Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietspaden
#79
(26-Nov-2021, 12:40 AM)Bart Verbeek schreef: Alles overwegende,  is de techniek het probleem niet. Er zijn voldoende oplossingen te bedenken. Maar als de politieke wil ontbreekt, zal er weinig veranderen.

Burger en overheid denken vanuit de automobilist. Historisch gezien begrijpelijk,  maar hoe verander je dat?
Politiek "wil" is draagvlak creëren. Met behulp van de pers en TV de bevolking zo kneden dat uiteindelijk een beslissing kan worden genomen zonder veel stemmenverlies voor de regerende partijen. Tussentijds nog een denktank of een OMT. Kun je altijd je verantwoordelijkheid afschuiven op een ander als de weerstand te groot wordt. Regeren is pappen en nathouden.

De lagere overheden vragen regelmatig naar praktische oplossingen op landelijk niveau. Wel zo duidelijk voor alle burgers. Maar de landelijke overheid heeft weinig zin om lokale overheden daarmee te ondersteunen.

Het heeft zeker 10 jaar geduurd om tot een helmplicht te komen voor snorfietsers. Na uitstel komt ie er uiteindelijk op 1 juli 2022. Snorfietsers naar de rijbaan moet nu maar lokaal geregeld worden. Verbod 2 takt bromfietsen in de steden. Wordt al jaren over gesproken. Euronorm voor verkoop nieuwe bromfietsen is vanaf 2018 euro-4. Verbod verkoop van snorfietsen op benzine pas in 2025. Heerlijk die kankerverwekkende Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen. Het aroma komt je tegemoet bij de verkeerslichten.
https://www.duurzaamnieuws.nl/verbod-op-...p-benzine/
Antwoord }
Bedankt door:
#80
Citaat:Burger en overheid denken vanuit de automobilist. Historisch gezien begrijpelijk,  maar hoe verander je dat?

Citaat:Politiek "wil" is draagvlak creëren. 


Politieke beïnvloeding is je ook uitspreken op fora en op sociale media; en dan bij voorkeur een objectief verhaal en niet een wij-zij standpunt.
Draagvlak is inderdaad nodig voor politieke verandering; geschat wordt dat dit politiek invloed heeft als 30% die verandering wil.

Niels, vlakdrager, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#81
Wat ik zelf nogal een een ellende vind in fietspaden zijn die oversteekplaatsen. Je wordt als fietser van de ene kant van de weg naar de andere kant gestuurd.  Hier een voorbeeld over de N996: Klik.
Het is 1 van de meest beroerde omdat er op het wegdek voor de auto's geen enkele waarschuwing is aangebracht. Geen wegversmalling of zelfs maar andere kleuren. Voor fietsers is het voordeel van het fietspad verdampt. Kan het anders? Ik denk van wel. Alleen zal  de hele weg moeten worden verschoven zodat de oversteekplaats kan  vervallen. Dat is duur.

Een andere plek waar ik wat vreemde fantasieën over heb is hier: Klik

De fietser moet hier de tolweg oversteken en aan het autoverkeer voorrang verlenen. Maar het kan ook anders. Het fietspad kan in principe rechtdoor lopen en de weg kan  met 2 haakse bochten een autooversteekplaats van het fietspad worden waarbij de auto's aan het fietsverkeer voorrang moeten verlenen. Ik denk dat het nooit zal gebeuren.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#82
(26-Nov-2021, 05:15 PM)Roepers schreef: Het fietspad kan in principe rechtdoor lopen en de weg kan  met 2 haakse bochten een autoversteekplaats van het fietspad worden waarbij de auto's aan het fietsverkeer voorrang moeten verlenen. Ik denk dat het nooit zal gebeuren.

Zo te zien liep het ooit wel rechtdoor.
Antwoord }
Bedankt door:
#83
Ik was vandaag blij met m'n fietspad. Het was echt herfstweer, 4 graden, regen, veel onrustige wind. En jawel, het mooie gladde geasfalteerde fietspad kruiste een sluipweggetje aan de rand van het dorp. Drie auto's moesten even wachten omdat het kruisende fietspad voorrang had. Even verder de 80 km weg waar ik wel moet wachten. maar gelukkig met een flink verkeerseiland in het midden, zodat ik de weg ook half kan oversteken.

Maar goed s'morgens vermijd ik dat fietspad liever omdat het langs een flinke basisschool loopt.
Antwoord }
Bedankt door:
#84
Als er geen auto's meer rijden daalt het aantal dode fietsers spectaculair!

Niels, leef!, van der Wal
[/quote]

Kan m ook omdraaien en dan is ie nog beter: als er geen fietsers meer rijden daalt het aantal dode fietsers naar 0.....

Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.
Antwoord }
Bedankt door: PietV*
#85
(26-Nov-2021, 11:55 PM)amararock schreef: Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.

Helemaal met eens. Verkeer is afgeleid van het woord verkeren. Omgang hebben met elkaar. Zich bevinden, verblijven of vertoeven. Het kan zo mooi zijn.

Maar onder alle soorten verkeersdeelnemers bevinden zich personen met wangedrag, die zich weinig aantrekken van de gedragsregels. Daarbij is snelheid de gevaarlijkste factor. Als de snelheid 0 is, zijn er geen aanrijdingen en vallen er veel minder doden. Alleen de natuurlijke sterfgevallen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#86
(, 09:36 AM)PietV* schreef:
(26-Nov-2021, 11:55 PM)amararock schreef: Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.

Helemaal met eens. Verkeer is afgeleid van het woord verkeren. Omgang hebben met elkaar. Zich bevinden, verblijven of vertoeven. Het kan zo mooi zijn.

Maar onder alle soorten verkeersdeelnemers bevinden zich personen met wangedrag, die zich weinig aantrekken van de gedragsregels. Daarbij is snelheid de gevaarlijkste factor. Als de snelheid 0 is, zijn er geen aanrijdingen en vallen er veel minder doden. Alleen de natuurlijke sterfgevallen.

Niet mee eens:
Er zit een machtsverschil tussen gemotoriseerd verkeer en ongemotoriseerd verkeer, dit heeft normatieve invloed op het verkeer wat zich uit in het recht van de sterkste. Met enig juridisch stutwerk is dit verschil te beperken; maar de achilleshiel is het beperkt mogelijk zijn van handhaving. Je kan dit wegzetten als wangedrag of risico-calculatie; feit is dat het blijft gebeuren en slachtoffers blijft geven.

Juridisch is het machtsgebruik procentueel te verkleinen; praktisch is het om het verkeer te scheiden in gemotoriseerd en ongemotoriseerd. Oftewel; fietspaden en bruggen viaducten.

Niels, praktijkfietser, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#87
De ongelukken die ik live heb zien gebeuren, werden allemaal veroorzaakt doordat één van de bestuurders er niet met zijn aandacht bij was. Dit kwam door diverse oorzaken, zoals even iets pakken uit een colbertjasje achter je alsook gewoon dagdromen.

.
De reis is het doel   Flevotrike  Jouta tadpole blue line
Antwoord }
Bedankt door:
#88
Bij ons in de buurt is de provinciale weg vernieuwd. Nieuw asfalt en meer verkeersdrempels.

De fietssuggstiestroken zijn vervangen door fietsstroken, terwijl 90% van de bevolking een vrijliggend fietspad wilde. Was echter te duur.

Het grijze asfalt voor het gemotoriseerde verkeer is nu 3m breed en de fietsstroken zijn allebei 2m.
Bij tegemoetkomend verkeer en het inhalen moet het gemotoriseerde verkeer dus gebruik maken van de fietsstroken. Dat mag ook, want de lijnen zijn onderbroken.

Volgens de wet mag het gemotoriseerde verkeer alleen gebruik maken van de fietstroken als dit voor de ddorstroming van belang is, mits zij het ongemotoriseerde verkeer niet hinderen.

Helder toch?

Waarom rijdt dan 95% van het gemotoriseerde verkeer constant op de fietsstroken. Soms zelfs met 4 wielen.
Om de zoveel honderd meter staat er een gigantische witte fiets op de fietsstroken geschilderd, maar ook dit mag niet baten.
Zelfs als er geen ander verkeer is, dan rijdt nog steeds 95% van het gemotoriseerde verkeer op de fietsstroken.

In mijn vm met giga veel verlichting en reflectie voel ik mij redelijk veilig. Ik word meestal keurig met afstand ingehaald en de rest van het verkeer blijf achter mij rijden als er tegenliggers zijn.

Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis. 
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend. 
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).


Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#89
(, 12:10 PM)Bart Verbeek schreef: De ongelukken die ik live heb zien gebeuren..

Bij zijn het tot nut toe 2 - bijna - ongelukken.
- Eenmaal, echt beangstigend, bij het traag oversteken van de N285. In de buurt van Zevenbergen. https://www.google.nl/maps/@51.6521569,4...312!8i6656
De auto kwam waarschijnlijk net van de snelweg af, reed veel te snel. Hij was er voordat ik het doorhad. De automobilist moest in de ankers met blokkerende banden. De auto was een typisch opgeleukt model. Zal vast iets over de automobilist zeggen. Achteraf had ik beter rechts van de N285, gebleven. Een stuk tegen het fietsverkeer in...
- De tweede keer was een wielrenner die op het fietspad in een bocht niet op zijn eigen helft, rechts van de belijning. kon blijven. Was op de Philipsdam.

Op de rijbaan heb ik zelfs nog geen bijna ongeluk gehad.

Om te leren kijk ik regelmatig op HVZeeland - Nieuws en achtergronden rond veiligheid en hulpverlening in de provincie Zeeland 
Iedere provincie zal zijn versie daar wel van hebben.
Van de week heb ik kunnen leren dat bij Oost-Westweg (N255) naar de kruising met de Nieuweweg de haaitandbelijning blijkbaar niet goed meer was.
Antwoord }
Bedankt door:
#90
(, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis. 
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend. 
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).

Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.

Hoewel er meestal niets mee gedaan wordt: Dank voor de meldingen.
Overigens vind ik de uiterst-rechts regel ook een belachelijk iets. Ik reed vanmiddag hier:

https://www.google.nl/maps/@51.934499,4....384!8i8192

Met de bakfiets, daarin zat m'n zoon samen met een bergje gereedschap dat we even naar een verhuizende vriend brachten, warm en droog onder de regenhoes. Mijn bakfiets is een tweewieler (bakfiets.nl Cargo Long), maar de bak is behoorlijk breed. Ga ik daar uiterst rechts rijden, dan ga ik dus rakelings langs de plantenbakken. Eén keer raken en je ligt om.
Er werd dus wél naar me getoeterd, want ik reed tussen de tramrails in. Dat is het breedste stuk, en de enige veilige plek om te fietsen; bij een kruising waar ik er even onder een hoek van ~30 graden over de tramrails ging, deed meteen de achterkant een stap opzij (normaal probeer ik minimaal op 45 graden erop af te rijden, maar ik was bang dat de automobilist achter me zou proberen me in te halen, en er kwam een auto van rechts zonder voorrang + een tegenligger aan; ik had dus geen zin om op dat punt met ~23 km/h onderuit te gaan, maar ook geen ruimte om een slinger te maken).

Er mag best wat meer rekening gehouden worden met fietsers, de maximumsnelheid is geen minimumsnelheid. Als het langzamer gaat in een drukke stad, leer er dan maar gewoon mee leven... of pak je kans en haal me ruim in waar het kan.
Antwoord }
Bedankt door:
#91
(, 10:39 PM)365cycle schreef:
(, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis. 
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend. 
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem.

Overigens vind ik de uiterst-rechts regel ook een belachelijk iets. Ik reed vanmiddag hier:

Mijn bakfiets is een tweewieler (bakfiets.nl Cargo Long), maar de bak is behoorlijk breed. Ga ik daar uiterst rechts rijden, dan ga ik dus rakelings langs de plantenbakken. Eén keer raken en je ligt om.
Er werd dus wél naar me getoeterd, want ik reed tussen de tramrails in. Dat is het breedste stuk, en de enige veilige plek om te fietsen.

Vele bestuurders van motorvoertuigen kennen de verkeersregels niet en houden geen rekening met de "zwakkere" verkeersdeelnemers.

De wet kent namelijk geen uiterst recht regel voor bestuurders, maar de regel dat bestuurders de plicht hebben zoveel mogelijk rechts te houden. Zoveel mogelijk houdt in dat de veiligheid en vlotheid ook voor de fietser voorop staat. Uiterst rechts kan zelfs onveilig zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#92
Uiterst rechts rijden met een gewone rechtop zitter is ook vaak niet veilig, het risico om met je trapper de stoeprand te raken is vaak best groot. En er zitten allerlei kuilen en putten in die strook.

Ook met de Quest rij ik niet uiterst rechts en ben te vaak rechts ingehaald door fietsers die ruimte zien, ze vergeten dat ik na de put, geparkeerde auto of als ik merk hoeveel ik naar links gegaan ben weer meer naar rechts ga en niet verwacht dat er een fietser met haast zich langs mij wringt.
En daar is nooit een meter ruimte, laat staan dat ze mij met een meter tussenruimte kunnen passeren.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Uiterst rechts rijde...Willeke_IGKT — 01:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteravond toen de ...Fietsbennie — 12:34 PM
De velomobiel van pflipp
Lekker bezig! Als je...ThijsR — 11:41 AM
Fietspaden
Toch gaat het ge...PietV* — 01:23 AM
De velomobiel van pflipp
Supertof! Ik zou de ...365cycle — 12:49 AM
De velomobiel van pflipp
Nou, de reparatie is...pflipp — 12:38 AM
Fietspaden
Toch gaat het gemi...365cycle — 10:39 PM
alfine-11 juiste hoek
Zijvraag. Heb je het...Hoekie — 02:05 PM
fatbencher stelt voor
Ik woon in de buurt....Hoekie — 02:03 PM
Fietspaden
De ongelukken die ...Hoekie — 01:13 PM
alfine-11 juiste hoek
Hier ergens? ...martinR — 01:01 PM
alfine-11 juiste hoek
Ik vind jouw 'on...Theo Mol — 12:51 PM
Fietspaden
Bij ons in de buurt ...Wim -de roetsende — 12:14 PM
Fietspaden
De ongelukken die ik...Bart Verbeek — 12:10 PM
Fietspaden
Je zult in het v...Niels van der Wal — 11:42 AM
Fietspaden
Je zult in het verk...PietV* — 09:36 AM
fatbencher stelt voor
Welkom hier. Succes ...Fietsbennie — 01:08 AM