Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Ik kamp al een tijdje met schakelproblemen in mijn DF. Na veel gepuzzel denk ik er inmiddels de oorzaken gevonden te hebben, maar tijdens al dat puzzelwerk vroeg ik mezelf af of het niet eenvoudig op te lossen zou zijn met een elektronisch geschakelde derailleur, zoals een Shimano Di2 systeem (XTR of Deore). Natuurlijk hangt daar een pittig prijskaartje aan en daarnaast lijkt het me ook wel een nadeel om voor het schakelen afhankelijk te zijn van een batterij. Ben daarom ook niet bepaald van plan om daarop over te 'schakelen'.
Maar ik vroeg me toch af of er hier op het forum mensen zijn die al ervaring hebben met elektrisch schakelen op een ligfiets en zo ja klopt het dat het systeem altijd trefzeker naar het volgende kransje schakelt zoals de maker beweert? En hoe zit het in de praktijk met de accuduur? Kun je het zomaar zonder meer inbouwen op een ligger of loop je tegen allerlei praktische zaken aan (kabels die te kort zijn voor liggers oid)? Zijn er nog anderen voor/nadelen?
Berichten: 57
Topics: 1
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 0
1 x bedankt in 1 berichten
Ik heb zelf geen ervaring, maar het speelt ook wel door mijn gedachten. Zou dan eerder opteren voor de Sram Etap. geen kabels en de accu direct op de derrailleur. Dit lijkt me een groot voordeel tegenover campa en shimano die gewoon "bedraad"zijn.
als je derrailleurproblemen hebt weet ik niet of je die zomaar kan oplossen met een Di2 of iets dergelijks. Voor mijn gevoel schakeld een goed afgestelde mechanische derailleur net zo goed XT/XTR X0/XX ik heb met die groepen nog nooit problemen gehad.
nadeel van de accu van een DI2 is dat deze in de winter een stuk minder krachtig is. dit heb ik indertijd begrepen van een mechanische man bij hopmans in bergen op zoom.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Dank voor je reactie. Mij trekt juist het Shimano systeem meer dan het SRAM systeem vanwege de bekabeling. Niet dat ik zo van kabels houd, maar in een velomobiel heb ik liever een centrale accu, dan dat iedere unit van het systeem zijn eigen accu heeft.
Het probleem dat ik maar blijf houden op mijn X0 is dat ik of naar het grootste kransje (28) kan schakelen, maar dan dan moet ik voor de 8 en 9 dubbel op en eenmaal terugschakelen en hopen dat hij naar 10 wil. Of ik geef iets meer kabel, dan schakelt alles goed, maar kan ik met geen mogelijkheid op het grootste kransje komen. Heb intercitybike al eens om raad gevraagd, maar die komen op afstand ook niet veel verder dan wat ik zelf al had geprobeerd.
Voor zover ik heb begrepen, zal een elektrisch systeem zichzelf bij ieder kransje zelf goed zetten, er is dus geen vaste indexering zoals bij een mechanisch systeem. Vandaar mijn gedachte dat elektrisch schakelen een oplossing zou kunnen zijn voor mij. Maar ik vind het de prijs niet waard.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Dank voor de tips.
Ik heb de derailleur eerst afgesteld met de kabel los, zodat de uiterste waarden (h- en l-schroef) goed staan, dwz ketting loopt aan beide zijden niet van de cassette af. De b-schroef staat zover teruggedraaid dat de derailleur op het kleinste kransje net niet de swingarm raakt. De derailleur staat dus zo dicht als mogelijk is op de cassette.
Onbelast pakt hij alle versnellingen goed, echter belast is het kiezen tussen 9-speed (dwz de 28 is niet te gebruiken) of 10-speed maar dan de laatste 3 versnellingen niet goed willen schakelen.
Ik denk/hoop dat ik een iets langere buitenkabel nodig heb, dan lopen de bochten bij de versteller en derailleur net wat mooier en zal als het goed is de binnenkabel er makkelijker doorheen gaan en de derailleur makkelijker de laatste 3 kransjes pakken. Heb alleen nog geen tijd gehad daar mee te experimenteren.