Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Duomatic
#1
Goedemiddag, nieuw op dit boeiende forum, ik ben benieuwd.

Een tijdje terug heb ik voor een prikje een zelfbouw ‘Roulandt’ overgenomen, mijn eerste ‘ligfiets’. Met een mengelmoes aan goedkope onderdelen. Ik ga de fiets helemaal uit elkaar halen en hem met behoud van het prima frame opnieuw opbouwen, zo simpel mogelijk.

Mijn vraag: ik heb goede ervaringen met duomatic naven en overweeg ook deze zit-/ligfiets van een Sturmey Archer duomatic te voorzien. Kan me voorstellen dat je bij een singlespeed lastig op gang komt, met zo’n tweede versnelling moet dat lukken. Op internet is niets te vinden over zo’n combinatie, maar ik kan weinig nadelen verzinnen als je de fiets gebruikt op vlak terrein en zonder overdreven verwachtingen. Maar voor ik de naaf monteer: wellicht zijn er grote nadelen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor het meedenken en groeten,
Hans
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom op dit forum Hans.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Een Roulandt -->  Smile WOW

Wel bijzonder om als eerste ligfiets 'de eerste ligfiets' te kopen.

Heel veel plezier en succes met het opbouwen.

Voor de technische kant van het verhaal moet je helaas niet bij mij zijn.
Gelukkig zijn er meer leden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hoi Hans, bedoel je met een duomatic een zelfschakelende naaf of een two speed kickshift?

Welkom hier trouwens!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ha Erik, dank voor je reactie.

Ik bedoel een two speed kickshift. Bij voorkeur met terugtraprem (en velgrem voor), anders met een freewheel. Ik ken de voor- en nadelen in combinaties met diamant frames, maar ligfietsen zijn nieuw voor me, dus ik wil me hoeden voor stommiteiten. Basis is echter dat ik deze fiets zo clean mogelijk wil maken en hij alleen voor relaxte ritten wordt ingezet, niet voor sportief gebruik - daar is zo’n Roulandt frame sowieso niet geschikt voor.

Groeten,
Hans
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als je wat info wilt lezen over die oorspronkelijke Fichtel en Sach, Duomatic naaf die toen verkocht wordt onder de naam Sach Torpedo S2C Duomatic, hier nog wat linken. Fichtel en Sach is overgenomen door SRAM en de Duomatic ging naar Sturmey Archer.

https://fietssite.jouwweb.nl/09
http://www.808.dk/?duomatic-rebuild
https://www.oudefiets.nl/2-algemeen/99-t...llingsnaaf

Houd er rekening mee dat de inbouwbreedte van de Duomatic maar 116 mm is. Dus geschikt voor smalle achtervorken.

De Roulandt is een kunstobject en gebouwd als afstudeeropdracht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roulandt
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik zie niet in waarom zo'n naaf niet zou werken. Je hebt ze ook met 135 inbouwbreedte, één van de twee zal vast passen. Ik heb zelf een tijd een kickshift (met velgrem) in mijn "single" speed gehad. Omdat ik dacht dat ik die nodig had bij hellingen. Alhoewel heel soms een bergverzet handig is, vond ik het nadeel groter dan het voordeel... Ik zat iets te vaak per ongeluk in het verkeerde verzet omdat de naaf al bij het geringste achteruit trappen schakelde.

Intussen is de single speed al heel lang een echte single speed en ben ik nog geen heuvel tegengekomen waar ik niet ben boven gekomen (ik zoek ze ook niet op met deze fiets moet ik eerlijk zeggen). Over single speed i.c.m. een ligfiets fiets hebben we ook ooit eens een onderwerp gehad meen ik...

Heb je geen wiel met kickshift uit een andere fiets dat je kunt proberen? 

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de ketting die meestal bij zo'n naaf gebruikt wordt een normale brede stadsfiets ketting is en daarmee een stuk zwaarder dan een derailleur ketting. Kan wat meer gaan doorhangen of een extra/sterkere spanner nodig hebben. En pas misschien ook niet door kettingbuizen al vraag ik me af of de Roulandt die heeft...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Hallo Piet, die F&S duomatic verricht prima werk op een nadere fiets van mij. Onverwoestbaar. De ‘Roulandt’ die ik heb is een nagebouwde, geen originele. Wel goed nagebouwd, maar omdat het geen originele is, voel ik me vrij hem te strippen en naar smaak opnieuw op te bouwen. De inbouwbreedte is 120 mm, net als de Sturmey Archer duomatic.

En Erik: singlespeed ga ik eens verder over lezen op het forum. Duomatic leek me handig om de Roulandt goed op gang te krijgen, verder zal deze niet nodig zijn. Ketting is inderdaad nog een item, een exra spanner is een goede tip.

Ik ga het verder uitwerken.

Dank voor de input en groeten, Hans
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Welkom op ons forum en succes met je ‘Roulandt'. Ik rij onder andere op een originele M5 Blue Glide. Overgenomen van Marco. De enige ligfiets die in 1997 als eerste en enige ligfiets het predicaat "Fiets van het jaar" heeft gehaald. Een strak sturende ligfiets die nog in originele staat is. Dat hou ik zo.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Terecht Piet, dat je zo’n fiets in originele staat houdt. Ik ben zelf veel bezig met vooroorlogse fietsen, de kunst daar is ook die ze origineel mogelijk te houden/krijgen. Ook met ligfietsen zal ik voornamelijk op de oudjes letten. Er zijn prachtige voorbeelden uit het verleden.

Maar eerst deze Roulandt. Heb eerst wat kilometers gemaakt om te merken of dit echt wat voor mij is. Fietst heerlijk, dus nu gaat hij uit elkaar en wordt hij aangepast aan tijd en smaak.

Groeten,
Hans
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Op de ligfiets kun je niet met je gewicht werken, als je bij het wegrijden een te zware versnelling hebt. Veel wegrijden in een zware versnelling, met een zware fiets, terwijl je jezelf muurvast in je stoeltje drukt is een hele goede manier om (blijvende) schade aan je knie aan te richten.

Veel moderne ligfietsen zijn redelijk vlot, waardoor je ook wat versnellingen voor de hogere snelheden wilt. Bij een Roulandt zal dat minder spelen, denk ik.

Het is een oldtimertje wat waarschijnlijk op het vlakke binnen een redelijk beperkt snelheidsbereik gebruikt zal worden. Dan heb je niet heel veel versnellingen nodig, maar twee lijkt mij toch echt wat te weinig. Ik vermoed dat een 5-7 of 8 speed naafje misschien meer op zijn plaats is. Een iets stel iets betere remmen is waarschijnlijk ook geen luxe.

Groeten, Jeroen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Bedankt voor de input Jeroen. Inderdaad is de fiets voor op het vlakke zonder hoge snelheden. Maar over de kracht die je moet zetten om weg te komen en die vanuit een stoeltje moeilijk kan worden gezet, maak ik mij wat zorgen. Vandaar de gedachte aan een duomatic, waardoor je in een lage versnelling op kan starten. Eenmaal op gang, komt de tweede versnelling. Ik heb een vintage racefiets voor het snelle vervoer, maar verder alleen maar singlespeeds. Die versnellingen mis ik niet bij dagelijks gebruik.

Groeten,
Hans
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik denk ook dat op een ligfiets de versnellingen meer noodzaad hebben dan op een normale fiets. Wegens bovenstaand punt, je kunt een zwaar verzet niet even compenseren door te gaan staan. Ik fiets op de ligfiets veel meer op toerental/cadans dan op een normale fiets. Je moet een heuveltje alleen compenseren met terugschakelen en niet met meer kracht zetten omdat je dat inderdaad gaat voelen in je knieën. Ik dan.

Ik vergelijk het rijden een beetje met een tweetakt tegen viertaktmotor. De ligfiets is dan de tweetakt. Veel schakelen is noodzakelijk om in het juiste toerenbereik te blijven.

Het wegrijden kost ook nog wat meer balanceren dan op een normale fiets en dat wil je dus ook niet in een te zwaar verzet doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Bedankt Jurrien. Ik heb inmiddels geconcludeerd dat een singlespeed of duomatic toch niet de goede optie is voor deze fiets. In een schuur ligt nog een wiel met een bijna nieuwe SA X-RF8 naaf, 8 versnellingen en de goede inbouwbreedte. Die ga ik gebruiken.

Maar eerst alles demonteren, het lelijk blauw geverfde frame kaal maken en zwart lakken, crankstel vervangen, alles smeren en de kabels vervangen (ook die voor de besturing). Enzovoort. Kortom, nog veel werk, maar leuk om tussendoor te doen. En ik zie een scheurtje van zo’n vijf centimeter in de zitkuip. Daar wil ik geen risico mee nemen en omdat ik geen ervaring heb met polyester, zal dat door een bedrijfje hersteld moeten worden.

Groeten,
Hans
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Als je nog een echte wilt.

https://link.marktplaats.nl/m1688737859?...ios_tablet
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Bedankt voor de tip Wim, maar ik vind het leuk dit frame zelf op te bouwen, leuker dan een bestaande fiets op te knappen (dat doe ik alleen met echt oude).

Groeten,
Hans
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM