Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielen van PET?
#1
Ik dacht erover om een velomobielkuip voor mijn driewieler te bouwen, maar realiseerde me dat de rijpositie zo laag is dat een ondoorzichtige kuip me vrijwel blind zou maken voor kuilen, puin of andere gevaren op het wegdek die dichterbij zijn dan 100 meter.

Dit zette me aan het denken over het bouwen van een kuip van PET, het plastic dat wordt gebruikt in frisdrankflessen. Het lijkt me dat het stijf genoeg zou zijn, mogelijk zelfs lichter dan coroplast en, nog belangrijker, transparant. Heeft iemand hier ideeën over?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Google eens op Rotovelo, dat is een Australische velomobiel met een body die gemaakt wordt zoals kano's, van kunststof. Eronder/erin zit een gewone trike (stalen frame).

Het grote voordeel is dat ze behoorlijk hufterproof zijn (qua risico op schade bedoel ik). Het grote nadeel: ze zijn zwaar.

Een doorzichtige body heeft een aantal grote nadelen: hij gaat beslaan (condens) door je adem en het vocht van transpireren (en dan is hij dus niet meer doorzichtig), ook zal je hem vaak en héél voorzichtig (krast snel!) moeten poetsen als je er echt goed doorheen wil kijken, en bij goed weer rijdt je rond in een mobiele broeikas (wordt echt snel heel warm dan).

Kortom: wees vooral eigenwijs en maak er een, maar je bent gewaarschuwd haha

De Go One Evo had toch ook een transparante top? Schijnt niet te doen te zijn, in de zomer
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Frutsel
#3
En nog een toevoeging, 's-avonds zorgen koplampen van auto's ervoor dat je slecht door PET heen kan kijken. Ik weet niet of 'spiegelen' de juiste term is, maar je krijgt behoorlijk veel lichtvlekken te zien. Ik heb PET geprobeerd voor een vizier en dat is me niet bevallen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
PET is optisch inderdaad niet best. Polycarbonaat ('Lexan') zou ik dan eerder kiezen, is ook goed slagvast, maar duurder en lastiger te verwerken (vooral als je dubbelgekromd wil). PMMA ('Perspex') is optisch nog iets beter, maar absoluut niet slagvast, dat breekt in scherpe stukjes dat moet je dus echt niet willen..

Vizieren van motorfietshelmen zijn allemaal van polycarbonaat (gespuitgiet, en voorzien van kraswerende coating).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Frutsel
#5
Doorzichtig PET is niet UV bestendig. Na wat langere tijd in de zon wordt het geel en/of melkachtig. Dit zie je ook terug aan rondslingerend PET flesjes die al wat langer slingeren. Door de UV straling wordt het ook broos en zal het sneller breuken gaan vertonen. PET kun je wel beter UV bestendig maken door toevoegingen, maar dan verlies je de doorzichtigheid.

Polycarbonaat (of Lexan als merknaam) is hier beter geschikt voor.

Ik geloof overigens dat deze materiaaldiscussie hier op het forum al een eerder gevoerd is (hier).

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
Er staat toevallig een carbon? Mango body te koop op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...arbon-body
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
De Streamer van HP-Velochnik is gemaakt van PETG en ik kan uit ervaring zeggen dat het ontzettend lang meegaat, heel veel kan hebben en ook helder blijft. Een lamp onder de Streamer schijnt er tegenaan zodat een lamp boven op de kap (in de huidige vormgeving) de beste oplossing is.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raymond
#8
(28-Aug-2024, 09:40 AM)Roepers schreef: De Streamer van HP-Velochnik is gemaakt van PETG en ik kan uit ervaring zeggen dat het ontzettend lang meegaat, heel veel kan hebben en ook helder blijft.
Interessant, die variant op PET kende ik nog niet! 

De PET-G productsite van Thyssenkrupp Plastics wordt geeft best veel informatie over de verwerkbaarheid. Het lijkt op relatief lage temperatuur te vacuümvormen, dat kun je dan ookthuis. Mogelijk heb je al voldoende aan een vorm uit schuim, een vacuumpompje en een hittepistool/luchtverwarming.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#9
Alle velomobielen hebben een zelfdragende carrosserie. De Rotovelo is een trike met een stroomlijnvorm eroverheen. Dat verschil geeft dan ook gelijk het belangrijkste nadeel van Pet aan. Dat het zo mooi flexibel is en mee geeft. Het is gewoon te flexibel om zelfdragend te worden ingezet, tenzij je er heel veel van gebruikt, maar dan wordt het te zwaar.

Hoe flauwer de hoek waarin je door iets heen kijkt, hoe meer je last krijgt van vervormingen. Houd maar eens een petfles boven een stukje tekst en lees de tekst. Til nu 1 zijde van de fles op terwijl je de andere zijde contact met de ondergrond laat houden. Probeer steeds de tekst te lezen, met 5cm afstand, met 10 cm enz. Je zult zien dat de vervormingen steeds groter en lastiger worden. De Go One Evo met de grote ruit heeft ook het nadeel dat ie nogal snel beslaat, dus moet je dan ook een electrische ventilator mee nemen om het ruitje schoon te blazen, anders zie je nog niks. Dat kost best wat stroom. Vaak wordt er een computer koelfan voor gebruikt. Ook bij regen heb je een probleem, omdat je niet door een druppel kunt kijken. Je hebt dus ook nog een ruitenwisser nodig, die het deel van de ruit vrij houdt waar je door kijkt. En tot slot levert tegenlicht, lampen van auto's hinderlijke reflecties en schitteringen op, zeker als de ruit ook nog nat is. Waardoor je minder of zelfs niks ziet.

Doordat een Trike meestal een stuk breder en hoger is als een velomobiel, wordt de uiteindelijke stroomlijnvorm daaromheen, ook een stuk groter. Afhankelijk van welke Trike, maar meestal een heel stuk groter. Daarmee valt het grootste deel van de snelheidswinst weg. Als je wel sneller gaat, bereik je ook het punt waarop het ontbreken van vering echt vervelend gaat worden.

Ook de weersbescherming is een stuk lastiger echt goed voor elkaar te krijgen met een Trike in een stroomlijn. Onvermijdelijk zitten er meer gaten, en soms op heel vervelende plekken. Bijvoorbeeld omdat voorwiel en stuur zo dicht op elkaar zitten, dat er geen ruimte is voor een dichte voorwielkast. Dan houdt je daar toch veel sproeiwater. Hierdoor is de gebruiksvriendelijkheid ook wat minder. in veel velomobielen kun je je boodschappen of een rugzakje zo kwijt. Bij een trike in een stroomlijn is dat meestal toch wel een beetje minder makkelijk.

Door de stroomlijn wordt de Trike ook een stuk groter en minder makkelijk te hanteren, en zwaarder.

Naar mijn mening zal dit uiteindelijk resulteren in een voertuig wat groot en redelijk zwaar is, een klein beetje sneller als een Trike zonder stroomlijn, veel langzamer als een echte velomobiel en ook qua weersbescherming en praktische bruikbaarheid duidelijk minder presteert als een Velomobiel. Maar om daar te komen ben je wel een boel tijd en geld kwijt. Daarom heb ik mijn zelfbouw velomobiel gewoon zelfdragend gebouwd, en niet om een trike.

Het kan wat je wil, maar dat levert wel een resultaat op wat op veel punten duidelijk minder scoort als mogelijk is. Het vraagt wel een heel grote investering. Ik vrees dat je dan ongeveer 1/3 van de functionaliteit van een velomobiel haalt tegen 2/3 van de prijs van een leuke gebruikte.
Antwoord }
#10
(28-Aug-2024, 08:01 PM)Jeroen S schreef: De Go One Evo met de grote ruit heeft ook het nadeel dat ie nogal snel beslaat, dus moet je dan ook een electrische ventilator mee nemen om het ruitje schoon te blazen, anders zie je nog niks. 
Ergens vind ik zo'n Go One Evo wel wat hebben. Maar als ik dit zo allemaal lees is het alles behalve een praktische fiets.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Het is niet voor niets dat de meeste velomobielen een kleine redelijk rechtopstaande ruit hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Wat Jeroen zegt doet mij denken aan de Leitra. Ook een velomobiel met een tadpole driewieler als basis. Niet de snelste, wel een een fiets met zijn eigen charme.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de ...Wim -de roetsende — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik gistere...Josligfiets — 11:25 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM