Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hork van de dag
#27
(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?

Omdat het voor een velomobiel niet 'gewoon' op het fietspad is.

Er zijn heel veel video's waar je kan zien waarom de rijbaan de betere keuze is. Zoals deze. Van gisteren

Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#28
(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?
Waarom rijdt de automobilist niet gewoon door? Hij werd op geen enkele wijze gehinderd door de velomobilist. Hij kon soepel passeren.
Waarom kent de automobilist de verkeersregels niet en viert hij zijn frustraties bot op de zwakkere verkeersdeelnemer?

Er zijn gewoon een aantal verkeersdeelnemers met een geestelijke storing.
https://www.ad.nl/binnenland/de-weg-van-...~af4d352c/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#29
(18-Nov-2021, 09:46 PM)Willeke_IGKT schreef: Normaal gebruik ik dat fietspad zowel heen als terug, voorzichtig, want ik weet dat die kruizing erg slecht te overzien is. (Auto en ik hadden voorrang moeten verlenen aan verkeer van dat pad.)
[...]
Google maps link naar het weggetje, ik reed van zuid naar noord, het fietspad is ter hoogte van de Gamma (op het terrein ten oosten van de weg.) https://www.google.com/maps/dir/52.50128...505677!3e1

De kruising met dat fietspad is inderdaad heel slecht zichtbaar. Als de bestuurder niet plaatselijk bekend is, heeft hij dat echt glad over het hoofd gezien. Maar ja: als je de situatie niet kan overzien zou je sowieso al niet moeten inhalen, toch? Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?
Naast alles wat boven me al gezegd is: Waarom zou hij dat wél doen?
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Over horkerig gedrag gesproken... we hebben nog een lange weg te gaan.

Vanochtend was er iets aan de hand in Hazerswoude-Rijndijk, aan het eind van de N209. Net een ongeval geweest, of een controle.. ik heb geen idee.
Er stonden een politieauto en een auto van handhaving op dit punt, net voor en net na de fietserskruising, beide half in de berm en half op het fietspad (de handhaving stond dus ook vol op het voetpad naar de bushalte).

Had eigenlijk willen vragen of ze daar nou een speciale reden voor hadden, maar had even geen zin in om m'n fijne ritje te laten bederven door een discussie op de vroege ochtend.

Als je daar dan moet staan (binnen 12m van een kruising mag volgens mij óók niet als het een fietspad is...), parkeer dan gewoon echt in de berm...
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Een fietsende hork:

E-bikehater reed Eric (58) uit Doorn van de weg: ‘Ik zag hem lachen toen ik op de grond lag’

Eén voordeel voor een aanzienlijk deel van ons: de kans dat hij ons inhaalt is relatief klein  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(19-Nov-2021, 05:31 PM)365cycle schreef: Een fietsende hork:

E-bikehater reed Eric (58) uit Doorn van de weg: ‘Ik zag hem lachen toen ik op de grond lag’

Eén voordeel voor een aanzienlijk deel van ons: de kans dat hij ons inhaalt is relatief klein  Big Grin

Het hork-zijn ligt aan de persoon, niet aan het vervoersmiddel blijkt maar weer...
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(19-Nov-2021, 05:42 PM)Frutsel schreef: Het hork-zijn ligt aan de persoon, niet aan het vervoersmiddel blijkt maar weer...

niet volledig Wink 

Antwoord }
Bedankt door:
#35
(18-Nov-2021, 11:07 PM)Hoekie schreef:
(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?

Omdat het voor een velomobiel niet 'gewoon' op het fietspad is.

Er zijn heel veel video's waar je kan zien waarom de rijbaan de betere keuze is. Zoals deze. Van gisteren


Dit vind ik wel eenzijdig vanuit de velomobilist bekeken hoor.

Ja, in je velomobiel is het fijn om op de weg te rijden want dan hoef je niet langs al die fietsers. Maar zoals je in het tweede deel kunt zien is het fietspad niet altijd zo druk. Natuurlijk ben je over de (geasfalteerde) weg meestal sneller, maar dat maakt nog niet dat het een veilige plek is.
De desbetreffende 700m wordt over het fietspad afgelegd in ~76 seconden, á 33 km/u gemiddeld en over de weg in ~60 seconden, á 42 km/u gemiddeld.

Waarom liever niet op het fietspad kan ik begrijpen: het is druk, je kunt duidelijk sneller en het fietspad is gemaakt voor 28 inch tweewielers qua hobbels en breedte.
Maar waarom wél op de weg... daar ben ik niet van overtuigd. Je rijdt langzamer dan een bromfiets, terwijl die ook al voor de nodige ergernis zorgen in de binnenstad (uit bromfietservaring). Ik ben (onder andere) ooit van de Tomos afgestapt omdat het optrekken en meerijden met het verkeer praktisch niet te doen was en behoorlijk wat ergernis opriep op de rijbaan. Een veel modernere scooter was toen een verademing ook omdat ik er wel iets meer dan 50 mee kon rijden.

Natuurlijk, ik snáp dat het voor de velomobilist fijner is. Tenminste, als je niet compleet wordt gebumperkleefd (bumpergekleefd?). En ik snáp dat het de bedoeling is dat andere rijbaangebruikers zich goed gedragen. Dat neemt niet weg dat verkeer dat duidelijk langzamer rijdt dan de toegestane maximumsnelheid als irritant wordt ervaren.
En aan de andere kant: 33 gemiddeld over een smal, druk fietspad karren is óók niet OK. Leuk dat je het kán, maar met een auto kun je ook makkelijk harder dan 50 over de rijbaan. Dat maakt het niet veilig of OK.

Zéker binnen de bebouwde kom en tijdens drukte is sociaal en anticiperend rijden zoveel belangrijker dan de maximale snelheid uit een rit weten te persen. Ik snap dat de cocon van een VM een soort gevoel geeft van "nu ben ik de snelste fietser" maar dat betekent echt niet dat het belangrijk is dat je op de snelst mogelijke plek voor jou rijdt, of met de hoogst mogelijke snelheid.

En als het in een VM niet "gewoon" op het fietspad voelt, misschien is het dan het overwegen waard of de VM wel het correcte vervoermiddel is voor die rit.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#36
Voor de duidelijkheid: Hoekie is niet te bestuurder op het Damsterdiep (of ik moet een fiets- en huiswissel gemist hebben Tongue ).

Hier ben ik het overigens grotendeels met je eens Thijs; je moet zeker zo rijden dat snelheid op het deel van de openbare weg waar jij je bevindt veilig is, en dat je het overige verkeer zo min mogelijk tot last bent.

Vergeet echter niet dat RVV art. 5.4 een regel is die eigenlijk bestaat voor de bakfiets. Met dit ding kan je - waar jij het nodig acht - dus gewoon de rijbaan op:

[Afbeelding: babboebig.jpg]

Weet niet of je er weleens mee gereden hebt, maar ik voelde me een hele vent met 23 km/h kruissnelheid. Nu voel ik me daarmee ook niet heel comfortabel tussen de auto's, m.a.w. ik zou het alleen doen wanneer het écht nodig is, maar een deel van dat gevoel kan gewoon in de prullenbak. De wet schrijft voor dat men maar moet dealen met het feit dat het een stukje langzamer gaat.

Dat het voor automobilisten irritant is wanneer een ander voertuig minder dan de maximumsnelheid rijdt, daar heb ik dus maar beperkt boodschap aan, met de velomobiel op basis van twee criteria:
- is het wel mógelijk om echt veilig de maximumsnelheid te rijden? Op veel plekken in de stad valt het nog vies tegen. Ik merk vaak dat ik met de velomobiel in de bebouwde kom op krappe plekken harder rijd dan ik met de auto doe, zeker als het droog is: Dit doordat het enerzijds makkelijker is om uit te wijken of een bocht sneller te nemen, en anderzijds moeilijker is om vlot op te trekken. Kan dat naar mijn idee niet, dan rijd ik gewoon wat langzamer, krijg de schuld van de automobilisten achter me en heb er grotendeels maling aan. De bewijsdrang zorgt ervoor dat ik het niet helemaal aan me voorbij laat gaan; als ik daarna ruimte heb trap ik vaak wel even stevig door om te laten zien dat de vaart er wel in zit, maar ik een andere reden had om even langzamer te rijden.
- als ik langzamer rijd dan de rest, is er dan voldoende gelegenheid om me in te halen? Zo ja, dan vind je mij dus op de rijbaan. Dit komt het meest voor buiten de bebouwde kom op 80-wegen; mijn snelheid is dan meestal 50 a 60 km/h, maar als het niet te druk is kan je me dus gewoon voorbij. Moet zeggen dat ik daar ook zelden negatieve reacties krijg; degene die wél wat te zeiken had heb ik gevraagd of zijn reis langer of korter duurde n.a.v. het feit dat hij de moeite nam om me aan te spreken, en of hij een idee had van hoe hard een gemiddelde tractor daar rijdt (spoiler: die haal ik ook gewoon in).

M.b.t. je brommervoorbeeld: Eens. Dat is ook de reden dat ik blij ben met de Milan (i.t.t. de QuattroVelo, bijvoorbeeld). Optrekken kost iets meer kracht maar 50 of zelfs 60 km/h vasthouden behoort tot de mogelijkheden. Met ander verkeer om je heen is dat wel een stukje luxe.

En over je laatste zin: Sommige mensen hebben een hele verzameling voertuigen (ik, zei de gek). Anderen hebben één fiets, en soms is dat een velomobiel. De auto is ook niet het juiste vervoermiddel om naar de supermarkt 500 meter verderop te gaan, maar gezien de karretjes niet van het terrein kunnen en niet iedereen een fiets heeft die geschikt is voor 5-6 boodschappentassen snap ik die keuze dan wel. Soms is niet ieder deel van een route perfect toegespitst op jouw voertuig, maar da's geen reden om dan niet met dat voertuig te gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#37
Klopt. En automobilisten horen zich ook gewoon te gedragen. Maar we hebben spits met haast en drukte, mobiele telefoons, hoge auto's en zoals ik het wel eens ergens heb gezegd: "als 1000 kilo rollend staal besluit dat ik geen voorrang heb, dan niet!"

Anyway, ik ben het eens dat het fietspad niet zo geweldig is voor velomobielen, maar ik vind het zeker niet zwart wit dat de rijbaan dat dan wél is. Liever een stukje rustig aan dan een auto tegen je aan.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(19-Nov-2021, 10:30 AM)365cycle schreef:
(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?
Naast alles wat boven me al gezegd is: Waarom zou hij dat wél doen?

Waarom neemt de automobilist niet gewoon de fiets?


Vrije keuze geeft ook verantwoordelijkheid voor de keuze van anderen.

Niels, carpe diem, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(19-Nov-2021, 06:08 PM)ThijsR schreef: Dit vind ik wel eenzijdig ...

In dat filmpje ben ik inderdaad niet.

Goede punten.

Net als in het filmpje is het afhankelijk van de situatie wat het beste optie is. Voor 80 km wegen ook afhankelijk van weer. Het is op bekende wegen afwegen. Op onbekende wegen zal het al snel het fietspad zijn. In de praktijk zal het nog geen 20% zijn. Het gaat meer om veiligheid dan om de snelheid. Veiligheid heeft eerste prioriteit. Zo min mogelijk kruizingen. Snelheid ie efficiëntie ie soepel door kunnen rijden is een grote bonus.

Topsnelheid > 50 is geen probleem. Ik heb binnen de bebouwde kom naar mijn idee eerder last van langzaam en vooral niet soepel doorrijdende automobilisten. Acceleratie mocht beter, maar heeft ook weer nog geen enkele issue gegeven. Niks claxon, niks seinen, niks bumperkleven. Vanuit stilstand alleen als er even geen ander verkeer is. Verder is het op snelheid de rijbaan op. Wegen met stoplichten zo veel mogelijk vermijden. Positioneren op de weg. Altijd verlichting aan. Richting aanwijzer vroeg aan en laat weer uit. Het gaat echt heel goed. Toegegeven: boven verwachting.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#40
Wow, wat een boel reacties over mijn opmerking, zelfs een eigen topic. Even voor de duidelijkheid, ik heb absoluut geen begrip voor de rare en levensgevaarlijke reactie van die automobilist.
Ik zie alleen een perfect mooi fietspad langs die weg liggen dus ik vraag me gewoon oprecht af waarom je als velomobielbestuurder daar dan toch kiest om met 40 km/h op een 60 km/h-weg te rijden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#41
(19-Nov-2021, 11:55 PM)Jurrien schreef: Ik zie alleen een perfect mooi fietspad langs die weg liggen dus ik vraag me gewoon oprecht af waarom je als velomobielbestuurder daar dan toch kiest om met 40 km/h op een 60 km/h-weg te rijden.
Zonder de rest van de situatie hier te kennen zou ik zeggen dit punt:

https://youtu.be/Hj7dN1Iz9-M?t=27

Ik heb echt een enorme hekel aan wegversmallingen waarbij het fietspad ineens in een suggestiestrook verandert. Automobilisten kunnen op de snelweg al niet invoegen, laat staan wanneer ze de ruimte moeten delen met een fietser en een eventuele tegenligger. In de praktijk hanteren de meeste automobilisten de "die fietser wacht maar"-methode.
Ik zou daar om die reden mogelijk ook voor de weg kiezen; rijdt soepeler door en voorkomt een mogelijke benarde positie.
Daarnaast is er een stukje eerder nog een kruising met fietsers van opzij, als je daar met 40 aan komt stormen heb je op de weg gewoon voorrang.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#42
Ook mij verbaasd het enorm wat het verschil in snelheid op de rijbaan of op het fietspad kan zijn. Mijn Velomobiel en ikzelf zijn niet zo snel. In Duitsland kan ik hier vaak op stukjes waar het iets bergaf gaat snelheden van rond de 50 halen. Dan rijdt het best lekker op de rijbaan, ook kun je de snelheid bergaf veel langer mee nemen. Op de rijbaan lukt het dan om die 50 een kilometer of 2-3 vast te houden. Terug op het fietspas gaat het snel terug naar 25 ofzo en blijkt iets boven de 30 al het maximaal haalbare.

Met de Velomobiel kom ik ook vaker wat verder van huis, waar ik de situatie niet altijd goed ken. Dan wordt je vaak voor plotseling voor idioot ontworpen verkeerssituaties geplaatst. Vrolijk met 35 rechtdoor en dan bij de rotonde een paar haakse hoeken, stoeprandjes van 20cm hoog. Och ja en de Fietser halen we ook maar effe uit de voorrang, of je hebt die wel, maar krijgt het niet.

Mijn hork van de dag was een mevrouw in een Mercedes die gisteren gewoon het fietspad op drukte, achter haar voorganger aan die ook moest tanken. Zelfs bij toeteren kon ze haar hoofd niet draaien en bleef ze door rijden. Ik kon gelukkig uitwijken omdat ik niet hard reed. Had ik een normale snelheid gehad, was het een crash geweest. Ik had de neiging om even uit te stappen en het gesprek aan te gaan, maar heb dat maar niet gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteravond toen de ...Fietsbennie — 12:34 PM
De velomobiel van pflipp
Lekker bezig! Als je...ThijsR — 11:41 AM
Fietspaden
Toch gaat het ge...PietV* — 01:23 AM
De velomobiel van pflipp
Supertof! Ik zou de ...365cycle — 12:49 AM
De velomobiel van pflipp
Nou, de reparatie is...pflipp — 12:38 AM
Fietspaden
Toch gaat het gemi...365cycle — 10:39 PM
alfine-11 juiste hoek
Zijvraag. Heb je het...Hoekie — 02:05 PM
fatbencher stelt voor
Ik woon in de buurt....Hoekie — 02:03 PM
Fietspaden
De ongelukken die ...Hoekie — 01:13 PM
alfine-11 juiste hoek
Hier ergens? ...martinR — 01:01 PM
alfine-11 juiste hoek
Ik vind jouw 'on...Theo Mol — 12:51 PM
Fietspaden
Bij ons in de buurt ...Wim -de roetsende — 12:14 PM
Fietspaden
De ongelukken die ik...Bart Verbeek — 12:10 PM
Fietspaden
Je zult in het v...Niels van der Wal — 11:42 AM
Fietspaden
Je zult in het verk...PietV* — 09:36 AM
fatbencher stelt voor
Welkom hier. Succes ...Fietsbennie — 01:08 AM
fatbencher stelt voor
Daarentegen; een oer...Lopopodium — 12:01 AM