Ervaringen met de Milan
|
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 698
430 x bedankt in 190 berichten
(11-Aug-2022, 10:44 AM)365cycle schreef: Helemaal eens. Enige nadeel van de mast opnieuw monteren is dat de fiets iets zwaarder gaat worden. Zal maximaal een paar honderd gram zijn, maar er zijn er die voor minder piepen Vermoed/hoop dat Roemenië Ymte voldoende vertrouwt om zelf met een goede oplossing te komen - als ie naar Roemenië moet ben je 'm zo een maand kwijt.
Het zij zo. Ik neem voor de zekerheid wandelschoenen en regenjas mee ingeval ik met de trein terug mag.
Berichten: 5.949
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
Een paar honderd gram.....
Ach, dan neem je toch iets minder water mee in je bidon
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
Nog een voordeeltje van de Milan waar ik net aan denk: zowel de SL als de GT blijven op vlak asfalt schuin staan als je ze kantelt. Op de zijkant leggen bij een lek is dus niet nodig een gastendoekje is ook voldoende om krassen te voorkomen.
Berichten: 5.949
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
(13-Aug-2022, 07:42 PM)365cycle schreef: Nog een voordeeltje van de Milan waar ik net aan denk: zowel de SL als de GT blijven op vlak asfalt schuin staan als je ze kantelt. Op de zijkant leggen bij een lek is dus niet nodig een gastendoekje is ook voldoende om krassen te voorkomen.
Klopt of ik leg het zitje onder de Milan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 698
430 x bedankt in 190 berichten
22-Aug-2022, 09:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2022, 11:12 AM door berth9999.)
(11-Aug-2022, 10:40 AM)berth9999 schreef: Binnenkort ga ik naar Dronten en dan gaat Ymte ernaar kijken. Wat er allemaal wel of niet mogelijk is weet ik niet, en Ymte wel. ;-) Zoals ik er nu in sta wil ik een rechte mast en niet een oplossing waar alle andere onderdelen aangepast worden om een scheve mast te corrigeren.
Afgelopen zaterdag heb ik de fiets weg gebracht. Ook Ymte constateerde een scheve mast (hij mat een halve centimeter verschil in vergelijk met de proefrij GT). Hij gaat contact opnemen met Roemenië over hoe dit opgelost gaat worden. Het lijkt erop dat het structureel opgelost gaat worden en daar ben ik blij mee. (Tevens heb ik 200+ km in een 2 Milan's gereden die dag en dat is meer dan 3 keer wat ik normaal op een dag doe. )
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(22-Aug-2022, 09:54 AM)berth9999 schreef: Hij gaat contact opnemen met Roemenië over hoe dit opgelast gaat worden. (mijn nadruk)
Interessante typo. Het zal toch weinig laswerk worden, lijkt me.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 698
430 x bedankt in 190 berichten
(22-Aug-2022, 10:55 AM)Bacchus schreef: (22-Aug-2022, 09:54 AM)berth9999 schreef: Hij gaat contact opnemen met Roemenië over hoe dit opgelast gaat worden. (mijn nadruk)
Interessante typo. Het zal toch weinig laswerk worden, lijkt me.
I stand corrected. Ik hoop en denk niet dat ze met hitte aan de gang gaan om een en ander te buigen. ;-)
Berichten: 5.949
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
Vandaag was ik heel erg blij met de Milan.
Ik reed over de fietsstrook richting een rotonde.
Toen ik op de rotonde reed, gaf een automobilist van rechts, die voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde, nog even flink gas om voor mij langs te rijden.
Daarna moest ze vol in de remmen, omdat de auto's op de rotonde voor haar stil stonden. Ze had dus duidelijk niet verder gekeken dan de neus van haar auto lang was.
Ik knalde dus bijna tegen het achterste gedeelte van haar auto aan dat voor een deel nog op de fietsstrook stond.
Ik stuurde heel snel naar rechts, ontweek de stoeprand, stuurde daarna nog sneller naar links, daarna nog een keer abrupt naar rechts. De Milan volgde precies mijn stuurbewegingen, brak niet uit, tilde geen wieltje op. Niets. Gewoon strak sturend en geen enkel probleem. Heerlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
05-Sep-2022, 11:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2022, 11:26 PM door 365cycle.)
(05-Sep-2022, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik stuurde heel snel naar rechts, ontweek de stoeprand, stuurde daarna nog sneller naar links, daarna nog een keer abrupt naar rechts. De Milan volgde precies mijn stuurbewegingen, brak niet uit, tilde geen wieltje op. Niets. Gewoon strak sturend en geen enkel probleem. Heerlijk. In alle wielen op de grond houden is een Milan een stuk beter dan een DF
Hoop wel dat je dit hele manoeuvre deed met je vinger op de claxon?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(05-Sep-2022, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Toen ik op de rotonde reed, gaf een automobilist van rechts, die voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde, nog even flink gas om voor mij langs te rijden.
Daarna moest ze vol in de remmen, omdat de auto's op de rotonde voor haar stil stonden. Ze had dus duidelijk niet verder gekeken dan de neus van haar auto lang was. Zou ze dat ook gedaan hebben bij het oversteken van een overweg als er een trein aankomt?
Berichten: 5.949
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
(05-Sep-2022, 11:26 PM)365cycle schreef: In alle wielen op de grond houden is een Milan een stuk beter dan een DF
Hoop wel dat je dit hele manoeuvre deed met je vinger op de claxon?
Mijn linkerhand zit standaard op de remhandel als ik in de stad rijd én mijn rechterwijsvinger op de claxon.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 698
430 x bedankt in 190 berichten
Mijn Milan is terug. Uiteindelijk heeft ICB niet de nieuwe door Roemenie uiteindelijk opgestuurde mast gebruikt, maar de oude aan de voorkant doorgezaagd en 4 mm verderop vastgemaakt. (De oude demonteren zou teveel schade hebben veroorzaakt en de fiets zwakker hebben gemaakt.) Ze hebben, als extra'tje voor het lange wachten, de verstevigingsbalk gemonteerd en op mijn verzoek een andere velg achter zodat ik een bredere band kon monteren. Ook is er een oplossing gevonden voor de brandgevaarlijke verlichting.
Ik ben er blij mee. Mijn schoenen lopen niet meer aan. En de extra versteviging is echt merkbaar bij optrekken en klimmetjes. De lupine geeft nu lekker licht.
Berichten: 5.949
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
09-Oct-2022, 01:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2022, 07:21 PM door Wim -de roetsende.)
Citaat:En de extra versteviging is echt merkbaar bij optrekken en klimmetjes. De lupine geeft nu lekker licht.
Fijn dat het nu is opgelost en dat je nu ook extra zaken hebt kunnen regelen.
Dat de extra versteviging goed merkbaar is, verbaast mij niets.
365cycle noemt vaak dat de DF veel stijver is dan de MilanSL. Nou ben ik niet zo sterk, maar ik merk totaal geen verschil. Dat zou dus best wel eens te verklaren zijn door die versteviging.
In de DF zit je iets rechterop en daardoor voelt de DF iets pittiger en is dus ook wel iets sneller met het optrekken.
Laatst trok ik echter met de SL een keer op, zoals ik dat ook gewend was met de DF en toen vond ik het verschil toch weer heel weinig/minimaal.
Mijn kruissnelheid ligt met de SL hoger en mijn gemiddelde lag met de DF iets hoger.
Nou durfde ik met een iets oudere DF ook iets meer te gooien en te smijten dan met zo'n nieuwe SL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
(09-Oct-2022, 11:07 AM)berth9999 schreef: Ook is er een oplossing gevonden voor de brandgevaarlijke verlichting.
Top.
Wat is die gevonden oplossing voor de brandgevaarlijke verlichting?
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 698
430 x bedankt in 190 berichten
(09-Oct-2022, 09:10 PM)Hoekie schreef: Wat is die gevonden oplossing voor de brandgevaarlijke verlichting?
De koplamp loopt niet meer via de te lichte spanningsomvormer.
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
19-Mar-2023, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Mar-2023, 11:04 PM door 365cycle.)
Het Milan-topic zakt wel erg ver weg. Onterecht, want hoewel de Bülk er nu ook is verdient de Milan nog steeds een eigen plekje in velomobielland.
Daarom gooi ik hier maar even een leuke, Milan-waardige video neer, van twee vrienden die "buiten" spelen in een SL en een GT:
Tip: Blijf van je volumeknop af. Na zo'n 2 minuten gaat het ineens een stuk harder (gelukkig niet alleen de muziek)
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
Even een berekening n.a.v. een opmerking van Piet Andringa in het Bülk-topic.
Op www.mission-milan.de staan wat gegevens over de stroomlijn van de Milan (GT Mk2) en Milan SL.
Deze heb ik - ondanks het feit dat ze mijns inziens wat aan de optimismische kant zijn - klakkeloos overgenomen, en gebruikt voor een berekening van de luchtweerstand, met dezelfde fictieve rijder en gewicht, maar op een windstille dag en op een dag met 6 bft. tegenwind:
Deze vergelijkingsdata hoort hier thuis, ik refereer er vanuit dat andere topic weer even naar
Berichten: 5.949
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
03-May-2023, 02:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-May-2023, 02:42 PM door Wim -de roetsende.)
@365cycle: In het topic over de Bülk schreef je het volgende:
Citaat:M’n vriendin rijdt met de SL kilometers harder sinds de sporing superstrak afgesteld is, de kettinglijn beter is en de snellere banden gemonteerd.
Hoe is de kettinglijn nu dan?
Ben ik zeer in geïnteresseerd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
(03-May-2023, 02:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Hoe is de kettinglijn nu dan?
Ben ik zeer in geïnteresseerd. Voor een iets grotere kettingrol (zo groot mogelijk), deze is iets opgeschoven t.o.v. de oorspronkelijke positie. Achter een nieuwe originele kettingrol. De kettinglijn was eerder recht op de wat grotere kransen achter en op het kleine kettingblad. Dit is nu zo op het grote blad en iets voorbij het midden van de cassette. Fiets stond ook niet helemaal recht; nu wel, wat zowel de kettinglijn ten goede komt als de stroomlijn. Als laatste ligt er een nieuwe ketting op (oude had weinig kilometers maar was al wel 3 jaar oud), de nieuwe is gewaxt.
Kleine dingen maar alle kleine beetjes helpen
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
03-May-2023, 05:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-May-2023, 05:21 PM door pietandringa.)
@365cycle , bedankt voor de informatie! Ik ben er behoorlijk zeker van dat het verschil in vermogen tussen de twee vrienden aanzienlijk lager was dan 10%, eerder in de buurt van de 5%. Bij dat gemiddelde van ca. 37 km/h dus. Dan kunnen er uiteraard nog andere factoren, met name banden een rol spelen. En het mooie weer met weinig wind zal ongetwijfeld het verschil hebben verkleind. Wat ik mij dan nog afvraag is of de GT beter zeilt dan de SL met zijwind of wind schuin van voren, vanwege het grotere "zeiloppervlak".
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
De GT zeilt onder bepaalde omstandigheden in ieder geval beter dan de Bülk. Met de SL heb ik zelf te weinig gereden, ik voel me nogal een sardientje als ik daarin zit
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|