets stapte, merkte ik dat er in mijn benen totaal andere spiergroepen werden aangesproken. Het is dus een heel persoonlijk verhaal en die 'rare uitspraken' maken daar bij sommige mensen wel degelijk deel van uit.
Maar je gebruikt dezelfde spiergroepen als op elke willekeurige fiets. Voornamelijk een beenstrekking vanuit de heup. De heuphoek tussen een stadsfiets en een “vlakke” ligger verschilt nauwelijks. Hetzelfde geldt voor een sportfiets en een comfortligger met een zithoek van 50 graden. Verandering van heuphoek zal aanpassing van de bilspieren vragen. Als je fietstechniek goed is, maakt een “zitter” of “ligger” geen verschil voor je beenspieren. Wel voor je zitvlak, rug, schouders, en polsen. En voor de mannen, de vruchtbaarheid.  

(15-Jun-2017, 06:58 AM)Wim -de roetsende schreef: Waarschijnlijk heb jij nog nooit op een Roeiftiets gereden, want bij dat model heb jij hetzelfde (voor)oordeel, als anderen over gewone ligfietsen.
Veel geroeid, maar nog nooit op een roeifiets. Als ik eind dit jaar 70 ben ga ik zeer waarschijnlijk roeifietsen. Maar roeifietsen zijn geen ligfietsen. Daarbij moet je meer spieren “kweken” dan alleen je beenspieren. Ook je beenbewegingen verschillen van fietsen. Dat vraag ook aanpassing van je grove motoriek. Met sturen ook nog je fijne motoriek. Halen en sturen tegelijk.
De Flevobike met knikframe vraag aanpassing van je fijne motoriek. Sturen met je heupen. Dat is “leren” en dat is persoonlijk.

(15-Jun-2017, 06:58 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zie je maar, het is een heel persoonlijk verhaal en ik heb het toch echt moeten leren. Anderen rijden echter zo weg. Zelfs op een FlevoRacer is dit weleens gebeurd.
Mijn oudste stapte op een Flevotrike en reed zo weg. Daarna was een tweewieler Flevobike met 20 inch wielen geen probleem hem. Ik moest daarvoor 20 jaar geleden een week leren op een leenfiets. Daarna nooit meer opgestapt op een knikframe.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door PietV* - 15-Jun-2017, 04:50 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Lijkt me leuk om een...Hardloper — 09:06 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ah dan kan ik ze mul...Hardloper — 09:05 AM
Spezi 2024
Zijn er toevallig...Hoekie — 09:00 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...Arend-Jan — 06:35 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Dat klopt Melle. Maa...Tom Fekkes — 11:24 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Als je in Ternaard g...melle z — 11:17 PM
Quest xs nr 13
Wat is er intere...Gideonaut — 10:26 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
@arend-jan In de ...Tom Fekkes — 09:59 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interess...Hardloper — 09:56 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interessan...Tom Fekkes — 09:53 PM
Quest xs nr 13
Het bod is verwijder...Josligfiets — 08:12 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie t...Willeke_IGKT — 08:09 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie toc...Wim -de roetsende — 07:57 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die par...Hardloper — 07:38 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
10 Mei had ik wel me...Arend-Jan — 07:05 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren...datakneder — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ge...Hardloper — 05:24 PM