Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lampen op racers
#1
Was al tijden aan het puzzelen hoe ik toch eens een mooi lampje achterop mijn low racer Rapto kon krijgen:

[Afbeelding: taillight.jpg]

Met wat creativiteit uiteindelijk wel happy. Wilde graag een regulier lampje kunnen passen op een redelijk hoog punt. Vond bij Bike24 een 'Problem Solvers' (whats in a name) Front Light mount. Gaatje in de hoofdsteun geboord, moertje/boutje en kan nu ieder lampje op de houder zetten. Dus ook de mooie felle Knog op de foto. Helpt in de knipperstand hopelijk om beter gezien te worden door achteropkomend verkeer.
Antwoord }
Bedankt door: Cygnus , Hoekie
#2
Een fel licht dat knippert? Ik hoop dat ik nooit in het donker achter je ben.

Ik ga voor meerdere achterlichten (verschillende op de verschillende fietsen) maar nooit in een knipper setting.
Indien mogenlijk koop ik lampjes die geen knipper setting hebben.

Wel goed aangebracht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(26-May-2021, 05:36 PM)arnoldl schreef: knipperstand

En het gebruik daarvan is expliciet wettelijk verboden voor alles muv richtingaanwijzers.

Zie ook;
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2..._Artikel35

En los van het verbod super irritant voor overige weggebruikers, dus gewoon een logisch verbod ook.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb deze:

https://www.mantel.com/lezyne-zecto-driv...LQQAvD_BwE

Staat bovenop de smurfenmuts van de DF en ook op mijn andere fietsen gebruik ik zo'n lampje.

Overdag staat de knipperstand aan. Mag niet, maar ik krijg zelfs duimpjes van politieagenten. 
Ik rijd veel op 60km-wegen waar ook gewoon 80km/u wordt gereden. Ik ben dus graag zichtbaar.

In het donker nooit in de knipperstand. Wel in een felle stand.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Beste arnoldl,

Heb je ook nagedacht over de vereiste reflectie die 24 uur van de dag op jouw fiets aanwezig moet zijn en jou 24 uur van de dag de nodige veiligheid geeft onder alle omstandigheden. In combinatie met normale niet te felle en niet knipperende verlichting ben je nog beter waarneembaar en herkenbaar voor overige weggebruikers. 

(26-May-2021, 10:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Overdag staat de knipperstand aan. Mag niet, maar ik krijg zelfs duimpjes van politieagenten.
Het duimpje is een bekend gebaar onder politieagenten. De beleefdheid van een agent begint waar zijn kennis op houdt. Belonen van fout verkeersgedrag lijkt leuk, maar werkt op den duur gezag ondermijnend. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Feitelijk gezien knippert mijn lampje trouwens niet.

Het is een soort fade away. De lamp gaat van minder fel naar heel fel en weer naar minder fel. Het lampje gaat echter niet uit, dus knippert het feitelijk gezien niet. 

Misschien krijg ik daarom wel een duimpje, want iedere agent weet natuurlijk ook wel dat knipperende verlichting verboden is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Licht voor de wet is een voortdurend brandend licht van gelijke lichtsterkte. Knipperlicht heeft een wisselende lichtsterke tussen de 60 en 120 keer per minuut. Het licht hoeft tussen de wisselende lichtsterkten niet te doven. Mag wel. Kijk maar naar de fantasierijke LED richtingaanwijzers van sommige personenauto's. Wisselen 20 LED's op rij elkaar af.

Er zijn agenten die de trias politica in zich verenigd hebben. In ieder geval de wetgevende en de uitvoerende macht. Een eigen wetboek en een eigen opsporingsbeleid.

Maar ik krijg ook weleens een duimpje voor het rijden op of in een ligfiets. Dat zijn de milieubewuste agenten.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Als je een ouderwetse dynamo hebt, en je hebt een slag in je wiel, dan brandt je licht ook niet op een continue niveau.
Je kan wel gaan lopen mierenneuken (En er zijn ongetwijfeld mannetjes met een uniform die dat nodig hebben om zichzelf belangrijk te voelen), of je bent blij dat iemand überhaupt licht voert.

Dat wil niet zeggen dat ze wat mij betreft niet hard mogen optreden tegen aan/uit knipperende lichtjes, want dat is enorm storend. (Er is een verschil tussen zichtbaar zijn en een afleiding zijn)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Verlichting op voertuigen heeft een 3 ledig doel. Reflectie en retroreflectie is 2 ledig, onder 2 en 3.
1. Om te zien;
2. Om gezien te worden;
3. Om herkent te worden als categorie weggebruiker.

Kerstboomverlichting en knipperende verlichting voldoen hier niet aan. Die verlichting is storend, niet herkenbaar en vraagt om ongewenste aandacht. Medeweggebruikers focussen zich op afwijkend gedrag en waar je naar toe kijkt stuur je op af. Je vergroot je risico,
Met de wettelijk vereiste reflectie i.c.m. de wettelijk vereiste verlichting krijg je optimale veiligheid.

