Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Semi-Lowracer streamliner project - input/suggesties wensenlijk
#11
Ik heb veel ervaring met diverse lowracers met een staartpuntje van M5 en van HB, ook een m5 lowracer met een redelijk hoge voorvelg, iets van 40 mm of zo gehad. Met alleen een staartpunt heb ik nooit problemen gehad met harde wind ook niet op dagen met windwaarschuwingen, code oranje en doe voorzichtig. Met een dicht voorwiel met wieldoekje heb ik slechte ervaringen gehad, plotselinge zijwind duwt je stuur sterk de verkeerde kant op. Eind jaren 90 heb ik veel ligfietswedstrijden gereden, waar toen ook regelmatig mensen met allerlei 2 wielige stroomlijnen mee reden. Ymte had bijvoorbeeld een Flevobasic met een snelle stroomlijn met een harde punt en dan schuim. Ook Bram Moens had een schuimstroomlijn en ik heb er meer gezien, Henry Barth, van het puntje had er ook 1. Rijders die met een gewone lowracer achteraan het peloton fietsten konden met schuimstroomlijn de echt snelle jongens op hun lowracers volgen. Ook de Kingcycles waarvan jij een neus hebt, heb ik in actie gezien.

Rijders van toen die met een tweewielige stroomlijn reden, zijn bijna allemaal overgestapt naar velomobielen omdat veel minder windgevoelig zijn en vaak ook sneller. Ymte en Theo hebben ook met tweewielige stoomlijnen gereden. Eggert Bulk de man die de Milan ontworpen heeft racete ook jaren met een tweewielige stroomlijn, maar is toch ook naar 3 wielen over gestapt. Inmiddels is hij geloof ik niet meer zo aan het ligfietsen, maar de beste man loopt inmiddels richting de 80 jaar.

Het zijwaartse oppervlak van een 90 mm hoge velg is maar een fractie van dat van een volledige stroomlijn, ook steekt de voorzijde en neus nog een heel stuk voor je voorvork uit.

Momenteel een eigenbouw velomobiel. Daarbij was het ook wat experimenteren met de stuur geometrie. in het begin was die niet optimaal, wat duidelijke stuur reacties bij zijwind gaf. Naar het werk heb ik ook een vrijliggend fietspad, ongeveer 3 meter naast een 80 km weg. Dan rij je daar lekker 38, iets tegen sturend vanwege de zijwind en komt er een vrachtwagen langs die eerst de zijwind effe blokkeert en dan als ie voorbij is krijg een zijwaartse duw en schuif je zo 2 meter op, naar de berm. Inmiddels heb ik een andere stuurgeometrie waardoor dit veel minder speelt, de reactie op zijwind is nu veel minder. De velomobiel is op het allerhoogste puntje 88 cm van de grond! En het is een driewieler.

Net als op de racefiets moet je met een ligfiets op grote en kleine zaken letten, als je een snelle fiets wilt. Met alleen een snelle velg ben je er niet. Een geheel ingepakte ligfiets, is nog niet per definitie ook een aerodynamische fiets.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Input gezocht, Highracer ombouwen tot streamliner. - door Jeroen S - 11-Nov-2020, 06:08 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM