Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Strada of Mango?
#1
Momenteel rijd ik dagelijks 60km woonwerk verkeer op een tweedehands M5 en dat bevalt al een jaar erg goed. Enige klachten zijn in de winter gladheid, beperkte bagage, en regenpak bij regen.

Met het oog op binnenkort belastingteruggaaf en vakantiegeld orienteer ik me op de verschillende velomobielen. Niet gelijk een aangeschaft om te zien of ik het fietsen wel vol kon houden maar nu toch tijd voor een upgrade.

Vanwege bijna de helft van de route door twee drukke steden valt een grote velomobiel zoals de quest, waw of de QV af vanwege de wendbaarheid op de route. Weinig toeren, maar twee keer per dag hetzelfde stukje. In de stad is snelheid niet belangrijk want overig verkeer, maar daartussen wel want lange rechte wegen.  Kruissnelheid op de m5 ligt rond de 35 en gemiddeld 25 (want ja, stad en twee bruggen). Verwachtingen van een velomobiel zijn gezien strava hoger. 


Een tweedehands ook liever niet, en een alleweder of sunrider vind ik persoonlijk gewoon lelijk plus het open achterwiel betekent meer vuil en pekel. Ook gekeken naar een open trike zoals hp scorpion, maar daarbij nog steeds regen en bagage, alleen gladheid valt weg. 

Blijft over, op volgorde van prijs basismodel:

- mango (5650)
- strada (6450)
- df (8150)
- orca (onbekend)

Een quest xs valt af vanwege mijn lengte (1,94). 


De orca zal best duur zijn en de df ook. Velomobiel.nl heeft de beste naam, maar wat ik lees over sinner mangos is ook prima. Zal met schaal te maken hebben.

Qua verschil tussen de mango en de strada kom ik het achterwiel tegen en een tussenas. Ik heb alleen geen idee hoe dit zich uit in het fietsen ermee. Wie kan me hier meer over vertellen, en dan liefst de veschillen ertussen, hoe deze zich uiten tijdens het fietsen.

 Qua prijs heeft de mango een plus, want met racekap en andere extras zit die nog onder de basis prijs van een strada. Nu is prijs niet de beslissende factor, maar weegt wel mee.

Binnenkort wil ik proefritten plannen in beide, eerst nog maar eens zien dat ik pas en miscchien bevalt het wel helemaal niet, wordt het toch een nieuwe tweewieler.

Ook andere tips en ervaringen voor bovenstaande situatie zijn welkom. Misschien valt de wendbaarheid van de quest of qv wel heel erg mee in een drukke stad.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Strada

Redenen:
Geen tussenas, minder lawaai, schakelt veel mooier, stiller en makkelijker.

Wielkasten zijn beter vormgegeven. Scherp aan de voorkant, zodat de wind makkelijker los kan laten en ronder aan de achterkant.

26" achterwiel is comfortabeler.

De Strada is eigenlijk een verbeterde versie van de Mango.

Strada vind ik mooier.

De carbon Strada is erg stijf.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Een Mango is op zich ook prima tweedehands te kopen, een Strada zie je wat minder vaak, maar tweedehands VM zijn echt niet alleen Alleweder en zo... Wink

Ik heb zelf een Mango, en dan wel een oudje (staat zelfs nog velomobiel.nl op). Hij bevalt me uitstekend, juist ook omdat hij niet helemaal zo lang is. Op die manier is parkeren thuis en op werk wat makkelijker. Desondanks past het qua lengte (ben zelf 1,95m) goed, maar ik moest wel even spelen met de plaatsing van het zitje omdat ik een vij lange rug heb. Qua wendbaarheid vind ik hem oké (de FAW die ik daarvoor had kon nog kleinere bochten). Ik vind de tussenas trouwens best fijn omdat je heel makkelijk bij de derailleur komt. Ook hoef je daardoor niet zo reusachtige kettingbladen ondanks het kleine achterwiel. Maar het zal ongetwijfeld wat zwaarder zijn en een tikkeltje meer verliezen hebben. Aan de andere kant is de Mango vandaag de dag zeker niet meer een van de snelste VM, dus...

Van de Strada heb ik gelezen dat hij de betere aerodinamica heeft omdat de staart gunstiger gevormd is. Ook hoef je inderdaad de tussenas niet vanweg het grote achterwiel.

De DF blijkt echter een (snelheids-)klasse apart wat dat betreft naar wat ik zo in de fora lees, dus als dat voor je belangrijk is... Hij is wel smal - volgens de letter van de wet mag er in principe niet mee op de rijbaan rijden (<75cm). Of zich daar iemand wat van aantrekt is een tweede... Cool

En tenslotte: had je gezien dat Sinner ook met een nieuwe VM bezig is, de Hilgo?

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Michiel is op zoek naar een nieuwe vm.

Ik heb ook een oude Mango gehad, was toen trouwens gloednieuw. In november 2002 kocht ik een Mango.

10 jaar later in januari 2013 kocht ik mijn XS.

Het verschil is heel erg groot. Of de nieuwere Mango dezelfde verbeteringen heeft ondergaan als de Quest/Strada/XS weet ik niet, maar ik vind de basis van de Strada beter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(20-Apr-2017, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Of de nieuwere Mango dezelfde verbeteringen heeft ondergaan als de Quest/Strada/XS weet ik niet, maar ik vind de basis van de Strada beter.

Dingen waar ik van weet:
  • Tweede ketting links i.p.v. rechts
  • Andere bevestiging van het frame in de neus
  • Andere zit en zitsteun (flexibler aan te passen), kan ook in oude Mango (heb ik gedaan)
  • Verbeterde kettingloop (onder meer door de vorige eigenaar van mijn Mango (Jörg Basler) mede-bedacht - dus mijn Mango heeft het al)
  • Sinds 2014 verbeterde stuurplaten wat de sturing kennelijk een stuk stabieler maakt. Ga ik binnenkort waarschijnlijk ook monteren
  • Sportdekseloptie
  • Mango Plus vs. Mango Sport (vorm van het achterste gedeelte)
  • En kennelijk is er inmiddels zelfs een optie om een verlengde staart te laten plaatsen
Misschien kan iemand een vergelijkbare lijst voor Quest en Co maken.

Cheerio,
Tho-ik vind de QuattroVelo ook eeerg leuk-mas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik meen me te herinneren dat de door velen geliefde F-Lites niet als voorbanden in een Mango gemonteerd kunnen worden door de vorm van de wielkasten, maar dat dat bij een Strada wel kan.

Verder nog niet genoemd volgens mij:
- Mango heeft meer bagage capaciteit dan een Strada door de kleinere wielkast achter
- Maar 1 type reserveband nodig in de Mango omdat alle wielen gelijk zijn.
- Nog eentje waar ik niet zeker van ben: door de tussenas in de Mango kan je redelijk eenvoudig een naafversnelling ala rohloff toepassen. 


Ik heb tijdens een opstapdag een keer in een Mango gereden, terwijl ik op dat moment zelf een Quest had. Ik vond het verschil qua rijden niet enorm groot. Als je veel door de stad moet, zou ik inderdaad kiezen voor open wielkasten en Quest en QV laten staan. In ieder geval dat is mijn ervaring, ik hoef niet heel veel door de stad, maar ben toch erg blij met de kleinere draaicirkel van mijn DF tov de Questen die ik gehad heb.

Maar ga vooral proefrijden. Een beste fiets is er niet, alleen een fiets die het beste bij jou past en dat zal je toch zelf moeten ervaren.

Succes met je keuze.


Groet,
Johan
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Bedankt voor de informatie allen tot zover. Ik zal binnekort contact opnemen met sinner zelf of ze mogelijk een overzicht hebben van verbeteringen, een soort changelog.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Apr-2017, 06:01 PM)michiel schreef: Bedankt voor de informatie allen tot zover. Ik zal binnekort contact opnemen met sinner zelf of ze mogelijk een overzicht hebben van verbeteringen, een soort changelog.


Waar woon je?

Sinner zit in Groningen. Velomobiel.nl in Dronten.

Kan ook nog een voor-/nadeel zijn  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
(21-Apr-2017, 07:03 PM)Wim -de roetsende schreef: Waar woon je?

Sinner zit in Groningen. Velomobiel.nl in Dronten.

Kan ook nog een voor-/nadeel zijn  Wink

Dat wordt sowieso een dagtripje want ik woon in Sliedrecht, nabij Dordrecht en Rotterdam. Het enige in de buurt hier is Maia.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(21-Apr-2017, 07:03 PM)Wim -de roetsende schreef: Sinner zit in Groningen.

