Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#84
Niels,

Als we uitgaan van duurvermogen, kun je “liggend” of “zittend” evenveel trapvermogen leveren. Maar bij gelijk trapvermogen, gebruik je “liggend” minder spieren dan “zittend” en derhalve heb je “liggend” een lagere hartslag en lagere ademfrequentie. Dat is winst bij duurvermogen.

De bloedsomloop in de benen is mede afhankelijk van het CO2 gehalte of de pH waarde in het bloed. Optimaal is een pH bloedwaarde van circa 7,4. Licht basisch. Bovendien wordt de ademfrequentie geregeld door het CO2 gehalte in het bloed. CO2 is dus een belangrijk gas voor een optimale bloedsomloop. CO2 regelt de zuurgraad en zorgt er voor dat de aders, ruim 100.000 km, zich niet vernauwen.
Een overschot aan CO2 raken we gemakkelijk kwijt bij de gaswisseling in de longen. Het bloed is dus altijd goed verzadigd met zuurstof.
Belangrijk is het Bohr-effect op spiercel-niveau. Daarbij de ligfietser in het voordeel. Door een lagere hartslag en ademfrequentie, blijft het CO2 gehalte op niveau voor een optimale doorstroming in de bloedvaten.
Hijgen geeft bloedvatvernauwing en is energieverspilling. Ook de extra hartslagen en ademhalingen een helpen daaraan mee. Bovendien gaat de spijsvertering op een lager pitje. De spieren krijgen voorrang boven de spijsvertering en je bent eerder uitgeput.

Een liggende houding, waarbij de trapas bijna op harthoogte is gebracht, bevordert de doorstroming van het aderlijk bloed naar het hart. Ook de “open” fietshoek, heup/bovenbeen, zorgt voor een betere doorstroming in de liesslagaders. Dit kan mede een oorzaak zijn voor een lagere hartslag en ademfrequentie bij “liggers”.

Over de energietoevoer naar de spiercellen hoef je, bij een goede ademhaling, je geen zorgen te maken. Afhankelijk van het inspanningsniveau maak je gebruik van glucose uit de spijsvertering, omzetten van glycogeen in glucose uit spieren en lever, vetverbranding en desnoods spierverbranding.

Ik fiets, zittend of liggend, met dezelfde traptechniek, zonder verschil in trapvermogen. Liggend maak ik Meer Meters Met Minder Moeite.

Piet, eco, Vis.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door PietV* - 15-Jun-2017, 08:32 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM