Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
levensduur van een ligfiets
#1
Ik heb een Green Machine op het oog. Een onderhoudsarmeligfiets. Daarbij vraag ik me af hoe lang een ligfiets eigenlijk mee.
Daarom de vraag:

Wat is de levensduur van jouw ligfiets?

Denk hierbij aan:
jouw type ligfiets
huidige leeftijd
verwachte leeftijd
gebruik

Ik heb er nog geen. Maar geoefend op deze:
type: Green Machine
leeftijd: 13 jaar
levensduur: 20 jaar
gebruik: woon- werkverkeer (27 km enkele reis). Met een gemiddelde snelheid van 23 km/u (als fietser zonder conditie).
aantal km: n.t.b.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb begin 2011 een Raptobike lowracer gekocht en daar al bijna 50.000 km mee gefietst. En niet altijd over glad asfalt :-)
Het frame heeft nog geen krimp gegeven.
Buiten het gebruikelijke onderdelen: zoals kettingen, cassette’s, rem- en versnellingskabels, banden, derailleur wieltjes, velgremblokjes en idler lagers- en bandjes, heb ik nog vervangen:
de achterderailleur, shifter (niet versleten maar upgrade van Sram X5, 8-speed naar X9 9-speed),
trapas,
SPD pedalen,
afgebroken spiegeltje,
gescheurde stuurstang
en vorig jaar het voorwiel (deze kreeg een storende bobbel in de velg maar velg, lagers en freewheel waren nog lang niet versleten)

(mijn rechtop fietsen gaan lang mee, maar eigenlijk beter om te zeggen mij  frame’s gaan lang mee. Sinds 2017 rij ik bij regen en in de winter woon-werk-woon verkeer (22km enkele reis, dat is ongeveer 7000km per jaar) op een ijzeren Specialized Sequoia trekkingfiets uit 1993, behalve het frame, voorvork, stuur- en zadelpen zijn de rest van de onderdelen meerdere keren vervangen.

Van 2010 tot 2017 reed ik op een ijzeren Giant Expedition (gevonden bij de vuilnisbak), als die niet was aangereden door een auto, had ik er waarschijnlijk nu nog op gereden)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Volgens mij heeft een fiets, mits het frame van goede kwaliteit is, bijna het eeuwige leven mits je goed onderhoud pleegt en slijtage onderdelen tijdig vervangt. Mijn fietsen zijn tussen de 50 en 2 jaar oud en "still going strong"!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Het ligt er een beetje aan wat je met levensduur bedoelt. Zoals Gideon aangeeft gaat een goed chromoly stalen fietsframe zolang het goed in de lak zit en geen schade rijdt praktisch een mensenleven (en waarschijnlijk langer) mee. Een modern aluminium frame zou ik enkele tientallen jaren (in de orde van 100.000 km) geven vanwege haarscheurtjes/metaalmoeheid. Aluminium frames van de eerste generatie (jaren negentig?) werden vaak gelijmd, dacht ik, die geef ik een jaar of tien, net als koolstofvezel.

Economisch is iets anders natuurlijk.

Speciaal om Gideon jaloers te maken Wink heb ik nog een jaren-tachtig Expedition, die overigens pas zo'n tien jaar in mijn bezit is. Uiteraard met de nodige vervangen onderdelen maar het frame geeft geen krimp en het is nog altijd mijn dagelijks ros.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , pvandorp
#5
Bacchus, Exp. grijze frame met blauwe balhoofdbuis en canti’s, 
Of die nog vroegere met racefietsremmetjes?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik heb een Optima Orca versleten in tien jaar tijd. Op z'n eind was de fiets waarschijnlijk een jaar of veertien. Op de leeftijd van twaalf jaar was het aanhechtingspunt met het achterframe gebroken. Die heb ik laten lassen. Het frame is van aluminium. Na twee jaar brak het frame ten hoogte van het balhoofd over de volledige breedte van de buis. Dit was niet meer te lassen.

Daarna een nieuwe Nazca Gaucho gekocht. Hier is het frame van aluminium. Maar na tweeeneenhalf jaar ontstond er een breuk rond het balhoofd. Het frame was nog in de garantieperiode, dus ik kreeg een nieuw frame en ondertussen is mijn stoel iets naar achteren geplaatst om de hefboomwerking wat tegen te gaan. Dat heeft niet afdoende geholpen, want dit frame was een jaar later weer gebroken. Het is vervolgens opnieuw gelast en gepoedercoat, maar de las is wat verstevigd. Nu een jaar en ongeveer 5000 kilometer later doet deze het gelukkig nog. Bij een eventuele volgende breuk laat ik de las nog steviger lassen, dan maar dat het frame lelijk oogt met verdikkingen.

In ieder geval, ik heb nu sinds 2014 viermaal een framebreuk gehad. Wat niet meespeelt is dat ik veel kilometers maak (7000 per jaar gemiddeld, denk ik) en ik heb lange benen. Dan moeten de trappers meer naar voren en krijg je een grotere hefboomwerking rond het balhoofd. Ik ben wat skeptisch geworden dat een ligfiets het jaren en jaren volhoudt...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(06-Oct-2021, 06:25 AM)pvandorp schreef: Wat is de levensduur van jouw ligfiets?
Sterk afhankelijk van hoe een fiets gebruikt wordt en waar deze gestald staat. Ik heb een Challenge Focus van 2000 en een Challenge Hurricane van 2005, beide volledig roestvrij.
M'n Challenge Hurricane van 2009 was behoorlijk rot, er zat echt een roestgat ter grootte van een walnoot in. 

Alledrie die fietsen rijden overigens nog prima.

(06-Oct-2021, 11:08 AM)Lopopodium schreef: In ieder geval, ik heb nu sinds 2014 viermaal een framebreuk gehad. Wat niet meespeelt is dat ik veel kilometers maak (7000 per jaar gemiddeld, denk ik) en ik heb lange benen. Dan moeten de trappers meer naar voren en krijg je een grotere hefboomwerking rond het balhoofd. Ik ben wat skeptisch geworden dat een ligfiets het jaren en jaren volhoudt...
Verrassend! Ik ben lang, zwaar en explosief, volgens sommige niet nader te noemen professionele ligfietslui "sloop ik alles"  Big Grin 
Frame van een gewone ligger echter nog niet aan stukken gekregen..
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(06-Oct-2021, 09:34 AM)gideon schreef: Bacchus, Exp. grijze frame met blauwe balhoofdbuis en canti’s, 
Of die nog vroegere met racefietsremmetjes?

Ik had zo'n Expedition, maar na ruim 10 jaar is de achtervork gebroken. Moet er wel bij zeggen dat die vele malen in het vliegtuig is getransporteerd dus dat zou een oorzaak kunnen zijn. Wb ligfietsen, mijn Wizard is 23 jaar oud en still going strong.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Heeft die Wizard een frame van aluminium? Dan gaat die al lang mee. En ik zie ja vaak met extra ballast aan bagage.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(06-Oct-2021, 09:34 AM)gideon schreef: Bacchus, Exp. grijze frame met blauwe balhoofdbuis en canti’s, 
Of die nog vroegere met racefietsremmetjes?
Groen/blauw/Canti's inderdaad. Ik ben blij dat hij geen racehoeven had: zelfs de originele canti's had ik al snel door nieuwe Tektro's vervangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(06-Oct-2021, 11:49 AM)gideon schreef: Heeft die Wizard een frame van aluminium? Dan gaat die al lang mee. En ik zie ja vaak met extra ballast aan bagage.

Ja, alu frame, alleen al als vakantiefiets ruim 20.000 km op de teller. Heb helaas niet exact bijgehouden hoeveel kilometers daar nog bovenop komen zonder bepakking, ik schat 10k extra.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Is het niet ook gewoon merk-afhankelijk? Ik heb de indruk dat Challenge constructietechnisch best wel wat "over" heeft, ook gezien het feit dat die flink roestige Hurri prima strak reed met mijn 100 kg er bovenop.
M5 (bijvoorbeeld m'n M-Racer) is dan weer superlicht gebouwd, til 'm op met een pink maar ik zou me niet verbazen als dat een wat minder lange levensduur heeft (maar ze gaan wel standaard een paar kilometer harder Big Grin Heerlijke fietsjes).
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Thumbs Up 
(06-Oct-2021, 09:31 AM)Bacchus schreef: Het ligt er een beetje aan wat je met levensduur bedoelt. Zoals Gideon aangeeft gaat een goed chromoly stalen fietsframe zolang het goed in de lak zit en geen schade rijdt praktisch een mensenleven (en waarschijnlijk langer) mee. Een modern aluminium frame zou ik enkele tientallen jaren (in de orde van 100.000 km) geven vanwege haarscheurtjes/metaalmoeheid. Aluminium frames van de eerste generatie (jaren negentig?) werden vaak gelijmd, dacht ik, die geef ik een jaar of tien, net als koolstofvezel.

Economisch is iets anders natuurlijk.

Speciaal om Gideon jaloers te maken Wink heb ik nog een jaren-tachtig Expedition, die overigens pas zo'n tien jaar in mijn bezit is. Uiteraard met de nodige vervangen onderdelen maar het frame geeft geen krimp en het is nog altijd mijn dagelijks ros.

Ojeee- Mijn Alligt Modern is waarschijnlijk van eind negentiger jaren. Er staat me iets bij dat het frame ook verlijmd is, maar dat weet ik niet zeker. Weet iemand of dat inderdaad zo is? Leo (van Alligt)  ontwierp zijn fietsen wel altijd zeer robuust. Bedoelt om lang mee te gaan. Ik heb drie Alligt ligfietsen gehad - een van de eerdere Modern's, een Lage Racer en de huidige Modern (die waarschijnlijk het laatste model was). Alleen bij de Lage Racer ging de balhoofdl(kogel)lagerring voortijdig kapot,wat prompt gratis vervangen werd en ik kreeg een reserve mee. applause
Ik heb ook een Challenge Wing gehad waar de achterbagagedrager scheurde maar dat kwam meer omdat ik mijn zoontje in een kinderstoeltje achterop had. .. De fiets zelf was perfect,maar doordat ik mijn zoontje steeds achterop had werd de volgende fiets een Batavus Relax. Dat ging goed-de Batavus op zich was eigenlijk ook nog niet zo eens gek. Mooie opstappersfiets, weinig onderhoud door Nexus naafversnelling. En trouwens op marktplaats voor een habbekrats te koop. Flevobike/trike en Challenge Hurrican te kort in bezit gehad om daar iets over lange levensduur te kunnen zeggen. Heb ook nu een Sunseeker trike maar die is nog erg jong-nog niet eens 2 jaar oud. De Allig doet het nog steeds goed dus, met de normale slijtage. Alleen dus de vraag of het aluminium frame dus verlijmd is en het lang volhoudt...
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Mijn Flevo trike heeft '99 als bouwjaar en de Flevo bike heeft 91 in zijn nummer staan, en de fietsenmaker was het met me eens dat dat het bouwjaar zou kunnen zijn. (Fietsenmaker baseert dat op de gebruikte onderdelen.)

Beide tweedehands gekocht dus geen idee wat er allemaal aan vervangen is. (Alleen weet ik dat het achterwiel van de bike door mij is laten vervangen door een met een rem.)
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(06-Oct-2021, 11:08 AM)Lopopodium schreef: ... aluminium....

Je brengt me wel aan het twijfelen hoor. De GM is deels ook aluminium.
Ik ga voor zo weinig mogelijk onderhoud. Mijn tijd steekt ik graag in het fietsen.
Voor mij is de fiets wel afgeschreven als ik moet gaan (laten) lassen.

(06-Oct-2021, 09:06 AM)ErikvanD schreef: Volgens mij heeft een fiets, mits het frame van goede kwaliteit is, bijna het eeuwige leven mits je goed onderhoud pleegt en slijtage onderdelen tijdig vervangt. Mijn fietsen zijn tussen de 50 en 2 jaar oud en "still going strong"!
wel duurzaam. Mijn oude fietsen waar ik mee naar school fietste vaak versleten omdat de trappers zoveel te leiden hebben gehad dat ze deels waren doorgetrapt (als je begrijpt wat ik bedoel). De spie was gaan slijten waardoor langzaam maar zeker de linker trapper steeds meer kon bewegen t.o.v. de trapas. Heb toen zelfs nog een trapper vastgelast. Hield een paar maanden stand. Fiets ging vaak zo'n drie jaar mee.
Nee ik was niet zo van onderhoud. Dus dan gaan ze wel kapot. Doh

(06-Oct-2021, 09:31 AM)Bacchus schreef: ...Een modern aluminium frame zou ik enkele tientallen jaren (in de orde van 100.000 km) geven vanwege haarscheurtjes/metaalmoeheid. .
...een jaren-tachtig Expedition ...
Goed om te weten met die Green Machine als het gaat om 'levensduur' en aluminium.

Expedition. Van Giant? Heb wat gegoogled maar wist het niet zeker.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
@Coyore: Nu breng je me met je goede ervaring op een gelijmde aluminium fiets van die leeftijd ook aan het twijfelen. Dat is vooral iets dat ik uit de wereld van UCI-fietsen ken, misschien dat in de tien jaar tussen de eerste aluminium raceframes en jouw Alligt er progressie is gemaakt in de lijmen, of dat Leo door minder focus op gewicht van de fiets een duurzamer constructie kon maken?

@pvandorp: De Expedition is een Giant inderdaad.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik doe al 60 jaar onderhoud aan fietsen en heb nog geen frame meegemaakt dat op de schroothoop belandde. Staal en aluminium zijn legeringen en de kwaliteit en sterkte lopen sterk uit een. Belangrijk daarbij blijft de fabricage en de constructie. Sterkte en stijfheid. Lassen, solderen of lijmen. Voor aluminium de warmtebehandelingen na het lassen. https://fietssite.jouwweb.nl/12

De meeste aluminium frames worden gelast. Lijmen komt ook voor, maar dat kun je aan frame zien. Dan is gebruik gemaakt van lugs of moffen om de framedelen met elkaar te verbinden. Kunststof versterkte monocoque frames worden verlijmd. Ook velomobielen.

De Greenmachine is een bijzonder degelijke ligfiets. Een overbemeten frame waarin de aandrijving beschermd ligt opgesloten, is bijna onverslijtbaar en niet de vergelijken met een "normaal" aluminium frame. Zolang de beschermingslaag aan de buitenzijde van het aluminium huis heel intact blijft kun je blijvend genieten van die ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor, over die Greenmachine. De mijne uit 2010 gooit vooral bij techneuten hoge ogen. Zo vond mijn favoriete automonteur ‘m fantastisch omdat ‘ie zo doordacht was, en overdreven goed gebouwd. Bovendien: je kunt altijd terecht bij Flevobike zelf als het echt nodig is. Kortom, kopen dat ding en genieten!
Antwoord }
Bedankt door:
#19
@PietV* en @Joor--:
Zo maken jullie de aanschaf een ' nobrainer'.
Ik heb het idee dat je er ook met z'n tween op kunt rijden.

@PietV*:
Ik hoor het al. Die fiets neem je niet vaak onderhanden voor onderhoud. Cool 

@Joor—
Wat moet ie kosten?
Ik moet nog bepalen wat een uit 2008 (een van de eersten, kleur groen) mag kosten.
Ik heb geen conditie maar rij toch 23 km/h gemiddeld zonder teveel inspanning.
25 km/h gemiddeld als ik mijn stinkende best doe. Angry  Kan maar moeilijk tegen dat ik 0 conditie heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(08-Oct-2021, 12:29 PM)pvandorp schreef: @PietV*:
Ik hoor het al. Die fiets neem je niet vaak onderhanden voor onderhoud. Cool 

Ik heb geen conditie maar rij toch 23 km/h gemiddeld zonder teveel inspanning.
25 km/h gemiddeld als ik mijn stinkende best doe. Angry  Kan maar moeilijk tegen dat ik 0 conditie heb.
Ik heb de Greenmachine zelf nooit bereden. Wel heb ik het binnenwerk bekeken tijdens onderhoud bij Ligfietsshop Tempelman in Dronten. Stond te koop en niet gekocht. Ervaringen heb ik gekregen van een kennis die jaren met een Greenmachine woon/werk verkeer heeft gereden. Zijn conclusie: zeer comfortabel met spatborden erop, betrouwbaar, onderhoudsarm,  ingebouwde uitstekend schakelende 14 versnellingen Rohloffnaaf, maar absoluut niet snel. De vrij grote zithoek van 35 tot 50 graden geeft een comfortabele lig/zit, maar je pakt redelijk veel rijwind door een groter frontaal oppervlak.

Als je echt snel wilt koop dan b.v. een M5 M-racer. Licht, grote wielen, zithoek 17 tot 27 graden. Of de nog lichtere M5 Carbon High Racer. Maar daarop zitten standaard geen spatborden.

Fietsen schoonmaken doe ik hoogstens eens in de 5 jaar. Alleen noodzakelijk onderhoud. Soms haal ik de fiets uit elkaar en bouw de fiets weer volledig op. Een fiets slijt ook van sleutelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(08-Oct-2021, 02:20 PM)PietV* schreef: Als je echt snel wilt koop dan b.v. een M5 M-racer. Licht, grote wielen, zithoek 17 tot 27 graden. Of de nog lichtere M5 Carbon High Racer. Maar daarop zitten standaard geen spatborden.
Klopt. Met de M-Racer rijd ik onder de juist omstandigheden niet veel langzamer dan met de velomobiel. Ik ben wel sneller vermoeid op de M-Racer, maar misschien is dat nog een stukje gewenning. De Milan doet z'n naam eer aan: Een echte "GT".

(08-Oct-2021, 12:29 PM)pvandorp schreef: Kan maar moeilijk tegen dat ik 0 conditie heb.
Kwestie van kilometers maken!
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(08-Oct-2021, 02:20 PM)PietV* schreef: ...De vrij grote zithoek van 35 tot 50 graden geeft een comfortabele lig/zit, maar je pakt redelijk veel rijwind door een groter frontaal oppervlak...


...Als je echt snel wilt koop dan b.v. een M5 M-racer....

@PietV*, mooi uitgelegd. Volgende keer gaat de stoel plat. Zo plat mogelijk.
Misschien zou het platter kunnen maar dan moet er getweakt worden.

Dus als ik voor snel wil gaan wordt het dus een M5 of een VM (oid). Momenteel heb ik dan voorkeur voor een M5 omdat je dan toch beter door de stad kunt komen dan bijvoorbeeld een Orca met een draaicirkel van 6m.

Momenteel ga ik voor onderhoudsarm.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(08-Oct-2021, 03:55 PM)pvandorp schreef: @PietV*, mooi uitgelegd. Volgende keer gaat de stoel plat. Zo plat mogelijk.
Misschien zou het platter kunnen maar dan moet er getweakt worden.

Dus als ik voor snel wil gaan wordt het dus een M5 of een VM (oid). Momenteel heb ik dan voorkeur voor een M5 omdat je dan toch beter door de stad kunt komen dan bijvoorbeeld een Orca met een draaicirkel van 6m.

Met een Orca ga je niet hard. Of bedoelde je een Optima Orca?

Heel veel vm-rijders rijden door de stad. Ik ook. 15km ww-verkeer. 10km niet, 5km wel door de stad.
Is in een vm prima te doen hoor. Haakse bochten zijn ook geen probleem. Wel als de straatjes heeeeel smal worden  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Het grootste nadeel van rijden in de stad zijn de zijstraten. Voortdurend opletten en vaak in de remmen.
Dat geld voor iedere ligfiets maar in de VM merk je het meer omdat je op de rechte stukken zonder zijwegen veel meer vaart kunt maken en houden.

Ik heb in de stad geen problemen met de draaicirkel. (En ik rij een Quest, niet bekend om wendbaarheid.) Haarspeld bochten om hoge dijken op te komen zijn lastiger, en die vind je meestal niet in de stad.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(08-Oct-2021, 03:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een Orca ga je niet hard. Of bedoelde je een Optima Orca?



Heel veel vm-rijders rijden door de stad. Ik ook. 15km ww-verkeer. 10km niet, 5km wel door de stad.

Is in een vm prima te doen hoor. Haakse bochten zijn ook geen probleem. Wel als de straatjes heeeeel smal worden  Big Grin
Ik denk dan aan een e-orca. Onderhoudsarm, altijd goed weer om te fietsen en een prima snelheid. Tenminste als hij dan staat afgesteld op max. 45 km/u met ondersteuning.

Die straatjes maak ik me geen zorgen over. Ik rij in de Flevopolder da's geen amsterdam.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Max 45km/u? Dan is het geen fiets meer maar een bromfiets. Inclusief verzekering dus.

En dan krijg je dus ook al dat gedoe met die accu's. Ik vind dat met de lampjes soms al lastig  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Ik blijf even van ...365cycle — 01:34 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik heb altijd gedach...Bart Verbeek — 12:39 AM
Fietspaden
Ik vraag mij af of d...Roepers — 11:43 PM
Fietspaden
Als ik naar de d...berth9999 — 11:33 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zoals al eerder geno...Jeroen S — 11:06 PM
Fietspaden
... willen/kunnen ...Hoekie — 10:57 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ande...PietV* — 10:14 PM
Fietspaden
Ik blijf even van he...amararock — 09:53 PM
Fietspaden
Objectief, objectief...Roepers — 08:02 PM
Fietspaden
maar ik ben een blij...Niels van der Wal — 07:37 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Er is nog een ander ...Frutsel — 03:57 PM
Fietspaden
Minder longpatienten...Frutsel — 03:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ooit  een dame gez...PietV* — 03:40 PM
Fietspaden
@Frutsel: Als er ind...Bacchus — 02:18 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...Frutsel — 01:09 PM
Fietspaden
Als de overheid veel...Frutsel — 01:05 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Hmm. Ik zit te den...365cycle — 12:43 PM