LigfietsNickster optima dragon...Leren rijden?
|
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
25-Mar-2021, 08:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Mar-2021, 09:04 PM door ErikvanD.)
(25-Mar-2021, 08:12 PM)Willeke_IGKT schreef: Het is mij vaker gebeurt maar nooit zo uitgesproken, maar elke kleine verandering in zithouding en genoeg fietsen om het te voelen geeft spierpijn.
Dat zou het bij mij ook kunnen zijn, ik heb veel fietsen en rij zelden meerdere keren achter elkaar op dezelfde fiets. Wissel constant tussen ligfiets, trike, gewone fiets, handbike etc. Dus ik heb misschien te weinig tijd om goed te wennen. Maar goed, gelukkig heb ik maar zelden echt spierpijn.
(25-Mar-2021, 07:21 AM)ErikvanD schreef: Ik vind mijn ligfietsen namelijk erg nerveus. Nu is de ene ligger de andere niet, ik kan me voorstellen dat een lange fiets als een Sinner Demon beter rechtdoor wil/een rechte lijn houdt dan een heel kort fietsje. Net als dat een oma fiets liever rechtdoor wil en een racefiets wendbaarder is. En ook mijn Kettwiesel (laaaang) minder slingert dan mijn tadpole trike (erg kort). Een kwestie van geometrie ongetwijfeld maar zeker ook van het evenwichtsgevoel (en durf!) van de berijder!! Hoewel ik prima fiets op mijn liggers vind ik zowel de Shockproof als de Performer erg nerveus. Met name de Performer, waarschijnlijk door de erg korte wielbasis.
Vandaag heb ik voor het eerst sinds december weer op de Shockproof gereden (sinds december heb ik alleen op de Performer gereden als ligfiets tweewieler). De Shockproof vond ik altijd erg nerveus maar nu vond ik hem echt stukken relaxter rijden dan de Performer! Hij is ook een stuk langer, dat scheelt ook vast. Wat ik ook merkte is dat je heel snel gewend raakt aan een klapstuur... Die heeft de Shockproof niet en dat is toch best onhandig! Maar dat is weer een heel ander verhaal
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(25-Mar-2021, 08:59 PM)ErikvanD schreef: Wat ik ook merkte is dat je heel snel gewend raakt aan een klapstuur... Die heeft de Shockproof niet en dat is toch best onhandig! Maar dat is weer een heel ander verhaal Onvrijwillig teruggezet in lighouding?
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Met een klapstuur kun je tijdens het remmen/stoppen het stuur omhoog klappen, je voeten losklikken en op het laatste moment op de grond plaatsen. Door de laatste snelheid van de fiets kom je dan vanzelf overeind en sta je rechtop.
Vind ik een hele fijne manier van stoppen/afstappen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(26-Mar-2021, 09:35 AM)Wim -de roetsende schreef: Met een klapstuur kun je tijdens het remmen/stoppen het stuur omhoog klappen, je voeten losklikken en op het laatste moment op de grond plaatsen. Door de laatste snelheid van de fiets kom je dan vanzelf overeind en sta je rechtop.
Vind ik een hele fijne manier van stoppen/afstappen. Klopt. Maar ik kan me zo voorstellen dat als je op fiets A een klapstuur hebt en het op fiets B vast zit, je dan omhoog beweegt tegen het stuur aan.
Is overigens ook de reden waarom ik zo blij ben met m'n onderstuur (op de Challenge): ik rem gewoon iets later en harder en dan gaat alles vanzelf :-)
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Ik ben er nog niet uit met een klapstuur. Ja, het is makkelijker met op/afstappen (vergeleken met een vast bovenstuur), maar het voelt fout, zo'n stuur dat nniet helemaal vast zit.
Wat dat aangaat liever een onderstuur. Wel ded voordelen, maar niet de nadelen van een klapstuur
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(26-Mar-2021, 11:41 AM)Frutsel schreef: Ik ben er nog niet uit met een klapstuur. Ja, het is makkelijker met op/afstappen (vergeleken met een vast bovenstuur), maar het voelt fout, zo'n stuur dat nniet helemaal vast zit.
Wat dat aangaat liever een onderstuur. Wel ded voordelen, maar niet de nadelen van een klapstuur Jij bent duidelijk geen roeifietser
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(26-Mar-2021, 01:39 PM)365cycle schreef: (26-Mar-2021, 11:41 AM)Frutsel schreef: Ik ben er nog niet uit met een klapstuur. Ja, het is makkelijker met op/afstappen (vergeleken met een vast bovenstuur), maar het voelt fout, zo'n stuur dat nniet helemaal vast zit.
Wat dat aangaat liever een onderstuur. Wel ded voordelen, maar niet de nadelen van een klapstuur Jij bent duidelijk geen roeifietser
Best eng hoor zo'n los stuur
Eén van de meest gestelde vragen als ik op de Roeifiets rijd: "Hoe stuur je met dat ding?"
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(26-Mar-2021, 02:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Eén van de meest gestelde vragen als ik op de Roeifiets rijd: "Hoe stuur je met dat ding?" Was voor mij ook even wennen, dat sturen en roeien tegelijk
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Met een klapstuur rijden voelt niet als een "los" stuur. In de rijpositie zit het net zo vast als een vast stuur. Het stapt alleen eenvoudiger op en vooral af.
Onderstuur heb ik allang niet meer gereden op een tweewieler. Ik overweeg op de Dido (nog steeds in doos) een onderstuur te zetten...
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(27-Mar-2021, 02:41 PM)ErikvanD schreef: Met een klapstuur rijden voelt niet als een "los" stuur. In de rijpositie zit het net zo vast als een vast stuur. Het stapt alleen eenvoudiger op en vooral af.
Onderstuur heb ik allang niet meer gereden op een tweewieler. Ik overweeg op de Dido (nog steeds in doos) een onderstuur te zetten...
Mja, ik vind het toch wel wat gammel aanvoelen, maar dat zit voornamelijk tussen mijn oren. Zoveel heb je niet te doen met je stuur als je een beetje vaart hebt.
(Baron met klapstuur, Rapto met vast bovenstuur, en Street legal met onderstuur) Mijn voorkeur gaat uit naar onderstuur, hoewel voor snelheid een smal bovenstuur beter is denk ik...
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|