Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De velomobiel van pflipp
#1
In verschillende draadjes viel al te lezen dat ik uiteindelijk toch aan de Quest was geraakt. Ik geloof zelfs te hebben gemeld dat het hier de beroemde kaas-quest betrof.

Nu kan ik mijn verdere verhalen en vragen weer her en der onderbrengen, maar hee, waarom niet een eigen berichten-thread maken. Weet nog niet of het storm gaat lopen met verslagen, maar het is tenslotte ook weer niet een heel blog.

Welnu, als eerste: de afgelopen tijd heb ik de uitlijning meermaals provisorisch gemeten en stelde ik tenminste 7mm toespoor vast. Na eenzijdig 3 slagen te hebben bijgesteld weer gemeten, en vooralsnog leek de andere kant ook bijstellen niet meer nodig. Nu zijn alle metingen zonder rijdersgewicht (welke volgens mijn redenatie toespoor verder zou vergroten, want op zijn kant was er juist uitspoor), en de tweede meting was direct na terug op de wielen zetten. Maar deze eerste aanpassing maakte al een verschil! Waar eerst bij goede omstandigheden 39 km/u kon worden aangetikt, pak ik nu eender wanneer de 40 even mee. Gezien het verschil in moeite gok ik 3-5 km/u sneller aan de bovenkant, en bovendien een betere uitrol. Veel meer wat een velomobiel zou moeten zijn!  Smile

Als tweede, een vraag: de machien staat altijd buiten met een afdekhoes gemaakt door een gebruiker van het Duitse forum (zie thread genaamd “abdeckplane / faltgarage”) uit ripstop tentmateriaal. Prima dingetje maar het vocht lijkt er “deze zomer” juist afdoende onder te komen om op allerlei plekken de lijm van het klittenband los te weken. Tips? Is de radical design hoes hier nog een verbetering voor?

Groetjes!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Bij de Quest maakt het weinig of geen verschil tussen belast en onbelast meten. Bij het belast inveren treedt nauwelijks of geen lengteverschil op tussen de spoorstangen en de wieldraagarmen. De Alleweder en de WAW moeten belast worden gemeten.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
In mijn Quest, #34 dus redelijk oud, hebben verschillende stukken klittenband losgelaten. Ik wijt het aan de ouderdom van de lijm, niet aan vocht.

Ik heb vandaag een kleine reparatie gedaan met twee componenten van bisonkit en toen ik toch bezig was ook een paar stukjes klitteband weer vast gezet. (Natuurlijk nog geen resultaten.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Als ik klittenband in de vm wil plakken verwarm ik altijd de lijm met een aansteker of boven het gasfornuis.

Er komen dan echt belletjes op de lijm. Pas op, want het wordt echt heel heet en kan lelijke brandplekken veroorzaken.

Daarna plak ik het op de juiste plek. Gaat bij mij eigenlijk niet meer los.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: emgaron , Ben_Mango_rijder
#5
Inderdaad. Ik doe het weer met een heatgun (goedkoop bij de bouwmarkten, ook met temperatuurknop) tot de lijm begint te glanzen of het plastic begint te krimpen. Verder is ook verschil in lijm. Velomobiel.nl kan iig de beter plakkende klittenbanden leveren.
Het oppervlak maak ik eerst goed vetvrij met alcohol/nagellakremover.

Ik heb geen ervaring met afdekhoesen.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#6
Ik heb als afdekhoes jarenlang een motorhoes gebruikt. Wel de XXL variant.

Bovenop zitten wel rare flappen voor de spiegels van de motor, maar die hangen gewoon langs de vm.

Je moet vooral letten op de binnenkant, want als dat niet zacht is dan beschadigt de body van je vm.
Hoe meer de hoes kan flapperen door de wind, hoe groter de kans op beschadigingen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Dank allen. Ik had van Peter de Rond al de lijm-fohn-techniek meegekregen, maar ook zijn aanbrengsels zijn bij mij geen lang leven beschoren. Het kan nog zijn omdat het bovenop de "was was", maar ik dacht ook: als citroensap een goede lijmoplosser is, dan is zurig regenwater dat vast ook.

De uitlijning tot dusver heeft me op mijn vaste route +2.5km/u op het gemiddelde opgeleverd! Het verschil is tussen 26.6 (ja heus, ik reed vrij vaak exact dat getal) en nu 28.9 heen, 29.3 terug.

Dus eigenlijk rijd ik nu bijna 30 ipv bijna 25. Dus eigenlijk wel praktisch 5 km/u harder. Maar goed, mijn lieve vriendin is statistica dus ik mag niet extrapoleren tegen het bezoek. Maar misschien... als je nagaat dat ik pas eenmaal tussen de stoplichten weer onder de 30 duik...

Mijn streven is nog steeds 47 km in anderhalf uur, ook al hoef ik dat traject voorlopig niet meer te rijden, en moet je op de fiets flink meer omrijden omdat je niet op de a4 mag (flauw). Nu blijkt het gemiddelde een opmerkelijk star getal wanneer het aankomt op conditie alleen (niet dat ik die nu echt opbouw), dus ik hoop eigenlijk dat er nog wat meer af valt te stellen :-)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#8
Hallo, ik heb mijn Mango onder de carport staan onder een fijne motorhoes..zelfde als Wim denk ik. Deze heeft een fleece binnenkant en dat vind mijn Mango erg fijn..Dat zei die laatst tegen me..haha.

Ik heb die van motorhoezenonline. Prima ding.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Vandaag maar weer eens met de kap naar 't werk. Op de heenweg nog geen bui gehad om 'm te rechtvaardigen, al denk ik dat niemand zich deze "zomer" zal verbazen over de voorzorg die ik ermee neem. Gisteren had ik met de zorgelijke buien gelukkigerwijs nog een auto te leen, maar toch miste ik het fietsen: een goed teken. Mijn totaalgemiddelde bleef ongeveer gelijk (29+). De kap lijkt de maximumsnelheid wel enigszins los te weken, maar zorgt er ook voor dat ik juist rustiger fiets vanwege de warmtehuishouding. Bovendien ben ik voorzichtiger in bochten omdat ik minder goed naar de zijkanten kan hangen.

Al ben ik helemaal niet van de prestaties, ik merk dat ik prestatieloze snelheidswinst (oppompen, afstellen en aerodynamiek) in gedachte al snel afdoe als een onverdiend aardigheidje voor de betere dagen. Niet verstandig natuurlijk, want daar zit 'm nou juist de lol en het gemak, en een goede afstelling vergroot het rijplezier dan ook aanzienlijk. (Cynische vertaling: ik moet minder hard trappen om het rare ding te verantwoorden ten overstaande van fitte bukfietsers.)

Er zal nog steeds wat winst te behalen zijn door de overcorrectie van het spoor terug te draaien. Ik begrijp nu ook hoe die is ontstaan: omdat je de afstelling niet volledig aan het uiteinde van het wiel doet, maar de meting wel. Dus corrigeert een enkele slag meer dan slechts de hoeveelheid verstelde schroefdraad (~1mm). (Ik weet niet of ik hiermee toevallig recente woorden van Piet uit de thread "snelheid in de Quest" of het tijdschrift herhaal, maar goed, ik ben er nu dus zelf ook achter.)

Overigens doet een zwaar hangslot aan een vrijstaand wiel minder dan gedacht. Ik vergat dat 'ie er was en trok 'm zo mee de wielkast in. Ome Henk was er prima mee weggereden.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#10
Toespoor of uitspoor hangt af van het virtueel draaipunt van de veerpoot. Dat bepaalt samen met de hartlijn door het wiel of je een positieve of negatieve schuurstraal hebt. De meeste achterwiel aangedreven voertuigen hebben een positieve schuurstraal. De getrokken voorwielen worden dan onder invloed van de rolweerstand naar buiten gedraaid. Hierdoor verandert een neutrale- of parallel sporing in licht uitspoor. Bij een afstelling op licht toespoor verandert die sporing onder invloed van de rolweerstand in neutraal.

Maar daarop is ook een uitzondering. De DF met een aangepaste stuurgeometrie. Daarbij komt het virtueel draaipunt verder naar buiten te liggen en verandert de schuurstraal van positief naar negatief. Onder invloed van de rolweerstand worden die wielen naar binnen gedraaid. Hierbij wordt een licht toespoor vergroot. Daarom wordt alleen voor de DF een uitspoor tot maximaal 2 mm aanbevolen. Gemeten aan de vóór en achterzijde van de velg. Onder invloed van de rolweerstand gaat een licht uitspoor dan naar neutraal.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df

Een spoed of volle draai op een 6 mm draad levert 1 mm verschil op tussen de spoorstang armen. Dat is dus 4 mm verschil gemeten tussen de vóór en achterzijde van de velgen. Statisch is 1 mm toespoor en voor de gemodificeerde DF 1 mm uitspoor meer dan voldoende.

Het uitgebreide verhaal staat in Ligfiets& 2021-1.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#11
Weinig te melden is meestal goed, zo ook nu. Terug van vakantie met wat hernieuwde energie (en behoefte aan afwisseling van gezichten om mij heen) heb ik nu 3 dagen achtereen naar kantoor geforenst. De overige 2 dagen lekker vrij.

Ik merk wel dat een aantal vermeende kantoorkwaaltjes (ik heb van jongsaf houdingsproblemen) toch vooral door de velomobiel worden veroorzaakt: je lichaam tordeert met zo'n driewieler toch best vaak en je krijgt ook wel eens een dreuntje te verwerken - niet noodzakelijk altijd op de meest chiropractische plaats. Op de krakkemikkige huurfiets tijdens mijn vakantie was ik misschien juist een beetje los gekomen. Maar goed, op dag 3 rijd ik nog steeds liever wel dan niet, dus volhouden en het lijf laten wennen is vast beter dan al dat vegeteren tussen de ritjes door.

Ik begin nu ook meer ontspannen te rijden. In de auto kon ik altijd echt even reflecteren en hield dan hele monologen. Nu begint dat in de velomobiel ook al. Wel even controleren of er niet iemand om je heen meeluistert. Alsof ze dat het raarste aspect zullen vinden Smile

Vraag van de week / maand: ik ben nog niet zo van de dedicated (strakke) fietsbroeken of korte broeken. Een spijkerbroek is me te warm; mijn linnen broek werkt maar krijgt soms wat smeer en ik weet nog niet zo goed wat ik voor extra aan zou willen schaffen. Ideeën?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Met een open ligger rij ik meestal in zwarte jogging/trainingsbroek. Die schuurt niet zo over de knieën.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik heb gewoon altijd oude kleren aan. Kleren die ik in het verleden gewoon aandeed naar het werk, maar nu versleten zijn, zowel shirt alsook broek. Dan maakt wat kettingsmeer mij ook niets uit. Gewone katoenen broeken. Ook prima tijdens warm weer. Héél af en toe merk ik dat bij één knie het na wat uren fietsen kan schuren. Dan stop ik de onderkant van de broek een beetje in de sokken, aan de voorkant van de sokken. Dan floept die broekspijp niet telkens zo op en neer bij elke trapslag.

Ik vind speciaal fietskleren aandoen stom, dus dat doe ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
In de VM (Quest) draag ik korte sport broeken.

Geen strakke broeken, daarmee kom ik er slecht uit. De langste die ik tot nu toe gebruik is tot net onder de knie maar erg flexibel.

Ik heb de Quest rond vaderdag thuis gekregen, dus ik heb nog geen ervaring met koud weer. Nat weer is geen probleem.
Op het werk kan ik een werkbroek (met bedrijfslogo) aantrekken, maar met mooi weer draag ik de korte broek de hele dag.
Ik draag in de fiets wel het bedrijfs T-shirt, poloshirt en/of sweatvest als ik naar het werk ga. In de vrije tijd een gewoon T-shirt of een lang shirt of zelfs een jurkje (ik ben vrouw, dus dat is niet vreemd,) en/of een vest of regenjack (als ik geen zin in schuimkap heb.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik draag altijd sport-/hardloopkleding in de DF.

In de lente/zomer/herfst: korte broek en shirt met korte mouwen.

In de winter: 3/4 broek en shirt met korte mouwen en alleen als het echt koud wordt dan draag ik een dun shirt met lange mouwen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Tegenwoordig is het niet vreemd meer om als man een jurk te dragen. Het verschil tussen man en vrouw vervaagt in rap tempo. Niet meer stiekem in huis om een ander niet te generen, maar gewoon op tv. En wee je gebeente als je er een mening erover hebt want dan ga je aan de schandpaal. Oja sorry behoorlijk offtopic kuch.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Vraag van de week / maand: ik ben nog niet zo van de dedicated (strakke) fietsbroeken of korte broeken. Een spijkerbroek is me te warm; mijn linnen broek werkt maar krijgt soms wat smeer en ik weet nog niet zo goed wat ik voor extra aan zou willen schaffen. Ideeën?



Zoek vooral een wijde broek, een strakke broek trekt aan je knieschijven en dit gaat zeer doen. Om de zelfde reden neem je een broek van materiaal wat vocht niet vast houdt. Spijkerbroeken houden vocht vast; linnen, hennep en andere materialen niet.
Kijk eens rond in een bergsportwinkel; daar is veel voorhanden en krijg je vaak kundig advies. Misschien zijn er materialen die geen smeer vasthouden.


Niels, fietssport, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik gebruik zomer en winter, een gewone standaard fietsbroek met zeemleer, en een zweetshirt met lange mouwen. Als het vriest komen daar beenstukken bij. En soms als het echt koud wordt een extra shirt. Voordeel van een velomobiel is dat je bijna zomer en winter met dezelfde kleding kunt rijden. Wel zorgen dat je in de winter een jack en lange broek in de velomobiel hebt, voor als je een lekke band of zo hebt.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik denk dat je op/in de fiets kleding moet dragen, anders dan waarin je werkt of thuis rondloopt. Dat hoeft geen kleding te zijn geproduceerd door een fabrikant die zegt dat het fietskleding is. In een velomobiel kan dat best wat losser zitten, zonder omhulsel werkt geflapper op vele manieren contraproductief.
Zelf heb ik een korte strakke hardloopbroek, een ondershirt en een hardloopshirt met korte mouwen aan. In de fiets ligt een jack dat ik aantrek op langere tochten als ik buiten de fiets een boterhammetje eet. Als het straks kouder wordt, heeft de hardloopbroek lange pijpen en het shirt lange mouwen.
Tijdens onze vakantie heb ook ik rechtop gefietst. Ik merk dat ik mijn ligfietsconditie weer moet opbouwen. Niet het duurvermogen, wel weer de aanpassing van de spieren. Een verkeerde zithouding aan tafel of een bepaalde beweging bij het opstaan, veroorzaakt kramp in mijn hamstings. Lastig en pijnlijk en alleen weg krijgen door het been onbelast te ontspannen….

Hoe krijg je in een (kaas)Quest smeer aan je kleding?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(19-Aug-2021, 09:29 AM)Peter de Rond schreef: Ik gebruik zomer en winter, een gewone standaard fietsbroek met zeemleer, en een zweetshirt met lange mouwen. Als het vriest komen daar beenstukken bij. En soms als het echt koud wordt een extra shirt. Voordeel van een velomobiel is dat je bijna zomer en winter met dezelfde kleding kunt rijden. Wel zorgen dat je in de winter een jack en lange broek in de velomobiel hebt, voor als je een lekke band of zo hebt.

Waarom met zeemleer? Omdat die er nou eenmaal al in zit?
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Wat betreft de kleding voor de velomobiel zelf is dit:
https://www.fietser.be/Home/velocatessen
misschien ook geschikte oplossing, zal wat minder wapperen in de wind als een motorhoes waardoor hij minder over de velomobiel schuurt.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(19-Aug-2021, 12:22 PM)Hoekie schreef: Waarom met zeemleer? Omdat die er nou eenmaal al in zit?

Om mezelf maar te antwoorden: ik ervoer bij het beginnen ligfietsen het als zalig dat ik geen 'luier' aan hoefde. Die was met een tornmesje snel uit een reeds in bezit zijnde fietsbroek te verwijderen. Daarom ben ik benieuwd waarom je dat zou willen laten zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(19-Aug-2021, 09:39 AM)GertBr schreef: Hoe krijg je in een (kaas)Quest smeer aan je kleding?

Ik heb een (niet kaas) Quest en heb een kort stukje open ketting tussen de voorbladen en de kettingbuis/cover onderin de fiets en heb een enkele keer smeer aan mijn blote onderbeen of enkel. Er even tegenaan tikken bij een onhandig in of uitstappen.

Als ik een lichte kleur lange broek zou dragen zou die duidelijke donkere vlekken hebben.

Op mijn open liggers droeg ik meestal donkere broeken, nog steeds vlekken maar ze vallen niet zo op.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(22-Aug-2021, 09:28 AM)Hoekie schreef:
(19-Aug-2021, 12:22 PM)Hoekie schreef: Waarom met zeemleer? Omdat die er nou eenmaal al in zit?
Om mezelf maar te antwoorden: ik ervoer bij het beginnen ligfietsen het als zalig dat ik geen 'luier' aan hoefde. Die was met een tornmesje snel uit een reeds in bezit zijnde fietsbroek te verwijderen. Daarom ben ik benieuwd waarom je dat zou willen laten zitten.
In een velomobiel is een zeemleer overbodig. Op een open ligger is het hartje winter best fijn om met een zeemleer als windstopper te rijden. Ik rij zomer en winter in mijn Alleweder in korte broek zonder zeemleer. Wel een shirt met lange mouwen in de winter, omdat mijn bovenarmen tegen de aluminium spanten drukken.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#25
p
(22-Aug-2021, 11:04 AM)Willeke_IGKT schreef:
(19-Aug-2021, 09:39 AM)GertBr schreef: Hoe krijg je in een (kaas)Quest smeer aan je kleding?

Ik heb een (niet kaas) Quest en heb een kort stukje open ketting tussen de voorbladen en de kettingbuis/cover onderin de fiets en heb een enkele keer smeer aan mijn blote onderbeen of enkel. Er even tegenaan tikken bij een onhandig in of uitstappen.

Dat was een van mijn eerste punten van kritiek voor de afdeling marketing van de velomobielwereld. Als je een overdekte, droge fiets verkoopt, zou je er niet bij moeten hoeven zeggen: maar clip wel je broek even aan. Volgens mij heb ik wel eens ergens een kunststof ( plexiglas) afschermplaatje gezien bij de voortandwielen, maar standaard is het niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Dan nu een meer prangende vraag (1/2, de andere kan wachten tot later).

Met de kennis dat:
- Het waarschijnlijk gelcoat (+plamuur?) betreft;
- Ik het graag een professional laat doen ALS deze er voldoende verstand van heeft;
- Het ding in Delft staat;

...wat zouden jullie doen met de volgende schade:

[Afbeelding: AM-JKLUsNiBhmGCaZkZ4m6_ewmYXF_Wgn8fYzXyy...0-h1486-no]

Het is zegmaar een beetje de sneuere versie van dit reeds bestaande litteken:

[Afbeelding: AM-JKLVAGXOFiD9ala8v0iHlgUPlOJGf72tOhLve...0-h1486-no]

Overigens was ik ruim niet in de buurt toen de parasol omwaaide en de VM deed omkiepen, dus ik accepteer het maar zonder al teveel drama als gedane zaak.

Als iemand ervaring heeft met een goed bedrijf oid, ik hoor het graag!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM