Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
André (Woerden): voorstellen: Nu: Quest, hiervoor: Condors en M5-ven
#1
Beste mensen, zoals gevraagd een korte voorstelling:
André dus, woonachtig in Duckstad (als je weet wat een woerd is, snap je ‘m) en - ik denk-  ergens vanaf  midden jaren 90 in het bezit van een ligfiets. Eerst een gekochte zelfbouwer, later werd dat een Optima Condor, een M5 Street Legal, een Optima Baron, een M5 lowracer en nu uiteindelijk: een Quest, want uiteindelijk rijd je met een driewieler altijd het meest comfortabel. Mijn theorie: je neuraal stelsel (zenuwstelsel én hersenen) hoeft niet constant een bepaalde mate van ‘cpu-capaciteit’ te besteden aan balanceren en dat geeft dus veel meer rust en wees eerlijk: overdekt en gestroomlijnd is toch ook wel errug lekker…
De koop van de zelfbouwer, voorafgaande aan de aanschaf van de Condor, is echt een tip die ik nu nog steeds iedereen geef: ben je nieuw in de  ligfietswereld, bouw dan eerst ‘goedkope’ ligfietservaring op voordat je investeert in een dure, nieuwe(re). Dus: koop een tweedehandsje op marktplaats oid en rijd daar een tijdje mee rond. Met die ervaring kan je daarna veel beter proef- of testritten maken op je keuzemodellen en kom je veel beslagener ten ijs. Het tweedehandsje verkoop je dan met 50 euro afschrijving; voor 50 euro gouden ervaring.


Op die manier ben ik op de Condor uitgekomen. Fantastische fiets, vooral voor fietsvakanties en er héérlijk mee rondgereden. Door Engeland, door Nederland, maar ook over de Himalaya (5200m), door Turkije, door zuid India en Iran. Beresterk, ook met 20-30kg bagage en ook met hoge snelheden. In Iran heb ik er met volle bepakking 96,8km/h mee gehaald en het voelde als een huis. 


De M5-ven en de Baron zijn daarna als allerlei experimentjes gekocht (en verkocht) om mijn woon-werkverkeer te optimaliseren. De StreetLegal was gewoon een beetje ‘standaard’. Prima op zich, een no-nonsense-fiets, maar als je 20km (enkele reis) woon-werk fietst, dan ken je na verloop van tijd iedere drempel, iedere bocht en iedere hobbel en wordt vooral de (snelheid van de ) fiets limiterend.


Zo kwam de Baron (lowracer) in beeld. Sterk, snel en minstens zo geschikt om ook een tas met woon-werkbagage (documenten, laptopje, schone kleren, etc) mee te nemen. Heerlijk met die schijfremmen: ook al reed je 35km/h, je kan er binnen een meter of vier of vijf mee stil staan.


De M5 lowracer (met tail) deed daar qua snelheid nog een schepje bovenop. 37 km/h was - onder wat betere omstandigheden- haalbaar. Laptopje, kleren, documenten gingen dan met moeite in die staartbak. Gelukkig is die nooit tijdens het rijden open gesprongen. Maar toch is die M5-lowrider wat meer een jaguar. Razendsnel, maar wel fragiel. Neem die monovoorvork: leuk, goed en wel en aardig, maar als je met 25km/h over een drempel vloog, merkte je de asymmetrie en het verbuigen: het was geen ‘kadoeng’ waarmee je recht over de drempel vliegt, maar het werd een ‘slinger links-slinger rechts’ aan je stuur doordat de boel daar onder dat balhoofd buigt: de fiets gaat rechtdoor, maar ónder je gebeuren allemaal gekke dingen en dat voelt niet goed. Kortom: leuke fiets, maar meer voor op het raceparcours en niet voor 40 km woon-werk.
 
Toen ik verhuisde naar een woning met betere stallingsmogelijkheid, kon ik kopen wat ik altijd al wilde: een velomobiel. Nu is de markt daarbij echter niet zodanig dat je ‘voor een paarhonderd euro een tweedehandsje koopt’, nee:  het is serieus verdiepen in de verschillende velomobielmodellen. Ik heb (nogsteeds) het idee dat de Quest heel aardig aan mijn wensen voldoet, maar gelijk: ik weet niet beter. Misschien een beetje hetzelfde als trouwen met je eerste vriendje of vriendinnetje…. 


Maargoed, dat eerste vriendje/vriendinnetje bevalt ( excusez les mots) nog steeds goed. OK,  met een drietal zware Schalwe banden (35-47mm breed) is het geen racemonster, maar in je woon-werkgebruik vind je een ‘lekkebandkans-van-bijna-nul’ belangrijker dan de 25 seconden snelheidswinst die fragiele racebandjes leveren, waar echter een lekkans van 1x/1000 km tegen over staat. En verder: je stopt ḿ heerlijk vol met van alles en nog wat. Moest ik laatst een laptopje voor mijn zoon in Amsterdam halen: hup in de Quest. Ligfietskampeerweekend: gooi maar vol. Er past iets meer in als in 4 flinke Ortlieb tassen. Maar op mijn Santos+tassen kruis ik in de vakantie met ~25km/h, in de volle Quest ligt dat dan rond de 38km/h.


Niet te vergeten is het practische gemak. Regen: maakt niet veel uit: je schouders en hoger worden nat, maar de rest blijft droog. Temperatuur: de overgang van zomer naar herst (korte naar lange broek) gebeurt bij mij bij 10graden. Onder de 5 graden begint een blouse of sweater met lange mouw prettig te worden. Bij 0 graden komt langzaam maar zeker een heel dun jack in beeld en bij -5 graden wordt het echt wat kouder en wordt het lekker handschoenen te dragen. Maar waar bij half fietsend NL op dat moment piemel en tenen er zo´n beetje afvriezen, tuf ik gewoon door. Transistorradiootje aan met BNR nieuwradio of Radio-1 journaal  en dan hoor je  nog net even in de  verkeersinformatie de A12-file-bij-Harmelen genoemd worden, die ik twee kilometer verderop aan de andere kant van het weiland zie staan en waar ik lekker aan voorbij rijd… De mensen moesten eens weten.


Een aantal zaken heb ik niet genoemd. 1: over de opmerkzaamheid van de ligfietser. Er is een grote mate van verschil in hoe zichtbaar je bent (als ligfietser) en hoe opgemerkt je wordt (als ligfietser). Dat is niet hetzelfde en je kan op dit onderwerp promoveren. Daar heb ik met mijn StreetLegal een vervelende ervaring mee. Je kan e.e.a. nalezen in “My first botsing” op https://groups.google.com/g/ligfiets/c/K...W78Hwx3DQJ 
2: De Optima Condor heb ik getest voor Op Pad. Platte tekst is gekopieerd op de reviewpagina van de ligfiets.net website: https://ligfiets.net/product/bike/40/condor-rvs.html (ervaring #13, onderaan) 


Veel leesplezier!
André
20.12.2021
Antwoord }
#2
Hoi Andre welkom hier. Ik rij ook met veel plezier op nog mijn eerste ligfiets m5 streetlegal, maar 96 km is me toch iets te snel hoor... Heb je ergens nog foto's staan van je reizen naar Engeland en Iran? Ik maak zelf ook foto's, en mag ook graag van andermans foto's genieten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
André, welkom op dit forum.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst. 

Aan jouw introductie te zien, hebben we op het forum nu een nieuw lid die ook kan schrijven  Wink 

Ik heb het idee dat wij elkaar al eens op CV hebben ontmoet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hoi André, je hebt al een aardig ligfiets verleden achter je “liggen”. Hard rijden doe ik ook wel maar 96km/u, is wel heel hard.
Grappig, de naam Duckstad gebruik ik ook voor Woerden ?
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom en dank voor je verhaal. Op naar meer!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(20-Dec-2021, 10:52 PM)AndredeBoer schreef: Beste mensen, zoals gevraagd een korte voorstelling:
Welkom! Ik ben benieuwd wat er gebeurt als we je om een lang verhaal vragen  Big Grin 

Verder heel herkenbaar: Ook hier van open liggers (en M5!) in de velomobielen geraakt. Heb nog altijd twee open liggers voor kortere afstanden, maar even een paar honderd kilometer wegtikken doe ik toch ook het liefst met de Milan GT. Hier wel ervaring met Milan GT (en een beetje SL), QuattroVelo, DF en Quest. Om je dan (omdat het kan) toch maar een beetje een inkijkje te bieden:
Die Quest is een allrounder met een aantal hele sterke punten, waaronder de bagageruimte die je noemt en ook (misschien nog niet opgemerkt?) het sterke zeileffect. Met de juiste banden (mijns inziens de F-Lite/GoCycle) is de gemiddelde snelheid in een Quest altijd ongeveer gelijk.
De Milan heeft wat minder bagageruimte en bodemvrijheid, en is onder slechte omstandigheden (koud + gaar wegdek) ongeveer even rap. Onder goede omstandigheden wil de Milan sneller, en het zwaartepunt is LAAG dus hij gaat veel sneller door de bocht. Nog een pluspunt van de Quest (en de Milan) is licht, maar toch nauwkeurig en rustig stuurgedrag. Ik kan bij 40 km/h probleemloos met twee handen m'n zakje krentenbollen open maken; dat kon met de Quest ook, bij met name de DF kon ik het stuur niet echt los laten als ik reed. 
De zijwindgevoeligheid van de DF was ook irritant, en in de DF heb je ook meer last van ongunstige wind dan in een Milan of een Quest, maar qua optrekken is het dan weer een fantastisch apparaat. De stroomlijn is volgens mij best wel wat slechter dan van de eerder genoemde twee, maar de efficiëntie van de kettinglijn compenseert dat grotendeels. De DF voelde robuust, agressief en rauw; een heerlijke racemachine. Ik mis 'm nog weleens. 
Dat robuuste gevoel had de QuattroVelo ook, en ondanks het hoge gewicht is de aandrijflijn fraai ontworpen, ik kon er echt hard mee optrekken. Het vierde wiel maakt dat de wegligging daarvan weer heel vertrouwenwekkend aanvoelde; als je met 100+ km/h een berg af klettert in Frankrijk, is de wetenschap dat je met één klapband achter niet meteen op de kop tussen de bomen ligt best een prettige. Onder de juiste omstandigheden kon je er ook echt belachelijk hard mee de hoek om, al kon die QV toch ook wel behoorlijk listig zijn. In de zomer was de snelheid prima te pruimen, zelfs in de Randstad heb ik er net boven de 40 km/h gemiddeld mee gereden. In de winter speelt dat vierde wiel (en spoor), en de mindere stroomlijn je parten; ik vond 45 km/h kruisen ineens een behoorlijke uitdaging, terwijl ik met de Milan nu nog steeds regelmatig >50 zit. 

Gezien ik veel woon-werk kilometers maak is er nog wel een "business case" voor een tweede velomobiel (zodat ik er altijd één kan pakken), daarom kijk ik momenteel met een schuin oog naar de Alpha 9(L, want ik ben groot). Gezien dat net als de DF ook een ontwerp is van Daniel Fenn, maar het ding wel die dichte voorwielen heeft en nog wat leuke slimmigheden, ben ik benieuwd of die fiets de superefficiënte aandrijving combineert met wat meer binnenruimte, rustiger stuurgedrag en misschien net wat meer snelheid dan de Milan GT. Als dat zo is, zou ik de GT het liefst vervangen door een Milan 4.2. Ken je die al? Ook wel leuk. Een velomobiel met een volwaardige 2e zitplaats, maar in tegenstelling tot de DuoQuest zonder trappers op de tweede zitplaats. Je zit in de Milan 4.2 ook achter elkaar ipv naast elkaar. Met een snel groeiend kind lijkt me dat dan weer superleuk  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
MM/DID naven
Misschien past het...melle z — 02:27 PM
MM/DID naven
Misschien past het w...Jeroen S — 02:25 PM
MM/DID naven
Als je er inderdaad ...blokdoorn — 02:23 PM
MM/DID naven
Ik ben ook bang dat ...melle z — 02:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Boyd, zie ook de pos...Jeroen S — 02:17 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Inderdaad was ik voo...Jeroen S — 02:14 PM
MM/DID naven
Hallo Melle, Ik ...Jeroen S — 02:11 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je een rib chiru...365cycle — 11:22 AM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Ah ja, dat is 'm in...Arend-Jan — 09:23 AM
MM/DID naven
MM - Michael van d...Arend-Jan — 08:59 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb de CCU in 4...Wim -de roetsende — 08:42 AM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Heb het gevoel dat d...365cycle — 11:30 PM
MM/DID naven
Check, voorwiel is 1...Victor — 11:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... Omdat de zachte ...Boyd Maduro — 10:12 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM
MM/DID naven
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM