Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
routeplanner voor speed pedelecs
#1
Vandaag kwam ik deze routeplanner tegen voor speed pedelecs

Van de fietsersbond voor Utrecht, Zuid-Holland en Gelderland.

Met  'makkelijk doorfietsen pedelec'  bedoelen ze dat deze route zo veel  mogelijk over wegen gaat die langs of over doorgaande wegen lopen. Ook  vermijdt de route verkeerslichten als er een goed alternatief is. Routes  van dit type zijn daardoor niet de kortste maar toch relatief snel, je  kunt ze makkelijk volgen en de routebeschrijving is relatief eenvoudig.  Om de route te volgen hoef je vaak alleen maar op de kaart te kijken.

In routes met het routetype 'makkelijk doorfietsen pedelec' kom je geen  hindernissen voor lange fietsen en/of gewone fietsen tegen. De route  houdt rekening met het aantal rijbanen: bredere meerbaanswegen worden  over het algemeen vermeden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , berth9999
#2
Speed Pedelecs gaan mij te langzaam Cool
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#3
Ik moet zeggen dat ik van de week toch een kilometer of tien achter een vrij vlotte dame op speedpedelec met enorme fietstassen reed. Dan is 40 km/u opeens een eitje.

Ik vermijd doorgaande wegen eigenlijk liever. Hoe minder auto's hoe beter, dan krijg je automatisch ook minder verkeerslichten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Het is niet bij mij in de buurt, dus ik kan niet verifiëren of de planner goed is. Zal iemand vast een keer gaan doen. Toch?
Kan potentieel handig zijn voor de snellere fietspadgebruikers. Ik ben benieuwd.

NB Random pedelec en speedpedelec gebruik....door de Fietsersbond.
En dan wordt een pedelec in de volksmond ebike genoemd. Waar de definitie van een ebike een fiets met gashendel is.
Zal wel een gevalletje appen /whatsappen worden denk ik.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
(24-Aug-2022, 10:00 PM)gideon schreef: Speed Pedelecs gaan mij te langzaam Cool
Je hebt speedpedelecs en speedpedelecs. Deze en vele andere houd jij niet waarschijnlijk niet bij. Moet je continue 48 km/h kunnen rijden. Sommige zware speedpedelecs staan begrensd op 50 km/h.

https://www.stromerbike.com/nl/modellen/...ch-edition
Antwoord }
Bedankt door:
#6
De route die 'ie geeft voor mijn woon-werkverkeer is niet echt logisch. Een aantal stukken zijn wel goed, maar op andere plekken is de route verre van ideaal. Hij stopt er zelfs een pont in. Daar gaat je tijdwinst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
Ik vind "hem" ook niet logisch en doorgaand en makkelijk fietsen.

Stukje van mijn laatste route geprobeerd:

https://pedelecplanner.nl/#route?locatio...references=

terwijl ik deze route heb gedaan:

http://brouter.de/brouter-web/#map=11/52...,51.914362

Zit wel wat zandpaden bij, maar daar kun je met een speedpedelec toch ook langs?
Is nog 3 km korter ook...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#8
(25-Aug-2022, 09:15 AM)PietV* schreef: Je hebt speedpedelecs en speedpedelecs.

Inderdaad. Verreweg de meeste zijn, logisch, de goedkopere tragere variant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(25-Aug-2022, 09:15 AM)PietV* schreef:
(24-Aug-2022, 10:00 PM)gideon schreef: Speed Pedelecs gaan mij te langzaam Cool
Je hebt speedpedelecs en speedpedelecs. Deze en vele andere houd jij niet waarschijnlijk niet bij. Moet je continue 48 km/h kunnen rijden. Sommige zware speedpedelecs staan begrensd op 50 km/h.

https://www.stromerbike.com/nl/modellen/...ch-edition

Ik hou wel van een uitdaging, tot nu toe haalde ik ze nog in (jammer genoeg was ik dan bijna thuis)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Voor de prijs van een ST7 koop je dan ook wel weer een hele mooie onbegrensde velomobiel met een bereik dat vooral afhankelijk is van hoeveel boterhammen je ingepakt hebt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
#11
(25-Aug-2022, 01:38 PM)Bacchus schreef: Voor de prijs van een ST7 koop je dan ook wel weer een hele mooie onbegrensde velomobiel met een bereik dat vooral afhankelijk is van hoeveel boterhammen je ingepakt hebt.
...maar als ik niet kan douchen op mijn bestemming pak ik toch liever de ST7. Een ST1X voor erbij lijkt me wel lachen. Of een Sunrider dus
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(25-Aug-2022, 01:40 PM)365cycle schreef:
(25-Aug-2022, 01:38 PM)Bacchus schreef: Voor de prijs van een ST7 koop je dan ook wel weer een hele mooie onbegrensde velomobiel met een bereik dat vooral afhankelijk is van hoeveel boterhammen je ingepakt hebt.
...maar als ik niet kan douchen op mijn bestemming pak ik toch liever de ST7. Een ST1X voor erbij lijkt me wel lachen. Of een Sunrider dus
Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.

Veel te sloom joh!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(25-Aug-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.

Veel te sloom joh!
Je mág harder, alleen niet ondersteund.
Dat er een motor in zit betekent niet dat ik op de terugweg geen 60 rijd  Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(25-Aug-2022, 01:59 PM)365cycle schreef:
(25-Aug-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.

Veel te sloom joh!
Je mág harder, alleen niet ondersteund.
Dat er een motor in zit betekent niet dat ik op de terugweg geen 60 rijd  Tongue


Ik dacht eigenlijk dat de aanweziggeid van rrn motor bepalend was voor de  evt max snelheid die je ermee mag rijden.  Al dan niet ondersteund.

Geen idee ook of die sunrider een beetjr goed vooruit te branden is en of 60 ermee te halen is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(25-Aug-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: Tsss.. 365cycle en een gemotoriseerde velomobiel 3n dan maar max 45km/u mogen rijden.

Veel te sloom joh!
Het ligt er aan of het velomobiel een fiets met elektrische ondersteuning is of een bromfiets.
Als fiets met elektrische ondersteuning tot maximaal 26,25 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/h.
Als bromfiets op de rijbaan 45 km/h.
Met overschrijding van die maximum snelheden pas strafbaar bij respectievelijk 37, 47 en 52 km/h. Na aftrek van de meet onnauwkeurigheid.

Als permanente eis voor bromfietsen ben je volgens de EG Richtlijn pas strafbaar als de constructiesnelheid van 45 km/h met meer dat 5 km/h wordt overschreden, na aftrek van de meet onnauwkeurigheden. Dus ondersteund tot 50 km/h.
Zover ik weet is er nog geen goede meetmethode voor speedpedelecs op een rollenbank.

Zit voor dat geld ook een volledig geïntegreerd antiblokkeringssysteem op het velomobiel, zoals op de Stromer.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef:
Het ligt er aan of het velomobiel een fiets met elektrische ondersteuning is of een bromfiets.
Als fiets met elektrische ondersteuning tot maximaal 26,25 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/h.
Als bromfiets op fiets-/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/h.
Als bromfiets op de rijbaan 45 km/h.
Met overschrijding van die maximum snelheden pas strafbaar bij respectievelijk 37, 47 en 52 km/h. Na aftrek van de meet onnauwkeurigheid.
 
Als permanente eis voor bromfietsen ben je volgens de EG Richtlijn pas strafbaar als de constructiesnelheid van 45 km/h met meer dat 5 km/h wordt overschreden, na aftrek van de meet onnauwkeurigheden. Dus ondersteund tot 50 km/h.
Dank voor de aanvulling! De Strömer ST5 loopt dan ook gewoon 49 km/h, zeker als de accu nog lekker vol is. Erg prettig op de weg, want dat is in de meeste auto's al 50+ op de teller.
 
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef: Zover ik weet is er nog geen goede meetmethode voor speedpedelecs op een rollenbank.
Dat werd bij een massale controle kortgeleden inderdaad bevestigd door de agenten. 
 
(25-Aug-2022, 02:55 PM)PietV* schreef: Zit voor dat geld ook een volledig geïntegreerd antiblokkeringssysteem op het velomobiel, zoals op de Stromer.
Nee, maar dat is óók niet standaard op iedere Strömer, alleen op de ST7. Op de ST5 is het een optie (dan heet ie "ST5 ABS"). Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we dat veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. Dat maakt namelijk óók weer dat je kan kiezen voor snellere banden; een Schwalbe Pro One slip je met één noodremactie van nieuw tot op het canvas of er doorheen. Toch zonde van een bandje van €70. Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop. €1500 heb ik er daarom zeker wel voor over.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
De Stromer ST 7 heeft een motor van ruim 900 Watt. Als je er 225 Watt bij weet te trappen heb je continue ruim 1.100 Watt tot je beschikking. Dat gaat vlot naar de 50 km/h. Ik vind dat rapper dan in een velomobiel zonder motor. En ook nog een vlotte kruissnelheid
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Toch rijd ik ook ST5-rijders met de Velomobiel weg op de sprint, zelfs als ze hun best doen en zéker met de DF. Mijn piekvermogen is vrij extreem, maar het piekvermogen van de gemiddelde in de stad rijdende velonaut zal fors hoger zijn dan dat van de gemiddelde Speed pedelec rijder. Het verschil is daardoor kleiner dan het lijkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
sinds ik deze topic volg moet ik hier aan denken (vanaf 1.12)  Cool
https://m.youtube.com/watch?v=eH7EyPs_Va8
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#20
Altijd weer grappig. Discussies over iets wat door wetgeving gecreëerd is. Bij zoveel power in verhouding met biopower, relatief lage snelheid en geen beschutting, neem dan gelijk een 45 km/u e-scooter zou ik zeggen.

Maar mooi dat ze er zijn. Dat lijkt snellere doorgaande routes te bevorderen. Al zijn de eerste ervaringen met deze routeplanner helaas niet positief.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(25-Aug-2022, 03:30 PM)365cycle schreef: Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we [ABS] veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. [...] Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop.
Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#22
(25-Aug-2022, 08:40 PM)Bacchus schreef:
(25-Aug-2022, 03:30 PM)365cycle schreef: Ik ben wel - nog steeds - hard aan het nadenken over hoe we [ABS] veilig, eenvoudig en betrouwbaar voor velomobielen zouden kunnen realiseren. [...] Daarnaast kan die laatste meter extra remweg het verschil betekenen tussen een crash en een noodstop.
Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig?
Wat ik met zo'n zelfde cursus heb geleerd(10 jaar geleden) is dat het voor een even lange remweg zorgt, maar dat het grootste voordeel is dat je kan blijven sturen (en dan ook werkelijk van richting veranderd) en in mindere mate dat je geen vlakke kanten aan je banden remt.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , 365cycle , Willeke_IGKT
#23
(25-Aug-2022, 08:40 PM)Bacchus schreef: Mij werd in de antislipcursus (20 jaar geleden) verteld dat ABS per definitie juist voor een langere remweg zorgt. Nu staat de techniek niet stil, natuurlijk, maar de argumentatie vond ik wel sterk: ABS beperkt de remkracht en daarmee "dus" ook het remvermogen.
Dus is ABS tegenwoordig fundamenteel beter dan -zeg- twintig jaar geleden en is daarmee dat argument ongeldig?
Ik denk eerlijk gezegd dat je les hebt gehad van een antitechnische prutser Big Grin En ergens heeft hij/zij ook nog wel gelijk, dat is het bijzondere. 

Bij de oudste ABS-systemen werkt het als volgt:
Het systeem heeft op ieder wiel een snelheidssensor, vergelijkbaar met de sensor waarmee speed pedelecs begrensd worden. Dus niet zoals onze snelheidsmeters met één magneetje, maar met een ring met allemaal kleine "magneetjes" die door de sensor gelezen worden:

[Afbeelding: abs-ring.jpg]
Je ziet hier de voorwielophanging vanaf de achterkant; de aandrijfas vanaf rechtsonder, die in de wielnaaf loopt en de grote schijf links is de remschijf. Het donkergrijze deel is de ABS-ring met aan het kabeltje de sensor

Stel, je hebt testgereden in een auto met 195/65-15 banden (gangbare maat op 20 jaar oude slipcursus-auto's zoals de VW Golf IV), dan leg je per omwenteling van het wiel net geen 2 meter af. De ABS-ringen van een Golf IV hebben 43 tanden die ook nog eens dubbel geteld worden, en dat wordt dan omgezet in een digitaal signaal: 1-0-1-0-1-0-1-0 etc.
Bij de Golf in kwestie heb je iedere 23 mm die je aflegt dus een verandering van het signaal. De ABS-computer is voorzien van een klok, en houdt continu in de gaten hoeveel tijd er tussen de wissels zitten. Rijd je 108 km/h, dan is dat 30 meter per seconde, waardoor de ABS-computer (30/2)*86 = 1290 keer per seconde een verandering van de snelheid kan registreren. De ABS-computer merkt daardoor niet alleen op dat dat de snelheid verandert en met hoeveel. Het ding registreert wat de rotatiesnelheid van ieder afzonderlijk wiel is, maar krijgt ook informatie van de gaskleppotentiometer (dus hoeveel gas je geeft), hoe het stuur staat, en of er geremd wordt of niet. 

Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de computer in kwestie pas echt in actie komt op het moment dat er daadwerkelijk geremd wordt. En aannames zijn dodelijk, maar neem even van me aan dat maximaal remmen zonder slip niet het snelst is; je remt het allerhardst af als je ongeveer 5% slip toelaat. 

Komt ie dan. Jij tokkelt lekker op je gemakje over de rechterbaan van de snelweg, komt over een viaduct, en na dat viaduct staat ál het verkeer ineens helemaal stil. Sterker nog: Je ziet al beschadigde en geslipte auto's, rook, paniek! Achter je zitten óók auto's, dus achter de ravage stoppen maakt jou er hooguit onderdeel van. Je probeert een halfbakken oplossing te zoeken en stuurt richting de vluchtstrook terwijl je de rem vól naar de vloer ramt. Doen we even drie scenario's:

Zonder ABS, zonder rijskills
Je Golf begint snel te vertragen, de wielen staan stil, de banden krijsen het uit. Je stuurt uit alle macht naar rechts, maar de auto gaat rechtdoor! Dan kunnen er drie dingen gebeuren:
a) Je hebt geen idee en schuift met rokende banden op de ravage voor je;
b) Je beseft je dat de auto rechtdoor gaat doordat je remt, je laat de rem los, de auto herpakt ineens zijn grip... gaat dwars, en je klapt in de vangrail.
c) Je hebt toch wel een beetje skills, remt met rokende banden af, en je hebt te weinig ruimte, maar weet dat je door de rem een beetje te laten vieren grip kan vinden om bij te sturen. Je stuurt naar rechts om de vluchtstrook op te gaan, maar dan raak je de doorgetrokken streep. Beide banden aan de rechterkant verliezen tegelijk grip, de auto gaat dwars, je eindigt in de vangrail.

Zonder ABS, met rijskills
Je Golf begint snel te vertragen, je voelt de achterkant licht worden en beseft je dat je grip aan het verliezen bent. Nu kunnen er twee dingen gebeuren:
a) Je gaat pompend remmen, en laat daarmee kostbare meters voorbij gaan zonder dat er maximaal geremd wordt. Je weet de grootste schade te beperken.
b) Je probeert met je voet balans te vinden en zoveel mogelijk te vertragen zonder grip te verliezen. Een soort "human ABS"
Nu kan het zijn dat het nóg niet genoeg is. Je gaat alsnog de auto voor je raken. Op het moment dat je dat beseft laat je de rem los, slingert je auto de vluchtstrook op, en je hebt het gered! PATS! Ach wat jammer nou. Stapte net iemand uit de auto voor je Big Grin 

Met ABS, met of zonder rijskills want dat maakt niets uit
Je ramt je rempedaal uit alle macht naar de vloer. Het voelt alsof je met je skateboard over een rumble strip gaat, maar dat maakt niet uit. De auto vertraagt maximaal. Toch is het niet genoeg; je gaat die auto voor je raken als je niet stuurt! Dus je houdt je pedaal precies waar je het had, zo dicht mogelijk bij de vloer, maar je stuurt nog steeds maximaal remmend naar rechts, en weer recht. Je staat stil vlák voor het inmiddels opengezwiepte portier van de auto voor je.

Heel dramatisch verhaal natuurlijk, maar wat is er in die laatste situatie nou precies gebeurd? En waarom deed het pedaal zo raar?
Dat zit als volgt: Behalve sensoren bij ieder wiel, heeft het ABS-systeem ook een pomp. Die pomp houdt over de vier remleidingen het remsysteem op druk. Als er onbeperkte grip is, kan je met een auto met ABS-systeem precies zo hard afremmen als met een auto zonder. Sterker nog: Vaak harder, want auto's met ABS hebben vaak dikkere remleidingen, dus je krijgt meer "waar voor je pedaaldruk". Zodra de ABS-computer echter opmerkt dat één van de wielen meer dan 5% langzamer draait dan de snelst draaiende*, laat de computer de druk op de remleiding van alléén dat wiel een klein beetje zakken, en dat wordt dan dus afhankelijk van het type auto en je snelheid tussen de 20 en 1000 keer per seconde per afzonderlijk wiel bijgeregeld. 

* er zijn nog meer criteria waarmee je kan bepalen of een wiel aan het slippen is of niet, o.a. fluctuerende snelheid en nog wat factoren, maar dit is de eenvoudigste

Heel misschien is het zo dat toen ABS nog in de kinderschoenen stond, een zéér ervaren bestuurder zonder ABS harder kon afremmen dan zonder, maar dan hebben we het over de vroege jaren '90 en eerder, en dan ook nog onder gecontroleerde omstandigheden; niet in een panieksituatie. Vroeger was het dus al beter, maar nu houd je die computer zéker niet meer voor de gek. 

Mijn motto: Lekker ABS'en! Liefst ook op/in de fiets Big Grin 

P.S.: Weleens hard opgetrokken met de auto en ineens een knipperend oranje lampje in je dashboard gezien? Dat is je Anti-Slip Regeling, die bij moderne auto's dus probeert het motorvermogen terug te regelen zodat het doorslaan van de aangedreven wielen stopt. Hoe de auto weet dat er wielen aan het slippen zijn? Juist, je ABS-sensoren!
Antwoord }
#24
ABS heeft ook nadelen. Denk aan de vele schadeclaims die Ford rijders kregen omdat die als eerste met ABS reden.
Gaat dat met fietsen ook gebeuren? Want velen gaan echt geen ABS hebben.

PS Je kan meerdere magneten gebruiken als je wil. Kan je ingeven op je fietscomputer. Niet dat het nodig is..

Back on topic.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM