Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#85
(15-Jun-2017, 04:50 PM)PietV* schreef: Dat heet gewenning. Dat is voor iedereen verschillend. Vooral die liggend houding geeft een ander gevoel via het evenwichtsorgaan. Gewoon gaan liggen en niet meer aan dat gevoel denken.

Maar je gebruikt dezelfde spiergroepen als op elke willekeurige fiets. Voornamelijk een beenstrekking vanuit de heup. De heuphoek tussen een stadsfiets en een “vlakke” ligger verschilt nauwelijks. Hetzelfde geldt voor een sportfiets en een comfortligger met een zithoek van 50 graden. Verandering van heuphoek zal aanpassing van de bilspieren vragen. Als je fietstechniek goed is, maakt een “zitter” of “ligger” geen verschil voor je beenspieren. Wel voor je zitvlak, rug, schouders, en polsen. En voor de mannen, de vruchtbaarheid.  

Mijn oudste stapte op een Flevotrike en reed zo weg. Daarna was een tweewieler Flevobike met 20 inch wielen geen probleem hem. Ik moest daarvoor 20 jaar geleden een week leren op een leenfiets. Daarna nooit meer opgestapt op een knikframe.

Piet.

Piet, jij noemt het 'gewenning' en ik noem het 'leren'. Volgens mij bedoelen we hetzelfde.

Tijdens het leren ligfietsen, begon ik er in ieder geval steeds meer aan te wennen  Wink 

In theorie gebruik je misschien dezelfde spieren, maar als ik nu op een bukfiets stap dan merk ik toch echt wel dat ik andere spieren gebruik. Na een tocht met een bukfiets heb ik namelijk spierpijn en dat heb ik met de XS nooit.

Je bent nogal stellig in je uitspraken Piet, maar ik geef gewoon aan dat ik wel verschil ervaar. Dit zijn dus mijn persoonlijke ervaringen en ik zou wel graag willen dat die er mogen zijn. Nu klinkt het een beetje alsof het niet klopt wat ik voel/ervaar.

Groets, Wim
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Wim -de roetsende - 15-Jun-2017, 08:32 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Is dat de opgeknapte...Gideonaut — 11:36 AM
Medeliggers onderweg
Mooi Roze is niet ...Veloquest — 10:37 AM
Te koop optima dingo ligfiets
Prijsverlaging naar ...metro2005 — 10:05 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Dit vind ik nou ty...Raymond — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Als ik een tweedehan...Wim -de roetsende — 09:32 AM
Medeliggers onderweg
Mooi Roze is niet Le...Wim -de roetsende — 09:16 AM
VM45
VM45's naam is Velio...Hoekie — 09:15 AM
Medeliggers onderweg
ik ben er net ac...Veloquest — 08:46 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt misschien...PieterTrapt — 08:40 AM
Medeliggers onderweg
ik ben er net acht...Wim -de roetsende — 08:17 AM
Medeliggers onderweg
ik ben er net achter...Veloquest — 09:57 PM
Quest xs nr 13
De Milan is, voor zo...Merijn — 09:31 PM
Quest xs nr 13
Het Duitse forum maa...Gideonaut — 08:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij dat ik voo...TimSch — 08:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Toen kwam er een n...Wim -de roetsende — 08:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vroeger toen ik klei...Willeke_IGKT — 08:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja we moeten stoppen...PieterTrapt — 08:25 PM