Ik ben beter met knutselen dan met foto's maken. Hier heb ik er een aantal staan;
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...eger.7220/
Ik weet even niet of die voor iedereen te zien zijn.
Er zijn veel zaken die met elkaar samen hangen. Het scheelt ook erg veel of je al ervaring hebt met ligfietsen en dus een beetje weet wat je wel of niet wil, of dat je nog geen ervaring hebt. Ook andere zaken spelen mee, als je 195 bent kom je op een hoge fiets ook nog wel aan de grond, als je 165 bent kan dat best lastig worden. Als je dagelijks met metaal werkt kan dat zijn voordelen hebben, of als je handig bent met een tekenprogramma ofzo. Ik heb de fietsen meestal met wat schetsjes in 1:10 gemaakt en dan later op schaal 1:1 op papier, waarbij ik ook de werkelijke onderdelen op de tekening leg. Dus de banden, chrank, stoeltje, rem. Het is heel makkelijk om een mooie compacte ligfiets te tekenen waarbij geen plek is voor de rem achter het stoeltje, of waarbij de ketting tegen een framedeel aanloopt.
Een simpele stok van een meter van ongeveer een centimeter diameter kan je ook erg goed helpen om de kettinglijn te visualiseren, aangezien die in 3d beweegt.
Bij mij kwam de motivatie om zelf te bouwen uit de onvrede met de bestaande modellen. Ik heb een lange rug, maar korte benen, waardoor ik een relatief vlakke zithoek in combinatie met een relatief hoog bracket nodig heb. Dan vond ik op de M5 lowracer, waarbij mij benen echter net een fractie te kort waren om de chranks van het voorwiel weg te houden. Ook wilde ik er wel net iets dikkere bandjes op kunnen leggen.
Het meeste van wat ik geleerd heb, heb ik afgekeken, gevraagd op forums, gelezen in de vragen of berichten van anderen. In het duits is er een goed boek, Das Liegerad van Gunnar Fehlau, maar die is er alleen in het Duits.
Groeten, Jeroen