Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke fiets?
#1
Hallo Allemaal,

Ik probeer mij te oriënteren voor de aanschaf van een gebruikte ligfiets. Wel weet ik dat ik een hogere ligfiets wil (26/26 of 28/28 of met een 20" voorwiel), dat is al een begin Smile .
Nu komt de vraag over de aandrijving. Een voorwiel aangedreven fiets heeft als voordeel dat er minder vuil wordt opgenomen en dat de kettinglijn een
stuk korter is. Nadeel schijnt te zijn dat de voorwielen door kunnen slippen als je de heuvel op gaat (nu lijkt mij dat wel mee te vallen als je normaal rijdt).


Ik heb dan de volgende fietsen in gedachte:

  • Flevobike > Type Racer (deze worden nog gemaakt in Duitsland en verkocht via http://www.velocologne.com) (groot nadeel lijkt het mij als ik het rijden op deze fiets niet kan aanleren)
  • Raptobike > MidRacer 26" (Hier heb je wel een "normaal stuur", maar tordeert de ketting bij het nemen van de bocht. Is dat een nadeel?)
En dan de achterwiel aangedreven fietsen die ik gedachte heb:
  • M5 shockproof 559
  • Nazca Fuego (26/20) met bovenstuur (of is er ook een rede om voor een onderstuur te kiezen?)
  • Nazca Pioneer (26/26) bovenstuur
  • Nazca Gaucho 28''
Zijn er mensen op dit forum die iets kunnen vertellen over de door mij opgegeven fietsen? (waarom ik ergens wel of niet voor zou moeten gaan .....)

De afstand naar het werk is 16 km enkele rit, 5x per week. Ik zou dit graag met een kruissnelheid van 25km/uur doen en dit opbouwen tot maximaal 30km/uur.

Wie o wie ....
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb maar één tip: Ga proefrijden!

Ik wilde namelijk als eerste ligfiets een hoge ligfiets, met een onderstuur en vering.

Ik kwam thuis met een Baron. Laag, met een bovenstuur en zonder vering ;-)

Dat was namelijk de fiets die ik het lekkerste vond fietsen en waarmee ik het gemakkelijkste kon wegfietsen en mee kon manoeuvreren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Wat betreft gebruikte ligfietsen, zijn tweemaal 26 of 28 inch fietsen nog een beetje schaars. Daarentegen zijn de fietsen met achter 26 en voor 20 inch zéér veel aangeboden op marktplaats of ligfiets.net (bij de advertenties / oproepen). Het laatste is goed voor onderhandelingsperspectieven. Geen idee waarom er zo'n scheefgroei is.

Op Marktplaats stond onlangs nog wel een groene 26 inch Gaucho. Ik heb zelf net een Gaucho gekocht, na de eerste 1000 kilometer zeker een aanrader. Af en toe komt er ook wel een Chamsin en een Raptobike voorbij.

Zelf ben ik ook met ligfietsen begonnen met een tweedehandsje (nu een nieuwe gekocht). Bevalt het niet, dan kan je de fiets altijd voor dezelfde prijs weer verkopen.

Goed om te realiseren bij de Raptobike is dat er geen vering in het achterwiel zit. Dat wil je waarschijnlijk wel hebben als je toertochten wil maken en wel geregeld over een drempel rolt. De Gaucho 28 inch kan geen brede banden 'aan'. Dus een gangbare band als de Schwalbe Marathon kan hier niet op. Voor mij de reden om de Gaucho 26 te kiezen. Met de Gaucho kan je in ieder geval makkelijk een kruissnelheid van 25 per uur aan. Dat is bij lange toertochten (100 tot 170 kilometer) bij mij juist het gemiddelde snelheid. Dus dan is je feitelijke kruissnelheid eerder 27 / 28 per uur. Op een kort stukje als 16 kilometer moet je waarschijnlijk wel hoger [harder] kunnen halen als de wind niet heel erg tegen is.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#4
(17-Apr-2017, 11:09 PM)Lopopodium schreef: Wat betreft gebruikte ligfietsen, zijn tweemaal 26 of 28 inch fietsen nog een beetje schaars. Daarentegen zijn de fietsen met achter 26 en voor 20 inch zéér veel aangeboden op marktplaats of ligfiets.net (bij de advertenties / oproepen). Het laatste is goed voor onderhandelingsperspectieven. Geen idee waarom er zo'n scheefgroei is.

Die 20/26 fietsen waren in de tweede helft van de jaren negentig, toen ik begon met ligfietsen, zeer gangbaar. Later begonnen lage racers heel populair te worden en toen de hoge racers internationaal in opgang waren stapte een groot deel in Nederland over op de velomobiel. De Bachetta Corsa  is in Duitsland een populaire en snelle hoge racer van Amerikaanse makelij, maar hij staat niet op www.ligfiets.net vermeld.

Mijn fietsjes (Sinner Record en Demon) en voormalige fiets (Bowi) zijn alle 20/26 fietsen met onderstuur. Wat ze ook gemeen met elkaar hebben dat het de goedkoopste geveerde ligfietsen waren toen ik ze kocht. Waarvoor ik ze gebruik (als dagelijkse ligfiets en toerfiets) perfect geschikt en niet duur. De prijs is ook een aspect, wil ik maar zeggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Bedankt voor de reacties tot zover......

Wat zeggen jullie van een 26" Challenge Seiran VS Nazca Gaucho 26"?

En hoe remmen Avid BB5 mechanische schijfremmen zoals die standaard geleverd worden op de Challenge Seiran, heeft iemand daar ervaring mee?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
BB7 zijn fijner. Kun je beter afstellen is mij verzekerd.

Seiran heeft een hogere zithoogte. Scheelt toch al gauw zo'n 5cm.
Ik ben 1.77m en heb verhoudingsgewijs iets kortere benen. De Seiran is eigenlijk net iets te hoog voor mij. Het kan net.

De Seiran heeft een iets langere wielbasis. Stuurt misschien iets rustiger, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb nog nooit op de Gaucho gereden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(18-Apr-2017, 06:36 PM)Wim -de roetsende schreef: BB7 zijn fijner. Kun je beter afstellen is mij verzekerd.

Seiran heeft een hogere zithoogte. Scheelt toch al gauw zo'n 5cm.
Ik ben 1.77m en heb verhoudingsgewijs iets kortere benen. De Seiran is eigenlijk net iets te hoog voor mij. Het kan net.

De Seiran heeft een iets langere wielbasis. Stuurt misschien iets rustiger, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb nog nooit op de Gaucho gereden.


Wat wielbasis betreft heb je gelijk, Seiran 121cm en de Gaucho 112cm. Maar de zithoogte is bij beide fietsen 62cm.
Zie  http://www.elan.cc/index.php/gaucho.html  en  http://www.elan.cc/index.php/seiran-26.html
Volgens deze site is de Seiran een kilo lichter dan de Gaucho, maar dat hangt uiteraard af van de afmontage.
Mijn Gaucho is duidelijk zwaarder dan de fabrieksopgave.

Groeten, Edwin.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Klopt Edwin.

Ik verwisselde de zithoogte van de Gaucho met die van de Chamsin.

De zithoogte van de Chamsin is 55cm. Die is dus een stukje lager.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
(17-Apr-2017, 07:03 PM)mrdigitalis schreef: of is er ook een rede om voor een onderstuur te kiezen?
Daar hangen twee dingen aan: ten eerste persoonlijke voorkeur en ten tweede aerodynamica. Bij een onderstuur heb je je armen meer naast je lichaam hangen => de oppervlakte wordt groter en je vangt meer wind. Om die reden is een onderstuur bij snelle fietsen eigenlijk zo goed als niet te zien.

Dat gezegd hebbende: ik vind een onderstuur ook best fijn rijden - het is gewoon nog meer ontspannen. Ik heb beide - een Optima Orca met bovenstuur (trouwens een fijne 26/26 fiets als je hem een keer tweedehands tegenkomt) en een Optima Condor met onderstuur (ook 26/26, maar duidelijk meer voor touren gemaakt dan voor vlot woon-werk-verkeer, vind ik). Voor het gemoedelijk cruisen zoals b.v. een fietsvakantie met het gezin vind ik de Condor met zijn onderstuur geweldig. Voor de snelle ritten heb ik een duidelijk voorkeur voor de Orca. Ik merk dat op dit moment weer eens omdat ik met de Condor naar werk moet (de Orca is stuk) en dan kan ik de voordelen van de Condor veel minder waarderen.

Een ander aspekt is draaicircel - met een direct onderstuur (dus eentje dat zoals bij de Condor direct op de voorvork aansluit) kan de fiets best een grote draaicircel hebben omdat het stuur op een gegeven moment tegen je benen of het zitje aankomt. Bij een fiets met een indirect onderstuur is dat beter, omdat tussen stuur en vork nog een stang zit wat een soort "verzet" oplevert. Dat zou voor mij de enige reden zijn om de Condor ooit een keer in te ruilen.

Uiteindelijk moet je het gewoon een keer proberen. Naar mijn mening bestaan er twee manieren om dat te doen: veel tijd investeren om bij verschillende handelaren en/of andere ligfietsers verschillende fietsen te proberen en dan kiezen - of gewoon eentje kopen na wat overwegingen en desnoods een tijdje later weer verkopen. Het laatste heb ik toen gedaan en na de eerste 3500km met de M5 28/26 wist ik al een heel stuk beter wat me wel bevalt en wat niet.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Onderstuur is idd heerlijk ontspannen rijden. Dat is ook een aspect van ligfietsen. Voor mij is dat het belangrijkste aspect. Natuurlijk is het mooi dat je meer aerodynamisch fietst en dat de verschillen tussen wind mee en tegen kleiner zijn. Ik gebruik mijn ligfietsen met onderstuur ook voor functionele ritten. Het zijn mij belangrijkste dagelijkse vervoermiddelen en ook fietsen met onderstuur kunnen dan goed voldoen. Smalle bruggetjes, van die fietssluisjes, het gaat allemaal, ook met onderstuur en lange wielbasis.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Je zou ook nog een Duits stuur/open cockpit stuur/ frisse oksels stuur kunnen overwegen.
Dat stuur heb ik op mijn Seiran.

Dit stuur is de perfecte combinatie van het onder- en bovenstuur.
Het heeft de voordelen van allebei de sturen in zich verenigd, maar niet de nadelen.

Vind ik tenminste.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Citaat:Je zou ook nog een Duits stuur/open cockpit stuur/ frisse oksels stuur kunnen overwegen.

Dat stuur heb ik op mijn Seiran.

Zit dat wel ontspannen met je schouders?



......

Ik hoor trouwens niemand iets zeggen over de Flevebike Racer,

dat zegt mij dan eigenlijk voldoende Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#13
De Flevobikes (waaronder de racer) zijn fietsen waarop je echt moet leren fietsen. Mensen denken dat ligfietsen moeilijk zijn te berijden, maar dat valt reuze mee. Dat geldt niet voor de Flevobikes, dat kost echt uren/dagen om er goed mee weg te komen (Op de Bowi was dat voor mij hooguit tien minuten, Frank Ter Braak liet mij een Flevo Trike proberen en zei na een kwartier dat ik maar moest stoppen. ik had nog geen meter er op gefietst). Maar de mensen die dat lukte zweerden erbij en het concept heeft ook hele sterke en charmante punten. Kijk maar op de site van Erik Wannee.

En natuurlijk zie ook de Flevofanclubsite
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(19-Apr-2017, 10:26 AM)mrdigitalis schreef:
Citaat:Je zou ook nog een Duits stuur/open cockpit stuur/ frisse oksels stuur kunnen overwegen.

Dat stuur heb ik op mijn Seiran.

Zit dat wel ontspannen met je schouders?



......

Ik hoor trouwens niemand iets zeggen over de Flevebike Racer,

dat zegt mij dan eigenlijk voldoende Cool


'Open cockpit stuur' zit heerlijk. De armen zijn iets meer gestrekt naar voren. Ik vind een onderstuur helemaal niet ontspannend voor mijn schouders. Zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Flevobike is de enige fiets waar ik niet op kan rijden. De Flevotrike lukt wel.
Sommige mensen kunnen het na een minuut, anderen moeten echt een half jaar lang dagelijks een uur oefenen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
(17-Apr-2017, 07:03 PM)mrdigitalis schreef: Hallo Allemaal,

Ik probeer mij te oriënteren voor de aanschaf van een gebruikte ligfiets. Wel weet ik dat ik een hogere ligfiets wil (26/26 of 28/28 of met een 20" voorwiel), dat is al een begin Smile .
Nu komt de vraag over de aandrijving. Een voorwiel aangedreven fiets heeft als voordeel dat er minder vuil wordt opgenomen en dat de kettinglijn een
stuk korter is. Nadeel schijnt te zijn dat de voorwielen door kunnen slippen als je de heuvel op gaat (nu lijkt mij dat wel mee te vallen als je normaal rijdt).


Ik heb dan de volgende fietsen in gedachte:

  • Flevobike > Type Racer (deze worden nog gemaakt in Duitsland en verkocht via http://www.velocologne.com) (groot nadeel lijkt het mij als ik het rijden op deze fiets niet kan aanleren)
  • Raptobike > MidRacer 26" (Hier heb je wel een "normaal stuur", maar tordeert de ketting bij het nemen van de bocht. Is dat een nadeel?)
En dan de achterwiel aangedreven fietsen die ik gedachte heb:
  • M5 shockproof 559
  • Nazca Fuego (26/20) met bovenstuur (of is er ook een rede om voor een onderstuur te kiezen?)
  • Nazca Pioneer (26/26) bovenstuur
  • Nazca Gaucho 28''
Zijn er mensen op dit forum die iets kunnen vertellen over de door mij opgegeven fietsen? (waarom ik ergens wel of niet voor zou moeten gaan .....)

De afstand naar het werk is 16 km enkele rit, 5x per week. Ik zou dit graag met een kruissnelheid van 25km/uur doen en dit opbouwen tot maximaal 30km/uur.

Wie o wie ....

Inderdaad ga eens proberen bv bij maija in Dordrecht, goede info eerlijk en veel keus,ik heb het ook gedaan en ik heb onmiddellijk een nazca gaucho gekocht heerlijk, maar ik kon bij maija wel alle fietsen proberen op de testfiets dag, echt top
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb zowel de seiran gehad en heb nu de Gaucho. Weinig verschil tussen de fietsen. De Seiran is stijver vanwege aluminium. Daarmee is de Gaucho comfortabeler.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#17
"Zit dat wel ontspannen met je schouders?"



Het ossenkopstuur bij mij zit ontspannen bij de schouders en omdat de stuuruiteinde schuin omhoog gezet zijn, zit het ook ontspannen bij mijn polsen. Iets wat ik bij een standaard M5 stuurtje niet heb.
Maar zoals bij alles: ga ook voor het stuur proefrijden. Zoek een ligfietszaak waar je kan komen, en kijk of ze tochten doen. Bij zo'n toch kan je meerdere modellen uitproberen. Weet wel dat ligfietsen makkelijke en moeilijkere modellen kent. Vaak hebben de moeilijke modellen voordelen die je pas merkt als je ligfietservaring hebt. Beginnen met een simpel 2e handsje die makkelijk weer te verkopen is, is een aanrader. Een definitieve keuze kan je pas na een paar maanden tot een jaar ligfietsen maken.

Niels, 5 fietsen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Het is een gebruikte Challenge Furai (26/26) geworden van 6 jaar oud.

Ik heb een nadeel van deze fiets aan den lijve ondervonden, en dat is dat ik smeer aan mijn broek kreeg t.h.v. het kettingwiel.
Hoop wel dat ik dit kan oplossen, want dit is wel vervelend. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder is het hele mooie fiets, en rijdt hij fantastisch.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je er heel veel plezier van zal hebben. En dan het smeer aan je broek. Ik heb het opgelost door vaak zwarte broeken te dragen. Kijk maar op de foto's. Wellicht hebben anderen een betere oplossing.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(29-Apr-2017, 09:41 PM)Roepers schreef: En dan het smeer aan je broek. Ik heb het opgelost door vaak zwarte broeken te dragen.

Big Grin


Dank je wel!
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Zo'n broekklem kopen. Kost een euro of twee. Tot die tijd je broek van het rechterbeen aan de linkerzijde even in je sok stoppen.

Heb je al een foto van de fiets?
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(29-Apr-2017, 09:16 PM)mrdigitalis schreef: Het is een gebruikte Challenge Furai (26/26) geworden van 6 jaar oud.

Ik heb een nadeel van deze fiets aan den lijve ondervonden, en dat is dat ik smeer aan mijn broek kreeg t.h.v. het kettingwiel.
Hoop wel dat ik dit kan oplossen, want dit is wel vervelend. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder is het hele mooie fiets, en rijdt hij fantastisch.

Als je smeer aan je broek krijgt van het kettingwiel, dan is dat ding gewoon vies.   Undecided 

Even netjes schoonmaken en volgens mij is het probleem dan opgelost.

De Furai is trouwens een schitterende fiets. Bijna net zo mooi als een Seiran ;-)
Nee hoor, geintje. Eigenlijk vind ik de Furai mooier, vooral die met 26" wielen.
Er zit iets meer buiging in het frame, dat vind ik mooier dan bij de Seiran.

Gefeliciteerd met deze aankoop. Heel veel mooie en veilige kilometers gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
(19-Apr-2017, 11:03 AM)Roepers schreef: De Flevobikes (waaronder de racer) zijn fietsen waarop je echt moet leren fietsen. Mensen denken dat ligfietsen moeilijk zijn te berijden, maar dat valt reuze mee. Dat geldt niet voor de Flevobikes, dat kost echt uren/dagen om er goed mee weg te komen (Op de Bowi was dat voor mij hooguit tien minuten, Frank Ter Braak liet mij een Flevo Trike proberen en zei na een kwartier dat ik maar moest stoppen. ik had nog geen meter er op gefietst). Maar de mensen die dat lukte zweerden erbij en het concept heeft ook hele sterke en charmante punten. Kijk maar op de site van Erik Wannee.

En natuurlijk zie ook de Flevofanclubsite

Ik ken geen fiets die zo lekker rijdt als de Flevo Racer (behalve bij storm zijwind op de Afsluitdijk. Dat was wel ploeteren :-))

(30-Apr-2017, 09:38 PM)haayman schreef: Ik ken geen fiets die zo lekker rijdt als de Flevo Racer (behalve bij storm zijwind op de Afsluitdijk. Dat was wel ploeteren :-))

Heerlijk filmpje dit: https://www.youtube.com/watch?v=jjKoQWgiHSA
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Video 
Ik kan de embedfunctie wel aanraden:
Code:
[video=youtube]https://youtu.be/jjKoQWgiHSA[/video]
Resultaat:


Gaat simpel via het filmsymbooltje in het knoppenbalkje boven het bewerkingsscherm.

Ik hoop niet dat dit bericht irritatie opwekt. Ik vind embedden gewoon leuk.

(30-Apr-2017, 09:33 PM)Lopopodium schreef: Zo'n broekklem kopen. Kost een euro of twee. Tot die tijd je broek van het rechterbeen aan de linkerzijde even in je sok stoppen.

Heb je al een foto van de fiets?

De laatste klem die ik had zat mij te strak. Ik zag op Borkum dat sommige fietsers klittenband om hun broekspijp hadden.  Dat leek mij wel wat. Ik heb even zitten zoeken op internet en vond de Zefal Doowah. Interessante optie wmb.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Prachtig filmpje inderdaad.

Een beetje surrealisitisch vind ik het. De bestuurder zit daar echt een beetje netjes te wezen in zijn witte overhemd en vestje. Ondertussen is hij bijna onmerkbaar aan het fietsen en geeft zijn review over deze FlevoRacer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
(29-Apr-2017, 09:16 PM)mrdigitalis schreef: Het is een gebruikte Challenge Furai (26/26) geworden van 6 jaar oud.

Ik heb een nadeel van deze fiets aan den lijve ondervonden, en dat is dat ik smeer aan mijn broek kreeg t.h.v. het kettingwiel.
Hoop wel dat ik dit kan oplossen, want dit is wel vervelend. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder is het hele mooie fiets, en rijdt hij fantastisch.


Mooie fiets! Zou ik zelf kunnen kopen Wink
(met kleine wielen dan). Mij bevalt ie erg goed!
Vies worden was me ook opgevallen, maar dat is denk ik een kwestie van schoonhouden van de kettinggeleider.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM