Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van trimaran naar trike
#1
Door een bericht in Trouw werd ik attent gemaakt op de leuke site van ligfietsers.nl  . Na enig rondkijken besloot ik me te registreren. Zo'n nederlandse site had ik ook graag gevonden bij m'n andere hobby, het bouwen van/zeilen met kleine trimarans waarover je van alles kunt vinden op smalltrimarans.com.  Maar nu ben ik dus overgestapt van drie rompen naar drie wielen. Ik ben Hans Schipper, 72 jaar en woon in Hilversum. Afgelopen jaar gewerkt aan een batavus relaxx4all tweewieler ombouwen naar een driewieler. Een trial and errortraject op basis van een in mijn ogen brilliant idee van David Aschenbrenner's tadpole kanteltrike.  Daar is nu een goed rijdbaar exemplaar uitgekomen wat te zien is op youtube.
 https://www.youtube.com/watch?v=4KqFaCcF6_4

Gelijk ook m'n eerste ervaring met ligfietsen. Wel heerlijk dat je altijd een stoel bij je hebt en de houding nodigt veel meer uit om om je heen te kijken. Door 5 jaar woonwerkverkeer op de electrische fiets en 7 jaar divers gebruik valt de niet ondersteunde ligfiets nog wel een beetje tegen qua zwaarte, zeker helling op. Ik denk erover om er elctrische ondersteuning in te bouwen op basis van een batavus padova achterwielmotor. In andere topics lees ik dat dat een goede krachtverdeling geeft. Ik houd me aanbevolen voor tips om de merkgerelateerde beveiliging er uit te halen zónder dat je naar een gashandelversie over moet stappen met een externe controller. 

Tot zover, ik ga binnenkort eens uitgebreid verder kijken naar wat er allemaal op deze site te vinden is.
Antwoord }
#2
Welkom op dit forum Hans.

Veel lees- en nog meer schrijfplezier gewenst.



Ik heb nog nooit zo'n mooie Relaxx4All gezien. Mooi ontwerp. Fietst best goed zo te zien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  Cruzbike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hans Schipper
#3
Welkom Hans. Leuk dat je via de krant hier terecht bent gekomen. Succes met knutselen en ik weet zeker dat deskundigen hier je willen helpen. Gr uit Vroomshoop.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Ik zat me al af te vragen hoeveel extra bezoekers het forum trekt naar aanleiding van de reacties op het artikel in Trouw.
We hebben er dus in ieder geval al eentje!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , John70 , 365cycle , de Boer
#5
Aangemoedigd door reacties zal ik nog iets meer vertellen over het maakproces. Na het maken van de eerste versie met de smallere en rechte voorbeam die een te onstabiele fiets opleverde heeft het project een tijd stilgelegen. Ik zag geen kans om een gebogen voorbeam te maken in aluminium buis van 70 mm. Tot op een dag het idee me inviel om van dat flexibele luchtkoker op een plank tusse grote spijkers in de gewenste vorm te leggen en aan een zijde te fixeren met epoxyplamuur. Toen dat uitgehard was kon ik'm omdraaien en 'm rondom vullen en meteen doorgaan met omwikkelen met 10 cm breed glasvezelband en epoxy op kleur gemaakt met signaalgeel epoxypasta van polyestershoppen.nl. Dat kwam aardig in de buurt van het geel van de relaxx4all. Helaas zat er een te grote afwijking naar rechts in de bevestiging tussen balhoofd en beam maar die heb ik kunnen corrigeren zonder de boel weer helemaal te hoeven demonteren.  Zo kwam de ervaring van werken met epoxy/glasvezel uit de trimaranbouw me van pas bij het maken van de fiets. Voorbeam is denk ik ook een term uit de botenwereld. De framebuis waar de voorwielen aan gemonteerd zitten. In die framebuis zitten stukjes op maat gemaakt plexiglas passtukken waartussen de voorvorken van de 20 inch wielen kunnen kantelen. Door de bout aan te draaien waarop de voorvorken kantelen kan ik door het klemmen van de voorvorkbuis tussen de plexiglag passtukken het kantelen meer of minder soepel maken. Met een beetje siliconenspray zorg ik er voor dat het niet gaat kraken tijdens het rijden. Uit de botenbouw weet ik dat plexiglas uitstekend drukbelasting aan kan.

Het licht kantelen in de bochten is echt een prettige stabielheid bevorderende ervaring bij het rijden. De uitvinding van David Aschenbrenner is mooi door de relatieve eenvoudigheid. Nadeel is de vaste verhouding tussen kantelen en de bocht om gaan. Daardoor kwam ik met de eerste versie in de problemen, bijvoorbeeld als ik rechtaf ging en meteen over een verhoogde stoep moest, viel ik naar de buitenkant om. Daar werd ik te gestresst van om er ontspannen mee te rijden.  Nu iets breder en het zwaartepunt verlaagd is dat voorbij.
Antwoord }
#6
(06-Nov-2022, 02:04 PM)Hans Schipper schreef: Aangemoedigd door reacties zal ik nog iets meer vertellen over het maakproces. Na het maken van de eerste versie met de smallere en rechte voorbeam die een te onstabiele fiets opleverde heeft het project een tijd stilgelegen. Ik zag geen kans om een gebogen voorbeam te maken in aluminium buis van 70 mm. Tot op een dag het idee me inviel om van dat flexibele luchtkoker op een plank tusse grote spijkers in de gewenste vorm te leggen en aan een zijde te fixeren met epoxyplamuur. Toen dat uitgehard was kon ik'm omdraaien en 'm rondom vullen en meteen doorgaan met omwikkelen met 10 cm breed glasvezelband en epoxy op kleur gemaakt met signaalgeel epoxypasta van polyestershoppen.nl. Dat kwam aardig in de buurt van het geel van de relaxx4all. Helaas zat er een te grote afwijking naar rechts in de bevestiging tussen balhoofd en beam maar die heb ik kunnen corrigeren zonder de boel weer helemaal te hoeven demonteren.  Zo kwam de ervaring van werken met epoxy/glasvezel uit de trimaranbouw me van pas bij het maken van de fiets. Voorbeam is denk ik ook een term uit de botenwereld. De framebuis waar de voorwielen aan gemonteerd zitten. In die framebuis zitten stukjes op maat gemaakt plexiglas passtukken waartussen de voorvorken van de 20 inch wielen kunnen kantelen. Door de bout aan te draaien waarop de voorvorken kantelen kan ik door het klemmen van de voorvorkbuis tussen de plexiglag passtukken het kantelen meer of minder soepel maken. Met een beetje siliconenspray zorg ik er voor dat het niet gaat kraken tijdens het rijden. Uit de botenbouw weet ik dat plexiglas uitstekend drukbelasting aan kan.

Het licht kantelen in de bochten is echt een prettige stabielheid bevorderende ervaring bij het rijden. De uitvinding van David Aschenbrenner is mooi door de relatieve eenvoudigheid. Nadeel is de vaste verhouding tussen kantelen en de bocht om gaan. Daardoor kwam ik met de eerste versie in de problemen, bijvoorbeeld als ik rechtaf ging en meteen over een verhoogde stoep moest, viel ik naar de buitenkant om. Daar werd ik te gestresst van om er ontspannen mee te rijden.  Nu iets breder en het zwaartepunt verlaagd is dat voorbij.
 
Zoiets had ik nog niet gezien, helemaal begrijpen doe ik het nog niet, de ligfiets gaat schijnbaar goed door de bocht, terwijl je zo te zien toch redelijk hoog zit ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#7
Hoi Hans,

Welkom en wat een gaaf project!
Quest 147, Sinner Mango, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
De uitvinder van dit stuursysteem, David Aschenbrenner of YouTube naam The other ebikeguy legt in zijn filmpjes prima uit hoe het werkt. Op basis van zijn idee ben ik het hogerop gaan zoeken ?. Een lage trike leek me altijd een beetje eng tussen het overige verkeer. Juist door de kanteling leek het me dat je de trike hoger kon maken dan David nu in Amerika op de markt heeft gebracht. Hij richt zich op fietsen in natuur - trails.
Antwoord }
#9
(07-Nov-2022, 08:22 PM)Hans Schipper schreef: De uitvinder van dit stuursysteem, David Aschenbrenner of YouTube naam The other ebikeguy legt in zijn filmpjes prima uit hoe het werkt. Op basis van zijn idee ben ik het hogerop gaan zoeken ?. Een lage trike leek me altijd een beetje eng tussen het overige verkeer. Juist door de kanteling leek het me dat je de trike hoger kon maken dan David nu in Amerika op de markt heeft gebracht. Hij richt zich op fietsen in natuur - trails.

https://www.youtube.com/watch?v=IPbgZD18RYc


Ik zie nu dat ik zijn naam steeds verkeerd schreef met een C teveel.
In bovenstaand filmpje legt hij het voordeel van dit stuursysteem  van de AR3 goed uit.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn Milan SL MK7 060
- De mk7 wordt vol...365cycle — 02:59 AM
Problemen met spaken.
Blijkt vanavond da...sjefke — 12:06 AM
Mijn Milan SL MK7 060
Hoi Wim en andere ke...Bastiaan — 12:01 AM
Problemen met spaken.
Blijkt vanavond da...Bart Verbeek — 11:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
GertBr heeft al eens...Hoekie — 11:48 PM
Problemen met spaken.
Blijkt vanavond dat ...Hoekie — 11:44 PM
Problemen met spaken.
Het enige spaakgebre...Bart Verbeek — 11:05 PM
Fietsen aan je profiel toevoegen
Waar bedoel je dan...Jan van Ochten — 11:00 PM
Fietsen aan je profiel toevoegen
Ga linksboven in d...Wim -de roetsende — 10:24 PM
Fietsen aan je profiel toevoegen
Ga linksboven in dit...GertBr — 10:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Roepers — 10:18 PM
Fietsen aan je profiel toevoegen
Waar bedoel je dan p...Wim -de roetsende — 10:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@TvWijk Pictures o...TvWijk — 10:11 PM
Fietsen aan je profiel toevoegen
Is het veel werk/moe...Jan van Ochten — 10:10 PM
Problemen met spaken.
Ik zou persoonlijk...Jan van Ochten — 09:48 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
De Oostvaardersdijk ...Bart Verbeek — 08:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier word ik ook b...Wim -de roetsende — 08:46 PM