Stadskanaal om precies te zijn, aan de Klompmaker. Harry Lieben van Sinner zit inmiddels op het forum
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(21-Apr-2017, 07:21 PM)Roepers schreef:
(21-Apr-2017, 07:03 PM)Wim -de roetsende schreef: Sinner zit in Groningen.

Stadskanaal om precies te zijn, aan de Klompmaker. Harry Lieben van Sinner zit inmiddels op het forum


Ik bedoelde de provincie  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(21-Apr-2017, 12:43 PM)Johan. schreef: [...]
- Nog eentje waar ik niet zeker van ben: door de tussenas in de Mango kan je redelijk eenvoudig een naafversnelling ala rohloff toepassen. 
[...]
Dat met de Rohloff is blijkbaar niet helemaal zo makkelijk - Harry heeft daar net vandaag op het Duitse forum iets over geschreven. Als ik het goed begrijp had je tot nu toe voor een Rohlof een ander frame nodig dan voor derailleur (over andere naven weet ik niets) - en nu heeft Harry mogelijk een andere manier gevonden.

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Zelf heb ik nu 2000 km gereden in mijn 2e hands aangeschafte Mango+ en op het zweten na bevalt dat prima. Maar ik heb geen ervaring met andere velomobielen op een proefrit in een Orca na.

Ik was eigenlijk vooral op zoek naar een Mango+, want die zou ik eventueel nog verticaal binnen kunnen stallen, een Strada net niet. Maar uiteindelijk stal ik hem niet binnen (want hoe krijg je zo'n ding de trap op als lichtgewicht?), dus in feite was een Strada ook prima geweest. Als ik niet de lengte had meegenomen had ik zeker meer uitgekeken naar een Strada simpelweg omdat die sneller schijnt te zijn. Maar het 2e hands aanbod van beiden is natuurlijk niet bepaald groot. Als je nieuw koopt heb je dat probleem niet.

Qua prijsvergelijking;
De Strada heeft dan wel een hogere basisprijs dan de Mango+, maar daar zit ook meer in.

Even tellen;

Mango+
Basisprijs; €5650
Triple crankset; €52 (<Strada heeft dat standaard)
Tweede koplamp; €146 (<Wil je toch wel hebben)
richtingaanwijzers; €199 (<Strada heeft dat standaard)
Dagrijverlichting; €42 (<Strada heeft dat standaard)
Rem/mist achterlicht; €92 (<Strada heeft standaard remlicht)
2e accu met schakelaar; €87 (<Strada heeft standaard grotere accu met minder zelfontlading)
Wieldoekjes op achterwiel; €38 (<Strada heeft dat standaard)
90mm remmen; €57
Claxon; €32 (<Standaard bij Strada)
USB aansluiting; €87 (<Standaard in Strada [??])
Velomobieltasje links; €85 (<Standaard bij Strada)
Tweede spiegel; €24
Totaal; €6591

Strada
Basisprijs; €6450
Tweede koplamp; €100
90mm remmen; €25
Tweede spiegel; €15
Totaal; €6590

Tja, eh, welke is er nu duurder? Als je het zo bekijkt, is die Mango+ echt een 'vanaf' prijs. Als ik naar deze lijst kijk zou ik zelf enkel eventueel de triple crankset wegstrepen. En om eerlijk te zijn; bij de Mango krijg je er nog SPD plaatjes bij, dus eigenlijk is hij dan toch een tientje goedkoper.

Ik zou het dan wel weten; de Strada. Elke snelheidswinst is welkom, zeker als er geen noemenswaardige nadelen tegenover staan. Hoe dat precies met de bagagecapaciteit zit weet ik niet. De wielkast in de Mango mag dan wel lager zijn, maar echt iets er bovenop leggen is er ook niet zomaar bij. Tevens is de Strada daar ook gewoon langer. Verder neemt die tussenas in de Mango+ ook ruimte in. Als je echt bagageruimte wilt, moet je de QV kopen. Maarja, die draaicirkel he..
Een voordeel van de Mango+ zou nog kunnen zijn dat de koplampen de B&M 90 Lux IQ Speed Premium zijn in plaats van de B&M 80 Lux Cyo.
Vergeet ook niet dat de Strada, afgaande op de opgegeven specificaties, lichter is. Bij de strada is '31 kg rijklaar' opgegeven, bij de Mango+ '32,5 kg'. Al die extra opties die standaard al in de Strada zitten, maar niet in de Mango zullen daar nog wel een halve kilo bij doen. Dan heb je dus twee kg voordeel.

Wat nog wel een puntje is; de Strada is volgens de maatschets 3 cm lager op de motorkap. Ik kan me voorstellen dat hierdoor de maximale beenlengte waarbij je het schuimdeksel nog kunt opbergen onder de 'motorkap' kleiner is. Maar dat is puur een aanname. Het kan ook zomaar zijn dat je in een Strada lager zit en daardoor die ruimte indirect even groot is; ik weet het niet. Het kunnen opbergen van dat schuimdeksel onder de motorkap is wel iets waar ik zelf liever geen afstand van zou willen doen. Het betekend dat je al rijdend dat ding kunt opbergen. Ik doe dat zelf bij snelheden tot 30 km/h. Als je moet stoppen om dat deksel achter je stoel op te bergen ben je langer bezig.

@Wim, wat is dan het 'enorme' verschil tussen Mango en XS? De stapeling van geen tussenas en het algemene Quest-voordeel? Welke snelheidsverschillen praten we dan over?

Tot zover deze veel te laat geposte maidenpost  Sick
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#14
(23-Apr-2017, 05:23 AM)Coen__ schreef: Wat nog wel een puntje is; de Strada is volgens de maatschets 3 cm lager op de motorkap. Ik kan me voorstellen dat hierdoor de maximale beenlengte waarbij je het schuimdeksel nog kunt opbergen onder de 'motorkap' kleiner is. Maar dat is puur een aanname. Het kan ook zomaar zijn dat je in een Strada lager zit en daardoor die ruimte indirect even groot is; ik weet het niet. Het kunnen opbergen van dat schuimdeksel onder de motorkap is wel iets waar ik zelf liever geen afstand van zou willen doen. Het betekend dat je al rijdend dat ding kunt opbergen. Ik doe dat zelf bij snelheden tot 30 km/h. Als je moet stoppen om dat deksel achter je stoel op te bergen ben je langer bezig.

@Wim, wat is dan het 'enorme' verschil tussen Mango en XS? De stapeling van geen tussenas en het algemene Quest-voordeel? Welke snelheidsverschillen praten we dan over?

Tot zover deze veel te laat geposte maidenpost  Sick

Goedemorgen en welkom op dit forum.

Over de maximale beenlengte in een Strada zou ik mij maar niet druk maken. De Strada is eigenlijk aan de voorkant dezelfde fiets als de Quest en daar passen mensen in van 2m.

Mijn Mango was van 2002 en mijn XS is van 2013. Dat is natuurlijk sowieso appels met peren vergelijken.
De XS is van carbon, de Mango was een glasvezel vm.
Met de XS is de kruissnelheid toch al gauw 5km/u hoger, misschien zelfs nog wel meer, terwijl ik toch ook 10 jaar ouder ben geworden ;-)
De XS is veel stijver, maar het grootste verschil vind ik het geluid. Die tussenas maakte toch behoorlijk veel geluid.
De XS past mij gewoon veel beter. In de Mango kon ik bijna rondzwemmen, de XS is een maatpak.


Ik wil trouwens ook nog even iets zeggen over jouw lijstje. Dat is echt een mooi overzicht geworden. Ik dacht ook altijd dat de Mango nog een stukje goedkoper was dan de Strada/Quest, maar dat is dus helemaal niet zo. Heel verhelderend dit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#15
(23-Apr-2017, 05:23 AM)Coen__ schreef: Triple crankset; €52 (<Strada heeft dat standaard)
Tweede koplamp; €146 (<Wil je toch wel hebben)
Dagrijverlichting; €42 (<Strada heeft dat standaard)

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik had in mijn Quest 2 koplampen, gebruikte er altijd maar 1. De extra lamp gaf mij niet heel veel meer licht, maar halveerde wel de accuduur. Heb nu in mijn DF 1 koplamp. Persoonlijk zou ik eerder een spiegelsteun er bij nemen en daar een extra (losse) lamp opzetten. Beetje extra bermverlichting (zeker in het donker met regen en met tegemoetkomende auto's) is vooral wat ik mis.
Triple: in mijn Quest had ik een triple, maar gebruikte alleen het midden- en buitenblad. In mijn DF een dubbel, maar gebruik alleen het buitenblad. Hangt natuurlijk vooral af van waar je wilt fietsen, maar als je binnen NL blijft, dan moet je volgens mij aan een dubbel voldoende hebben.
Dagrijverlichting: ik vind dat toch vooral een uit de autowereld overgewaaide hype. Heb niet het idee dat het de zichtbaarheid overdag vergroot voor een VM. En wil je toch voor zichtbaarheid gaan: zet dan gewoon je licht aan.

Johan
BewarenBewaren
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb ook 1 koplamp in de XS. 2 vond ik niet mooi staan in de neus van een XS.

Ik heb wel twee extra lampjes bij de spiegels en dat geeft heel veel extra licht.
Ik kan hier nog geen foto's plaatsen, daarom een link naar mijn blog waar deze lampjes en het lichtbeeld dat ze opleveren duidelijk te zien zijn.
http://roeifietsen.blogspot.nl/2015/11/l...-zijn.html

Ik heb ook een triple en rijd altijd op het grote blad. Behalve bij 't Harde ;-)

Dagrijverlichting vind ik vooral prettig als mijn accu bijna leeg is. Ik heb in de herfst/winter/vroege voorjaar toch die extra lampjes. Als de accu leeg is, dan heb ik ook geen knipperlichten en claxon meer. Zo'n vm is toch al een halve auto :-) (dagrijverlichting-knipperlichten-claxon-enz.)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Tuurlijk, ieder z'n voorkeur. Maar het ging me er even om dat als je de specs vergelijkbaar maakt, de Mango niet goedkoper is. Enerzijds door dingen die de Strada standaard heeft en bij de Mango+ een optie zijn en anderzijds door hogere meerprijzen voor vergelijkbare opties (zoals de 90mm remmen). Die van mij heeft ook twee bladen, en het 'kleine' blad heb ik twee keer gebruikt; eens om te zien of het werkt, en een keer per ongeluk. Wegrijden gaat mij prima af met grootste voor, grootste achter.

Qua verlichting;
http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0...2017-01-01

Citaat:Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.

Ieder z'n ding met een enkele koplamp, maar de Mango+ in basisuitvoering met z'n enkele koplamp is domweg niet street-legal als het donker / mistig is.

Nu ja, de Rijksoverheid kent z'n eigen regels kennelijk niet, want hier wordt het nog leuker;
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...-een-fiets
Citaat:Heeft uw fiets 2 voorwielen? Dan moet u aan de voorkant 2 extra witte of gele lampen hebben. Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.

Al streep je die Triple en de tweede koplamp er af, dan nog is de Mango+ maar 100 euri goedkoper. Pas als je een heleboel in gaat leveren zoals knipperlichten, remlicht, 2e accu; ja, dan wordt de Mango+ goedkoper. Maar een racekap in combinatie met het afwezig zijn van richtingaanwijzers lijkt mij niet heel handig. Maar ieder z'n ding. De knipperlichten van mijn exemplaar moet ik ook nog repareren.

De QV heeft overigens standaard een enkel blad voor, maar dan wel 10 speed 11-34 achter

Die extra lampjes bij de spiegels lijken mij ook wel wat. Het leek me vooraf altijd dat je dan jezelf verblind, maar bij nader inzien zie je het verlichte stuk van de kap helemaal niet als je er in zit.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#18
Ik heb nog nooit een agent iets horen zeggen over mijn verlichting.

Volgens mij zijn ze al lang blij dat ik zulke goede verlichting heb.

Zelfs toen ik met een oranje zwaailicht rond reed, staken ze hun duim op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#19
Maar jouw verlichting klopt dan ook gewoon wel. Een enkele koplamp en verder niks, klopt niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(23-Apr-2017, 09:54 PM)Coen__ schreef: Die van mij heeft ook twee bladen, en het 'kleine' blad heb ik twee keer gebruikt; eens om te zien of het werkt, en een keer per ongeluk. Wegrijden gaat mij prima af met grootste voor, grootste achter.
Dat is - denk ik - wel erg persoonlijk. Alle drie liggers van mij hebben triple kettingbladen en bij alle drie gebruik ik ze. Bij de Mango gebruik ik het grootste kettingblad vrij weinig en het kleinste heb ik net teruggebracht van 30 naar 28 tanden (en het secundaire verzet ook van 30 naar 28) omdat ik wegrijden anders veel te onangenaam voor mijn kniën vond. Ik denk dat dit gewoon een kwestie van uitproberen is. Ik zelf heb over het algemeen een hoge cadans (+/- 100 op de open liggers, richting de 110 in de Mango) - daar moet het verzet bij passen.

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Op mijn accu kan een Cyo 60 uur branden, dus daarom hoef je het niet te laten
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#22
60*2.4W = 144 Wh

Dat is zes van de standaard 6V 4Ah Ni-MH accu's. Wat voor accu gebruik je?

Tenzij je hem zwaar gedimd gebruikt natuurlijk
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Een 1.2 correctie 12Ah 6v accu. Hier op het forum staat ergens dat twee cyo's op een powerpack 10040mAh 24 uur branden, ik heb dat omgerekend
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(24-Apr-2017, 07:34 PM)BeruRoniki schreef: Een 1.2 correctie 12Ah 6v accu. Hier op het forum staat ergens dat twee cyo's op een powerpack 10040mAh 24 uur branden, ik heb dat omgerekend

Ik heb even gezocht, en volgens mij bedoel je dit topic;?
http://ligfietsers.nl/showthread.php?tid...cyo#pid299
En met alle respect voor @Frank, maar dat is niet echt een nette oplossing. De wisselstroom Cyo's op 5V gelijkspanning aansluiten levert natuurlijk veel minder licht op plus dat je het circuit op een manier belast waar het niet voor gemaakt is. En zo'n powerbank levert vaak al een krappe 5V. Denk bijvoorbeeld aan 4,8V. Als je de boel dan ook nog aansluit met een random USB kabeltje, krijg je nog wat extra spanningsverlies erbij. Resultaat; de Cyo's krijgen ruim minder dan 6V, waardoor de lichtopbrengst minder is en het verbruik ook.

Die powerbank is 3.7V * 10,4 Ah = 38,5 Wh
26 uur x 2 Cyo's a 2,4W = 124,8 Wh

Dat "volop branden" is dus de reinste onzin. Ja, het zal wel licht geven, maar lang niet zo veel als twee gelijkstroom Cyo's die netjes aan de 6V hangen.

Velomobiel.nl gebruikt de gelijkstroom Cyo's. Ze zeggen daar ook expliciet dat je niks hebt aan wisselstroom Cyo's in een VM.

Maar de menselijke perceptie van licht is niet lineair, eerder kwadratisch; verviervoudiging van licht wordt waargenomen als een verdubbeling. Als je dat kwadratisch verband aanhoudt en uitgaat van een lineaire efficiëntie van die Cyo's, kom je uit op een perceptie van 55% tov voluit brandende Cyo's.

(23-Apr-2017, 10:46 PM)emgaron schreef:
(23-Apr-2017, 09:54 PM)Coen__ schreef: Die van mij heeft ook twee bladen, en het 'kleine' blad heb ik twee keer gebruikt; eens om te zien of het werkt, en een keer per ongeluk. Wegrijden gaat mij prima af met grootste voor, grootste achter.

Dat is - denk ik - wel erg persoonlijk. Alle drie liggers van mij hebben triple kettingbladen en bij alle drie gebruik ik ze. Bij de Mango gebruik ik het grootste kettingblad vrij weinig en het kleinste heb ik net teruggebracht van 30 naar 28 tanden (en het secundaire verzet ook van 30 naar 28) omdat ik wegrijden anders veel te onangenaam voor mijn kniën vond. Ik denk dat dit gewoon een kwestie van uitproberen is. Ik zelf heb over het algemeen een hoge cadans (+/- 100 op de open liggers, richting de 110 in de Mango) - daar moet het verzet bij passen.

Cheerio,

Thomas

Ja absoluut. Voor het wegrijden hangt het natuurlijk ook af van eigen gewicht. Het ging me er even om dat een Triple in de Mango een meerprijs is, en in de Strada standaard. Als je geen Triple wilt; prima, dan heeft een Mango een klein prijsvoordeel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#25
Je kunt wat standaard wordt geleverd bij de Strada ook aanpassen hoor.

Dat je ipv de triple een enkel of dubbel voorblad neemt.
Scheelt gewicht en misschien is het ook nog wel iets goedkoper.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM