Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kiezen en uitproberen van een VM voor iemand die nog nooit in een VM gezeten heeft.
#1
Ik ben al jaren terug een beetje verliefd geworden op het idee van een VM, maar heb nooit het geld noch een goed excuus gehad om er een aan te schaffen.
Ik heb nog steeds geen excuus maar met het geld zit het momenteel een beetje beter.

Ik kreeg in andere draadjes hier wat advies en ben nu aan het lezen en kijken.

(14-Mar-2021, 09:51 PM)365cycle schreef:
(14-Mar-2021, 02:00 AM)Joop99 schreef:
Beetje jammer dat Flevobike met de Orca niet wordt genoemd, mag standaard op de rijbaan.

Dat was een bewuste keuze. Bij mijn weten wordt de Orca niet meer gemaakt.


(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef:
Aan de andere kant, het kan belangrijk zijn om een smallere VM te kopen om hem in de schuur te krijgen.

Dat niet alleen. Ik rijd graag lange afstanden en flink hard (gisteren weer 247 km @ 34 gemiddeld, ondanks de wind), en dan zijn fietsers op het fietspad heel vervelend, plus ik ben ze tot last als ik voorbij kom zeilen met 45-50 kruissnelheid. Ik pak dus regelmatig de weg. Als je geen autotempo kan rijden op de weg is dát weer onprettig, en dan is het fietspad pakken een prima oplossing. Gisteren heb ik op lange stukken met fikse wind recht tegen ook op het fietspad gereden, kruissnelheid 40 zat er niet meer in.
 

(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef:
De berging die bij mijn flat hoort heeft drie deuren, achter elkaar natuurlijk, en de smalste daarvan is 75 cm. Ik hoef dus niet te denken aan een VM die op de rijbaan mag. 

Beetje aanduwen  Big Grin

(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef:
En daar ik niet rijk ben denk ik aan een tweedehands VM, (als ik er al een kan kopen,) en het kompleet maken van de lijst gaat mij misschien helpen, ook als de VM niet langer nieuw gemaakt worden.

Als je geen sterke rijder bent zou ik denk ik kijken naar een tweedehands DF. Die zijn compact (ook gewoon lekker kort), smal genoeg maar waarschijnlijk ook breed genoeg voor jou, de topsnelheid is niet zo hoog maar ze zijn enorm direct en efficiënt. Makkelijk op gang te krijgen.


(15-Mar-2021, 09:31 PM)365cycle schreef:
(15-Mar-2021, 07:19 PM)Willeke_IGKT schreef:
Ik ben geen sterke rijder en nog minder een sterke 'met de armen opdrukker', een van de redenen dat ik een beetje verliefd was geworden op de Orka was de lage instap. Maar bij nader lezen over de VM heb ik moeten constateren dat het niet de juiste voor mij is. (Te breed en te zwaar.)

Ik zal gewoon een paar verschillende VM moeten proberen, zien of ik erin pas en eruit kan komen.

We gaan nu een klein beetje offtopic, dus voor de forumpolitie erbij is begin ik maar even over een velomobiel waarmee je niet op de weg mag rijden.  Wink 

Het is de moeite om dan eens naar een Milan SL te kijken. Dat is niet alleen een smalle maar ook een lage velomobiel, voor dagelijks gebruik zou ik 'm iets hoger op de pootjes laten zetten (gaat hij iets sneller van omkiepen, maar met een beetje normale rijstijl is dat niet direct een probleem). 
De in-/uitstap is echter enorm: de klep kan open tot voorbij je knieën, zoals je op dit plaatje kan zien. Daarnaast is het een heel erg rustig sturende velomobiel, die met weinig vermogen al heel hard gaat (dat is met mijn GT al zo, de SL is nog wat sneller maar daar pas ik niet in). 

Grootste nadeel van de vroege modelletjes is dat ze een tweezijdig opgehangen achterbrug hebben, en sommige zijn achter ook ongeveerd. Wat daarbij dus belangrijk is, is je beseffen dat een achterbandje wisselen lastig is (ik zou denk ik een Marathon o.i.d. onder zo'n fiets leggen en antilekvloeistof in de biba doen), en even een wat langere proefrit maken. Er schijnt voldoende flex in het staal van de achterbrug te zitten om de wegligging veilig te houden, ik heb een Mk2 GT (zonder vering) test gereden en dat reed best lekker. Maar meten proberen is weten ;-)
  


Dus nu ben ik aan het kijken naar de Milan SL. 
De nieuwprijs is, op dit moment, te hoog voor mij, maar met zo'n 10 jaar productie denk ik dat er tweedehands modellen op de markt kunnen zijn of komen.
De VM ziet eruit als wat ik graag zou willen hebben, maar zoals gezegd, proberen is weten.

Ik zou graag het proberen willen doen voor ik bied op een marktplaat (of soortgelijke site) plaatsing.
En zeker voor ik besluit dat ik er echt een moet aanschaffen.  

Dus mijn vragen:
Hoe kan ik een Milan SL, of GT indien er geen SL beschikbaar is, proberen? 
Even zitten is al een help, een test rit beter.

Waar kan ik VM te koop vinden, naast marktplaats.nl en hier op de site?

Zijn er andere VM die voor mij in aanmerking komen? 
Liefst smal maar eventueel een garage huren is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe VM in plaats van een goede tweedehands.
Een ruime instap en 'snel' zijn waarschijnlijk belangrijk daar ik geen sterke rijder ben en niet sterk in mijzelf opdrukken. (En ook iets claustrofobie heb en het idee van de kleine opening in bijvoorbeeld een Quest maakt mij benauwd al bij het denken eraan.)

Ik heb geen haast, de wachtlijst tijd is geen reden om niet voor een nieuwe VM te gaan. Een reis naar Roemenië in de toekomst is niet onmogenlijk maar wel onwaarschijnlijk.

Ik ben 1.65 met relatief lange benen en ongeveer 80 kg.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Een oudere Milan is niet altijd een even goede koop.

Ze waren niet erg stijf en de kwaliteit liet nogal te wensen over.
De body van de oudere Milan is op sommige plekken echt (te) dun.

Dubbelzijdige achterwielophanging zorgt ook voor een minder gebruiksvriendelijke vm.

Qua instapruimte is er geen betere vm.

In de toekomst wil ik zeker een Milan SL.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat klopt zeker, maar veel oudere Milans zijn op dat gebied al wel verbeterd door de jaren heen. Ik zou alleen de extra lichte uitvoeringen laten staan, want die zijn vaak gemaakt op 80 kg; dan kan je dus geen bagage meer meenemen.
Die dubbele achterbrug is inderdaad vervelend, maar op zich valt daar met een taaie achterband en antilekvloeistof een hoop aan op te lossen. Na mijn laatste lek achter heb ik er alleen een steentje uitgepeuterd, het wiel een slinger gegeven en de band weer opgepompt...

Hoe handig ben je met kunststof? >> Ik weet er 2 te staan met schade.

Overigens zou ik er gewoon eens een tochtje Dronten aan wagen. Ik ben daar ook gaan kijken om een eerste indruk te krijgen, terwijl ik al aangegeven had dat ik waarschijnlijk een tweedehands zou gaan kopen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
(20-Mar-2021, 04:59 PM)365cycle schreef: Hoe handig ben je met kunststof? >> Ik weet er 2 te staan met schade.

Als de prijs goed is ben ik zeker in staat om veel te leren.
Altijd veel creatiefs gedaan als hobby, niet bang om nieuwe dingen te leren.

Waar? Ergens in Nederland?
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(20-Mar-2021, 04:59 PM)365cycle schreef: Overigens zou ik er gewoon eens een tochtje Dronten aan wagen. Ik ben daar ook gaan kijken om een eerste indruk te krijgen, terwijl ik al aangegeven had dat ik waarschijnlijk een tweedehands zou gaan kopen.

Welk bedrijf in Dronten?
Ik zie verschillende opties maar geen een heeft Milan's standard in de verkoop.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(21-Mar-2021, 11:31 AM)Willeke_IGKT schreef: Welk bedrijf in Dronten?
Ik zie verschillende opties maar geen een heeft Milan's standard in de verkoop.
Intercity Bike is dealer van de Milan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
https://www.intercitybike.nl/nieuws/60-s...in-in-2021
We hebben 2 Milans in de showroom staan uit 2020 model MK6. De wit/rode SL is spinternieuw met 0 km op de teller, de groen/witte GT heeft 27 testkilometers hier in de polder gereden.

Op dit moment wordt er aan de MK7 versie gewerkt, reden voor ons ook om onze demo fietsen te verkopen.

Waarom nog een MK6 model kopen als er een MK7 komt? De nieuwe Milan is nog niet af en zal zeker 6 maanden levertijd hebben en deze Milans hebben al af fabriek een belangrijke upgrade ondergaan, ze zijn uitgerust met de DF achterveer/demper die straks ook op de MK7 standaard wordt. En last but not least, we bieden ze aan met 10% korting en de metallic lak op de GT wordt niet in rekening gebracht. (Verkocht)

Als je interesse hebt kun je bellen of mailen of nog beter komen kijken, groeten, Ymte en Peter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Klopt. Toen ik er vorige week was stonden ze er allebei nog. Denk niet dat je ermee kan rijden, maar even passen doen ze vast niet zo moeilijk over.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(21-Mar-2021, 02:50 PM)365cycle schreef: Klopt. Toen ik er vorige week was stonden ze er allebei nog. Denk niet dat je ermee kan rijden, maar even passen doen ze vast niet zo moeilijk over.

Ik heb maandag 22 Maart met Intercitybikes gebeld maar de Milan SL staat nu niet meer in de zaak.
Aan de andere kant, ze verwachten de nieuwe showmodellen over een paar weken tot maanden binnen te hebben.

Als die op de website vermeld staan ga ik (waarschijnlijk) opnieuw bellen. Dan zullen proefritten ook weer mogenlijk zijn.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bij velomobiel.nl staat een gebruikte Strada te koop.
Daar mag je vast een proefrit mee maken.
Gewoon even bellen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Velomobiel.nl heeft altijd demo fietsen. Daar kan je, net als bij Intercitybike, altijd proefrijden.
Bij velomobiel.nl geen Milan. Wel de velomobiel.nl huis modellen (snoek ook denk ik) en een Alpha 7.
Van te voren even bellen en je kan een afspraak met ze maken. Tenminste, dat is mijn ervaring bij beide bedrijven.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik dacht dat Peter de Rond ook wel een paar velomobielen heeft staan die misschien uit te proberen zijn, navragen kan altijd natuurlijk Wink
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#13
(25-Mar-2021, 12:39 AM)Hoekie schreef: Velomobiel.nl heeft altijd demo fietsen. Daar kan je, net als bij Intercitybike, altijd proefrijden.
Bij velomobiel.nl geen Milan. Wel de velomobiel.nl huis modellen (snoek ook denk ik) en een Alpha 7.
Van te voren even bellen en je kan een afspraak met ze maken. Tenminste, dat is mijn ervaring bij beide bedrijven.
Klopt. Denk overigens dat Snoek en Alpha 7 bij TS niet in de smaak gaan vallen, wat ik zo zag is bij beide de instap nogal krap. 
Als je er kilometers voor wil maken kan je voor een Milan ook terecht bij Henning Tesch van velomobil.net; hij werkt nauw samen met Räderwerk en Velomobile World, en zit dus dicht bij de oorsprong van de Milan, zeg maar. Zeer kundige kerel en een Duitser met humor, maar wel ook heel zakelijk. Volgens mij verkoopt hij het liefst nieuwe.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik ben afhankelijk van openbaar vervoer voor de grotere afstanden, (alles verder dan de driehoek Alkmaar, Haarlem, Amsterdam.) En ik heb het de komende tijd erg druk, (ouders van 86 gaan verhuizen en hebben hulp nodig.)

Even naar Dronten, Groningen of Duitsland zit er voorlopig niet in.

Misschien ook eerst de staatsloterij winnen zodat ik een nieuwe velomobiel kan betalen.

Dank voor alle sugesties, ik kan er helaas nu geen gebruik van maken.
(Na de verhuising kan ik misschien ook iemand met een auto vinden die me wil rijden.)

Willeke
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dronten heeft ook gewoon een station hoor. Met enkeltje er heen en met de VM terug.

Als je onderhoud laat doen is het wellicht makkelijker je te beperken tot een model uit Dronten
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Dronten heeft een station, maar is wel een verhoogd station. Ik geloof dat er wel een lift is, maar ik weet niet of de liften op het station wel groot genoeg zijn voor een velomobiel.

Mijn ervaring is dat de reguliere ligfiets (ik heb een Nazca Gaucho) wel prima (genoeg) past maar erg veel marge is er meestal niet. Alleen op het station van Schiedam paste mijn fiets niet in de lift; dus dat werd tillen op de trappen.

(Ik heb wel lange benen, dus mijn trapbuis steekt wat verder uit dan bij de meeste personen).
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Het probleem is niet Dronten, Groningen of Duitsland, of zelfs Roemenië, het probleem is een volle week werk, ouders die hulp nodig hebben en een huis waar ook tijd in gaat zitten.

En mijn vrije dagen moeten reserveren voor de aankomende verhuizing en reisplannen als ik na COVID 19 weer het land uit mag.
'Even met de trein' naar elk van de genoemde plaatsen zal een dag kosten, en die dagen heb ik op dit moment niet.

En ik heb geen haast met het aanschaffen van een VM.

Als er ergens een goede goedkope staat kan ik waarschijnlijk tijd maken, maar niet voor orienteren.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(26-Mar-2021, 07:17 PM)Lopopodium schreef: Dronten heeft een station, maar is wel een verhoogd station. Ik geloof dat er wel een lift is, maar ik weet niet of de liften op het station wel groot genoeg zijn voor een velomobiel.
Ik heb één keer een velomobiel vervoerd met de trein, en nee, dat past niet. Moest 'm over de trap moeten tillen.
Kon wel lekker liggen in de trein  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Een rare draai.
Ik kijk nu naar een Mango Sport, voor €2000 op Marktplaats.

Ik heb me niet vastgelegd maar als de mensen die bidden langzaam blijven gaan maak ik een kans.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...inner.html  

Ik vraag me nu vooral af wat de buitenmaten van de VM zijn.

PS, Ik denk dat ik het gevonden heb:
https://www.sinnerbikes.com/wp-content/u...t-2017.pdf

Gelukkig is mijn deur iets breder dan 75 cm, bij nameten.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(27-Apr-2021, 08:06 PM)Willeke_IGKT schreef: Een rare draai.
Ik kijk nu naar een Mango Sport, voor €2000 op Marktplaats.

Ik heb me niet vastgelegd maar als de mensen die bidden langzaam blijven gaan maak ik een kans.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...inner.html  

Ik vraag me nu vooral af wat de buitenmaten van de VM zijn.

PS, Ik denk dat ik het gevonden heb:
https://www.sinnerbikes.com/wp-content/u...t-2017.pdf

Gelukkig is mijn deur iets breder dan 75 cm, bij nameten.

Je had toch net een Mango verkocht?

Deze ziet er echt niet zo heel netjes meer uit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(27-Apr-2021, 08:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Je had toch net een Mango verkocht?

Deze ziet er echt niet zo heel netjes meer uit.

Nee, ik heb een Batavus Relaxx verkocht. 
Deze fiets:
https://www.flickr.com/photos/40002045@N08/9437502924/

Voor €2000 wil ik een minder mooi uiterlijk voor lief nemen. (Maar ik betaal natuurlijk liever niet meer dan de VM waard is.)
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Volgens de ambtsedige verklaring van de verbalisant die ik trof;

"ZIJN LIGFIETS WAS TER HOOGTE VAN HET WEGDEK 77 CM BREED. DIT WERD VEROORZAAKT DOORDAT DE WIELEN VAN ZIJN LIGFIETS SCHUIN AAN DE AS GEMONTEERD WAREN. HET OMHULSUL VAN DE LIGFIETS ZAT BINNEN DE 0.75 CM."

Tongue Big Grin 


Ik heb er in mijn bezwaar aan de kantonrechter nog bijgezet dat het omhulsul toch echt breder is dan 7,5mm en dat de wielen gewoon keurig recht op de as zitten.

Zelf heb ik hem eigenlijk nooit opgemeten.

Qua Mango kopen; kijk vooral hoeveel scheurtjes er al in het laswerk zitten... of de stoelophanging al half doorhangt en spuit hem eens nat aan de onderkant en kijk of hij lekdicht is.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(27-Apr-2021, 08:35 PM)Willeke_IGKT schreef:
(27-Apr-2021, 08:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Je had toch net een Mango verkocht?

Deze ziet er echt niet zo heel netjes meer uit.

Nee, ik heb een Batavus Relaxx verkocht. 
Deze fiets:
https://www.flickr.com/photos/40002045@N08/9437502924/

Voor €2000 wil ik een minder mooi uiterlijk voor lief nemen. (Maar ik betaal natuurlijk liever niet meer dan de VM waard is.)

Ik had het woord 'uitgeklede' in het bericht over de Relaxx gemist.
Ik had alleen 'banaan' gelezen.

Zoals Coen zegt: kijk goed naar scheurtjes.

Bij de oudere modellen zit trouwens de aandrijving rechts, later is dit verplaatst naar links. 

Erik heeft daar laatst iets over geschreven. Volgens mij was het bij de nieuwere juist moeilijker om een nieuwe vrijloop te vinden. Anders even aan Erik vragen, want ik weet het niet zeker.

Die €2000,- is uiteraard alleen de aanschafprijs, daarna komen de kosten voor het rijklaar maken en de noodzakelijke reparaties en aanpassingen. €500,- ben je zo kwijt.

Investeer het dubbele (€4000,-) en je koopt bij o.a. Peter de Rond een mooie en netjes afgeleverde vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Hij heeft nog een Quest staan voor € 3600,- zie ik net.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Op het moment heb ik er 4 staan, moet vandaag de website ff bijwerken. 1x 3x20" Quest, 1x 26" Quest en 2 strada's. De Quest XS is verkocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(28-Apr-2021, 08:44 AM)Peter de Rond schreef: Op het moment heb ik er 4 staan, moet vandaag de website ff bijwerken.  1x 3x20" Quest, 1x 26" Quest en 2 strada's. De Quest XS is verkocht.

Ik heb een bericht gestuurd met het contact formulier van de website.
Klinkt als een beter plan dan van Marktplaats kopen.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Maar goed, dat hee...Wim -de roetsende — 07:51 AM
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM