Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervanging / verwijdering achtervering
#1
Ik heb op mijn Challenge Hurricane de achtervering eruit gehaald door de metalen veer die rond de demper aan de achtervork zit te vervangen door een blok multiplex.

Ik heb er zo de afgelopen dagen twee keer een eind mee gereden, en speciaal wat onverharde weggetjes en klinkerstraten opgezocht. Dat ging prima, ik voel wat meer van de oneffenheden in het wegoppervlak, maar het stoort me niet echt.

Ik heb de indruk dat ik iets koersvaster ben zonder die achtervering, voor balans en stuurgedrag lijkt het ietsje beter.

De demper doet helemaal niets meer. Ik had al de indruk dat de demper niet veel meer deed, en heb een paar weken geleden de achtervering eens eruit geschroefd voor inspectie. Ik kan geen ventiel of iets dergelijks ontdekken, zelf oppompen lijkt onmogelijk. Het onderdeel (DNM DV22) is nog wel verkrijgbaar. In vergelijking met moderne mountain bike schokbrekers is het niet eens zo duur, ik sloeg echt stijl achterover toen ik de prijzen daarvan zag.

Ik heb hier en daar in een draadje wel eens opmerkingen gezien van mensen dat ze de voorkeur geven aan een ongeveerde fiets. Zo kwam ik op het idee om eerst maar eens te kijken hoe het bevalt zonder achtervering. Voorlopige conclusie: goed.

Versie 1 is dus simpelmans met een blok hout, waarbij ik de niet meer werkende demper er gewoon op laat zitten. Een voordeel hiervan is dat de hoogte verstelbaar blijft met de stelschroef die rond de demper zit.

Misschien hou ik het wel zo, maar ik heb ook nagedacht over andere oplossingen.

In plaats van dat houten blok een stuk metalen pijp of iets dergelijks, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat het een keer gaat rotten of splijten.

Of misschien kan ik het vervangen door iets van kunststof dat toch een klein beetje meegeeft, bijvoorbeeld zo'n ice trike elastomeer, of een wiel van een skateboard.

Je zou ook het hele veringselement eruit kunnen halen en vervangen door een rigide stuk metaal, bijvoorbeeld een op maat gezaagde tafelpoot van de juiste breedte.

Zijn er hier mensen die dit soort aanpassingen aan een fiets gedaan hebben, en misschien tips hebben?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De DNM type DV22 is een achterveer van het type schroefveer met hydraulische demper. De demper is vanaf fabriek afgedicht. Als de demper lek is, is het einde veerelement. Zonder demper is het actie - reactie.
Dat beïnvloed ook de stuurgeometrie. Hoe dieper de achterzijde inzakt, hoe groter de langshellingshoek of caster van het balhoofd. De naloop wordt groter en de fiets gaat minder flitsend sturen. Bij de uitverende reactie het omgekeerde. Met een ongedempte schroefveer verandert dat stuurkarakter dus voortdurend.

Het voordeel van de DNM DV 22 is dat je de veer voorspanning kunt instellen op het gewicht van de rijder + bagage. Ga je over op "houtblokvering", dan zal je zelf de ideale hoogte achter moeten instellen op de stuurgeometrie aan de voorzijde. Voor fietsen met een korte wielbasis luistert dat wat naukeuriger.

Zelf rij ik op een Nazca Fuego L met een wielbasis van 127 cm. Ik lig ussen de wielen. Achter een DNM MM-22AA, met instelbare veer voorspanning en demping. Die demping staat stevig afgesteld. De vering merk ik alleen bij slecht wegdek en kuilen. Die neemt ie vloeiend. Met het rode draaiknopje stel je de demping in.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze...3-217-5592
Antwoord }
#3
Als je de vering helemaal blokkeert, komen alle klappen volledig op de constructie. Dat zijn best wel forse klappen. Er zijn wel meer mensen geweest die bij een Hurri de achtervering geblokt hebben. Toch zou ik er niet helemaal gerust op zijn dat het de volgende 100.000 km goed blijft gaan.

Zo'n elastomeer veert, maar dempt toch wat beperkt. Het kan zijn dat je in een resonantie komt, op een bepaald wegdek. Ook is de bevestiging van een elastomeer heel anders dan van zo'n veerelement.

Gewoon weer zo'n dnm kopen, kun je weer jaren vooruit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik weet niet, maar...Lopopodium — 05:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is het voor jou goed...Willeke_IGKT — 05:01 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Hardloper — 11:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is al een paar dagen...bucovaina — 11:09 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren van ...PieterTrapt — 10:51 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunn...Gideonaut — 10:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het d...LigfietsWilsum — 09:32 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja dat is fijn om te...Jeroen S — 09:05 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Ach bij Meindert Val...Jeroen S — 09:01 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Terwijl bij auto's...365cycle — 02:17 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat viel dus tegen...365cycle — 02:10 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik denk dat het ee...365cycle — 01:37 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens mij maken ...twilwel — 12:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog we...Josligfiets — 11:35 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, ze gebruiken da...Arend-Jan — 11:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Epoxyhars is ongezon...Jeroen S — 10:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er...Arend-Jan — 10:47 PM