Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een linksliggend fietspad (2 richtingen) zou verboden moeten worden
#53
Over linksliggende fietspaden heb ik nog wel meer twijfels. Ze zijn een bron van oversteken voor fietsers die zonder die fietspaden niet hadden hoeven worden gemaakt. Bovendien verdwijnen die fietsers uit het directe zicht van de automobilist waardoor er veel meer ongelukken gebeuren bij die oversteken. Dus opruimen die zooi en laat de fietsers maar gewoon op de weg fietsen. Veel veiliger. Moet je wel van de weg een een 60 km weg maken.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#54
(12-Dec-2024, 10:12 AM)Roepers schreef: Over linksliggende fietspaden heb ik nog wel meer twijfels. Ze zijn een bron van oversteken voor fietsers die zonder die fietspaden niet hadden hoeven worden gemaakt. Bovendien verdwijnen die fietsers uit het directe zicht van de automobilist waardoor er veel meer ongelukken gebeuren bij die oversteken. Dus opruimen die zooi en laat de fietsers maar gewoon op de weg fietsen. Veel veiliger. Moet je wel van de weg een een 60 km weg maken.

En die 60km/u handhaven....
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#55
(12-Dec-2024, 10:23 AM)LigfietsWilsum schreef:
(12-Dec-2024, 10:12 AM)Roepers schreef: Over linksliggende fietspaden heb ik nog wel meer twijfels. Ze zijn een bron van oversteken voor fietsers die zonder die fietspaden niet hadden hoeven worden gemaakt. Bovendien verdwijnen die fietsers uit het directe zicht van de automobilist waardoor er veel meer ongelukken gebeuren bij die oversteken. Dus opruimen die zooi en laat de fietsers maar gewoon op de weg fietsen. Veel veiliger. Moet je wel van de weg een een 60 km weg maken.



En die 60km/u handhaven....



En de weg zo maken dat 60km/h ook een passende snelheid is. (Lees vernauwingen en drempels aanleggen) Hierdoor wordt de weg dan weer een stuk minder veilig voor fietsers in mijn ogen.

We hebben hier in de buurt 2-richting fietspaden aan beide zijden van de wegen liggen. Als automobilist moet je rekening houden met mogelijke fietsers uit alle richtingen (behalve van boven). Gelukkig rijdt men in de stad meestal niet met groot licht. Buiten de bebouwde kom daarentegen Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
Hoezo?

Als je dat goed doet, met van die chicanes waar de fietsers gewoon rechts van kunnen fietsen is er geen probleem.

Fietspaden liggen er vooral voor automobilisten. Dan hebben ze geen last meer van die fietsers. Daarom worden ze ook zo boos als er er weer zo'n banaan op de weg fietst. "Op het fietspad ermee! Daar horen ze!" Dat is wat ze denken. Vind ik eigenlijk wel onthullend
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
(12-Dec-2024, 10:46 AM)Roepers schreef: Hoezo?

Als je dat goed doet, met van die chicanes waar de fietsers gewoon rechts van kunnen fietsen is er geen probleem.

Fietspaden liggen er vooral voor automobilisten. Dan hebben ze geen last meer van die fietsers. daarom worden ze ook zo boos als er er weer zo'n banaan op de weg fietst. "Op het fietspad ermee! Daar horen ze!" Dat is wat ze denken. Vind ik eigenlijk wel onthullend
Groet,

Marco

Ja, die chicanes waar je met je velomobiel niet fatsoenlijk rechts langs kan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
60 km is te veel voor een weg waar fietsers meteen naast de auto's rijden. Terug naar 30 buiten de snelwegen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#59
(12-Dec-2024, 11:10 AM)Willeke_IGKT schreef: 60 km is te veel voor een weg waar fietsers meteen naast de auto's rijden. Terug naar 30 buiten de snelwegen.

Wat mij betreft ook 30 op de snelwegen. Dan kunnen wij er met onze velomobielen ook relaxed gebruik van maken. Al sta ik open voor een verdubbeling van de maximale snelheid daar naar 60km/h. Hoeven we ons niet zo in te houden. Hoe dan ook zouden snelwegen dan een stuk zinvoller zijn :-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , 365cycle
#60
(12-Dec-2024, 10:46 AM)Roepers schreef: Als je dat goed doet, met van die chicanes waar de fietsers gewoon rechts van kunnen fietsen is er geen probleem.
Die chicanes zijn juist levensgevaarlijk. Ik rijd altijd over het auto deel, er is altijd een automobilist die voorrang neemt als je als fietser over het fietsdeel gaat. Ik fiets liever vrijwillig de sloot in.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#61
(12-Dec-2024, 10:46 AM)Roepers schreef: Fietspaden liggen er vooral voor automobilisten. Dan hebben ze geen last meer van die fietsers.

Marco

Fietspaden zijn aangelegd voor de veiligheid van fietsers.
Toen er (ik dacht eind jaren 30) bepaald was dat fietsers de zwakkere verkeersdeelnemer was ten opzichte van (het toen opkomende) gemotoriseerde verkeer voelden wegbeheerders zich geroepen veiligheid in het wegennet aan te brengen. Het ontstaan van gescheiden wegsystemen voor fietsers en automobilisten ontstond. Dit werkt ook; fietspaden zijn meestal de veilige keus.
Het conflict is met andere weggebruikers op het fietspad, wat er steeds meer zijn en het conflict is als het fietspad een autoweg kruist. De fietser wordt gezien als langzaam verkeer, die best even kan stoppen voor snelverkeer; de auto.
Automobilisten zijn deze positie gewend. Binnen de bebouwde kom is de automobilist deze voorrangspositie steeds vaker kwijt.

Omdat de auto een sterke verkeersdeelnemer is, kan deze ook veel schade toebrengen. Hierom is een automobilist verplicht verzekerd. Dit betekent ook dat een automobilist wel verantwoordelijk is voor de schade, al is de fietser verkeerstechnisch schuldig.

Maar inderdaad; fietsers zijn lastig :-)

Niels, lastpost, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#62
Het zal best zo zijn dat fietspaden aangelegd zijn met het oog op de veiligheid van fietsers, maar werken ze ook zo uit? Ik heb wel eens gehoord dat de ongelukken zich verplaatsen naar de kruisingen. Als dat klopt dan is de winst van fietspaden veel kleiner dan mensen denken. Hier in Friesland zijn wegen met fietspaden 80 km wegen en wegen zonder 60 km wegen. De facto heeft dan de automobilist voordeel van het fietspad en is het voordeel voor de fietser twijfelachtig.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#63
(13-Dec-2024, 09:10 AM)Roepers schreef: Het zal best zo zijn dat fietspaden aangelegd zijn met het oog op de veiligheid van fietsers, maar werken ze ook zo uit? Ik heb wel eens gehoord dat de ongelukken zich verplaatsen naar de kruisingen. Als dat klopt dan is de winst van fietspaden veel kleiner dan mensen denken. Hier in Friesland zijn wegen met fietspaden 80 km wegen en wegen zonder 60 km wegen. De facto heeft dan de automobilist voordeel van het fietspad en is het voordeel voor de fietser twijfelachtig.

Groet,

Marco

Ik heb liever een paar punten waar ik goed moet opletten dan de hele rit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#64
Je hebt meer punten waar je op moet letten met fietspad dan zonder.

Voorbeeld:
Je gaat hier naar links

Dan moet je hier opletten (punt 1). Je passeert de Monnikenweg en belandt op het fietspad links van de weg
Vervolgens houdt dat fietspad op en heb je hier een tweede oversteek. (punt 2). Die tweede oversteek had je zonder fietspad niet gehad. Ik zie geen enkel veiligheidsvoordeel voor de fietser.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#65
(13-Dec-2024, 10:44 AM)Roepers schreef: Je hebt meer punten waar je op moet letten met fietspad dan zonder.

Voorbeeld:
Je gaat hier naar links

Dan moet je hier opletten (punt 1). Je passeert de Monnikenweg en belandt op het fietspad links van de weg
Vervolgens houdt dat fietspad op en heb je hier een tweede oversteek. (punt 2). Die tweede oversteek had je zonder fietspad niet gehad. Ik zie geen enkel veiligheidsvoordeel voor de fietser.

Groet,
 
Marco
In dat voorbeeld is het bij het aanleggen van het fietspad fout gegaan, het had door moeten lopen rechts van de weg.

Overheden kiezen er schijnbaar voor om twee richtingen fietspaden aan te leggen om geld te besparen, terwijl het daar de verkeersveiligheid niet verhoogd. Twee richtingen fietspaden horen ten dienste van de fietsers te zijn, om te voorkomen dat ze tweemaal over moeten steken tussen twee zijwegen aan een kant van een drukke weg.

Tussen auto's rijden is echter 100% van de tijd opletten op auto's, dat voelt niet veilig en is het vaak ook niet.
Zeker als er op dat traject ook vrachtwagens rijden.

En laten we alsjeblieft voertuigen ontwerpen die geen dode hoeken hebben, rondom goed zicht vanuit een normale zithouding achter het stuur.
Niet zoals die vrachtwagen die laatst bij een stoplicht stond met een gordijn tussen de chauffeur en het zicht op verkeer dat over voetpad en fietspad overstaken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Roepers
#66
Die dode hoeken zijn wel een dingetje, ja. Ik moest afgelopen week noodgedwongen maar een afstaand busje voorlaten in Voorburg omdat er geen zijruit rechtsachter was om doorheen te kijken. Dus knalde het busje maar zo over het fietspad heen naar de zijweg. De chauffeur heeft niet eens de moeite genomen naar voren te hangen om te proberen toch nog wat te kunnen zien wat er op het fietspad aan zou kunnen komen...

Was het overigens nog dichter geweest bij een botsing, denk ik dat ik het niet zou hebben nagelaten in deze situatie achter het busje te kruizen en dan erg hard op de achterzijkant van het busje te slaan om de chauffeur even goed te laten schrikken... Maar hij had mazzel dat ik nog een halve seconde verder weg was.

Dit betrof overigens een dubbelzijdig fietspad op de Laan van Nieuw Oost-Einde. Sterker nog, de beide zijden van de weg heeft een dubbelzijdig fietspad. Dat zie je ook niet veel...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#67
Ach er zijn maar weinig landen waar het met de fietspaden zo goed is geregeld als in Nederland. Tuurlijk kan het beter, en zijn er plekken waar de infra structuur echt onhandig is bedacht.

Onderweg naar mijn werk heb ik ook zo'n raar plekje waar een twee richtingen fietspad overgaar in twee fiets suggestiestroken. Gecombineerd met een wegversmalling zonder voorrang voor een kant. Dus racen wie het eerste is. https://www.google.nl/maps/@51.9020506,6...FQAw%3D%3D

Op de heenweg zit ik daar rechts en gaat het prima, kan gewoon rechtdoor knallen. Op de terugweg is de officiele route met krappe 90 graden bocht tussen hoge randjes met de Milan niet te nemen. Verder heb je daar als kruisende fietser voorrang maar krijg je dat niet. Iedereen gaat daar met de fiets dus al 50 meter eerder naar links en negeert dat kloterige oversteekje. Helaas is het fietspaadje rechtdoor nogal smal voor 2 richtingen, maar het past net.  Dat ene stukje met gevaarlijke oversteek maakt dat ik op de terugweg een andere route rijdt als op de heenweg. 

Ook daar zit een linke constructie in. Ik rijd daar op de klinkerweg en wil daar rechtdoor achter de heg het fietspad op. Dat fietspad van rechts is een recht stuk, kun je met de brommert makkelijk met 40 km/h achter die schutting vandaan komen. En er staat nog zo'n stom paaltje. Van de andere kant valt die weg achter de heg, tot je er bijna op zit. Gellukkig sluipen een aantal omwonenden met hun aanhangertjes naar de achtertuin via dat fietspad en is dat paaltje zo consequent zoek dat ze het bij de gemeente hebben opgegeven. Ik zie er nooit een auto, dus vaak gebeurt het niet. Maar er staan wel aanhangertjes in achtertuinen. 

Ik rijd daar altijd over dat rare stukje stoep wat niet verder doorloopt. 

https://www.google.nl/maps/@51.8932337,6...FQAw%3D%3D

Maar een stukje verder heb ik dan deze oversteek. Dat is best prima https://www.google.nl/maps/@51.8914873,6...FQAw%3D%3D

Dat grijze asfalt is overigens ook fietspad, daarom is de streetview van 2010, toen het nog een weggetje was.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM