We hebben efficiëntere routes nodig!
|
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
10-May-2022, 10:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2022, 10:06 AM door 365cycle.)
Ik roep het vaak, omdat het me vaak opvalt. Zeker in vergelijking met Duitse rijders liggen onze snelheden hier laag.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je puur voor je plezier aan het fietsen bent, maar zoals bij de meesten van jullie wel bekend gebruik ik mijn fiets echt als vervoermiddel.
Een efficiënte route is daarmee niet alleen handig omdat je actieradius binnen tijd X groter wordt, minder obstakels, meer (goed geregelde) voorrang en beter door kunnen rijden is ook gewoon veiliger.
Zelfs vanochtend vergeleek ik mijn ritje van gisteren (50 km) met dat van iemand in het Roergebied (45 km). Maximumsnelheden: 60,2 km/h (van mij) t.o.v. 58,5 km/h (van hem). Daarbij is die 60,2 km/h geen sprint, maar het hoogste punt van m'n kruissnelheid (overal waar het kon mikte ik op 55, alles daarboven was mooi meegenomen).
Gemiddelde snelheid: 41,7 km/h (van mij) t.o.v. 51,3 km/h (van hem). Mijn route is in maanden woon-werkverkeer helemaal geoptimaliseerd, terwijl hij soort van op doorreis is en daar dus eigenlijk niet vaak komt.
En toen zag ik dit plaatje:
Mooi samengevat!
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
In een wereld zonder ontwerpfouten:
- Zijn alle auto's elektrisch
- Is alle stroom groen
- Zijn alle accu's duurzaam
- Zijn alle auto's zelfsturend
Dan is tegen scenario 1950 niet zoveel bezwaar. Tot die tijd neem ik een velomobiel.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
10-May-2022, 01:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2022, 01:46 PM door 365cycle.)
(10-May-2022, 01:35 PM)Bart Verbeek schreef: In een wereld zonder ontwerpfouten:- Zijn alle auto's elektrisch
I raise you CHILL, DIE E-BIKE (EN E-AUTO), MAAR DE GROENE AFVALBERG DAN?
Elektrische auto's zijn veel, héél veel te zwaar. Het is niet goed voor het milieu, hooguit een beetje minder slecht. En ook met elektrische auto's is te weinig bewegen een landelijke probleem, en moet het bewegen in de vrije tijd gebeuren, terwijl dat zo lang als mensen al bestaan (-100 jaar) een logisch gevolg van leven was.
De E-bike is véél minder slecht dan de E-auto. De velomobiel kunnen we ook niet helemaal vrijpleiten, want slecht te recyclen en de productie is (per kilo voertuiggewicht dan wel) niet efficiënter dan die van een auto.
(10-May-2022, 01:35 PM)Bart Verbeek schreef: Dan is tegen scenario 1950 niet zoveel bezwaar. Tot die tijd neem ik een velomobiel.
Mijn bezwaar is daarmee dus niet opgelost Of anders verwoord:
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
Animal Crackers, De Band Zonder Stekkers, Doe het elektrisch
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
Net na de oliecrisis zo te zien leuk! En een sousafoon, fraai instrument.
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
(10-May-2022, 01:42 PM)365cycle schreef: Elektrische auto's zijn veel, héél veel te zwaar. Het is niet goed voor het milieu, hooguit een beetje minder slecht. En ook met elektrische auto's is te weinig bewegen een landelijke probleem, en moet het bewegen in de vrije tijd gebeuren, terwijl dat zo lang als mensen al bestaan (-100 jaar) een logisch gevolg van leven was.
Er zijn inderdaad nog wel wat ontwerpfouten te verzinnen die nog een oplossing behoeven.
Na de de oliecrisis van 1973 waaide er een energiebesparende wind over de wereld en ik verwachtte niet anders dan "nu zul je eens een aap zien turnen". Maar die wind ging al snel weer liggen omdat olie zo goedkoop werd. Met afgrijzen zag ik hoe de ontwikkeling van batterijen zo'n 30 jaar lang stil heeft gestaan.
De discussie over de prijs van de velomobiel staat vooruitgang in de weg. Maar van de week realiseerde ik mij ineens dat voor de prijs waarvoor ik nu een tweedehands Quest aanschaf, krijg ik een geweldige tweedehands fiets, maar voor dezelfde prijs zou ik een vrij waardeloze tweedehands auto kunnen kopen.
Qua gezondheid en bewegen zal ik het allemaal nog moeten gaan ervaren. Mijn toppunt van futloosheid was dat ik twee jaar lang de sportschool heb betaald omdat ik de energie niet had om uit te zoeken hoe ik op moest zeggen.
Gelukkig hebben ze een paar wielen onder de ligfiets van de sportschool gezet, zodat ik er nu mee naar buiten kan.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: De discussie over de prijs van de velomobiel staat vooruitgang in de weg. Maar van de week realiseerde ik mij ineens dat voor de prijs waarvoor ik nu een tweedehands Quest aanschaf, krijg ik een geweldige tweedehands fiets, maar voor dezelfde prijs zou ik een vrij waardeloze tweedehands auto kunnen kopen. Herkenbaar. Daarnaast is een tweedehands auto zodra je 'm naar buiten gereden hebt al 10% minder waard. Momenteel is een splinternieuwe velomobiel die op voorraad staat én nog niet verkocht is misschien wel duurder dan een nieuwe bestellen, want dan hoef je niet te wachten.
Vergeet daarnaast de kilometerkostprijs van een auto niet. Tot voor kort reed ik een 15 jaar oude Smart. Zelfs met dat gebakje was ik 25 cent per kilometer kwijt; dat is inclusief zelf sleutelen, de aanname dat het ding niet écht stuk gaat én in maar liefst vijf jaar afgeschreven zou kunnen worden.
De Milan was veel duurder in aanschaf, maar ook nieuw. Het gedane onderhoud is de afgelopen 5000 km beperkt tot 4 binnenbandjes (die ik vermoedelijk ook nog had kunnen plakken) en 2 buitenbanden; 86 euro totaal.
Ga je bekijken wat ik verder allemaal moet vervangen, dan zijn nieuwe cassette, ketting en schakelkabels (corrosie) het voornaamst, zo'n €300 per (dit keer hopelijk) 15.000 km.
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: Qua gezondheid en bewegen zal ik het allemaal nog moeten gaan ervaren. Mijn toppunt van futloosheid was dat ik twee jaar lang de sportschool heb betaald omdat ik de energie niet had om uit te zoeken hoe ik op moest zeggen. Grappig, in bovenstaande TEDx talk zit een vergelijkbare passage
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: Gelukkig hebben ze een paar wielen onder de ligfiets van de sportschool gezet, zodat ik er nu mee naar buiten kan. Haha
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: Gelukkig hebben ze een paar wielen onder de ligfiets van de sportschool gezet, zodat ik er nu mee naar buiten kan.
Er zijn trouwens wel meer sportschoolapparaten waar ze een paar wielen onder hebben gezet.
Roeibank
Loopband
Spinner
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
(10-May-2022, 08:45 PM)Bart Verbeek schreef: Roeibank
Thys 240! Dat vind ik echt het mooiste model.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
Maar niet de gemakkelijkste
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
(10-May-2022, 09:43 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar niet de gemakkelijkste true!
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
Mijn kijk op de openingspost:
-Het Ruhrgebiet is verre van vlak en het waait daar beduidend minder dan in het platte NL. Die top snelheid zou best eens een relaxte afdaling geweest kunnen zijn.
(In Limburg heb ik al eens op een voor mij onbekend fietspad langs een autoweg in de afdaling zonder trappen in een Mango+ 53 km/u gehaald)
-Het plaatje is gemaakt door een bedrijf uit Kopenhagen. De landelijke fiets-infrastructuur in Nederland is echt top. Ik heb nog geen gebied van vergelijkbare omvang gevonden wat op het zelfde nivo staat.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
Dat is wel een reactie waard:
- als de topsnelheid in een afdaling was, zou het gemiddelde nooit zo hoog zijn geweest. Ik rijd overigens ook weleens in het Ruhrgebiet. Mijn gemiddelde is daar ook hoger, afhankelijk van de route haal ik daarnaast ook een veel hogere top.
- dat de infra in Nederland beter is dan op allerlei andere plaatsen zegt niets over wat we hier nodig hebben. We moeten ook huizen bouwen, maar kunnen dat nu niet ivm CO2 uitstoot, en de brandstofprijzen zijn hoger dan ooit. Het is tijd voor de nieuwe golf aan verbeteringen voor de fiets en het OV.
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
Minder verkeersdrempels scheelt al een hele hoop in gemiddelde snelheid.
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
(11-May-2022, 02:11 AM)Frutsel schreef: Minder verkeersdrempels scheelt al een hele hoop in gemiddelde snelheid. Hangt er een beetje vanaf hoe die drempels erbij liggen. Die in 60-wegen, daar ga ik gewoon met 60 overheen
Deze zijn bijvoorbeeld perfect ontworpen. De automobilist remt er behoorlijk af, maar ik kan stevig tempo houden. Het is daar hooguit irritant als automobilisten me snel nog even inhalen, en dan voor me afremmen tot 40; ik probeer juist altijd een beetje momentum op te bouwen zodat ik het viaduct over boven de 40 kan blijven.
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
(11-May-2022, 09:03 AM)365cycle schreef: (11-May-2022, 02:11 AM)Frutsel schreef: Minder verkeersdrempels scheelt al een hele hoop in gemiddelde snelheid. Hangt er een beetje vanaf hoe die drempels erbij liggen. Die in 60-wegen, daar ga ik gewoon met 60 overheen
Deze zijn bijvoorbeeld perfect ontworpen. De automobilist remt er behoorlijk af, maar ik kan stevig tempo houden. Het is daar hooguit irritant als automobilisten me snel nog even inhalen, en dan voor me afremmen tot 40; ik probeer juist altijd een beetje momentum op te bouwen zodat ik het viaduct over boven de 40 kan blijven.
Ik heb een stukje waar ze enorm veel hobbels in de weg hebben gelegd, waar ik als ik >35km/h rijd een behoorlijke klap maak. Helaas heeft Streetview beelden van 2019, toen ze er nog niet lagen, dus helaas geen beelden...
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(11-May-2022, 12:13 AM)TvWijk schreef: -Het plaatje is gemaakt door een bedrijf uit Kopenhagen. De landelijke fiets-infrastructuur in Nederland is echt top.
Niet qua efficientie. Daarvoor kom ik nog steeds veel te veel scherpe bochten, rare oversteken, steile bruggetjes (mooi, maar niet efficient), paaltjes, rare kruispunten, dremples enz. tegen. Ik heb het gevoel dat de ontwerpsnelheid van veel fietspaden nog steeds behoorlijk laag is (en binnen de bebouwde kom al helemaal - een paar jaar terug in Utrecht was dat b.v. 15km/h) - en ook dat er maar weinig naar "makkelijk doorrijden" gekeken wordt.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
11-May-2022, 04:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-May-2022, 04:57 PM door 365cycle.)
Helemaal eens emgaron. De halsbrekende toeren die een normale fietser soms uit moet halen om een bepaald traject te kunnen rijden zijn in vergelijking met de kaarsrecht door autoroute vaak enorm storend. Ik ga bij bepaalde kruispunten ook gewoon even de weg op om met de auto's mee linksaf te kunnen slaan; dat scheelt dan één stoplicht en een paar minuten (!) extra wachten, terwijl de fietsers bij één van die kruispunten al overduidelijk laatste prio zijn. Op een drukke schoolroute. Je ziet daar dus ook vaak fietsers die rechtdoor willen gewoon goed uitkijken en dan gewoon doorrijden.
Verzoekje: Laten we onderwerp "ongelukken met elektrische fietsen" hier even links laten liggen, ook al zie ik ook de samenhang met die ontwerpsnelheid. We hebben nu eindelijk modjes
Berichten: 819
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 305
815 x bedankt in 355 berichten
(11-May-2022, 09:03 AM)365cycle schreef: …Deze zijn bijvoorbeeld perfect ontworpen. De automobilist remt er behoorlijk af…
De eerste keer waarschijnlijk wel, naar mate hij er vaker overheen rijdt, niet meer. Ik woon aan een dergelijke weg. Wij hebben jaren terug “mogen meepraten” over de herinrichting van de wegen in de polder inclusief vorm en hoogte van de drempels. Samen met de agrariërs kwamen we tot een prima oplossing: “pukkels” waar zij en het OV met hun grotere spoorbreedte geen last van hadden, waar fietsers makkelijk langs konden en de reguliere auto’s daadwerkelijk vaart voor moesten minderen. Het werden uiteindelijk de door 365cycle getoonde heuveltjes (ook wel ten behoeve van de hulpdiensten) waar snelheid minderen niet voor nodig is. Je kunt er met 60 overheen maar ook met 120 zonder los te komen van het wegdek. Gevolg is wel dat de horken, ongeveer 10 procent van het langskomende verkeer harder dan de toegestane 60 km rijdt en ook het geldende inhaalverbod negeert. Bijkomstigheid: werkauto’s met aanhanger en losliggende lading onder een net geven flinke klappen en het OV was verdwenen in de tijd dat onze kinderen schoolgaand waren. Er lagen in het traject volgens de Arbo regels voor chauffeurs te veel van die heuvels… OV is na veel protesten weer terug, maar….. Vroeger mocht je de bus voor je huis aanhouden en stopte hij ook weer daar op verzoek. Dat is over. Nu moeten wij links een kilometer en rechts 600 meter lopen voor de dichtstbijzijnde halte!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.312
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8010 x bedankt in 3960 berichten
12-May-2022, 10:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-May-2022, 10:15 AM door 365cycle.)
(12-May-2022, 10:05 AM)GertBr schreef: De eerste keer waarschijnlijk wel, naar mate hij er vaker overheen rijdt, niet meer. Misschien hebben deze toch iets dat beter werkt ofzo? Ik zie hier regelmatig dezelfde automobilisten, duidelijk woon-werkverkeer. De meesten halen me op de drempel niet in, omdat ze dan niet harder kunnen dan ik. De enkeling die het wel doet, doet dat maar één keer
Vlak boven 50 km/h is zo'n drempel voor mij perfect, het is dan alsof de fiets de bolling aan de bovenkant netjes afmaakt door even uit de veren te komen
Alleen met stevige zijwind ben ik er voorzichtig. De Milan wordt er dan wel zo licht dat de achterkant een stapje opzij wil zetten.
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|