Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#89
(16-Jun-2017, 08:46 AM)Niels van der Wal schreef: Ik had het over de periode van gewenning. Volgens mij ligt dit vooral in de bloedtoevoer en afvoer. Wat uiteindelijk een voordeel wordt, een lage hartfrequentie, is eerst een nadeel (het aderlijk bloed komt veel makkelijker richting hart, waarop deze pomp zich moet aanpassen en volgens mij speelt het ook een rol dat het hart harder moet pompen door de nu horizontale ligging van slagaders.

Je lijf is een bijzonder ding; het past zich aan aan omstandigheden. Net zoals je kunt 'wennen' aan kou kun je 'wennen' aan een andere fietshouding. En ik vermoed dat je lijf ook kan schakelen tussen zittend en liggend, waardoor je na gewenning op beide modellen kan trappen.
Gewenning is een proces waarbij eerder ongewone prikkels steeds meer als normaal ervaren gaan worden. Rationeel gezien duurt dat proces bij mij erg kort. Ben de afgelopen winter circa 10 keer naakt onder het ijs geweest. Goed voor de bloedsomloop bij koude en hitte.

Ik ken geen onderzoek dat aanmerkelijke verschillen meet in de bloedsomloop van benen tussen zittende- en liggende fietsers. Het is een gesloten systeem van op en neer of heen en weer gaande bloedstromen. De ligging van de liesslagaders is op een ligger gunstiger, dan diep zittend op een racefiets. Het aderlijk bloed naar het hart wordt ondersteund door de pompwerking van de spieren. In de beenaders zitten klepjes. Als die goed werken kan de bloedstroom maar een kant op. Naar het hart.
Voor de lymfevaten van voeten naar hals kan liggend een voordeel zijn. Een “vlakke ligger” met een zithoek tussen de 18 en 25 % zal het meeste voordeel opleveren.

De grootste belemmering in de bloedsomloop zijn die 100.000 km haarvaatjes. Die moeten open blijven door een optimale (buik)ademhaling en een ideale hartslag. Daarmee kun je je duurvermogen optimaliseren. Een ideale hartslag is afhankelijk van aantal slagen/minuut in combinatie met het slagvolume. Het beste is als er flow ontstaat in de longslagader en de aorta. Als de hartkamers samentrekken bij een afnemende druk in genoemde slagaders.

Ademhaling is de basis van een optimaal duurvermogen. Ik adem zelden meer dan 12 keer per minuut. In rust 4 of 5 keer per minuut. Jaren geleden getest op een meetfiets bij een APK. Elke minuut 25 Watt erbij trappen. Met 350 Watt vermogen was de meetfiets aan zijn einde en mijn hartslag nog te laag om het maximum vermogen vast te stellen.

Piet, ijszwemmer, Vis.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door Frank - 06-Apr-2017, 04:44 PM
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door PietV* - 16-Jun-2017, 01:02 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Is dat de opgeknapte...Gideonaut — 11:36 AM
Medeliggers onderweg
Mooi Roze is niet ...Veloquest — 10:37 AM
Te koop optima dingo ligfiets
Prijsverlaging naar ...metro2005 — 10:05 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Dit vind ik nou ty...Raymond — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Als ik een tweedehan...Wim -de roetsende — 09:32 AM
Medeliggers onderweg
Mooi Roze is niet Le...Wim -de roetsende — 09:16 AM
VM45
VM45's naam is Velio...Hoekie — 09:15 AM
Medeliggers onderweg
ik ben er net ac...Veloquest — 08:46 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt misschien...PieterTrapt — 08:40 AM
Medeliggers onderweg
ik ben er net acht...Wim -de roetsende — 08:17 AM
Medeliggers onderweg
ik ben er net achter...Veloquest — 09:57 PM
Quest xs nr 13
De Milan is, voor zo...Merijn — 09:31 PM
Quest xs nr 13
Het Duitse forum maa...Gideonaut — 08:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij dat ik voo...TimSch — 08:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Toen kwam er een n...Wim -de roetsende — 08:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vroeger toen ik klei...Willeke_IGKT — 08:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja we moeten stoppen...PieterTrapt — 08:25 PM