Professionele agenten worden echt niet blij als bestuurders de normale verlichting en reflectie voeren. Ze focussen zich op afwijkende gedragingen en de mate van overtreding bepaalt of de overtreder wordt aangesproken en zo ja of waarschuwend of verbaliserend wordt opgetreden.
Met een duimpje ophoog bij een geconstateerde overtreding maak je jezelf belachelijk. Of je beleefdheid begint waar je kennis ophoudt.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bij mijn m-racer heb ik ook even moeten puzzelen wat ik met de achterverlichting moest doen. Op de achtervork kan, maar dat vond ik wel heel laag bij de grond worden. Op het spatbord schroeven vond ik niet zo fraai. Uiteindelijk heb ik twee aluminium beugeltjes gemaakt en zit het achterlicht op ongeveer dezelfde plek op de stoel vast:

[Afbeelding: 20210527_140624.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#11
Jurrien,

Ziet er netjes uit. Achterlicht, inclusief rode reflector en reflectoren in de wielen op de velgen. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Die auto's met lage frequentie PWM gedimde achterlichten mogen ze ook van de weg halen wat mij betreft.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(27-May-2021, 04:48 PM)Coen__ schreef: Die auto's met lage frequentie PWM gedimde achterlichten mogen ze ook van de weg halen wat mij betreft.

Je bedoelt die mooie knipperlichten, waar de meeste van mijn vrienden van zeggen: 'Huh? ik zie niets knipperen?'
Gelukkig wordt het wat beter tegenwoordig, maar man, wat zijn die storend

(27-May-2021, 03:47 PM)PietV* schreef: Jurrien,

Ziet er netjes uit. Achterlicht, inclusief rode reflector en reflectoren in de wielen op de velgen. Wink

Moet je niet klagen dat er geen reflectoren op de trappers zitten?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(27-May-2021, 05:09 PM)Frutsel schreef:
(27-May-2021, 04:48 PM)Coen__ schreef: Die auto's met lage frequentie PWM gedimde achterlichten mogen ze ook van de weg halen wat mij betreft.



Je bedoelt die mooie knipperlichten, waar de meeste van mijn vrienden van zeggen: 'Huh? ik zie niets knipperen?'

Gelukkig wordt het wat beter tegenwoordig, maar man, wat zijn die storend


Ja bloedirritant. Helemaal als je je ogen beweegt... zodat de lichtbron zich verplaatst door je zichtsveld.

Met gewone verlichting in gebouwen ook... pizzeria waar ik eens per jaar kwam heeft nu een LED lichtslang in de wijnkast hangen. Zo'n ali ding van 4000K met gelijkrichter zonder fatsoenlijk condensator... 100 Hz geflikker. Maar natuurlijk; de rest van het gezelfschap ziet het niet. Dodgy

Of ander restaurant met verjaardag een keer; dat was echt een soort van stroboscoop, maar ik was weer de enige die het zag.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Tjonge wat een gezellig forum is dit toch. Ik ben bekend met alle wetgeving en was niet op zoek naar meningen daarover.

Zal wel even duren voordat ik weer eens terug ben hier. Doet me ernstig denken aan de mailinglijst waar ik al eens met de dood bedreigd werd omdat ik het lef had om zonder spiegel te rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(27-May-2021, 05:14 PM)arnoldl schreef: Tjonge wat een gezellig forum is dit toch. Ik ben bekend met alle wetgeving en was niet op zoek naar meningen daarover. 

Nou, dat bleek niet bepaald uit je post. En zonder dat je er om gevraagd hebt, heb je de context toch gekregen.

Irritant geknipper is gewoon een agressieopwekker in het verkeer, wat de asomobilisten dan weer afreageren op fietsers in het algemeen. Vandaar dat je wellicht wat meer wind vangt...

Mailinglijst heb ik geen ervaring mee. Wat anderen online zeggen moet je gewoon naast je neer kunnen leggen. De doodsbedreigingen van figuren in blik op vier wielen zijn veel concreter.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ja Arnold het gaat soms “vreemd” aan toe. Ik lees alleen de interessante en leuke dingen, verder weer lekker ligfietsen op mijn Raptobike of M5 :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Dezelfde mededeling  zeggen dat een knipperstand niet door iedereen als prettig ervaren wordt en ook niet geheel aan de wettelijke eisen voldoet (voor zover ik dat begrepen heb) kan ook op een manier verwoord worden die vriendelijker overkomt. Het onderwerp knipperen hebben we ook hier besproken. Daar staat ook dat knipperen voor mensen met epilepsie soms zeer hinderlijk en zelfs schadelijk kan zijn. Daar bespreken we eveneens dat sommige achterlichten van auto's  gedimd worden door de leds snel te laten knipperen in de veronderstelling dat dat geknipper niet opgemerkt wordt  door de menselijke waarneming. Helaas blijkt dat sommigen het wel zien en dat als zeer hinderlijk ervaren.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Als het even kan rij ik met knipperend licht. Nog nooit ook maar enige vorm van agressie meegemaakt. Misschien omdat ik als ik dan toch licht voer, het vooral in de avond is en ik dan op het fietspad rijdt.

Vind dr niets irritant aan, hooguit voor mezelf als het echt donker is en er geen verlichting is. Dan is zonder licht soms fijner dan met licht voor.

Ik heb van die siliconelampjes die je om je framebuis kunt vastzetten. Geeft voor mij voldoende licht om 'veilig' te zijn, dwz gezien te worden. En soms doe ik die op de assen van de wielen. Hardstikke fout natuurlijk, maar het geeft een aardig effect en ik voldoe voor mezelf aan de verlichtsplicht. En als een agent moeilijk gaat doen, zet ik ze wel op vaste stand.

Een automobilist die mij niet ziet omdat ze knipperen, daar moeten ze het rijbewijs van innemen.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(27-May-2021, 06:59 PM)ZoefZoef schreef: Een automobilist die mij niet ziet omdat ze knipperen, daar moeten ze het rijbewijs van innemen.

Die automobilist ziet jou te goed, met jouw rode knipperende waarschuwingslicht. Je eist hiermee teveel aandacht op jouw aanwezigheid en waar medeweggebruikers naar kijken daar rijden ze op af i.p.v. ruim er omheen. Te veel is ook niet goed.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(27-May-2021, 05:14 PM)arnoldl schreef: Tjonge wat een gezellig forum is dit toch. Ik ben bekend met alle wetgeving en was niet op zoek naar meningen daarover.

Zal wel even duren voordat ik weer eens terug ben hier. Doet me ernstig denken aan de mailinglijst waar ik al eens met de dood bedreigd werd omdat ik het lef had om zonder spiegel te rijden.

Jammer Arnold, want nieuwe leden die schrijven zijn best zeldzaam.

De toon van schrijven (dus ook die van mij) zegt iets over de boodschapper, niets over de ontvanger.

Laat je door dit soort berichten dus niet weerhouden om een actief lid van dit forum te zijn.

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om mensen op de negeerlijst te plaatsen.
Dan zie je hun berichten alleen als je dat zelf wil. Soms nog wel trouwens via de reacties van anderen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#22
Het is soms erg hinderlijk als de fietser voor je uit een sterk licht heeft knipperen. Daar heb je het meeste last van als je hetzelfde tempo rijdt en over een grotere afstand de zelfde route.

Mijn oplossing is langzamer gaan rijden om het hinderlijke licht niet langer in mijn ogen te hebben. Als er andere mensen tussen komen gaat het meestal beter. Dit maakt dat ik meestal niet binnen conversatie afstand met de fietser met het hinderlijke lichtje kom.

Een snelle rijder zal eerder voor inhalen kiezen. En kan dan wel een opmerking maken (wat niet altijd goed valt.)

Of een sterk licht nodig is (knipperend of stil) zal afhangen van je route, ik zit overwegend op autoluwe routes, fietspaden en zo. Ik kan me voorstellen dat het op 60 km wegen meer nodig kan zijn.
Het zijn niet de automobilisten die last hebben van het knipperen. Het zijn de fietsers.

Ik blijf bij mijn start opmerking: "Ik hoop dat ik nooit in het donker achter je ben."
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Er zijn netzogoed automobilisten die last hebben van dat knipperen.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(26-May-2021, 05:36 PM)arnoldl schreef: Was al tijden aan het puzzelen hoe ik toch eens een mooi lampje achterop mijn low racer Rapto kon krijgen:

De achterste helft suggereert trouwens wel dat het niet alleen mooi lampje is, maar ook een mooie Rapto.

Heb je ook een foto van de hele fiets? Of heb ik ergens iets gemist?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
Heel vaak als je een lampje koopt krijg je er meerdere beugeltjes bij en van die opvul rubbertjes. Die overbodige delen bewaar ik, daar heb je later vaak nog wat aan. Soms om dat lampje op een andere fiets te maken. Soms kun je met het beugeltje en een iets langer moertje ook een fraaie oplossing verzinnen.

Ik had ook al eens een Sigma Hiro achterlichtje, klein licht en dus heel makkelijk op een veilig plekje te monteren. Helaas was de bevestiging tussen lampje en beugel slecht, het lampje viel er al snel af. Die kopen we dus niet nog eens.

Bij de bouwmarkt hebben ze ook van die aluminium strips te koop. Een stukje daarvan kun je vaak met eenvoudige middelen in de gewenste vorm of kromming buigen. Ik vind het wel belangrijk dat de lamp op de juiste manier gemonteerd wordt en dus ongeveer recht naar achter straalt.

Ook handig voor de doehetzelver zijn P en C clips die ze bij een automaterialen zaak verkopen. Een te verbuigen klembeugeltje, vaak met een rubber of neopreen binnenkantje. Dus geen krassen op de buis en door het rubber klemt het ook goed.

Op de Velomobiel heb ik motorfiets Led verlichting geknutseld met een 12volt batterij/accu. In goedgekeurde motorfiets LED lampen heb je ook best veel keus, ook in hele kleine, compacte lampjes. Prijs kwaliteit is ook best goed.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#26
https://ligfietsers.nl/thread-276.html
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM
XL Hotspot in 3d-print
... Een specifi...Hoekie — 08:50 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM